Aphex Twin - Syro (2014)

Electronic
Label: Warp

1. Minipops 67 [120.2][Source Field Mix] [Aka the Manchester Track] (4:47)
  2. XMAS_EVET10 [120][Thanaton3 Mix] (10:31)
  3. Produk 29 [101] (5:03)
  4. 4 Bit 9d Api+e+6 [126.26] (4:28)
  5. 180db_ [130] (3:11)
  6. CIRCLONT6A [141.98][Syrobonkus Mix] (6:00)
  7. Fz Pseudotimestretch+e+3 [138.85] (0:58)
  8. CIRCLONT14 [152.97][Shrymoming Mix] (7:21)
  9. Syro U473t8+e [141.98][Piezoluminescence Mix] (6:32)
  10. PAPAT4 [155][Pineal Mix] (4:18)
  11. S950tx16wasr10 [163.97][Earth Portal Mix] (6:01)
  12. Aisatsana [102] (5:21)
avatar van jurado
brooklyn schreef:
Ik ben er iig bij in de Ekko woensdag!
Wow, ben je uitgeloot of werk je in Ekko?

avatar van brooklyn
uitgeloot! Of ingeloot eigenlijk.

Knijtervet zeg... morgen meer

Ik ben vooral een beetje teleurgesteld. In het album, maar ook in het publiek. Volgende keer moeten ze voorafgaand maar een voorlichtingsavond houden met de uitleg van de definitie "Luistersessie", met vooral de nadruk op wat het woord "luister" nou eigenlijk moet betekenen. Een half kippenhok haalde mij wel erg uit de flow. Hierdoor heb ik zeker het idee dat ik niet van dit album heb kunnen genieten.

Wat betreft het album.........voor een debuutalbum was dit goed geweest hoor. Onmiskenbaar Richard, met vooral invloeden van Druqs, The Tuss en Ambient Works. Echter, alles klinkt zo ingehouden. Opener Minipops 67 is waarschijnlijk de vreemdste track van het album, die vocals man, WTF. Verder ratelt het maar wat door, met een grote nadruk op een funky groove. Echter op den duur wordt het allemaal wat eenvormig. Helemaal als er in sommige nummers een lompe rechttoe-rechtaan beat te bespeuren valt. Het album kent dan nog een soort pianoballad, die is wel leuk, maar wereldschokkend verder ook niet.

Linus Van Pelt
ThirdEyedCitizen schreef:

Tjah de mens is een sociaal wezen, zeker in deze tijden waar hij gewend is de hele dag digitaal of vocaal in contact te staan met anderen. Daar kan zelfs half-god Richard D James niks aandoen. In het algemeen is het iets dat mij vaker stoort bij concerten kijk maar naar het recente gedoe met Sun Kil Moon. Ik herinner me ook een skinhead die zelfs voor elkaar kreeg om verstaanbaar te zijn over het geluid van Swans, toen ik er iets over zei een of ander vaag kinderachtig tantrum wierp(mij gaan aanstaren voor 5 minuten) en later ook bijna een (terechte) trap van Micheal Gira richting zijn gezicht kreeg. Utrechtenaren zijn hier nogal fans van in het algemeen, kan zo 5 voorbeelden noemen waar optredens voor mij nogal verpest zijn door hardnekkig 'gelul'(Jesu, Oneohtrix Point Never, Jens Lekman, Simon Joyner en Twin Sister).

Niet dat ik zelf altijd mijn mond tijdens concert hou maar het vaak(zoals je weet) tussen de pauzes tussen nummers of een eenmalige opmerking op fluistertoon. Maar er is een verschil tussen als in een café praten en op rustig manier communiceren om de nummers heen, de helft van de tijd lijkt de sprekende partij over de muziek te willen komen.

Maar ja zeggen dat mensen stil moeten zijn voelen mensen zich beledigd door hoe netjes je het ook vraagt. Ik heb er geen probleem mee dat je door een luidruchtig snel gespeeld metal een even luidruchtig gesprek gaat voeren maar door iets dat een erg subtiel of rustig geluid heeft word het toch irriterend. Vooral doelloos ook, waarom communiceer je niet in de prachtige zaal voor de zaal die veel pop podia hebben. Niks van de muziek missen is geen punt want je bent toch bezig met andere dingen.

Zover mijn afgeven op dit vaak voorkomend iets.

avatar van brooklyn
Over het gelul verbaasde ik me ook, krijg je de unieke kans om dit te beluisteren Dat ik alleen was zorgde er iig wel voor dat ik me 100% op de muziek kon concentreren en ik positioneerde me ook goed in de zaal, dat hielp ook. Grappig al die mensen met kladblokjes

Over het album zelf, inderdaad niets nieuws onder de zon, moest vooral aan die laatste EP van The Tuss denken, maar dan van hogere kwaliteit. Zo'n bij elkaar gegooid zooitje tracks vind ik het helemaal niet eigenlijk (waar RDJ wel vaak last van heeft met zijn albums), het is coherenter dan ik had verwacht. Vond zeker de eerste paar tracks geweldig, stoorde me ook niet zo aan de vocalen bij de eerste, vond de vocoders wel dik op enkele nummers eigenlijk. Weinig melodieuze tracks, meer sferische synths ipv lieflijke en gemakkelijk te verteren melodieën, maar album blinkt vooral ritmisch uit eigenlijk > erg knap geproduceerd.

Erg sterk al met al, overal hoge kwaliteit, weinig dalen. Die 180db track die ook in het artikel hierboven werd aangehaald heeft niks met guilty pleasure te maken, maar is gewoon ronduit slecht. Hoe krijg je het voor elkaar die op je album te zetten Zullen de meningen hier ook wel verdeeld zijn verwacht ik. Laatste piano-track is geen Avril 14th, moet ik misschien wat beter leren kennen. Tracks daarvoor zijn wel weer erg sterk.

Ik begin met 4,5* - best onder de indruk eigenlijk.

tuktak
Minipops klinkt als een oud plankenliggertje voor een verzamelaar, maar is daarnaast ook te goed om links te laten liggen. Vooralsnog een dubbel gevoel omtrent deze plaat.

Ponty Mython
Aphex Twin is ingehaald door artiesten die het vak ondertussen beter verstaan dan de oude meester zelf. Of het is gewoon een luie donder, dat kan natuurlijk ook. Vooralsnog ben ik (nog) niet onder de indruk van zijn nieuwste telg.

Ik krijg tevens de indruk dat veel users het geforceerd goed willen vinden, want het is Aphex Twin. Juist omdat het Aphex Twin betreft verwacht ik na zo'n lange stilte een plaat die me omverblaast. Syro doet dat vooralsnog niet.

avatar van brooklyn
Krijg juist het gevoel dat veel 'users' kritisch zijn, hoor meerdere teleurgestelde verhalen. Ik ging er met lage verwachtingen in, mss is dat het

Linus Van Pelt
brooklyn schreef:
Krijg juist het gevoel dat veel 'users' kritisch zijn

Status zorgt ervoor dat er anders/kritischer word gekeken na je nieuwe releases, ik herinner me nog het media circus rond de laatste The Tusk release.

avatar van brooklyn
Volg je helemaal hoor, maar dan klopt de geforceerd goed willen vinden-theorie van Ponty Mython niet zo.

Verwacht hier overigens wel een mooie schare fans voor Syro.

hmm dat lijkt wel echt maar denk het toch niet, Ekko zou zoiets nooit online zetten, gok ik. Denk ook niet dat het mag. Dus ik twijfel wel aan de echtheid van het YT-account. plus dat het een erg donkere video is, terwijl het in de zaal juist erg licht was.

Inderdaad een fake inderdaad. Iemand heeft dus de moeite gedaan om een Ekko account aan te maken en dit te uploaden. De zaal was ook inderdaad veel lichter de avond zelf.

Zou overigens ook wel een prima marketingtrucje zijn om een klein gedeelte van een track in oke kwaliteit te uploaden. Maar dit is wel een fake ja.

UnknownPleasure
er gebeurt zoveel op deze plaat. alleen XMAS al... na het twee keer te hebben beluisterd kan ik er nog geen oordeel over hebben, behalve dat ik weet dat ze zullen groeien, dat het waarschijnlijk geen lage score gaat krijgen, dat CIRCLONT6A en PAPAT4 mij het meest zijn opgevallen en dat ik nu even moet stoppen om die miljoenen gebeurtenissen van geluiden - in hoeverre dat kan natuurlijk - te verwerken.

avatar van -SprayIt-
Nu heb ik zin in Patat.

avatar van John Doe
Na track 1 - die al eerder vrijgegeven was - is er totaal niet juist geript bij een nu verkrijgbare mp3 versie (analoge synths die niet erg vol klinken, dan klopt er iets niet). Doe jezelf dus een plezier en luister een goede rip of wacht op de fysieke release, want het kan makkelijk een ster (of meer) schelen in ervaring. Nu zit ik qua ervaring echt in de muziek met een goede flac versie in plaats van dat ik er buitensta.

Op deze plaat gaat Aphex Twin meer dan ooit richting de muziek van zijn vriend Luke Vibert waarover hij ook al lang geleden meldde dat die hem vaak inspireerde. Dit soort grotendeels vrij luchtige speelse groovy/funky dansmuziek met invloeden van acid, electro en drum & bass, wordt al twee decennia door hem gemaakt. Vernieuwend is het dus niet - zoals ook al gemeld is door RDJ zelf over dit album - maar het klinkt vaak wel geavanceerder/gelikter/frisser/onderhoudender, en dat is gewoon genieten. Als je het in volle kwaliteit luistert is de wat commercielere stijl prima bevredigend voor mij. Want Aphex Twin is en blijft Aphex Twin en houdt van veel rauwe randjes. Een goede wegluister plaat met een mix van bovengenoemde genres, waarbij ''180db'' misschien wel een beetje uit de boot valt op de lange termijn. Hiermee is het aangenaam wachten op de volgende platen die al af schijnen te zijn (en me wellicht nog meer zullen bevallen). Dik 4*.

avatar van kobe bryant fan
Mijn eerste indruk is ook zeker positief!
Memorabel is hij (voorlopig) niet, al kent Syro zeker memorabele momenten.
Maar als geheel is het misschien toch niet de plaat die de wereld verwacht had in de zin dat Syro toch enkele classics zoals: Vordhosbn, Flim, ... zou bevatten.
Misschien kan dit nog gebeuren na meerdere luisterbeurten, al zie ik dit niet snel gebeuren.

Maar op een paar kleine minpuntjes na - zoals bv. 180db die toch wat te plat is voor Aphex niveau en in vergelijking met de andere tracks - is Syro zeker een sterke plaat.
De productie is het eerste wat opviel, waarbij hij op de single Minipops 67 erg mooi met de volle sounds en tegelijk ook ruimte speelt is prachtig, dit gebeurt op de andere tracks even goed al is er de twist tussen ruimte en dynamiek minder doordat de synths de plaat prachtig opvullen.
Uitschieters kan ik nog niet aanduiden omdat ik de plaat gewoon over me heen heb laten komen.
Wel vond ik de afsluiter erg mooi! Ik vreesde er eerst wat voor maar dit was onterecht.

Iemand de bonustrack "MARCHROMT30A edit 2b 96 [104.98]" al gehoord?

Deze schijnt alleen op de iTunes versie en op de Japanse cd te staan (waarom die Japanners toch altijd een bonustrack krijgen?).

Eens gelezen dat een import cd in Japan vaak goedkoper is dan een Japanse editie. Om kopers aan te moedigen toch de dure Japan editie te kopen, worden er bonustracks toegevoegd. Zoiets herinner ik me.

avatar van John Doe
Dat is de reden idd, ook een paar keer gelezen.

Klinkt als een logische verklaring.

Ik hoop dat mijn fysieke versie van Syro morgen op de deurmat valt, dan zal ik er echt eens goed voor gaan zitten.

John Doe schreef:
. Vernieuwend is het dus niet - zoals ook al gemeld is door RDJ zelf over dit album - maar het klinkt vaak wel geavanceerder/gelikter/frisser/onderhoudender, en dat is gewoon genieten. .

Precies!

Net het cd'tje gekocht, wat een briljante hoes! Je moet hem helemaal een meter uitvouwen om de cd eruit te halen. Dat in de eerste plaats. Het album zelf draai ik nu voor de derde keer en het is gewoon een erg lekkere Aphex Twin plaat. Het eerste gedeelte doet een beetje denken aan Analord, maar dan afwisselender en dieper, de 2e, ietwat snellere helft doet meer denken aan z'n opgefokte flipperkast-beats van Drukqs, maar dan wat rustiger en eenvoudiger. Al met al weer een lekkere kluif om een tijdje op te kauwen. En er komt nog meer heeft hij beloofd!

avatar van repelstefan
Ik heb me eigenlijk nooit echt verdiept in Aphex Twin dus dit is mijn eerst echte kennismaking. Ik moet zeggen dat ik niet echt onder de indruk ben. Het klinkt alsof het 25 jaar geleden is gemaakt en heb nog nergens dat ik denk 'dit is tof gedaan'. De geluiden die hij gebruikt liggen me (nog) niet echt. Misschien is het niet echt mijn ding, misschien moet het nog groeien. Toch nog maar eens een paar keer luisteren.

Ah. De laatste 2 minuten en 47 seconden van Syro U473t8+e [141.98][Piezoluminescence Mix] zijn ook echt om van te smullen.

UnknownPleasure
3. CIRCLONT6A
4. PAPAT4
5. S950tx16wasr10

0,5
Wat een rommelig en ongeregeld zooitje. Geen zak aan.

En wat een fantastisch interview op Pitchfork. Schroom niet om jezelf ook even te "RDJ-sen" met je webcam

Strange Visitor: A Conversation With Aphex Twin | Features | Pitchfork