Aphex Twin - Syro (2014)

Electronic
Label: Warp

1. Minipops 67 [120.2][Source Field Mix] [Aka the Manchester Track] (4:47)
  2. XMAS_EVET10 [120][Thanaton3 Mix] (10:31)
  3. Produk 29 [101] (5:03)
  4. 4 Bit 9d Api+e+6 [126.26] (4:28)
  5. 180db_ [130] (3:11)
  6. CIRCLONT6A [141.98][Syrobonkus Mix] (6:00)
  7. Fz Pseudotimestretch+e+3 [138.85] (0:58)
  8. CIRCLONT14 [152.97][Shrymoming Mix] (7:21)
  9. Syro U473t8+e [141.98][Piezoluminescence Mix] (6:32)
  10. PAPAT4 [155][Pineal Mix] (4:18)
  11. S950tx16wasr10 [163.97][Earth Portal Mix] (6:01)
  12. Aisatsana [102] (5:21)
avatar van -SprayIt-
Haunter schreef:
En wat een fantastisch interview op Pitchfork.

Staat ook al onder Aphex Twin Berichten. Oh en RocketRon, wat had je verwacht dan? Gooi gewoon nog een keer Mark Knopfler in de speler

avatar van kobe bryant fan
Waarom spelen die drums op 3:40 tot 3:44 van XMAS_EVET10 niet langer!
Die sound is zo briljant! Maar buiten dat nog steeds een geweldig nummer natuurlijk, een van mijn favorieten.

Tja, beetje flauw van RocketRon om 0,5* te geven voor iets dat gewoon compleet niet je ding/genre is (zo kan ik ook wel honderden albums bedenken op deze site waarvoor ik 0,5* kan gaan geven).

Bovendien, als er één Aphex Twin album is dat geen 'rommelig en ongeregeld zooitje' is, dan is het deze toch wel. Syro is toch behoorlijk 'binnen de lijntjes' allemaal (in tegenstelling tot bijvoorbeeld Drukqs).

Mijn Syro cd is nog niet gearriveerd, dus ik wacht nog even met een echt waardeoordeel geven. Maar het wordt wel een dikke voldoende hoor.

Misterfool
RocketRon. Ik ben wel benieuwd wat je precies zo rommelig vind aan dit album. Als ik kijk naar de eerste track, hoor ik toch vooral veel acidhouse-achtige ritmes, die mij eigenlijk wel lekker in het gehoor liggen.

Misschien de tracktitels? Die vind ook redelijk chaotisch overkomen...

Verder klinkt het eerste nummer wel relaxt, maar inderdaad redelijk 'safe' voor James' doen. Ben benieuwd naar het hele album.

Iemand de bonustrack gehoord ? Blijkt 1 van de beste nummers te zijn !!
Hij is te vinden op de Japanse versie en iTunes.

avatar van Stickman10
Dit zijn voor mij de artiesten die de elektronische muziek wel aantrekkelijk maken!!!!
Wat ik van deze plaat al gehoord heb vind ik erg mooi! Vooral nr.2

Hoe vaker ik het luister, hoe meer details ik in de nummers hoor. Het lijkt wel of er "Commander Keen" (voor wie dat spel nog kent ) geluiden gesamplet worden in CIRCLONT6A, vanaf 2:00.

Album wil hier nog steeds niet echt goed vallen, maar naast Minibus vind ik CIRCLONT6A wel het leukst ja. Haha, Commander Keen, das lang geleden...

avatar van XtReM3 SkILLz
Laatste nummer is het mooist lekker rustig

avatar van Kos
Kos
Qua beats klinkt het weer licht geweldig.

avatar van 7744leon
Sebulba schreef:
Iemand de bonustrack gehoord ? Blijkt 1 van de beste nummers te zijn !!
Hij is te vinden op de Japanse versie en iTunes.

Hij is ook op youtube te vinden! MARCHROMT30A

avatar van bas
bas
Gaaf dat er weer een echt Aphex album is! Maar ik had er eerlijk gezegd iets meer van verwacht. Het is een vrij 'net' gepolijst album (voor Aphex begrippen dan). Ik vind de vocalen van Richard en familie maar zo-zo; de onderliggende beats volgen mij teveel een repeterend patroon (het lijkt op een dans-maat hier en daar). De overstort aan samples en geklooi is wat Aphex gaaf maakt en dat doet hij ook hier; maar het blijft gewoon wat tam. De tracks lijken me net iets teveel op elkaar. (180db_ is een slechte uitschieter naar beneden). Ervanuit gaande dat hij ook achter The Tuss zit, was het wellicht ook wel te voorspellen.

Toch is het nog steeds een lekker album geworden. Maar het staat niet bovenaan de lijst met Aphex albums voor mij (dat blijven "I care" en "RDJ Album")

Vento Vivimus
Vanwege de titel XMAS_EVET10 [120][Thanaton3 Mix ga ik ervan uit dat de tweede track in december apart wordt uitgebracht als kerstsingle. Kijken of ie de Top 2000 dan nog haalt !

Echt heel vreemd. Lees nu dat 180db als slecht of minder word ervaren. Ik vond hem juist wel tof. Gewoon 3 minuten rechtoe rechtaan knallen. Met leuk geklier in het laatste kwart van de track.

Toevallig nog meer fans van die track?

Mr.Bungle
Niemand maakt dit soort muziek beter als Aphex Twin......we worden weer verwend..joepie!!

Lees vooral het geniale interview in de OOR:

OOR

Klaploper schreef:
Toevallig nog meer fans van die track?
Ik vond het ook lekker vrij direct en leuk om te horen. Mijn oren zijn al jarenlang getraind met dit soort 4 kwartsmaat muziek. Ik luister veel hardcore namelijk.

Ik lag in het donker op bed en luisterde hem met m´n ogen dicht. Intens. De muziek was onvoorspelbaar en ik voelde me heel oncomfortabel, goede plaat dus. We beginnen met een 4.

avatar van Urbanoetang
Uitstekende en bovenal toegankelijke comeback van Richard dat wegluistert als een verzamelplaat, maar wat desondanks meer dan genoeg verschilt van de rest van zijn discografie. Kan mij dan ook niet voorstellen dat dit verkeerd kan vallen bij mensen die van zijn oude werk houden. Niet vernieuwend of verrassend dus, maar desondanks wel één van zijn sterkste platen waar je, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Drukqs, altijd voor in de stemming kan komen. Enig minpunt voor mij is 180db_ [130], en dat zijn minimalistische kant hier, op de fijne piano afsluiter na, weinig naar voren komt.

Mocht je nog iemand kennen die nog niet bekend is met zijn werk, dan is dit zonder meer de beste keus voor een eerste kennismaking.

avatar van Bardt1980
Hebben nog meer mensen de groene sticker van het cellofaan gehaald en op de hoes geplakt?

Ja ik plak die stickers altijd op de binnenkant van de hoes. Soms wel een gedoe om ze eraf te halen.

avatar van rolandobabel
degelijk album, maar hij klinkt soms wel wat ingewikkeld. Dan luister ik liever naar de laatste van de zoon van Bobby McFerrin bijvoorbeeld of naar until the quiet comes van Flying Lotus.

Hmm, inmiddels de nodige luisterbeurten achter de rug, maar een oersterke come-back van Aphex Twin vind ik het helaas toch niet. Het is zeker een goede plaat, dat moet gezegd; veel goede ideeën, mooie melodieën en zo nu en dan wat verrassende beats.

Maar vooral van die beats had ik toch wat meer verwacht. Nergens hoor ik de kracht en het venijn van beats uit bijvoorbeeld "54 Cymru Beats" (Drukqs) en nergens ratelt het zo als in "4" (RDJ Album). Het is, zoals ik al eerder zei, allemaal aardig 'binnen de lijntjes'. Dat maakt het overigens wel een stabiel album (misschien wel een van Aphex' meest consistente albums), omdat het nergens uit de bocht vliegt.

De kleine teleurstelling heeft waarschijnlijk ook met de hoge verwachtingen van een nieuw Aphex Twin album (!) te maken. Ik denk dat hij dit album beter als "The Tuss" had kunnen uitbrengen (het sluit ook aardig aan bij de andere 'Tuss' releases vind ik). Voor een nieuw Aphex album mis ik toch iets geniaals of vernieuwends.

Ik zal het album zeker blijven draaien, daarvoor is het zeker gewoon goed genoeg. Ik twijfel nu tussen een 3,5* en 4*. Voorlopig zet ik in op 4* (omdat het zeker een vermakelijke plaat is), maar hoger zal het niet gauw worden.

Hij maakt het toegankelijk om meer mensen naar zich toe te trekken. Aphex Twin doet het express om vervolgens met DE verrassing te komen. Maar voor mij hoeft dat niet meer. Ik vind hem goed genoeg zo. Wat zijn we toch een stelletje ondankbare zeikerds.

avatar van robbizzel
Ik vind Produk 29 toch wel het prijsnummer. Zo hoor ik Aphex toch het liefst, diepe beat met een lekker ritme, maar vooral de sounds/syntz en melodieën brengen mij weer in de oude vertrouwde Aphex sfeer. Iets wat ik verder een beetje mis op deze plaat, en de meeste nummers kunnen helaas niet mijn volledige aandacht vasthouden, hoe graag ik ook zou willen ( ben namelijk een groot fan van de man ). Ik vind Minipops 67, PAPAT4 en CIRCLONT6A ook erg lekker, maar had uiteindelijk toch iets meer verwacht!

avatar van RogerV
Leuk nieuw album. Soms wat langdradig maar wel met prachtige melodieen.

Sietse
Nu twee keer gehoord en vooralsnog een leuk album. Duidelijk Aphex Twin, maar toch valt er ook een nieuwe benadering terug te horen.
Echt opvallend zijn voor mij de soms heel erg jazzy melodieën die erin zijn verwerkt.

Sietse
Haunter schreef:
En wat een fantastisch interview op Pitchfork. Schroom niet om jezelf ook even te "RDJ-sen" met je webcam

Strange Visitor: A Conversation With Aphex Twin | Features | Pitchfork

Leuk interview inderdaad en maakt een hoop duidelijk over het album, vooral ook dat het er een is die duidelijk vaak moet worden beluisterd om echt te doorgronden.

gaat toch weg, dat zegt toch iedereen.......zelfs Frans Bouwer moet je schijnbaar vaker horen om te kunnen waarderen/doorgronden