Aphex Twin - Syro (2014)

Electronic
Label: Warp

1. Minipops 67 [120.2][Source Field Mix] [Aka the Manchester Track] (4:47)
  2. XMAS_EVET10 [120][Thanaton3 Mix] (10:31)
  3. Produk 29 [101] (5:03)
  4. 4 Bit 9d Api+e+6 [126.26] (4:28)
  5. 180db_ [130] (3:11)
  6. CIRCLONT6A [141.98][Syrobonkus Mix] (6:00)
  7. Fz Pseudotimestretch+e+3 [138.85] (0:58)
  8. CIRCLONT14 [152.97][Shrymoming Mix] (7:21)
  9. Syro U473t8+e [141.98][Piezoluminescence Mix] (6:32)
  10. PAPAT4 [155][Pineal Mix] (4:18)
  11. S950tx16wasr10 [163.97][Earth Portal Mix] (6:01)
  12. Aisatsana [102] (5:21)
Hmm, inmiddels de nodige luisterbeurten achter de rug, maar een oersterke come-back van Aphex Twin vind ik het helaas toch niet. Het is zeker een goede plaat, dat moet gezegd; veel goede ideeën, mooie melodieën en zo nu en dan wat verrassende beats.

Maar vooral van die beats had ik toch wat meer verwacht. Nergens hoor ik de kracht en het venijn van beats uit bijvoorbeeld "54 Cymru Beats" (Drukqs) en nergens ratelt het zo als in "4" (RDJ Album). Het is, zoals ik al eerder zei, allemaal aardig 'binnen de lijntjes'. Dat maakt het overigens wel een stabiel album (misschien wel een van Aphex' meest consistente albums), omdat het nergens uit de bocht vliegt.

De kleine teleurstelling heeft waarschijnlijk ook met de hoge verwachtingen van een nieuw Aphex Twin album (!) te maken. Ik denk dat hij dit album beter als "The Tuss" had kunnen uitbrengen (het sluit ook aardig aan bij de andere 'Tuss' releases vind ik). Voor een nieuw Aphex album mis ik toch iets geniaals of vernieuwends.

Ik zal het album zeker blijven draaien, daarvoor is het zeker gewoon goed genoeg. Ik twijfel nu tussen een 3,5* en 4*. Voorlopig zet ik in op 4* (omdat het zeker een vermakelijke plaat is), maar hoger zal het niet gauw worden.

Hoewel ik mezelf gerust een liefhebber durf te noemen moet ik eerlijk bekennen dat ik de meeste Aphex Twin albums zelden in het geheel beluister. De enorme moodswings van vredelievend naar hondsagressief sluiten vaak niet aan bij mijn gemoedstoestand van de dag. Verder gebeurt er vaak zoveel tegelijk in zijn nummers, dat luisteren een intensieve bezigheid wordt. Meestal heb ik na een aantal losse tracks mijn dosis AFX binnen en zet ik uitgeput maar voldaan iets anders op. Ik zie Aphex Twin dan ook meer als een abstract kunstenaar: veel werken komen prachtig tot hun recht in het museum, maar ik zou ze niet in huis willen hebben hangen en er dagelijks naar moeten kijken. Ik hou van 54 Cymru Beats van Drukqs, maar ik zet toch wat vaker Avril 14th op. En een track als Gwely Mernans kom ik amper door.

Syro was wat dat betreft een positieve verrassing: vanuit het niets is daar dit jaar een Aphex Twin album dat ik moeiteloos en zelfs met plezier van voor naar achtter kan beluisteren. Nergens ook maar de neiging om iets te skippen en dat lukt uberhaubt maar weinig albums. Zelfs 180DB gooit er nog een lekkere groove door op het moment dat het bijna irritant wordt. Ideeën worden rustig uitgewerkt in plaats van dat je overspoeld wordt door een stroom random gedachtenkronkels. Aphex Twin is op dit album zelfbewust en ingetogen, heeft duidelijk goed gekeken naar wat zijn tracks nou zo goed maakte en laat de irritante gimmicks achterwege. Nergens wordt hij vervelend of vraag je je af of de track een prank is ipv een fatsoenlijk nummer en hij nu zijn Windowlicker-smile heeft opgezet. In mijn ogen gedurfd, want bij veel fans krijg je de indruk dat het niet vreemd en experimenteel genoeg kan zijn. In mijn ogen heef AFX simpelweg tussen de vele klassieke platen door ook veel troep uitgebracht waarbij het meer op sadomasochisme leek, dan op een prettige luisterervaring.

Om te kijken of ik niet gewoon gek was geworden heb ik al zijn oude albums weer beluisterd en Syro sinds de release op repeat om te kijken of het snel zou vervelen. Geen enkele verveling en als je de albums back to back met Syro beluistert valt het pas op wat voor stappen hij heeft gezet. Muzikaal is Syro echt een flinke stap hoger, de opbouw van het album is veel meer doordacht en Syro is werkelijk subliem afgemixt (niet door AFX zelf geloof ik) in vergelijking met zijn vorige werk. Alles is smooth en helder, nergens heb je dat digitale gevoel van verschillende tracks die naast elkaar lopen, maar alles loopt door elkaar heen.

In mijn ogen is het een meesterwerkje. Het album wat ik nog miste van Aphex Twin.

avatar van orbit
Bij Minipops 67 zit je gelijk goed en rechtop in je zadel! Stoere AFX track die duidelijk uit zijn bekende repertoire afkomstig is en ook sterk aan The Tuss doet denken. Dat belooft veel goeds, verdraaid! De tracks die volgen zijn echter wisselvalliger en hier openbaart zich een bekend euvel. De man zit propvol geniale ideeën, maar weet zelden een coherent en tot het eind boeiend album af te leveren. Sommige boeiende tracks worden afgewisseld met wat slap spul dat van laffe bliepjes en plopjes aan elkaar hangt. Noem het de RD James freakerigheid, maar hij kan het niet laten, zorgt er wel voor dat de aandachtsspanne in huize Orbit het vaak laat afweten. Te weinig intensiteit. Desalniettemin een welkome terugkeer natuurlijk.

avatar van Gyzzz
Dit blijft een onderbelichte plaat - wellicht omdat het zo’n nakomertje is. Aphex Twin doet hier namelijk nadrukkelijk iets anders dan op zijn andere platen en weet in mijn beleving een nog veel vrijer en minder bedacht geluid te creëren dan op welke plaat voorheen dan ook. Er worden heel weinig nadrukken of accenten gelegd, waardoor de sound ondanks zijn vervreemdende klankkleur iets heel natuurlijks krijgt. Als een overweldigende logica zonder enige voorspelbaarheid.

Duidelijk de kroon op het werk van RDJ, al merk ik - ook aan het wat magere gemiddelde hier - dat niet iedereen dat erin ziet. Komt voor mijn gevoel ook deels door de hoge mate van anticipatie in aanloop naar de release en dat je dan iets krijgt dat totaal vrij staat van trends, context of de historie van Aphex Twin zelf. Daarmee is het een van de weinige albums die ik echt als compleet tijdloos zou identificeren - en precies daarom blijft mijn 5* makkelijk staan en verwacht ik nog vele herbeluisteringen.