Aphex Twin - Syro (2014)

Electronic
Label: Warp

1. Minipops 67 [120.2][Source Field Mix] [Aka the Manchester Track] (4:47)
  2. XMAS_EVET10 [120][Thanaton3 Mix] (10:31)
  3. Produk 29 [101] (5:03)
  4. 4 Bit 9d Api+e+6 [126.26] (4:28)
  5. 180db_ [130] (3:11)
  6. CIRCLONT6A [141.98][Syrobonkus Mix] (6:00)
  7. Fz Pseudotimestretch+e+3 [138.85] (0:58)
  8. CIRCLONT14 [152.97][Shrymoming Mix] (7:21)
  9. Syro U473t8+e [141.98][Piezoluminescence Mix] (6:32)
  10. PAPAT4 [155][Pineal Mix] (4:18)
  11. S950tx16wasr10 [163.97][Earth Portal Mix] (6:01)
  12. Aisatsana [102] (5:21)
avatar van kobe bryant fan
Nee, ik ben het er toch wel mee eens.
Syro vind ik met de luisterbeurt beter worden! Stro is zeker de coherentste Aphex, erg knap geheel!

ThirdEyedCitizen schreef:
gaat toch weg, dat zegt toch iedereen.......zelfs Frans Bouwer moet je schijnbaar vaker horen om te kunnen waarderen/doorgronden

Ben ik zeker niet met je eens. Op den duur heeft een album niets nieuws te ontdekken meer en bij het ene album duurt dat langer dan het andere...en dit is er een waar het langer bij gaat duren.

Als voorbeeld wat bas zegt over "onderliggende beats volgen mij teveel een repeterend patroon" lijkt in eerste instantie dus zo te zijn, maar het geheel veranderd continue (op veel subtielere wijze dan we van Aphex Twin gewend zijn).

misschien heb je gelijk, dan hoor ik het nog niet. Hopelijk veranderd dat en anders, tsjah...dan klikt t gewoon niet. Zal t zo nu en dan blijven proberen.

tuktak
Na vaker luisteren gaat de spanning er juist wel wat vanaf. De euforie van 'de nieuwe aphex' is wat weggeëbd en wat overblijft zijn prima tracks die uiteraard een beetje anders zijn dan voorgaand werk, maar niet spannend genoeg om een nieuwe klassieker uit te laten ontstaan. Er is vrij op safe gespeeld met een vrij toegankelijk album dat vooral teert op nostalgische gevoelens. En voor dat gevoel luister ik toch liever I Care Because You Do of Richard D. James Album.

Sietse
Wat me vandaag bij me op kwam tijdens beluisteren: hij is volwassen geworden.
Muzikaal zit het super in elkaar zoals je van hem mag verwachten, maar het is allemaal wat rustiger, degelijker...

avatar van -SprayIt-
Ik sluit me volledig aan bij tuktak in dezen.

avatar van niels94
Ik vind dit een erg constant album met eigenlijk alleen maar goede Aphex Twin-nummers en een paar fikse hoogtepunten (XMAS_EVET10 [120][Thanaton3 Mix], wát een heldennummer). Verder ben ik niet voldoende fanboy van Aphex Twin om met teleurstelling te hoeven kampen, ofzo. Ik vind trouwens sowieso dat dit prima standhoudt tussen de rest van de discografie van deze man. Een erg fijn album.

Sietse schreef:
Wat me vandaag bij me op kwam tijdens beluisteren: hij is volwassen geworden.

Onderschrijft mijn gevoel na de eerste luisterbeurten ook: waarschijnlijk zijn meest constante album, maar het mist op het eerste gehoor wel de nummers die je direct naar de keel grijpen...

Na vele pogingen ben ik definitief afgehaakt. Zowel het vroegere werk als de laatste plaat werken enorm op mijn zenuwen. Ik kan geen kop of staart aan de nummers ontdekken. Aphex Twin is not my cup of tea. Electronisch geneuzel op de vierkante centimeter als ik echt eerlijk ben.

Geelbuik schreef:
Zo hoor je ook niet te luisteren naar IDM. Luister alleen naar de melodieën. En de andere keer let je weer op de kicks en claps. Laat je meevoeren in deze wonderbaarlijke muziek.

avatar van rolandobabel
ik denk de hele tijd: wat knap gemaakt, maar het klinkt toch wat gekunsteld, maar dat is volgens mij de sound van Aphex Twin gewoon. Ik heb voorkeur voor de nieuwe Andy Stott bijvoorbeeld.....

Voor een leek begrijp ik dat het zo 'geforceerd' klinkt. En dat is het ook. Alleen weet Aphex Twin dat juist wel op een slimme en professionele manier te doen. En dan heb ik het over de samenhang in zijn nummers.

Ik zal je eerlijk zeggen dat ik zijn eerdere werk niet volledig heb gehoord. Maar nadat ik Windowlicker op tv zag, ging ik met mijn tante naar winkel en kocht ik de single. Omdat ik het zo'n vet, maar ook raar, muziek vond. Ik had zoiets nooit gehoord. Het had dus impact. De clip past perfect bij zijn muziek. En de satirische lach werd voor mij ook duidelijk.

avatar van yeahyeahyeah
Slim en professioneel is inderdaad wel de uitstraling van deze plaat en de hele marketing eromheen, inclusief de persoonlijkheid die RDJ nu zelf neerzet. Opeens geeft hij (voor zijn doen) normale interviews, waarin hij netjes antwoordt op vragen en het steeds over zijn kinderen heeft. Het komt op mij over alsof hij heeft besloten zijn zorgvuldig opgebouwde legendarische status definitief te verzilveren en een comfortabel leven te gaan leiden met zijn familie. Het ongrijpbare, recalcitrante en exclusieve is verdwenen, de geest is uit de fles.

Dat geldt m.i. ook voor deze plaat, die 100% Aphex Twin is en door niemand anders gemaakt zou kunnen worden, maar mij (nog) nergens echt verrast of raakt. Ik krijg het idee dit allemaal al eerder gehoord te hebben in een net iets andere vorm. Alsof hij een eerder gebruikte random muziekgenerator opnieuw heeft aangezet.

Al met al een begrijpelijke stap in zijn carrière en het gaat natuurlijk te ver om hem nu van gezapigheid te beschuldigen. Ik hoop in ieder geval in de toekomst weer ècht grensverleggende muziek of andersoortige mafheid van hem te horen.

avatar van hroswith

Of niet natuurlijk. Ik kan me best voorstellen dat iemand hier niks aan vindt. Ik vind het echter bijzonder inspirerende muziek, en om eerlijk te zijn vind ik dit het beste wat ik van hem heb gehoord. Ik kan er zelfs uitstekend op hardlopen. Het is allemaal erg ritmisch, en vaak zelfs behoorlijk dansbaar. Persoonlijk ben ik niet echt liefhebber van de wat 'moeilijkere' IDM, dat is dit echter zeker niet.

Ook heerlijk wars van trends en hypes deze sound. Fijn, de referenties naar retro breakbeat/drum & bass. Af en toe is het weer even 1995, terwijl e.e.a. dusdanig vernuftig in elkaar zit dat dit toen niet gemaakt had kunnen worden.

avatar van Coma Cat
Dit klink toch wel weer erg goed. Vooral XMAS_EVET10 [120][Thanaton3 Mix] is echt heerlijk. Een heel sfeervol nummer, waar ruim de tijd wordt genomen voor allerlei klankvariaties. De derde track is ook mooi rustig, met veel aandacht voor melodie. Later worden de nummers wat drukker, en meer in zijn oude stijl. Wel zit er in elke track veel ontwikkeling, met steeds nieuwe elementen. De beats ratelen weer lekker en lijken ook geen moment hetzelfde. Er lijken veel ideeën in elk nummer verwerkt te zitten, maar Richard weet er voor te zorgen dat het toch een eenheid blijft. Hierdoor heeft elke track ook wel iets bijzonders, en blijft de muziek boeien.

avatar van SOAD
180db_ [130] is wel echt een strontvervelend nummer. De rest is wel lekker.

Hoewel ik mezelf gerust een liefhebber durf te noemen moet ik eerlijk bekennen dat ik de meeste Aphex Twin albums zelden in het geheel beluister. De enorme moodswings van vredelievend naar hondsagressief sluiten vaak niet aan bij mijn gemoedstoestand van de dag. Verder gebeurt er vaak zoveel tegelijk in zijn nummers, dat luisteren een intensieve bezigheid wordt. Meestal heb ik na een aantal losse tracks mijn dosis AFX binnen en zet ik uitgeput maar voldaan iets anders op. Ik zie Aphex Twin dan ook meer als een abstract kunstenaar: veel werken komen prachtig tot hun recht in het museum, maar ik zou ze niet in huis willen hebben hangen en er dagelijks naar moeten kijken. Ik hou van 54 Cymru Beats van Drukqs, maar ik zet toch wat vaker Avril 14th op. En een track als Gwely Mernans kom ik amper door.

Syro was wat dat betreft een positieve verrassing: vanuit het niets is daar dit jaar een Aphex Twin album dat ik moeiteloos en zelfs met plezier van voor naar achtter kan beluisteren. Nergens ook maar de neiging om iets te skippen en dat lukt uberhaubt maar weinig albums. Zelfs 180DB gooit er nog een lekkere groove door op het moment dat het bijna irritant wordt. Ideeën worden rustig uitgewerkt in plaats van dat je overspoeld wordt door een stroom random gedachtenkronkels. Aphex Twin is op dit album zelfbewust en ingetogen, heeft duidelijk goed gekeken naar wat zijn tracks nou zo goed maakte en laat de irritante gimmicks achterwege. Nergens wordt hij vervelend of vraag je je af of de track een prank is ipv een fatsoenlijk nummer en hij nu zijn Windowlicker-smile heeft opgezet. In mijn ogen gedurfd, want bij veel fans krijg je de indruk dat het niet vreemd en experimenteel genoeg kan zijn. In mijn ogen heef AFX simpelweg tussen de vele klassieke platen door ook veel troep uitgebracht waarbij het meer op sadomasochisme leek, dan op een prettige luisterervaring.

Om te kijken of ik niet gewoon gek was geworden heb ik al zijn oude albums weer beluisterd en Syro sinds de release op repeat om te kijken of het snel zou vervelen. Geen enkele verveling en als je de albums back to back met Syro beluistert valt het pas op wat voor stappen hij heeft gezet. Muzikaal is Syro echt een flinke stap hoger, de opbouw van het album is veel meer doordacht en Syro is werkelijk subliem afgemixt (niet door AFX zelf geloof ik) in vergelijking met zijn vorige werk. Alles is smooth en helder, nergens heb je dat digitale gevoel van verschillende tracks die naast elkaar lopen, maar alles loopt door elkaar heen.

In mijn ogen is het een meesterwerkje. Het album wat ik nog miste van Aphex Twin.

avatar van Stickman10
Melf.nl, ik sluit me geheel bij je verhaal aan!!!

avatar van aphexfreak
En zo trapt iedereen er weer in..interviews met zijn "vrouw" (hij is niet en nooit getrouwd) verhalen over zijn kinderen die op zeer jonge leeftijd al muziek produceren compleet met SoundCloud links. Hij is zijn streken niet verleerd iig, zijn produceer skills ook niet gelukkig. Maar toch komt het deze keer niet helemaal lekker uit de verf. Sterker nog op de eerste 2 nummers na en een paar laatste tracks vind ik het niet bijster interessant allemaal. En dat als long time aphex fan (check mijn nick). Ik ben deze keer echt teleurgesteld maar ik begrijp het wel. Hij roept al vanaf het begin dat het zijn meest commerciële album ooit is. Prima, check. Nu weer door met de breakneck experimentele shit graag! Man ik smacht naar heavy shit van Richard, tracks waar hij verrast en van 0 naar 100 gaat in 1 sec. Waar hij zo verschrikkelijk uit zijn plaat gaat dat je de rauwe energie kan voelen in je botten. Het zit er deze keer allemaal niet in, op wat speldeprikjes na.. Jammer, zonde. De volgende dan maar.

avatar van dix
dix
De nummer 1 in de eindejaarslijst van The WIRE. Toch wel verrassend.

aphexfreak schreef:

Niet? Ik dacht toch echt dat fotografe Anastasia Rybina zijn vrouw was. Of 'vriendin' dan in ieder geval (of ie getrouwd is weet ik ook niet).
Naast eigen fotowerk maakte zij in ieder geval ook sommige tourfoto's

Sietse
De moeder van zijn kinderen in ieder geval...

avatar van aphexfreak
Niemand weet dat helemaal zeker jongens, hij roept wat tijdens interviews en de journalisten nemen het klakkeloos over. Hij weet dat, en speelt daar al jaren mee. Hij heeft ondertussen alweer toegegeven dat hij veel onzin heeft verteld de laatste tijd Het is best grappig dat mensen die verhalen nog serieus nemen.

Sietse
Er komt inderdaad veel onzin uit zijn mond maar in verschillende interviews komt de verwijzing naar zijn kinderen terug. Tevens is de meeste onzin die over hem de ronde gaat niet door hem zelf bedacht maar door op hol geslagen fans omdat meneer in vroege dagen nooit echt heel serieus op interviews in ging.
Uiteraard kun je alles blijven ontkennen en zeggen dat het niet waar is, maar ook Richard D James is ook gewoon een mens. En zoals de meeste mensen van zijn leeftijd ook iemand die gedurende de jaren een gezin heeft opgebouwd.

Fuck, zelfs Lemmy van Motherhead heeft kinderen.

avatar van aphexfreak
Heb ik ergens gezegd dat hij geen kinderen heeft dan? De beste man lult als brugman en geeft zelf toe dat hij in recente interviews alleen maar onzin heeft verteld. Wat waar of niet waar is maakt mij geen zak uit, ik wil graag goeie muziek van hem horen. En daar stelt hij mij behoorlijk teleur deze keer.

aphexfreak schreef:
... en geeft zelf toe dat hij in recente interviews alleen maar onzin heeft verteld.

En jij gelooft dat direct? Wie zegt dat dat waar is?

avatar van aphexfreak
Precies! Maar bevalt de plaat jou nog steeds Aurum? Verlang je ook niet stiekem terug naar de tijd dat hij nog expirimenteel was?

aphexfreak schreef:
...Maar bevalt de plaat jou nog steeds Aurum? Verlang je ook niet stiekem terug naar de tijd dat hij nog expirimenteel was?

Ik vind het een nette 'stabiele' plaat. Allemaal prima afgewerkte nummers, maar inderdaad weinig spannend allemaal. Daarom kom ik ook niet hoger dan 3,5*.

Zoals ik al eerder schreef bij dit album:
Maar vooral van die beats had ik toch wat meer verwacht. Nergens hoor ik de kracht en het venijn van beats uit bijvoorbeeld "54 Cymru Beats" (Drukqs) en nergens ratelt het zo als in "4" (RDJ Album).

Een nummer als 54 Cymru Beats vind ik echt 100 keer gaver dan alles op dit album. Juist omdat zo'n nummer bijna uit de bocht vliegt en veel meer power heeft. Aphex is inderdaad het gaafst als hij niet zo netjes binnen de lijntjes blijft en het experiment opzoekt (al was "Smojphace EP" weer een stapje te ver).

Daarom voor mij ook een lichte tegenvaller dit. Al kan ik niet zeggen dat het een slecht album is.

avatar van RogerV
Half punt omhoog. Zeker dat minipops wordt hoe langer hoe sterker.

Toch ben ik wel van mening dat dit album tegen het einde nogal inkakt.

avatar van rem.k.o.
Ik stap laat in op dit album en vind het intrigrerend (hier stond fascinerend maar dat heb ik weg gehaald), maar véél te klinisch voor mij. Wel echt knap gemaakt.