Pearl Jam - Pearl Jam (2006)

Label: J

1. Life Wasted (4:14)
  2. World Wide Suicide (3:32)
  3. Comatose (2:37)
  4. Severed Hand (4:31)
  5. Marker in the Sand (4:31)
  6. Parachutes (3:44)
  7. Unemployable (3:08)
  8. Big Wave (3:05)
  9. Gone (4:17)
  10. Wasted Reprise (1:02)
  11. Army Reserve (3:52)
  12. Come Back (5:33)
  13. Inside Job (7:10)
Anderu schreef:
Laat ik het anders zeggen - Pearl Jam heeft altijd een 'kunstwerk' track op hun albums, die het kritisch het beste doet. Op Ten was dit Black, VS. Elderly Woman Behind The Counter In A Small Town, Vitalogy Corduroy, etc., en op Pearl Jam is dé duidelijke kandidaat hiervoor toch echt 'Gone'.

Dan toch eerder Come Back of Inside Job.

Come Back en Inside Job zijn basis 'moody ballads' van Pearl Jam. Helemaal Inside Job. Het is net alsof Pearl Jam iedere keer met ongeveer hetzelfde nummer het album wil eindigen.

avatar van KampF
3,5/5 for start.

avatar van Klumpie
Ik heb dit album samen met die van Tool net gekocht, ze klinken weer fantastisch. Ik vind dat ze nu echt bij de grote van de rockgeschiedenis horen.

De nummers klinken toch weer iets beter dan de laatste uitgelekte nummers.

Is dit album de moeite waard om het te kopen?

denk eraan om het te kopen maar ik weet niet zeker of het wel een goed album is.

haalt de cd het niveau van vb; ten , vs of riot act

felix89 schreef:
Is dit album de moeite waard om het te kopen?

haalt de cd het niveau van vb; ten , vs of riot act

Ja, dat is een kwestie van smaak. Anders download je eerst een paar nummers. Je kunt hier bij de favoriete nummers wel zien welke nummers het beste zijn.
Ik vind het een van hun beste albums die ze ooit gemaakt hebben. Normaal gesproken had ik gezegd dat ie veel beter is dan Riot Act, maar ik zie dat jij een liefhebber bent van Riot Act.
Het is gewoon een kwestie van smaak.
En anders koop je hem keer als die in de aanbieding is.

avatar van Amongvedder
Het is voor mij echt een duidelijk Pearl Jam album, niet een kopie van wat ze al eerder hebben gedaan, maar ook niet totaal anders. Gewoon weer een erg fijn plaatje!

De internationale Releasedate is 1 mei, maar hier ligt ie al in de winkels.

De verpakking en het boekje zijn apart, maar ik vind ze bijzonder mooi.

En? is het nou een volledig 'hard' album? agressief? zoals vedder zei?

ik wil nog niks downloaden, ik wacht tot ik m heb

CCDevlin schreef:
En? is het nou een volledig 'hard' album? agressief? zoals vedder zei?

ik wil nog niks downloaden, ik wacht tot ik m heb

Er staan zowel harde (Comatose, WWS, Life Wasted) op als rustigere nummers (Parachutes, Gone, Come Back).

Goed gebalanceerd album.

42 schreef:

Goed gebalanceerd album.

En ook Big Wave en Severed Hand kun je tot de harderen rekenen.

Marker in the Sand, Unemployable, Army Reserve en Inside Jobe zitten tussen hard en zacht in.

Mojo Pin
Ik ben razend enthousiast. Het is geen nieuwe Ten, maar ook dit album staat weer als een huis. Aanrader!

Mojo Pin schreef:

Laat ik je meteen vertellen dat ze nooit meer een Ten zullen maken, simpelweg omdat ze dat niveau zijn ontgroeid.

Mojo Pin
Klumpie schreef:

Nee ok, maar ze zien dit wel als hun beste album, vandaar dat ik even Ten erbij haal.

Mojo Pin schreef:

Da's waar

Klumpie schreef:

Het is gewoon een kwestie van smaak.
En anders koop je hem keer als die in de aanbieding is.

bedankt voor het advies

mefyfrancky
Hallo muziekvrienden,

Pearl Jam komt naar België en Nederland, en dit op zich is een feest. Maar ... wat hun laatste CD betreft waren de verwachtingen duidelijk te hoog gegrepen. Volgens mijn bescheiden mening zijn er maar 2 echte goeie nummers: 'Come Back' en 'Inside Job'. Zéker geen 5 punten waard maar 'Come Back' maakt de CD méér dan goed. Wel enorm ontgoocheld over de Pearl Jam van 2006. Geef mij maar 'Even Flow', 'Given To Fly', 'Yellow Ledbetter', 'Tin Air', 'Black', 'Wishlist', 'Light Years', 'Once' of 'Alive'.

Heb de plaat nu een keer of 5 beluisterd, en het grote pluspunt van deze plaat vind ik dat de in eerste instantie "betere" nummers op de plaat later het onderspit delven... Er staan namelijk veel nummers op die je eerst op je in moet laten werken, ik neem een nummer als parachutes, eerst vond ik het een draak van een nummer, nu echt briljant, echt schiterend van eenvoud. Ook marker in the sand, en inside job zijn hier mooie voorbeelden van. Verder staan er natuurlijk een aantal makkelijk in het gehoor liggende rock songs op, maar mijn voorkeur gaat uit naar de groei nummers. Vind het album toch wel 4 sterren waard, en zeker een stap vooruit met Riot Act, dat album was voor mij te opvallend politiek getint.

mefyfrancky schreef:
Hallo muziekvrienden,

Ik denk dat de nieuwe nummers moeiteloos meekunnen met het niveau van de nummers die jij noemt en live zullen ze dat zeker kunnen. Ik kan niet wachten tot ik de nieuwe nummers live hoor.

Ik vind dit album steeds beter worden en begin nu het gehele album te accepteren. Momenteel vind ik het beste album wat Pearl Jam heeft gemaakt en ik heb een vermoeden dat dat over 5 jaar nog steeds zo is.

Pearl Jam

geeneen cd zal nog kunnen tippen aan "ten" vermoed ik, heb nu paar keer cd opgelegd en ben totaal niet onder de indruk, misschien moet het nog komen??

en die hoes tis gelijk iets meer voor rammstein, niet dat het echt belangrijk is maar wat is de bedoeling van dat "kunstwerk" onder de cd??? ik denk dat ik gewoon te veel verlang naar de goeie ouwe grunge die ik maar niet terugvind

't Is een groeierke mensen. Ik moet mijn mening al herzien. Natuurlijk geen meesterwerk, misschien zelfs geen blijvende klassiekers, maar gewoon een lekker rockend plaatje.

Come Back is de Black van 2006... Een geweldig, intens nummer. Verder lekkere rock met hier en daar een verrassende draai. Ik ben weer dik tevreden!!

avatar van mathias
Wat een prachtige recensie op Allmusic ook . Geeft voor mij perfect weer hoe ik me bij deze topper (want dat is ie wel) voel. Heb hem pas twee dagen in bezit, daarom nog geen stem en uitgebreide mening, maar zit ergens tussen de 4,5 en 5 * (en eerder aanleunend bij die 5 dan bij 4,5).

Ik heb een 5 gegeven.
Ben zelf een PJ fan van het begin, en voor mij is dit een PJ grand cru.
De beste plaat sinds 2000.
Het gebruik van de hammond in enkele nummers (vooral in come back) is gewoon prachtig.
Ook aan het slagwerk is meer aandacht besteed.
De sound in het algemeen is verfijnder, meer gepolijst.
Dit is PJ grand cru, goed gerijpt op vat.
Maar zoals elke goede wijn moet je het serveren op de juiste temp en het juiste moment.

Ook ik ga naar 5*.

avatar van Gajarigon
mathias schreef:

Die is idd erg goed. En recente albums geven ze (zo goed als) nooit 5, dus is die 4,5 wel het beste wat er kon komen.

Het moet wel gezegd zijn dat alle recensies daar door fanboys of girls zijn geschreven... echt negatieve recensies zijn er niet.

Ik heb het album nu 1 keer volledig gehoord en ik moet zeggen ze hebben er weer maar eens hun werk van gemaakt.
Ik vind het persoonlijk moeilijk om na 1 luisterbeurt al echt een mening/score te geven. Mijn waardering voor nummers/albums komt pas na meerdere luisterbeurten, althans in de meeste gevallen. Het nummer dat me tot nu toe het meest aanspreekt is Come Back. Dit zou, (zoals hierboven al vermeldt) wel is de Black van 2006 kunnen zijn. Verder zijn er van echte uitschieters voorlopig nog geen sprake, maar het album in z'n geheel is wel ijzersterk. Ik heb de indruk dat de 2e helft van het album het sterkste gedeelte is. Vanaf het nummer Parachutes tot het einde beleeft het album z'n climax. Dit wil uiteraard niet zeggen dat de eerste 5 nummers niet goed zijn, integendeel zelfs. Zoals ik dus al zei wacht ik nog even met m'n stem uit te brengen, maar zoals het er nu voor staat kom ik toch al uit op 4 sterren.

De flow van dit album wordt alleen overtroffen door Vitalogy.