Cult of Luna - Somewhere Along the Highway (2006)

Zweden
Label: Earache

1. Marching to the Heartbeats (3:17)
  2. Finland (10:50)
  3. Back to Chapel Town (7:13)
  4. And with Her Came the Birds (6:03)
  5. Thirtyfour (10:03)
  6. Dim (11:50)
  7. Dark City, Dead Man (15:47)
avatar van THEMARSVOLTA
Al iets bekend, naast de albumtitel en style, van hun nieuwe album?

Helemaal niente

Sammael
Indrukwekkend album. Ondanks de agressie en de uitbarstingen die deze band aan de dag legt, heeft de plaat als geheel juist een kalmerend effect op me. De ingetogen stukken sluiten ook perfect aan bij de hardere. Na twee luisterbeurten begin ik op 4*, maar ik zie dat nog wel stijgen de komende dagen.

avatar van james_cameron
Slepend, hypnotiserend album. Sfeer en kwaliteit genoeg, maar wie op zoek gaat naar songs met een kop en een staart komt uiteraard bij deze band bedrogen uit. Niet helemaal mijn ding, maar ik kan het wel waarderen.

avatar van sander.h
Ik vind dit een superalbum, met name door de 2 toppers Finland en Dim, die beiden afzonderlijk de aanschaf van dit album al rechtvaardigen. In de zang hoef je niet veel nuance te verwachten, dat is alleen maar geschreeuw, maar het mooie is dat het op dit album op de juiste manier wordt ingezet: daar waar het nummer erom vraagt.

avatar van andnino
De kunst van het weglaten... maar alleen maar geschreeuw? wat gebeurt er in Marching to the Heartbeats dan?

avatar van sander.h
andnino schreef:

Je hebt gelijk. Dat is geen geschreeuw .
Maar ik had het met name over de 2 genoemde nummers. De boodschap die ik wilde overdragen was in ieder geval dat de zang min of meer als instrument wordt gebruikt, en op een lekkere manier ook nog eens.

avatar van andnino
Helemaal met je eens! Ongeëvenaard hoe deze band pure emotie weet te verhalen in dergelijk (mooi) lawaai.

andnino schreef:

allee kgaan er es aan beginnen xd

avatar van Fred Zed
Ok, ik ben verkocht, heb weliswaar te laat Cult of Luna ontdekt, mede door musicmeter.nl (kwam zoveel CoL verwijzingen tegen weet je wel) heb ik dan maar op stoem geluk dit album gekocht, niets beluisterd gewoon blind kopen in the local metal zone...nu al 'tig keer beluisterd , man man wat een album, love this sound, er staan ware meesterwerkjes op, DIM bijvoorbeeld.

avatar van Aghora
Finland

en natuurlijk is de rest ook wel goed

avatar van andnino
Zonet toch maar weer opgezet, wat ik een hele tijd niet durfde... waarom? Omdat ik bang was dat het niet weer dat overdonderende effect zou hebben? Teveel emotie? ik weet het niet, ik weet alleen dat Dark City, Dead Man in het volledig donker luisteren EPISCH is en dat mijn 5* gewoon blijft staan

avatar van king_pin
Aghora schreef:
Finland

en natuurlijk is de rest ook wel goed

sneaky spoiler hoor maar FInland is inderdaad een meesterwerkje van CoL!

lambf
Slecht is het niet, maar qua spanning leveren ze hier wel veel in.

vaneweek nog eens helemaal beluisterd...en score verhoogd naar 5

avatar van trebremmit
Finland springt er bovenuit, de rest neigt me veel te veel naar post-rock, saai album van Cult of luna.

leander?
Aangezien er niks hoger is dan een vijf heb ik hem maar twee plaatsjes hoger in mijn top tien gezet
Met koptelefoon in de juiste stemming is dit goud waard.

avatar van Don Cappuccino
Dit is sowieso de plaat van Cult Of Luna waar ik het meeste een emotionele voeling mee heb. Ik heb niet vaak dat er tranen in mijn ogen staan tijdens het luisteren van muziek maar hier is het af en toe flink raak. Het is loodzwaar maar tegelijk zo onwaarschijnlijk mooi en episch. De volle mep is dan ook compleet terecht en dit is zeker een kandidaat voor mijn top 10 na nog meer luisterbeurten.

avatar van Fred Zed
Ondertussen weeral 5j verder en deze plaat is nog steeds 5* waard imo. Beter als hun laatste Vertical mijn gedacht.

avatar van Eveningguard
Agressiever en sfeervoller dat dit wordt het niet snel. Man o man wat een schreeuw, wat een emotie. Ik werd er gewoon koud van bij m'n eerste luisterbeurt. Aanraden voor fans van Neurosis en Isis.

avatar van strebge
Dim heeft dulcinea van Isis bij mij van de troon gestoten vwb het beste sludge/post metal nummer ooit... Ik heb hem denk ik al wel 100 keer gedraaid maar hij blijft maar groeien..

CoL live is een must do ding

Fred Zed schreef:
CoL live is een must do ding

Nu Agalloch niet meer bestaat mijn nummer één metalband die ik nog eens live wil zien.

avatar van andnino
Ik moet deze plaat binnenkort maar weer eens luisteren. Soms is een album zo goed bij je binnengekomen, dat je bang bent hem ooit weer te luisteren, omdat je denkt dat de volgende luisterbeurt nooit zo goed kan zijn als de vorige. Maar ik moet toch nog eens wegen of het die notering in mijn top 10 waard is. Bovendien, de nieuwe is me toch een beetje tegengevallen...

avatar van Johnny Marr
Wat blijft Dim toch schuimbekkend mooi... Het beste postmetalnummer allertijden? Misschien. Toch zeker top 5.

avatar van Arrie
Wat een mooi compliment voor Dim!

avatar van Zagato
Wat mij betreft het artistieke hoogtepunt van CoL!

Johnny Marr schreef:

Ook geniaal dat de zanger doodleuk beslist om na 9 (!) minuten nog even z'n strot open te trekken. Magistraal.

Dim
"Wat ben jij schuimbekkend mooi" - ik geloof niet dat iemand dat ooit tegen mij gezegd heeft.