Status Quo - Live! (1977)

Label: PolyGram

1. Junior's Wailing (5:20)
  2. Backwater / Just Take Me (7:35)
  3. Is There a Better Way (4:29)
  4. In My Chair (4:07)
  5. Little Lady / Most of the Time (6:50)
  6. Forty-Five Hundred Times (17:10)
  7. Roll over Lay Down (6:07)
  8. Big Fat Mama (5:00)
  9. Caroline / Bye Bye Johnny (6:18)
  10. Rain (4:50)
  11. Don't Waste My Time (4:55)
  12. Roadhouse Blues (14:23)
avatar van snarf349
...Jullie stonden waarschijnlijk ook net als ik met je maten het (begin) rifje van " Roll over Lay Down" na te doen op de luchtgitaar, way back in de zeventig jaren.
Hatsikidee daar gaan we weer

Father McKenzie
Zeker weten, en ik schaam me er absoluut niet voor. Een een beetje headbangen ook natuurlijk.... mijn haar is nu heel kort, het zou geen zicht zijn, haha!
Caroline/Bye Bye Johnny en de Doors cover Roadhouse Blues vind ik zàlig klinken in deze live-uitvoering. Mooie climax van een uitstekende liveplaat.

avatar van BenZet
Dat doe ik nu nog, want toen was ik er nog niet bij!

Father McKenzie schreef:
Ik heb "Status Quo Live! (1977)" afgelopen weekend verschillende keren in zijn geheel gedraaid. En natuurlijk heb ik met mijn kale kop op de maat mee lopen schudden . Stond ik voor lul Wie weet, het zal me een worst wezen! Mijn hemel wat is dit een geweldig live album. On we go with Status Quo!!

avatar van ricardo
Dit is zeker een geweldig live album van Status Quo. Headbingen met kale kletsert doe ik dan weer niet, maar dat het voor mij 1 van de betere live albums is, dat is zeker. Ik heb deze plaat een aantal jaren terug nog gekocht voor 22.50 euro, goedkoper kon ik hem niet vinden. Nu ligt hij overal voor een tientje te koop. Dat prijsverschil blijft altijd balen vind ik, want dat verschil vind ik eigenlijk gewoon te groot.

avatar van Casino Boogie
acjmjansen schreef:
Beste live cd. van Quo en sowieso een van de beste live-cd's van die tijd. The Apollo-hal in Glasgow shaket op haar grondvesten.

Toen kwam AC/DC er een jaar later en was er van de Apollo helemaal niets meer over.

Fantastische live-LP. Sinds jaren weer eens uit de kast getrokken (erg gave hoes btw) en die plaat gaat vanaf weer regelmatig gedraaid worden!

Vooral LP 2 knalt de speakers uit; Big Fat Mama, Caroline/Bye Bye Johnny en Roadhouse Blues knallen geweldig.

avatar van vielip
Super live album!! Op dit album komt perfect uit de verf wat Quo tot één van de meest opwindende live acts van de jaren 70 maakte!!
Er is volgens mij ook niks achteraf aan gesleutelt want het klinkt allemaal erg eerlijk en rauw.
De aankondiging is fenomenaal en voorspelt dat er iets speciaals staat te gebeuren.
Het publiek is echt compleet gek daar in Glasgow en dat druipt van de opnames af
Zijn er ook minpuntjes? Voor mij persoonlijk wel ja. Die drumsolo van Coghlan is niet om aan te horen! Coghlan is een beperkte drummer maar met een geweldige shuffle die perfect bij Quo pastte. Hij moet zich echter niet aan solo's en dat soort uitstapjes wagen want dat kan ie gewoon niet.
Ook heb ik niet zoveel met Roadhouse blues. Ik weet, het is een erg geliefd nummer onder de Quo fans maar ik heb het altijd maar 'slappe hap' gevonden. Dan had ik 1000 x liever Slow train erop gehad! Dat nummer staat voor mij op gelijke hoogte als 4500 Times!

avatar van Bluebird
Slow Train en Mystery Song, dat zijn idd de nummers die hier ontbreken. Vooral die eerste had met die tempowisselingen en improvisatiemogelijkheden makkelijk een half uur kunnen duren.

avatar van vielip
Ja absoluut!! Ik snap eerlijk gezegd niet waarom ze dat nummer nooit live hebben gespeeld. Dat stukje in de Mystery medley reken ik niet mee! Dat nummer vraagt er gewoon om om live gespeeld te worden als je het mij vraagt. Ik ken in ieder geval een coverband die het nummer grandioos speelt en er de hele tent mee op de kop zet

avatar van B.Robertson
Die drumsolo in Slow train was precies op maat. Hierop Live! kan je het opvatten als kleine pauze voor de overige leden die gelukkig niet buitensporig lang duurt. Roadhouse blues zit wel erg aan de lange kant en is het enige minpunt.
De extra lange 4500 times bevalt beter.

avatar van rudiger
Wat knalt dit uit de speakers zeg , de energie druipt er vanaf .
En dan het intro , je hebt meteen het gevoel dat er iets gaat gebeuren , geweldige live plaat .
Volle mep , 5 stars .

avatar van ricardo
Groot gelijk Ruud, ben ik het helemaal mee eens.

Dit album en 12 gold bars heb ik in bezit van deze band, kan ik lekker de beste nummers van hun beluisteren, zowel studio als live.

ricardo schreef:
kan ik lekker de beste nummers van hun beluisteren, zowel studio als live.

Dat is dan wel puur jouw mening neem ik aan?

avatar van ricardo
Yup, anders zoukut niet posten idd.

avatar van vielip
Nee oké dan is het goed..
Je mist dan alleen wel een aantal van hun echt beste nummers!

avatar van ricardo
Kep aan deze geweldige dubbelaar en 12 goldbars gewoon moois zat in huis van Status Quo, en het zal mij verder worst wezen of ze nog meer mooie nummers gemaakt hebben.

avatar van rudiger
ricardo schreef:

Precies Ricco , ik heb ook alleen deze en nog n verzamelaartje van Quo in huis en vind dat ook meer dan zat .

avatar van Bluebird
Ik ben iig blij met een verzamelaar van de PYE jaren en de albums Dog Of 2 Head t/m Blue For You. Daarna houdt het wel zo'n beetje voor mij op met de Quo.

avatar van Hans Brouwer
Bluebird heeft natuurlijk helemaal gelijk. Rudiger en Ricardo berichten dat zij aan "Status Quo Live!" en "12 Goldbars" genoeg Quo in huis hebben. Ik zou S.Q. albums als "Blue for You", "Quo", "Piledriver", "Hello!" en "Dog of Two Head" niet graag willen missen in mijn cd collectie.
Wat "Status Quo Live!" betreft: mag worden gerekend tot de beste live albums allertijden!! Nummers als "In my chair" en "Don 't waste my time" zijn toch helemaal geweldig .

avatar van Bluebird
Euh Hans...... je bent helemaal vergeten de releasejaartallen achter de titels te vermelden zoals je altijd zo onberispelijk correct gewoon bent te doen.

avatar van Hans Brouwer
Tja Bluebird, dat doe ik altijd: releasejaartallen vermelden (kwestie van knippen en plakken ). Maar vanmorgen heb ik ongelofelijke haast en zou ik eigenlijk helemaal niet op deze site mogen bivakeren. Daarom Bluebird (niet onaardig bedoeld): "Don 't Waste My Time!" .

ricardo schreef:
en het zal mij verder worst wezen of ze nog meer mooie nummers gemaakt hebben.

Dan moet je ook niet zeggen dat je alle mooie nummers in huis hebt met die 2 albums!

avatar van bauer
Er zou inderdaad na deze live-lp nog veel meer moois volgen. Maar je moet je er wel even voor interesseren, dat zal ricardo wel teveel zijn allemaal.

avatar van B.Robertson
Ik reken Pictures of matchstick men en Railroad ook tot hun hoogtepunten

avatar van ricardo
Ik vind het ten eerste een hele goede band, maar niet zo goed om meer van in huis te gaan halen dan ik nu al heb.

Van de 'rechtoe rechtaan' bands als Status Quo, AC/DC, Motorhead en ZZ-Top heb ik van deze band ook het minst in huis, vooral omdat deze van de 'rechtoe rechtaan' bands mij het minst raakt.

Van Motorhead en AC/DC heb ik genoeg in huis. Waarom het mij weerhoud om van deze band meer in huis te halen weet ik niet, geen idee.

Misschien toch dat wat Kaztor ook zegt de bij vlagen de oubolligheid in hun muziek.

Ik vind Status Quo ook veel meer tijdgebonden klinken dan b.v AC/DC of Motorhead.

2 platen vind ik dus mooi zat.

vielip schreef:

Algemeen gezien misschien niet, maar voor mij wel.

ricardo schreef:
Algemeen gezien misschien niet, maar voor mij wel.

Dan is het goed

Best vreemd trouwens dat je (en met jou nog velen) AC/DC en Motorhead niet oubollig vind. Zal wel met het imago te maken hebben denk ik. Qua muziek zitten die bands namelijk op hetzelfde spoor. Niet dat ze dezelfde muziek maken maar ze hebben al in geen 15 jaar een fatsoenlijk album uitgebracht. Dus wat dat betreft zitten ze wel op één lijn met Quo.

avatar van ricardo
AC/DC heeft Stiff Upper Lip gemaakt in 2000, een lekker bluesy klinkend hardrock album wat zeker nog erg fatsoenlijk is, evanals hun laatste album Black Ice. Dat laatste album klinkt misschien wat gladjes en is het ruwe AC/DC randje misschien wat vanaf. Maar dat geen fatsoenlijk album noemen gaat mij echt te ver. Heb je die 2 albums weleens beluisterd en ken je ze uberhaupt wel?

Hetzelfde geld voor Motorhead, die heeft b.v in 2000 het gelijknamige album We Are Motorhead uitgebracht, een knaller van een album. Hammered uit 2002 is ook erg goed. Vervolgens kwamen ze in 2004 met hun 'hardste' album ooit uit namelijk Inferno. Daarna was de koek wel een beetje op met Kiss Of Death en Motorrizer, maar ook die 2 albums zijn nog goed genoeg om tot fatsoenlijk door te gaan.

Zeggen dat beide bands de laatste 15 jaar geen fatsoenlijk album uitgebracht hebben klinkt een beetje dat je beide bands waarschijnlijk niet erg goed kent anders zou je wel anders reageren.

Ik zal als ik jou was nog maar eens een duik nemen in de laatste albums van hun, want daar zit veel mooi spul tussen.

Status Quo was destijds wel een gweldige band in de jaren 70, maar vandaag de dag vind ik het echt verouderd en niet tijdloos klinken. Heeft niets met imago te maken vind ik, maar meer met de muziek die ze spelen en hoe de sound klinkt.

Recente albums ken ik niet van Status Quo, maar ik vond ze in de jaren 80 nauwlijks nog de moeite waard, laat staan dat ik nog een recent album zou willen kopen.

avatar van vielip
Ik ken zowel Motorhead als AC/DC goed genoeg om te durven beweren dat ik de albums die jij noemt niet meer dan aardig vind. Black ice vind ik zéér overgewaardeerd. Stiff upper lip is beter vind ik maar kan ook niet tippen aan oudere albums. Ik ben sowieso geen Johnson fan moet ik erbij zeggen.
Motorhead doet eerlijk gezegd weinig anders dan elke keer hetzelfde album uitbrengen (op enkele details na) met een andere hoes. Het laatst echt goeie album was Bastards vind ik. Dat was het eerste album met Mikkey Dee op drums en dat zorgde voor de broodnodige schop onder de kont.

Voor Quo geldt hetzelfde; twee aardige albums in de laatste 15 jaar (Under the influence en Heavy traffic) waarop ze laten horen dat ze het nog best kunnen.