Slayer - Seasons in the Abyss (1990)

Label: Def Jam

1. War Ensemble (4:52)
  2. Blood Red (2:50)
  3. Spirit in Black (4:07)
  4. Expendable Youth (4:10)
  5. Dead Skin Mask (5:17)
  6. Hallowed Point (3:24)
  7. Skeletons of Society (4:41)
  8. Temptation (3:26)
  9. Born of Fire (3:08)
  10. Seasons in the Abyss (6:32)
avatar van ravenstein
Klinkt lekker, zonder echt speciaal te zijn.
Beste nummers zijn War Ensemble en Seasons in The Abyss.

DutchViking
Dit album hakt lekker weg, ik vind vooral het titelnummer van een geweldig niveau. Dit is voor mij ook het beste Slayer-album (ja, zelfs beter dan Angel Of Death).

avatar van HammerHead
Reign in Blood bedoel je? Merkwaardig trouwens, want als er iets weghakt is het Reign in Blood wel en niet zo'n beetje ook.

DutchViking
Ja, Reign In Blood natuurlijk... Ik snap niet dat ik Angel Of Death heb geschreven , want ik bedoelde uiteraard Reign In Blood (zal wel komen omdat ik het al een tijdje niet meer heb geluisterd). Ik heb het album zelf dus ook. Hoewel ik de song Angel Of Death qua lyrics toch een beetje te ver vind gaan, is het een topalbum. Ik persoonlijk hou echter niet zo van de korte songs, hoeveel agressie en thrash er dan ook in zit. Na een tijdje gaat me dat vervelen. Ik vind de songs op Seasons In The Abyss stuk voor stuk van wereldniveau; veelal lange solo's en ijzersterke songs. Daarom is dit mijn favoriete Slayer-plaat (hoewel ik Reign In Blood - en trouwens ook South Of Heaven - ook sterke albums vind).

avatar van Eddie
DutchViking schreef:
Hoewel ik de song Angel Of Death qua lyrics toch een beetje te ver vind gaan

Eindelijk een medestander.

avatar van HammerHead
Zojuist nog eens gedraaid en er gaat een halfje af. Eigenlijk is dit maar een tam en zelfs ietwat saai plaatje in vergelijking met z'n 3 geweldige voorgangers.

avatar van tomthumb
Wellicht schokkend voor een enkeling: de dubbele bass-drums in War ensemble komen uit de (drum)computer.

avatar van Eddie
En hoe kom je aan die weisheid, Dave Lombardo is een drummer die over het algemeen geen drum computer nodig heeft. Ik heb de man meerder malen live gezien en heb hem dit soort nummers live zonder drumcomputer zien brengen. Dus ik heb sterk mijn twijfels...

avatar van tomthumb
Rond die tijd had Lombardo problemen met bepaalde snelle bassdrum partijen. Is toegeven door King, geloof ik in een interview. Ik ben ook niet de enige die dit is opgevallen:

It is a point of pride with Slayer that they did not add studio overdubs or otherwise make any attempts to "repair" the recording, unlike many other "live" albums of the time. This is evident in "War Ensemble" and "Angel Of Death" during which Dave Lombardo obviously struggles to keep up during certain sections.

miloz
Dit album vormde een paar jaar terug voor mij het begin van mijn metal-periode. Toen ik deze plaat had geluisterd wilde ik niks anders meer dan zo hard mogelijke metal. Vooral toen ik ze kort daarna zag optreden.

Die metal periode ben ik nu wel weer een beetje ontstegen. Maar dit blijft een heel erg goed album met heerlijke thrash. Ik vind hem alleen wel een stuk minder dan Reign In Blood. Want dat is denk ik wel slayers beste werkstuk.

avatar van smash016
DutchViking schreef:
Hoewel ik de song Angel Of Death qua lyrics toch een beetje te ver vind gaan

Niets dan lof voor de lyrics. Geniaal gewoon. Je moet het maar durven en... het is geenszins neo-nazistisch te noemen, het is puur beschrijvend. Het drukt mensen gewoon met de neus op de gruwelijke feiten en is in dat opzicht zelfs educatief en anti-nazistisch te noemen.

Skeletons of society is echt cool in het begin.Wordt wel slecht gezongen.

Necr0ph0biC
Vind je? Ik vind hem juist wel goed gezongen worde, op de maat van de gitaar.

Charles Manson
miloz schreef:

Die metal periode ben ik nu wel weer een beetje ontstegen.

No offense maar dat klinkt echt zo van:
ik ben nu een stap vooruit gegaan, volwassen geworden, hou nu van "echte" muziek.

Je kunt metal op een gegeven moment niet meer zo waarderen maar je hoeft het geenzins te ontstijgen: er is niets mis met metal.

Bobiej
Ben nu een paar dagen bekent met dit album. Gevarieert van keiharde thrash á la War Ensemble tot meer melodieuzer als het prachtige Dead Skin Mask.

Ik gooi hem toch maar even flink omhoog. De nummers blijven me boeien. 5*

Is toch ook weer een Slayer plaat die ik nog moet luisteren. Ik heb alleen Hell Awaits, Reign in Blood (natuurlijk) en Christ Illusion.
Heb er dus toch nog een paar te gaan.

Charles Manson
zeker, South of heaven, Divine Intervension, God hates us All.....
allemaal zeer goed

xplorer schreef:
Heb er dus toch nog een paar te gaan.

Zeker doen , het is wat rustiger dan Reign In Blood en Hell Awaits, meer in de stijl van South Of Heaven. Ik vind dit de beste Slayer, samen met Reign In Blood.

avatar van Mart
Hmmm, dit album klinkt opzich best wel lekker, maar echt bijzonder vind ik het nou niet. Bovendien vind ik het na een tijdje nogal eentonig worden (maargoed, Thrash is nou niet een genre wat bekend staat om zijn afwisseling). Toch is deze plaat (voor mij althans) zeker nog goed genoeg voor een voldoende. Beste nummers zijn War Ensemble en Season In The Abyss.

avatar van HammerHead
Dat vond ik eigenlijk ook, maar nu ik 'm de afgelopen maanden weer een paar maal gedraaid heb, is de waardering toch weer omhoog geschoten. Deze plaat klopt gewoon nog steeds, ook al is hij lang niet zo bruut en snel als Reign in Blood. Dat vatte ik vorig jaar nog op als tamheid, maar dat is het toch duidelijk niet.
Het zal wel aan m'n bui gelegen hebben toen...

avatar van manontheedge
Geniaal album:

Seasons in the Abyss en War ensemble!!!

Close your eyes
Look deep in your soul
Step outside yourself
And let your mind go
Frozen eyes stare deep in your mind as you die!

Heerlijk meeschreeuwen als dit stuk weer eens langskomt

voltazy
bijna elk nummer kippevel en technisch briljant, die intro van seasons is geweldig

avatar van paulisdik
voltazy schreef:

ik vind een goeie album met nummers als hallowed point
en war ensemble maar het komt niet in de buurt van het oude werk

Bobiej
Dit ís het oude en geweldige werk van Slayer .

Dit vindt ik het slechtste album van slayer...

voltazy
beargumenteer eens waarom je seasons.. het slechtste slayer album vind dan..
ik vind dit persoonlijk slayer's beste

Bobiej
Ik ook. Ik vind RIB en HA ook machtig mooi, maar dit is toch beter, er zit meer melodie in en hij klinkt ook veel volwassener dan het gerag van RIB en HA. Ten tijde van dit album waren ze ook geen broekies meer maar een metal icoon .

mugken
Heerlijk beuken,zag deze is in de bib staan en ik heb hem direkt meegenomen.Alleen lijkt het allemaal een beetje op elkaar.Favorieten: War Ensemble en het titelnummer.