Slayer - Seasons in the Abyss (1990)

Label: Def Jam

1. War Ensemble (4:52)
  2. Blood Red (2:50)
  3. Spirit in Black (4:07)
  4. Expendable Youth (4:10)
  5. Dead Skin Mask (5:17)
  6. Hallowed Point (3:24)
  7. Skeletons of Society (4:41)
  8. Temptation (3:26)
  9. Born of Fire (3:08)
  10. Seasons in the Abyss (6:32)
avatar van andnino
Seasons in the Abyss klinkt voor mij als de perfectionering van wat op South of Heaven geprobeerd werd. Het is niet zo intens als Reign in Blood, maar heeft wel veel sfeer en vooral meer consistente kwaliteit dan South of Heaven. Alleen tegen het einde (Temptation en Born of Fire - die laatste sluit dan wel weer af met een te gekke solo) wordt het voor mij een stuk minder, maar gelukkig sluit de plaat met één van Slayer's beste nummers Seasons in the Abyss.

De zang is een stuk beter aan te horen dan op de voorganger, en voegt in veel nummers echt heel veel toe. Dead Skin Mask is een fantastisch nummer, waarin Slayers voorkeur voor moord en doodslag in het themamateriaal zich ook eens op een andere manier uit dan in snoeiharde thrash. Maar ook de thrashnummers zijn heerlijk, en als het alleen om de solo's gaat is dit misschien wel Slayers beste (misschien). Meer dan vier sterren zal Slayer voor mij nooit binnenhalen (zeker niet meer nu men ermee stopt), maar als er één plaat Reign in Blood naar de kroon steekt dan is het deze.

De tussenstand:
1. Reign in Blood
2. Seasons in the Abyss
3. Show No Mercy
4. South of Heaven
5. Hell Awaits

avatar van muismat
Het allerbeste Slayer album vind ik denk ik nog altijd de live registratie; Decade of Agression maar deze mag er ook zeer zeker wezen.

Het start overdonderend met de inmiddels overbekende en alom gewaardeerde openingsriff van War Ensemble.
We worden meegenomen op een rit waarin zowel trommelvliezen als ingewanden door elkaar geschut worden.
Met zwaar geschut welteverstaan.
Dit is de Slayer zoals ik hem het allerliefste hoor; rauw, zuiver en gemeen tegelijk.

De rit waar we vervolgens in worden meegezogen doet in mijn ogen en oren niet onder voor het alom geprezen ''Reign in Blood''.
Daarbij bied dit album meer variatie, technische vaardigheid en kundigheid alsmede compositorische invulling.

Hoogtepunten wijs ik niet aan; het is een album waarop geen zwakkere broeder te ontdekken valt, zowel de meer uptempo als de meer tragere songs behoren tot de crème de la crème van de Trashmetal.

Het titelnummer is zoals eerder al gezegd misschien wel hun moment suprême met een gitaarsolo battle om je vingers bij af te likken.

Een album dat de tand des tijds ruimschoots heeft doorstaan en het ware meesterwerk van een van de grootste Metalbands ooit.

avatar van Michael_1980
Ik ben niet zo’n fan van Slayer. Maar dit album heb ik altijd heel goed gevonden (en vind ik nog steeds). Dit is hun meeste toegangelijke album. De rest is niet (met uitzondering van een paar nummers) niet echt mijn cup of tea.

avatar van Larzz
Na 30 jaar de cd in de kast hebben staan heb ik toch maar eens de vinyl versie van deze plaat aangeschaft. Oeps. Dat is een verschil. Ik sta helemaal paf. Het luisteren is een andere beleving geworden. De Slayer muziek komt eigenlijk echt tot leven. Het klinische is ervan af. Met name de drums. Wat een geluid, wat een techniek. Wat een drummer. Deze Dave Lombardo. Ik werd automatisch aangetrokken tot het drumgeluid. Hypnotiserend bijna. Wat je hoort. Beestachtig goed. De drive, roffels, snare, double basdrum, hi-hat. Geweldig. Prachtig ook opgenomen door Rick Rubin. Tuurlijk. Bas, gitaren en zang zijn ook geweldig. Maar dat drumwerk. Maakt de hele plaat. A symphony for the drums. Mijn mening.

Larzz: welke persing?

avatar van Larzz
Def American Recordings 846871-1. Denk een heruitgave. Plaat lijkt me 180 grams en heeft een barcode. Hoes is als nieuw. Geen insert helaas.

avatar van Kronos
Dan zou het wel eens deze onofficiële uitgave (2019) kunnen zijn. Normaal is de binnenhoes bedrukt.

Als je het zeker wil weten moet je kijken wat er op het vinyl zelf op de binnenring gegraveerd is.

avatar van Larzz
Denk dat die het is. Weet niet wat er onofficieel aan is. Hij klinkt perfect. Er staat fonobrass (?) gegraveerd. Zal het een Russische persing zijn?

avatar van morketronen
Onofficieel betekent dat het een 'counterfiet' is.

Het product is gemaakt zonder enige (creatieve) inbreng van de band en/of hun management. Alle inkomsten gaan dan ook naar de 'counterfeiters'.

Tussen die counterfeits kan overigens best een kwaliteitsverschil zitten tussen vrijwel niet van echt te ondrscheiden, en producten die er nauwelijks uitzien als het origineel en bol staa van de fouten in de tekst.

avatar van Kronos
Zelfs van officiële heruitgaven is de kwaliteit van de reproductie van de hoes vaak ondermaats. En het geluid? Het is echt niet zo dat we eind jaren tachtig begin negentig allemaal doof en gek waren. Over het algemeen genomen is cd een grote verbetering. Maar toegegeven, een slechter en 'warmer' geluid kan ook z'n charmes hebben. En het idee alleen al heeft ook invloed.

avatar van Larzz
Weet niet of mijn LP onofficieel is. Het ziet er bedrieglijk goed uit allemaal. Maar het geluid is gewoon beter dan mijn 1990 cd die zeker wel officieel is. Nou heb ik sinds kort dan ook een heel erg goede platenspeler: Technics SL 1500C. Bijna alle LP's klinken hierop beter dan hun cd versies. Was vroeger zeker cd fan maar ben weer helemaal terug op het vinyl pad. Zoveel lekkerder luisteren met de hoes op schoot.

morketronen schreef:
Onofficieel betekent dat het een 'counterfiet' is.

Volgens mogen ilegale platen niet op de Discogs website staan. Deze stond er wel.

Larzz schreef:

Ze mogen niet verkocht worden via Discogs; vermelden blijkt wel te mogen.

Larzz schreef:

Goed om het over een goede platenspeler te hebben. Goed vinyl op een goede installatie klinkt goed. Maar om te zeggen dat het beter klinkt dan de cd versie heb je natuurlijk een kwalitatief even goede cd-speler nodig. Kost ook een flink pak duiten. Verder wel met je eens over de lp hoes. Ik heb verschillende albums op cd en lp. Dan draai ik meestal de cd en neem er de lp bij.

Wat onofficiële versies betreft, die mogen zoals morketronen al opmerkt inderdaad op Discogs, maar kunnen niet verkocht worden. Met 'ponobrass' op de binnenring kun je wel zeker zijn dat het die versie is. Ook omdat er geen bedrukte binnenhoes bij zit. Gelukkig maar dat het vinyl goed klinkt.

avatar van Larzz
Dank voor de goede info. Geluk gehad denk ik met zo'n goede klinkende counterfeit. Heb de orginele cd ooit aangeschaft. Dus Slayer komt niks te kort. Denk dat het beter klinken ook een beleving is. Heb goede cd speler van Yamaha. Begon me de laatste jaren zo te ergeren aan de veel te hard gemasterde cd uitgaven. Brickwalling heet dat geloof ik. Hierdoor gaat de dynamiek verloren en klinken sommige cd's zelfs vervormd (in rood staan). Met LP's heb je dat niet. Voordeel van vinyl.

avatar van Larzz
Heb trouwens vandaag Hell Awaits gekocht op LP. Klinkt ook goed. Ook weer beter dan mijn cd. Metal Blade Records. Zit een insert en poster bij! Vast wel een legitieme uitgave.

avatar van Slowgaze
Hier gisteren weer eens naar geluisterd, maar ik weet het niet goed. De langzamere stukken zijn vet, de snellere voelen soms toch een beetje cringey en te soft. De best wel kutte, heel erg Amerikaanse zang vooral staat me tegen, al vind ik het album als geheel ook nergens echt slecht worden, maar ik ga hier toch een halfje vanaf trekken, want ik merkte dat ik dit wel echt even weg moest spoelen met Napalm Death.

Slowgaze schreef:
...ik weet het niet goed...
De spijker op z'n kop.

avatar van Eddie
Slowgaze schreef:

Je verwoord hier perfect het gevoel wat ik ook altijd heb bij dit album.

avatar van ZAP!
Grappig, deze scoort momenteel zelfs hoger dan RiB...

avatar van Eddie
heb ik nooit begrepen. Met oa. Born on Fire, Expandable Youth en Skeletons of Society staan er toch nummers op die in mijn ogen het predikaat Slayer niet waardig zijn. Ik kan me aan de andere kant ook wel voorstellen dat men RiB en at eentonig vindt en daarom deze meer waardeert.

avatar van vielip
Je noemt nou net de nummers die dit tot het beste album van Slayer maken vind ik. Eindelijk wat meer variatie in de nummers zeg ik al vanaf dag 1 van uit komen. Zoals je al zegt; hiervoor was het altijd wel zeer vermakelijk maar voor mij persoonlijk veel te eentonig. Op dit Seasons in the abyss klopt echt alles.

Slowgaze schreef:

Wat is zo Amerikaans aan de zang? En daaropvolgend, welke vorm van Europese / Aziatische / Australische / Afrikaanse / Latijns-Amerikaanse zang zou het album dan verbeteren?

avatar van Slowgaze
morketronen, dat accent en die algehele vibe in de zang vind ik zo ontzettend Amerikaans. Maar ik vind het vooral een beetje slappe zang: ga dan echt schreeuwen, krijsen of grunten; dit is het allemaal net niet.

avatar van milesdavisjr
Het staat je vrij om kritiek te leveren maar met een kreet als' de zang vind ik zo ontzettend Amerikaans' kan ik niet zoveel, wat houdt dat dan in? En het accent, welk accent? Ik vond Araya juist in deze periode in vorm, redelijk verstaanbaar, en zijn zang heeft in mijn ogen wel een bepaalde charme en karakter. Waarom moet Araya krijsen, grunten of schreeuwen, zou dat deze plaat nog beter maken of ligt juist daar helemaal niet zijn kracht misschien. Tom levert wat mij betreft een prima prestatie met deze worp.

avatar van ZAP!
Gvd, wat een plaat. Slowgaze mot nie zeuruh.

ZAP! schreef:
Gvd, wat een plaat. Slowgaze mot nie zeuruh.

Jammer dan, want Slowgaze is de vrouw op deze Gummbah.

Slowgaze schreef:

Jammer dan, want Slowgaze is de vrouw op deze Gummbah.
Nou, kom op dan...

avatar van Don Cappuccino
Slowgaze schreef:

Ik denk dat je de klassieke thrashplaten van Sepultura wel eens kan gaan waarderen: Beneath the Remains (1989) en Arise (1991).

avatar van Edwynn
Oeh, pas op. Sepultura grossiert harder in steenkolenengels dan de zonnebankbruine Haags jeugd dat Chersonissos onveilig maakt. Ik weet niet of onze dichter dat trekt.

Seasons In The Abyss is niet Slayers beste en ik erken daarmee dat vooral de snelle nummers redelijk saai en plichtmatig zijn. War Ensemble is de uitzondering daarop.
Slayer was bijna aan het overhellen naar de "dark side" met al dat melodieuze en groovy gewauwel. Uiteindelijk kozen ze ervoor om op een andere manier trendy de 90s in te kunnen.

Voor de zang hoefde je toch al niet bij Slayer te zijn. Dus dat is niet het element dat mij hier stoort.

avatar van Zagato
Edwynn schreef:

....

Haha, ik heb Sepultura een keer live gezien en toen kwam ik er na 3 nummers of zo achter dat de aankondigingen in het Engels waren, daarvoor dacht ik Portugees....

avatar van Tav74
De afsluiter van het legendarische trio Slayer albums maar weer eens op de draaitafel gelegd.

King en Araya vinden dit album Slayer op zijn best geloof ik. Ergens snap ik dat wel, Slayer is op dit album wel hoorbaar een betere en strakkere band geworden (niet in het minst door Lombardo) en dit album is in hoge mate de blauwdruk voor alle albums die zouden volgen. Maar Reign In Blood wint het op intensiteit, agressie en impact ruim van dit album en blijft voor mij toch makkelijk overeind als het beste Slayer album.

Dit album gaat zo ongeveer verder waar South Of Heaven ophield. Door het jeugdsentiment zet ik SOH vaker op (die is uit de magische periode waarbij ik nog precies weet waar ik de platen gekocht heb), maar dit is overall wel het betere album. Net iets beter uitgewerkt, meer in balans en net wat meer nummers die er bovenuit steken.