Wishbone Ash - Argus (1972)

Label: Decca

1. Time Was (9:42)
  2. Sometime World (6:55)
  3. Blowin' Free (5:18)
  4. The King Will Come (7:06)
  5. Leaf and Stream (3:55)
  6. Warrior (5:53)
  7. Throw Down the Sword (6:13)

met John Tout

8. No Easy Road * (3:36)
  9. Jail Bait [Live] * (4:57)
  10. The Pilgrim [Live] * (10:10)
  11. Time Was [Live] * (10:14)
  12. Blowin' Free [Live] * (5:51)
  13. Warrior [Live] * (5:44)
  14. Throw Down the Sword [Live] * (6:47)
  15. The King Will Come [Live] * (8:11)
  16. Phoenix [Live] * (19:35)
  17. Blowin' Free [Live] * (5:38)
avatar van Madjack71
Wat een prachtig album!
Werd aangetrokken naar dit album door de mysterieuze hoes met Darth Vader op de voorkant.
Van A tot Z word ik meegesleurd in een muzikaal kleurenpalet, waar de grootmeesters hun verfvingertjes bij af zouden likken. Nergens klinkt het overstuurd, chaotisch of dissonant, waar ik bij progressieve bands nog wel eens last van heb.
Die bas ook, eigenlijk door het hele album heen..geweldige sound.

Kende nog niets van deze band, behalve dat de naam mij wel een belletje deed rinkelen. Aangezien het voor een zeer aantrekkelijke prijs aan mij werd getoond, kon ik het niet laten liggen. Wetende dat ik hem niet hoefde te luisteren, opdat ik toch niet teleurgesteld zou worden. Dat heb ik zo nu en dan met een album...nou dit is er 1tje.

De extra tracks zijn zeer zeker ook mooi en genietbaar, maar maken dit album wel een lange zit om het in zijn geheel te luisteren. Over het algemeen hoeven die extra tracks niet voor mij. Ik wil de sfeer en het concept van het album proeven. Maar goed ik kan altijd programmeren, hoewel ik dat niet vaak doe. Tja zal wel iets dwangmatigs zijn...nou dan zal ik af en toe maar dwangmatig naar dit gehele album moeten luisteren...Goh wat erg...NOT.
May the force be with you.

avatar van Madjack71
By the way...The Unforgiven van Metallica heeft wel wat zanglijn en gitaarspel betreft heel veel weg van Throw down the Sword vind ik.
En Blowin' Free, heeft een goeie Status Quo feeling over zich.
Aah...als de solo komt van Sometime World en vooral die bas, kan ik gewoon niet stil staan en krijg spontaan een grote glimlach op mijn gezicht.
Heerlijk album.....

Een formidabele plaat.

Er is trouwens ook een deluxe 2-ceedee editie op de markt.
Met een hele extra ceedee vol bonustracks.
Absoluut de moeite waard.

Heerlijke hoe deze band zn twinlead en harmonievocalen ten volle benut.

Father McKenzie
Deze muziek is, hoe oud ook, erg nieuw voor mij. Op de één of andere manier slaag je er toch altijd in om één of andere artiest te "rateren" of te "mankeren". De naam zei me vaag wel iets, maar het behoorde niet tot mijn actieve muziekkennis van mijn betere jaren, aheum.

Dankzij beaster1256, die deze voor me kopiërede, heb ik deze progrock uit lang vervlogen tijden leren kennen en appreciëren. Het moet nog wat groeien, het eist toch meerdere intensieve beluisteringen, maar ik vind de plaat nu al **** waard, erg leuk!

avatar van LucM
Wishbone Ash kende ik alleen bij naam maar de clip die ik heb beluisterd klinkt wel interessant. Dit album moet ik wel eens proberen, temeer omdat ik van de periode 1971-1972 de minste reguliere albums in huis heb.

nr. 24 in de toplijst van Verenigd Koninkrijk
nr. 19 in de toplijst van de jaren '70
nr. 4 in de toplijst van 1972

avatar van Stijn_Slayer
Zeer goed album, maar niks tipt voor mij aan hun geweldige debuut. Op het debuut ligt de nadruk heel erg op de twin lead gitaren, en die is een tikkeltje harder.

Dit vind ik vooralsnog hun één na beste. De meerstemmigheid werkt goed, de gitaarsolo's zijn schitterend, mooie melodieën. Er is een beetje een poppy sound aan meegegeven in vergelijking met de voorgangers, maar dat pakt erg goed uit. Deze zit voor mij precies tussen de 4 en 4,5 in, we zullen zien wat het uiteindelijk wordt.

avatar van aerogp1
Prachtige melodieuze gitaarmuziek! Wegdromen kan ik erbij! De hoogtepunten zijn nummer 4 en 7, wat mij betreft.

De cover roept trouwens héél andere verwachtingen op . In mijn geval viel het 100% mee.

avatar van Droombolus
aerogp1 schreef:
De cover roept trouwens héél andere verwachtingen op .

Het orginele artwork op de (klap-)hoes van de LP is totaal vermoord voor de CD releases.......... Het mistige landschap met rechts in de hoek de wachter, die hier de hoofdmoot uitmaakt, en links in de verte een vliegende schotel roept een totaal andere sfeer op. Die UFO is op de meeste CD boekjes niet eens terug te vinden ....... Gelukkig heb ik een scan van het orgineel en die staat trots op m'n buroblad te prijken .........

Droombolus schreef:

Dat geldt voor alle 70ies hoezen.
Wat te denken van alle Yes, Moodies, King Crimson etc. hoezen die totaal versimpeld zijn.

Het zou verplicht moeten zijn om (naast de zo geliefde mp3's etc.) de elpee te hebben van elke 70ies (en 60ies) plaat.

avatar van aerogp1
Het is bombastisch, het is progressief, het is melodieus, het is harmonieus. Het is geweldig!

Misterfool

amen

avatar van Tha)Sven
Prachtig dat ik via last.fm in contact ben gekomen met allerlei briljante muziek uit jaren ver voor mijn geboorte!

Tha)Sven schreef:

Alweer een reden om enorm blij te zijn met internet en de 'vrije muziekmarkt'. Kun je nagaan wat we anders hadden moeten missen qua geweldige muziek .

aerogp1 schreef:

Voor het internet kwam ik ook wel aan mn elpees.
Was veel leuker ook, trouwens, in platenzaakjes door de bakken elpees bladeren.
Daar kunnen Lastfm en Youtube niet tegen op.

Kingsnake schreef:
Voor het internet kwam ik ook wel aan mn elpees.
Was veel leuker ook, trouwens, in platenzaakjes door de bakken elpees bladeren.
Daar kunnen Lastfm en Youtube niet tegen op.

Ik bedoel dan ook meer het internet als informatiebron voor het ontdekken van goede muziek. En dus niet voor het daadwerkelijk beluisteren van die muziek. Daarvoor is de cd winkel en platenbak natuurlijk beter geschikt.

aerogp1 schreef:

Ik bedoelde ook 'ontdekken'.

Heel veel muziek gekocht, puur om de albumhoes, of omdat ik muzikanten herkende in het personeel, of gewoon iets wilde proberen.

avatar van Helicon
Wat mij betreft één van (voor velen onbekend) hoogtepunten van de muziekgeschiedenis!! De hele plaat is volledig in balans, Twin Guitar, meerstemmige zang, mooie teksten, waanzinnige solo's.
Voor mij een absoluut top 10 werkje, wet zeg ik NR 2!! Helaas werden de albums na dit Opus Magnum toch wel wat minder en later zelfs veel minder.

Dit album kent geen slecht nummer, maar de hoogtepunten voor mij zijn Sometime World en het duo epos Warrior-Throw down the sword.

HEERLIJK!!

Kingsnake schreef:
Ik bedoelde ook 'ontdekken'.

Ieder zijn ding, maar zomaar muziek kopen op de hoes, of 'om iets te proberen' is een dure hobby waardoor je grote kans loopt om:
a) veel geld weg te gooien
b) de platen die wél de moeite waard zijn totaal te missen

Het beste voorbeeld is wel dit album: zonder internet of muzieksites kom je dit niet gauw meer tegen. Terwijl het doodzonde is om dit te moeten missen.

a) veel geld weg te gooien
b) de platen die wél de moeite waard zijn totaal te missen

Ben het niet helemaal met je eens.
Wat je schetst zijn mensen die niet genoeg aandacht eraan besteden.

Met verstand van muziek in je achterzak en kennis van labels, tijdsvakken, songwritingcredits etc. etc., kan ik een hoop platen onbeluisterd uit de bak vissen en meenemen.

De ellende met internet-ontdekkingen is, dat iedereen het maar gaat downloaden en de artiesten die het verdienen (zoals de Ash) er niets aan verdient. (al geldt dat dan weer niet voor 2e hands elpees).

Ik heb verder geen inzicht in hoe de jongeren aan hun muziek komen. Via de muziek (tv-)zenders kom je dit inderdaad niet tegen.

rico24
Muziek zoals muziek gemaakt dient te worden. Prachtige opbouw in de nummers. Openen met Time wash, werkelijk een juweeltje wat duidelijk smaakt naar meer. Het album weet van van het begin tot het eind te boeien. De hoes is ook meer dan mooi, ik heb het dan wel over de elpee hoes. Ik ben namelijk een vinylfreak, die muziek
beluisterd naar de uitvoering zoals die toendertijd door de band op vinyl werd gezet. Een dikverdiende 5 sterren. Ach waar blijft de tijd waarin muziek je nog bij de strot greep. Mijmer,mijmer (het zal de leeftijd wel zijn.)

avatar van Helicon
Idd een prachtige (mystieke) hoes. Op de vinylhoes zie je ook nog een UFO boven het dal zweven. Die zie je overigens op de cd versie niet. Moet dus daarom alleen al eens de vinyl versie op de kop tikken

rico24
Lijkt me een strak plan Helicom

Akron777
Een van de betere rockplaten uit de jaren 70. Hoewel het voor mij af en toe iets te rustig word is het zeker een goede plaat, vooral een nummer als 'Warrior' doet het altijd goed.

avatar van rkdev
aerogp1 schreef:

Ik had het niet beter kunnen zeggen !

avatar van Ataloona
Wishbone ken ik niet dus wat is dit voor soort muziek prog rock of zo?

Misterfool
er zitten veel folk invloeden in. je kunt veel gitaarwerk verwachten. het is eigenlijk meer classicrock dan prog. kortom heerlijke bombastische muziek

avatar van Stijn_Slayer
Bombastisch vind ik wel meevallen. Ik weet niet waar Ataloona naar op zoek is, maar als hij een voorkeur heeft voor veel gitaarwerk kan hij beter Wishbone Ash' debuutplaat beluisteren.

Kingsnake
Nee, Wishbone Ash kan makkelijke gecatagoriseerd worden als melodieuze rockband.
Ze spelen veel twinleads en de nummers zijn eerder wat mysterieus van aard dan bombastisch.

Ze kunnen ook nog aardige korte rockers spelen ook (Lady Whiskey, Blowin' Free, Jailbait, No Easy Road).

avatar van Ataloona
Ik houd trouwens wel van wat veel gitaarwerk dus mischien ga ik dan wel voor het debuut. Maar met welke band is dit een beetje vergelijkbaar?