Wishbone Ash - Argus (1972)

Label: MCA

1. Time Was (9:42)
  2. Sometime World (6:55)
  3. Blowin' Free (5:18)
  4. The King Will Come (7:06)
  5. Leaf and Stream (3:55)
  6. Warrior (5:53)
  7. Throw Down the Sword (6:13)

met John Tout

8. No Easy Road * (3:36)
  9. Jail Bait [Live] * (4:57)
  10. The Pilgrim [Live] * (10:10)
  11. Time Was [Live] * (10:14)
  12. Blowin' Free [Live] * (5:51)
  13. Warrior [Live] * (5:44)
  14. Throw Down the Sword [Live] * (6:47)
  15. The King Will Come [Live] * (8:11)
  16. Phoenix [Live] * (19:35)
  17. Blowin' Free [Live] * (5:38)
avatar van Droombolus
Betts/Allman ☺️

Albatross, het eerste nummer wat er uitgebracht werd met Danny Kirwan in de FM line up, is van 1968. Da's een jaar voordat de ABB opgericht werd.

Droombolus schreef:

Ik weet eigenlijk te weinig van gitaarmuziek af, om hier iets zinnigs over te zeggen.
Fleetwood Mac ken ik al eigenlijk helemaal niets van. Ik weet alleen van internet dat iedereen altijd graag Allman Brothers Band roept als het om twinleads gaat.

Ik ga een discussie als deze dus ook heel snel verliezen, want ik ga dan dingen zeggen, waar ik óf geen verstand van heb, of maar van horen zeggen heb, zeg maar.

En verder vind ik het ook eigenlijk helemaal niet zo relevant. Een band als Wishbone Ash vind ik nog even leuk, al waren ze niet zogenaamd de uitvinders van de twinlead. Ik denk dat ze zelf niet eens dat claimen.

Maar om ontopic te blijven. Die Martin Birch hield dus wel van gitaarmuziek en leadgitaren.

avatar van captain scarlet
Zo'n album dat je 100 keer kunt draaien en nooit gaat vervelen. Ken de teksten letterlijk uit m'n hoofd, kan elke rif en elke tempowisseling wel dromen, en toch blijft het elke keer weer genieten als hem beluister. Hoewel hun eerste album objectief gezien misschien wel beter is, blijft deze voor mij toch de favoriet.

Mssr Renard
Ooit in de cd-tijd, kocht ik deze samen met Pilgrimage (https://www.discogs.com/Wishbone-Ash-ArgusPilgrimage-/release/10136190)

Dat waren nog eens goedkope tijden. Nu heb ik deze op lp, maar ik zou wel een betere versie willen, want deze kraakt en hisst nogal op momenten. Dit klinkt natuurlijk erg nostalgisch, en is ook prima.

Er is een hoop ge-reissed en geremasterd van deze plaat, maar ik kom maar één moderne vinyl-versie van Argus tegen. Het liefste heb ik een dubbel-lp met die bonustracks van Universal erbij uit 2007

avatar van ohmusica
Mssr Renard schreef:

Sterk, een van mijn favoriete albums en vroege aankopen. Heb nog de oorspronkelijke LP, maar prefereer dit nu wel op Tidal. Ja, andere tijden.

Mssr Renard
Is Tidal zoveel beter dan Spotify?
De betalingen naar artiesten zijn beter geregeld toch?

avatar van ohmusica
Mssr Renard schreef:
Is Tidal zoveel beter dan Spotify?
De betalingen naar artiesten zijn beter geregeld toch?

zie: > Spotify

Dit is een van de beste albums van Wishbone Ash (persoonlijk vind ik het titelloze debuutalbum nog net een beetje beter).

Op Argus staan meest lange nummers, waarop veel duetten worden gespeeld door de beide leadgitaren. De zang is vaak melodieus en er vinden veel tempowisselingen plaats.

Ik vind Time Was, Sometime World en Throw Down the Sword de mooiste nummers van dit album.

Thudd
Dit blijft een klassieker die nooit gaat vervelen, hoe vaak ik hem ook draai. En dat is nog steeds elke week, al héél, héél lang het geval.

avatar van jorro
Op Live Dates na mijn favoriete WA album. De band die befaamd werd door de 'met elkaar communicerende' lead gitaren. Prachtig dat samenspel tussen beide gitaristen. De daarbij passende vocals maken het ideale plaatje compleet. Live Dates had ik op vinyl, dit album op cassette.
Tjonge wat heb ik dit vroeger veel beluisterd.
The King Will Come werd destijds ook veel gedraaid in de discotheek waar ik vroeger altijd kwam. Speciaal op mijn verzoek. En dan blijkt het toch dansbaar te zijn.
Nu ik dit zo in zit te typen word ik overspoeld door fraaie herinneringen. Ik verhoog dit album naar 5*, ook al vind ik Live Dates dus nog iets beter.
Slechts op 42 in de 100 greatest Albums of 1972. Nummer 24 in de huidige chart over 1972 in Best Ever Albums begint er al meer op te lijken.