Henny Vrienten - En Toch... (2014)

Label: Top Notch

1. Gitaar (4:22)
  2. Beste Vriend (3:18)
  3. Mug in de Klamboe (3:43)
  4. Hij Zingt Omdat-i het Niet Zeggen Kan (3:40)
  5. De Namen en de Plaatsen (5:00)
  6. Nooit Iets Anders Dan Dit (4:15)
  7. Laatste Kans (4:02)
  8. Het Gaat Niet Over (4:55)
  9. Het Uur Tussen Hond en Wolf (5:03)
  10. Even Leven (3:03)
  11. Magreetje (3:17)
  12. Hangmat (4:18)
  13. Lieske (4:31)
  14. Café De Oude Maas (5:11)
angelin schreef:
OK!

Heb begrepen dat er ook een tour gaat komen met Boudewijn.

En George Kooymans.. maar dat wordt in 2016

En hier de tracklist

avatar van pinguin#13
Ben nooit Doe Maar fan geweest vanwege, euh, niet passend in mijn tijdsscharnier (ik was vollebak aan de hip-hop destijds), maar gezien in het Zuiderpershuis ter gelegenheid van de Radio sessies en ik ben instant fan geworden.

avatar van Funky Bookie
Wat is Lieske toch mooi....

Veel Nederlands talige muziek koop of draai ik niet veel. Wel nog van de jaren 70, de meer folk achtige muziek, en daarna eigenlijk alleen nog Stef Bos, Willem Vermandere, Gerard van Maasakkers en Daniel Lohues. Deze laatste heeft deze 1e solo plaat na vele jaren van Henny Vrienten geproduceerd. Ik zag een prachtige stukje op t.v. en daarna toch deze cd aangeschaft. Niet dat ik deze veel draai, maar heb wel waardering voor deze redelijk persoonlijke donkere plaat. De muzikale omlijsting is erg goed met Amsterdamse band My Baby, zoonlief aan de bas en natuurlijk Daniel Lohues. Deze laatste zorgt voor een prima roots/americana sfeertje en dat is ook wel goed, want Henny is natuurlijk geen top zanger. Hij fluistert neuriet soms meer dan werkelijk zingen, maar op zich is dat niet erg. Henny kijkt wat terug op deze plaat en daar zijn mooie melancholische liedjes uit voortgekomen. Of het over zijn eerste gitaar gaat, of over wat vriendschap of liefde is, Henny blijft dicht bij zichzelf. Voor mij is het nummer 'Nooit iets anders dan dit' werkelijk een pareltje. Tekst en muziek zorgen voor een mooie eenheid en hier is de muzikale hand van Daniel Lohues prachtig hootbaar. In Oor wordt deze plaat vergeleken met twee andere Nederlandse persoonlijke platen ; Peter Koelewijn met Het beste in mij is niet goed genoeg voor jou en Boudewijn de Groot met Een nieuwe herfst. Ook zeer persoonlijke platen, waarbij er ook een kritische blik naar binnen is. Niet alles kan me bekoren op deze plaat, maar er staan genoeg mooie nummers op om deze toch te koesteren. Ergens las ik dat Henny Vrienten oud zou worden als Johnny Cash, dat is misschien te veel eer. De songbook platen van Johnny Cash zijn toch wel van een andere orde, maar het terugblikken is wel bij beiden aanwezig. Waar natuurlijk Henny wel alles zelf geschreven heeft.

Heb de plaat weer eens lekker (hard) op staan op deze mooie laatste werkdag van de week.

En de plaat heeft nog niks ingeleverd aan kwaliteit. Sterker nog, hij klinkt alleen nog maar beter. Maar als je al begleidings band MyBaby hebt en Daniel Lohues als producer, dan is de kans natuurlijk wel heel groot dat er een plaat met klasse wordt afgeleverd.

Bizar dat t alweer uit 2014 komt dit.. ik herinner me de presentatie nog alsof het gisteren was. Het was in ieder geval de inleiding voor een heel produktieve tijd van Vrienten.

avatar van Ssst
Het Uur Tussen Hond en Wolf doet mij erg denken aan Man In The Long Black Coat van Bob Dylan... Vast geen toeval!

avatar van Poles Apart
Hoe gaat het met Henny? Hoop dat we snel goed nieuws krijgen over z'n gezondheid en 'ie nog veel mooie muziek kan blijven maken de komende jaren.

OOOOO
pinguin#13 schreef:

hip hop? tussen '78 en '84....

avatar van reptile71
Poles Apart schreef:
Helaas vandaag het verschrikkelijke nieuws dat hij is overleden.