Henny Vrienten - En Toch... (2014)

Label: Top Notch

1. Gitaar (4:22)
  2. Beste Vriend (3:18)
  3. Mug in de Klamboe (3:43)
  4. Hij Zingt Omdat-i het Niet Zeggen Kan (3:40)
  5. De Namen en de Plaatsen (5:00)
  6. Nooit Iets Anders Dan Dit (4:15)
  7. Laatste Kans (4:02)
  8. Het Gaat Niet Over (4:55)
  9. Het Uur Tussen Hond en Wolf (5:03)
  10. Even Leven (3:03)
  11. Magreetje (3:17)
  12. Hangmat (4:18)
  13. Lieske (4:31)
  14. Café De Oude Maas (5:11)
avatar van spoiler
Op vinyl gekocht. Erg jammer en niet van deze tijd dat er geen CD of download bij zit.
Voor de rest zoals verwacht een zeer aangenaam luisterplaatje. Henny Vrienten leverd gewoon nooit een slechte plaat af.
Sterkste nummer is wat mij betreft "Het uur tussen hond en wolf"

deric raven schreef:
Als hij breekbaar zou klinken, dan kan het heel mooi zijn.
Maar dit is niet breekbaar, maar onzuiver.
Tears in Heaven van Eric Clapton klinkt bijvoorbeeld breekbaar, maar wel zuiver.
Daar hoor je de emotie net zo goed in terug.

Onzin, dus vals is niet mooi omdat het onzuiver is. Ergo: zuiver is altijd mooi? Jou ontgaat de essentie van muziek, het overbrengen van emotie.

Musico Pinjo schreef:

Vergelijkingen met Spinvis zijn er meerdere,

Spinvis is nep, veel te bedacht allemaal. Misschien is het wel knap gedaan, maar het pakt niet, niet echt.

John Self schreef:

Dus ik zou gewoon een album kunnen uitbrengen, als er maar emotie in zit?

Jammer dat je Spinvis niet waardeerd, Hennie blijkbaar wel.
De invloed van Spinvis hoor je wel degelijk terug.

Eh..........ja!

Voor mij is emotie ook veel belangrijker. Het interesseert me geen reet of een zanger, drummer of gitarist er af en toe naast zit. Soms kan het zelfs toegevoegde waarde hebben.

Zelf kan ik trouwens zowel Spinvis als Henny waarderen (met grote voorkeur voor Henny overigens). Ik kan me daarbij ook heel goed voorstellen dat mensen Spinvis 'te bedacht' vinden.

De vergelijking met spinvis moet wel even recht worden gezet hier... Want spinvis wordt misschien geïnspireerd Door Vrienten. .. niet andersom

Dus ik zou gewoon een album kunnen uitbrengen, als er maar emotie in zit?

Jammer dat je Spinvis niet waardeerd, Hennie blijkbaar wel.
De invloed van Spinvis hoor je wel degelijk terug.

Nee, Eric, als het zo makkelijk was werden we bedolven onder een berg bagger. Emotie is een onderdeel, een aspect van muziek.En wat mij betreft - want het is natuurlijk persoonlijk - is vals zingen toegestaan als het iets toevoegt aan de muziek. Zoals bij Tom Waits, Portishead of Julia Young. Of wat dacht je van Jeffrey Lee Pierce? Die vertelde dat hij van indianen afstamde om zijn valszingen enige culturele diepte te geven.

avatar van John Self
Ik ben niet zo bekend met het werk van Vrienten,volgde Doe maar op grote afstand en zijn latere solowerk ken ik niet.Ik denk dat hij voornamelijk componist is. Geen erg groot zanger, ik denk dat de meeste dat ook wel horen. De keuze voor Lohues is een goede geweest.Voor mij in ieder geval, ik hou van die swampsound, de mix van country en blues. En de broeierigheid die daar bij hoort.
Wat dat betreft hebben Vrienten en Lohues de bal aardig geraakt.

Iets anders, luister eens naar de zangpartij in de coupletten van Het Uur Tussen Hond en Wolf en vertel eens waar die melodie vandaan komt. Wie het raadt krijgt 10 punten.

avatar van echoes
Vrienten is 1 van m'n favoriete Nederlandse zangers. Technisch niet perfect, maar hij durft emotie in z'n stem te leggen en z'n stem breder in te zetten dan "gewoon" zingen. Die hikjes, oohtjes, prr prr's, awoeis, mwaaaaah's en andere stemgeluiden/uithalen vind ik prachtig. Op deze plaat klinkt ie vooral ingetogen wat ik ergens wel jammer vind, maar het zijn prachtige liedjes, dat dan weer wel.

Die melodie van Het Uur Tussen Hond en Wolf klinkt erg bekend ja, maar kan 'm nog niet plaatsen.

avatar van fabrice
Vandaag de lp gekocht, de hele avond heeft hij thuis gedraaid ... wat een mooi album!

avatar van WoNa
Dit klinkt gewoon erg lekker en zeer bekend. Henny Vrienten weet op een nieuwe, tegen J.J. Cale aanschurkende manier, een prachtige nieuwe loot aan zijn muziekboom te plaatsen. Zowel tekstueel als muzikaal is hij op een relaxte, maar toch indringende manier goed op dreef. 'En toch' dwingt me om op meerdere niveaus te luisteren. Dat kan lang niet iedere plaat zeggen die voorbij komt.

Het hele verhaal kun je lezen op de site van WoNo Magazine.

Wo.

Zo,

Verhoogd naar de volle mep!

Na de show van gisteren wist het.. dit album is zo wonderschoon! En live is het verdomme wel 10 sterren waard! Want nog mooier! Het uur tussen wolf en hond grijpt me steeds weer bij de strot!

Wat een klasse prestatie van deze held!

lennon schreef:
Het uur tussen wolf en hond grijpt me steeds weer bij de strot!

Misschien heel stom, maar pas na het optreden van gisteren kwam dit echt bij me binnen. Misschien door zijn korte uitleg vooraf en tijdens een concert luister je gewoon ook veel beter naar teksten.

aERodynamIC schreef:

Dat helpt zeker! Ik had zijn verhaal al gehoord tijdens de cd presentatie, pas daarna hoorde ik de plaat versie natuurlijk. Maar dan stap je er toch anders in.
Hoe moeilijk moet t zijn om steeds dit weer te zingen, en dat moment te herbeleven?

Super indrukwekkende song!

Cured
Ik heb wel bewondering voor Vrienten als songschrijver. In de de Tijd van Doe Maar was ik zo pakweg rond de 15 en was het absoluut niet çool om bewondering voor de band als waver/rocker te hebben, helemaal niet in mijn vriendengroepje. Toen ik laatst een docu. over Doe Maar zag en hij in de loop van '83 waar hij eigenlijk mee bezig was met fans die steeds jonger waren (onder de 10 !) en zag wat voor taferelen er voor hem afspeelden met die hysterische meisjes en zijn verontruste gezicht bij een optreden zag, kreeg ik nog meer waardering voor hem.

Ik ken zijn solowerk niet, wel waar hij overal zo mee bezig (allerhande projecten) was de afgelopen 30 jaar; alleen dat al doet me besluiten eens wat zijn solowerk te beluisteren, te beginnen met deze.

Ik ben benieuwd.

avatar van fabrice
We zijn erbij in Tilburg (013), ik verheug me erop - geen enkel slecht nummer op deze plaat.

avatar van echoes
Gister bij het concert in Nijmegen de plaat gekocht en daar had zeker wel wat meer van gemaakt kunnen worden. Behalve dat er geen download bij zit is het ook een hele sumiere verpakking. Zelfs de cd heeft meer informatie met een boekje met de songteksten. Wel even een halfje erbij voor de prachtige muziek.

avatar van Madjack71
Vrienten maakt met dit En Toch.. een muzikaal documentje dat ws. met kinderlijk gemak alles overstijgt wat hij de laatste 20 jaar met zijn filmmuziek heeft gemaakt. Muzikaal steekt het sterk in elkaar. Ik weet niet of ik de stem van Vrienten een heel album nou zo aangenaam vind klinken. Het lijkt mij ook wel iets meer een album dat live sterker naar voren komt, waarna de luisterervaring meer diepte krijgt.

avatar van Marco dB
Ook hier heeft Henny me gister met de live-uitvoering van deze plaat pas echt helemaal gegrepen. Prachtige anekdotes tussendoor en een geweldige band die het geheel naar een hoger plan tilden. Zo kan ie nog jaren door. Meesterlijk!

avatar van @wards
John Self schreef:
Wat dat betreft hebben Vrienten en Lohues de bal aardig geraakt.

Rosanna

@wards schreef:

Rosanna

Van Toto?
Ik vond het lijken op No Quarter van Led Zeppelin. En niet alleen de zang maar ook het sfeertje. Luister maar: No Quarter - Led Zeppelin - YouTube

avatar van @wards
Lijkt qua sfeer inderdaad heel erg. Ik vond het eerste gedeelte van de coupletten erg op Rosanna lijken. Puur de melodie. Absoluut niet de sfeer.

avatar van Savant
Indringende en retesterke plaat waarmee Henny Vrienten het gros van de singer songwriters in Nederland even laat horen hoe het wel moet. Grote levensthema's klein houden en zonder enige vorm van effectbejag muzikaal briljant invullen. Diepe buiging.

25 september ligt de opvolger "alles is anders" al in de winkel. Henny is ongekend productief!

avatar van Lura
lennon schreef:

Bedankt voor het melden! Weet je toevallig al iets meer over het album?! Speelt bijvoorbeeld My Baby weer mee?!

avatar van spoiler
Top!!

Lura schreef:

Ik weet dat er een andere band speelt dan op En toch.... en ik weet dat er een tour volgt waar hij meer gaat terug kijken op het verleden, en dan vooral zijn solo werk. En dat is een partij mooi nieuws!!!!!!!!!!

lennon schreef:

Goed om te horen lennon. Hoe weet je dat? volgens mij heb ik een keer ergens gelezen dat jij Henny persoonlijk kent of spreekt is het niet?

angelin schreef:

Dat zou ik echt heel leuk vinden, maar zo is het helaas niet. Ik heb hem wel eens mogen ontmoeten, en een zeer leuk en uitgebreid gesprek mogen voeren, maar daar bleef 't bij. Maar ik ken iemand die hem wel persoonlijk kent, en daar komt dus veel info vandaan. Is wel leuk.. zit ik in zekere zin toch nog dicht op 't vuur. Ze heeft hem destijds ook mijn concert recensie laten lezen, wat hij erg leuk vond. (en ik dus ook )

OK!

Heb begrepen dat er ook een tour gaat komen met Boudewijn.