Henny Vrienten - En Toch... (2014)

Label: Top Notch

1. Gitaar (4:22)
  2. Beste Vriend (3:18)
  3. Mug in de Klamboe (3:43)
  4. Hij Zingt Omdat-i het Niet Zeggen Kan (3:40)
  5. De Namen en de Plaatsen (5:00)
  6. Nooit Iets Anders Dan Dit (4:15)
  7. Laatste Kans (4:02)
  8. Het Gaat Niet Over (4:55)
  9. Het Uur Tussen Hond en Wolf (5:03)
  10. Even Leven (3:03)
  11. Magreetje (3:17)
  12. Hangmat (4:18)
  13. Lieske (4:31)
  14. Café De Oude Maas (5:11)
avatar van Hendrik68
Album is geproduceerd door Daniel Lohues die ook toetsen en gitaar speelt.

avatar van spoiler
Hier kijk ik toch wel naar uit. De paar platen die hij solo gemaakt heeft zijn allen van hoge kwaliteit.

avatar van echoes
Ben erg benieuwd!

Ben ook erg benieuwd! Volgende week ben ik er bij in de Melkweg!

De eerste recensie van de try out was erg goed! Singer songwriter stijl is het geworden.

Een nieuwe Vrienten staat eigenlijk altijd wel garant voor kwaliteit!

Oooh en ik zie dat Margreetje erop staat!! dat nummer was een feestje tijdens de aardige jongens tour.. Uiteraard vanwege de tekst! Een typische rebelse Vrienten tekst.

Margreetje Margreetje, mag ik ook een keer, iets in die strekking..

avatar van vincentcorjanus
Magreetje kende ik inderdaad ook al haha!
Luister hier stukjes van En Toch https://www.youtube.com/wat...

Klinkt veelbelovend. Ik blijf een liefhebber van de man.

avatar van muziekobsessie
klinkt inderdaad goed! mijn hart slaapt nooit veel gedraaid destijds

muziekobsessie schreef:
mijn hart slaapt nooit veel gedraaid destijds

Ik ook niet zo terwijl ik Geen Ballade helemaal van achter naar voren ken (maar ja, ik was toen ook nog enorm fan... het album verscheen zo rond het uiteengaan van Doe Maar destijds).

avatar van Funky Bookie
Ik ga me laten verrassen in de Melkweg.

avatar van zaaf
aERodynamIC schreef:

muziekobsessie moet ook gewoon hoofdletters voor de titel gebruiken

Ik heb dat album dus niet veel gedraaid en nog steeds grijp ik veel eerder naar Geen Ballade. Tijd om daar vanavond maar eens verandering in te brengen als opwarmertje voor dit nieuwe album.

beter lezen eric

Zo, die had ik dus net als aERodynamICn gelezen.. grappig hoe makkelijk je daar een conclusie uit trekt.

Geen Ballade is natuurlijk niet te vergelijken met Mijn hart slaapt nooit. Maar ik vind het beide 2 zeer sterke platen.
Wat ik nu van dit album hoor bevalt me ook al erg goed! Henny is gewoon een held!

Heb 't al vaker gezegd, één van de (en misschien wel de beste) muzikant van Nederland.

avatar van Lura
Nog nooit iets van Henny Vrienten solo gehoord, misschien toch eens dit album een poging geven.

Dit is wel erg lekker hoor.

Henny Vrienten - Gitaar - YouTube

avatar van spoiler

Erg goed inderdaad. De eerste (openingszin) zin deed me een beetje denken aan "Okee" van Doe Maar.

Dat wordt overmorgen bijna een MuMe meeting. Ik ben er ook

avatar van muziekobsessie
Zaaf: haha, de bewuste plaat heet: mijn hart slaapt nooit... veel gedraaid door muziekobsessie

haha kwartje valt nu pas.....

Wat was het mooi gisteren in de Melkweg.

Alle songs zijn stuk voor stuk erg mooi, en met gevoel geschreven en gespeeld!

Gitaar en Margreetje zijn lekker (ook qua ritme)
Mug in de Klamboe is de Vrienten die ik graag hoor. Lekker fel, en een hardere hogere stem.

Weet even niet welke titel het is, maar het nummer wat over de dood van een vriend ging vond ik erg indrukwekkend.

De Namen en de Plaatsen is ook erg mooi.. Eigenlijk is alles heel erg mooi...

Het nummer Lieske was ontroerend want gaat over zijn moeder, die met het ouder worden, steeds kleinere gesprekken gaat voeren...

My baby is een erg leuke band, aangevuld met zoon Xander en Wouter (weet achternaam niet) staat er een strakke band, die zo de theaters in kan. Ik hoop dat Vrienten dat ook gaat doen.

Leuk dat hij "hoe lang" van mijn hart slaapt nooit ook nog speelde, en de mini reunie vat Hendriks en Jansz om de afsluiter Is dit alles te spelen was de kerst op de taart! Top avond!!

Ik ging voor t vinyl, maar die komt pas over 2 weken uit, dus toch de cd ook maar gekocht. Kon niet meer wachten. Eerste luisterbeurt vanochtend bevestigde al wat ik gisteren vond, mooi nieuw album van Vrienten... waardering komt wat later, maar 4 sterren neigen...

Telamon
Ik was ook gisteravond bij het concert van de al 66 (!!) jarige Henny Vrienten.. Ben iets minder enthousiast dan lennon, vond een aantal nummers namelijk wat voorbij kabbelen.

Maar er waren zeer zeker prachtige nummers te beluisteren: 'Namen En De Plaatsen', wat gaat over de mooie dingen uit een ver verleden die je vergeten bent (als je 66 bent).
'Laatste Kans', met een voor iedereen vast herkenbaar tekst: 'je denkt die lach is niet voor mij, dan verdwijnt ze in het bos, en ze laat je nooit meer los'. Grijp de kans dus, indien die zich aandient.

En zo waren er nog een paar die ik probeer terug te vinden tijdens het beluisteren op Spotify. (zoals het liedje met de tekst 'Het sluipt in mij, de ouderdom')

En met een afsluiter als 'Is dit Alles' met Ernst en Jan kan een avond eigenlijk niet meer stuk!

Een Andreaspenning voor Henny!

avatar van Funky Bookie
Ik zit wel meer in de lijn van Lennon.
Ik heb gisteren enorm genoten en vanmorgen nagenoten met de CD in de auto.
Ik wacht nog even met stemmen, maar hij gaat goed scoren.

lennon schreef:
Ik ging voor t vinyl, maar die komt pas over 2 weken uit

Gebeurt steeds vaker (waar blijven de Prince lp's?). Maar ik wacht nog wel, nadeel met Nl artiesten is vaak wel dat er ook niks te pindakazen valt dus ik vrees dat ik ook nog 2 weken zal moeten wachten eer ik dit kan horen.

Maar ik ga er gewoon van uit dat het goed is

Overigens wel een kaartje voor TivoliVredenburg gescoord.

aERodynamIC schreef:

Overigens wel een kaartje voor TivoliVredenburg gescoord.

Leuk... zullen we elkaar daar dan eindelijk eens de hand kunnen schudden?

Ja, dat gaan we nu beter plannen (ik ga voorlopig ook in mijn uppie)

avatar van spoiler
Over twee weken pas de LP..........................nog even wachten dus.

spoiler schreef:
Over twee weken pas de LP..........................nog even wachten dus.

Ik zag nu ineens dat ie de 14e uitkomt. Een week na de cd dus. Gelukkig was daar een redder in nood. Dank u

avatar van Hendrik68
Heb hem vandaag voor het eerst in zijn geheel beluisterd. Je weet van tevoren wel dat Vrienten niet de beste zanger is. Dat weet hij zelf ook wel, want hij zingt zeer ingetogen en lijkt zijn beperkingen te kennen. Alleen fluistert hij soms iets te veel en daar krijgt Hendrik altijd een beetje jeuk van. Hiermee is het ook direct klaar met de kritiek. De teksten zijn namelijk uitstekend, en de productie van Lohues is in een woord briljant. Kan zijn dat ik als fan van Lohues niet geheel objectief ben, maar zoals hij de sfeer neerzet, dat vind ik een groot compliment waard. De instrumentatie is buitengewoon effectief en Lohues' gitaarspel in het bijzonder. Dat gaat een hoge score worden.

Thanx!!

1981.... een elfjarig jochie die nog geen aERodynamIC heette en net begon een muziekcollectie op te bouwen werd voor het eerst fan van een groep. Doe Maar was de naam. Tja, wie niet in die tijd kun je je afvragen en zeker op die leeftijd. En laat nu net die leeftijd uiteindelijk een grote rol hebben gespeeld in het beëindigen van Doe Maar. Te veel jonge kinderen die fan waren.... het brak de mannen op.
Dat was in 1984. Ik was nog steeds fan en vond het vreselijk, en dat terwijl ik zo blij was met het net verschenen solo-uitstapje van Henny dat Geen Ballade heette. En dan was er nog de Doe Maar single Macho.
Boze tongen beweerden dan ook dat het Henny's schuld was. Ik zag dat niet zo en ik koesterde Geen Ballade en doe dat nog steeds.

De opvolger mijn Hart Slaapt Nooit was een soort moetje en het verscheen op een moment dat ik nog een enorme Prince fan was en me tegelijkertijd volledig in het alternatieve circuit had gestort. Ik heb het toen nauwelijks beluisterd. Later haalde ik de schade alsnog in maar een echte band heb ik nooit gekregen met dat album. Dat kreeg ik wel meer met Nacht, een mooi volwassen en donker album vol gastartiesten.

En nu is daar En Toch..., of we het nu als de opvolger van Mijn hart Slaapt Nooit of Nacht moeten zien zal voor iedereen verschillend zijn.

Nu ik het zo hoor vind ik het behoorlijk op zichzelf staan. De eerste twee vormden, ondanks de tijd die daar tussen zat, gevoelsmatig een soort tweeluik. Nacht was een voor mij een apart project en En Toch... klinkt mij té anders. En toch (hier helpt de titel een handje) is en blijft het herkenbaar Henny Vrienten, de zanger waar ik fan van was als 11-jarig ventje (ja ik was niet voor Ernst, zoals dat heette).

De zachte g, de bedaarde manier van zingen (een sterke zanger is ie niet en ook nooit geweest), de teksten.... typisch Vrienten. Alsof hij geen spatje ouder is geworden. Dat is ie natuurlijk wel en dat hoor je enigszins in zijn teksten, en muzikaal lijkt het wat minder vinnig en is er een sprake van een rustiger flow. Niet al te veel probeersels en uitstapjes wat het album wellicht wat minder spannend maakt maar wel een mooi geheel, met dank aan de productie van Daniel Lohues, die het album tot een fijn geheel heeft weten te smeden. De oude Henny klonk stadser als ik het zo zeggen mag. Dit klinkt landelijker.
Ik moet ook heel erg denken aan Frédérique Spigt, en wat verlang ik er dan toch stiekem naar dat ze weer in het Nederlands gaat zingen (haar laatste twee albums zijn in het Engels gezongen). Ik ben blij dat Henny dat trouw is gebleven.

Veertien schitterende nummers, gepresenteerd door mijn oude idool, in een jaargetijde waarvoor dit album haast gemaakt lijkt: dwarrelende bladeren, felle kleuren, mistig, aards en melancholiek.

Heerlijk dat Henny En Toch... heeft gemaakt. Hij heeft nooit stilgezeten, heeft mooie dingen gedaan (Aardige jongens met Frank Boeijen en Henk Hofstede vind ik ook een goed album) maar dit is zeker een prachtige aanvulling op zijn glansrijke carrière. Een carrière die nog niet voorbij is als het aan hem ligt.
Zo zijn er plannen om in 2016 met Boudewijn de Groot en George Kooymans op tournee te gaan. Voor mij is het in elk geval minder lang wachten want ik heb kaartjes voor zijn optreden in Utrecht, januari 2015.
Daar kijk ik naar uit nu ik weet wat een heerlijk album En Toch... is geworden.

Henny en Engels zingen is geen goed huwelijk! Dat bewijs werd geleverd met zijn Henny Vrienten - Henny Vrienten Alias Henny Vrienten Alias Ruby Carmichael Alias Paul Santos (1977) project en een tijdje terug bij de wereld draait door. Zijn Nederlandse accent zit er te diep in geramd. Zelfs Marc Rutten spreekt mooier Engels dan henny dat zingt.

Ik lees hierboven wat commentaren over henny zijn zang. Nee, het is geen Frank Boeijen, maar vals zingen doet ie niet.
Dat ingetogen zingen vind ik soms ook wat jammer, hoor liever de felle Henny. Live klinkt dat wel een stuk beter vind ik. Het uur tussen hond en wolf maakte gisteren tijdens de presentatie echt diepe indruk, terwijl de cd versie dat minder doet. Hij zong m gisteren harder, en op plaat ingetogen.
Maar zingen kan de man zeker wel...

avatar van Hendrik68
Dat "wat commentaren" slaat o.a. op mijn bericht en dat is natuurlijk geen probleem. Ik zeg echter niet dat hij niet kan zingen en al helemaal niet vals natuurlijk, maar dat hij niet de beste zanger is en zijn beperkingen heeft. Zoals hij Beste Vriend zingt bijvoorbeeld, dat is wel het beste voorbeeld. Daar is vocaal veel meer uit te halen, met veel meer kracht kun je dat nummer naar een hoger niveau tillen. Die kracht mist hij. De uithalen van Vrienten monden vaak uit in een wat ijl geluid. Dat ijle geluid past dan weer niet bij Beste Vriend en dus brengt hij het ietwat fluisterend. In het nummer erop"Mug in de Klamboe" haalt hij wel een klein beetje uit en dat past prima bij dat nummer. Hij zorgt echter dat zijn uithalen binnen de perken blijven. Daarmee bewijst hij dat hij zijn beperkingen kent en dat is ook een kwaliteit.