Henny Vrienten - En Toch... (2014)

Label: Top Notch

1. Gitaar (4:22)
  2. Beste Vriend (3:18)
  3. Mug in de Klamboe (3:43)
  4. Hij Zingt Omdat-i het Niet Zeggen Kan (3:40)
  5. De Namen en de Plaatsen (5:00)
  6. Nooit Iets Anders Dan Dit (4:15)
  7. Laatste Kans (4:02)
  8. Het Gaat Niet Over (4:55)
  9. Het Uur Tussen Hond en Wolf (5:03)
  10. Even Leven (3:03)
  11. Magreetje (3:17)
  12. Hangmat (4:18)
  13. Lieske (4:31)
  14. Café De Oude Maas (5:11)
lennon schreef:

Ik lees hierboven wat commentaren over henny zijn zang. Nee, het is geen Frank Boeijen, maar vals zingen doet ie niet.

Die Frank reken ik ook niet bepaald tot de allerbeste zangers, eerlijk gezegd. Maar goed, ieder zijn meug

avatar van muziekobsessie
hij staat op de 3 voor 12 luisterpaal 3voor12 - Albums - 3voor12.vpro.nl

Lura schreef:

Dat je m niet goed vindt kan natuurlijk, maar je kan moeilijk ontkennen dat de man een fantastisch zanger is lijkt me.

avatar van Funky Bookie
aERodynamIC je beschrijft iets heel herkenbaars. Ik zat een soort op hetzelfde pad, Voor wat betreft Doe Maar, Prince en (gematigd) alternatief.

Funky Bookie schreef:

Dat maakt 3 van ons

avatar van Erwin.c
Wanneer ben je eigenlijk geen goede zanger vroeg ik mij zo af.....

avatar van Bartjeking
Hendrik68 schreef:
De teksten zijn namelijk uitstekend, en de productie van Lohues is in een woord briljant. Kan zijn dat ik als fan van Lohues niet geheel objectief ben, maar zoals hij de sfeer neerzet, dat vind ik een groot compliment waard. De instrumentatie is buitengewoon effectief en Lohues' gitaarspel in het bijzonder. Dat gaat een hoge score worden.

Je haalt me de woorden uit de mond! Ik wilde hier schrijven dat Lohues zich als een fantastische producer heeft ontwikkeld. Hij weet echt zijn stempel te drukken, als je zijn platen kent herken je die stijl in ieder geval direct.
Verder neem ik mijn hoed af voor Henny Vrienten, dit is een prachtige plaat. Wat mij betreft beter dan alles wat Doe Maar ooit heeft gemaakt, maar dan schop ik wellicht een Heilig Huisje omver. Ik ben dan ook geboren in het jaar dat Doe Maar werd 'opgeheven' (had voor zover ik weet niets met elkaar te maken). Afijn, die vergelijking doet er ook helemaal niet toe, wilde alleen benadrukken dat Henny Vrienten wat mij betreft op de toppen van zijn kunnen heeft gepresteerd, mede dankzij onze vriend Daniel Lohues (als mijn carrière in het slop zou zitten, zou ik hem vandaag nog bellen!).

Erwin.c schreef:
Wanneer ben je eigenlijk geen goede zanger vroeg ik mij zo af.....

Als je naam Robert Zimmermann is bijvoorbeeld

avatar van muziekobsessie
het gaat niet over is werkelijk wonderschoon! En die tekst zeer spitsvondig bedacht. De 2e helft van dit album vind ik beter. En ik vind henny vrienten wel een hele goeie zanger. Mooie melodieën zijn voor mij belangrijker dan zangtechnieken. Technische goeie zangers zijn er al veel te veel en blijven maar gespot worden maar echt bijzondere zangmelodieen maken is pas echt de kunst en daar kan geen idols tegen op.

ik ken die Lohues eigenlijk helemaal niet, dacht dat dat te cliche was maar zit er ook wel is naast.

avatar van Lura
Voor mij is het meest belangrijk, dat een zanger(es) zijn/haar gevoelens goed kan overbrengen.
Je kent Lohues niet, muziekobsessie, dan heb je eventueel nog het nodige moois te ontdekken.

avatar van lennon
Ik gooi er nog een halfje bij. Bij elke luisterbeurt wordt ik verslaafder aan dit album! Mooi!! Samen met Robert Plant het beste van dit jaar (tot nu toe)

Hendrik68 schreef:
Album is geproduceerd door Daniel Lohues die ook toetsen en gitaar speelt.

Aangevuld met de muzikanten van My Baby, verrassend. Op aanraden van jou beluisterd, Henk, ondanks mijn zeer grote afkeer van de muziek van Doe Maar. Geen spijt van, sterker nog, zeer mooi album!

Foi! Wat is dit goed zeg! Heerlijk melancholisch plaatje voor de aankomende wintermaanden.

avatar van Funky Bookie
Wat een lekker album.
Henny ontpopt zich wederom tot een begenadigd componist.
De teksten zijn fantastisch. Geen cynische teksten zoals in zijn Doe Maar tijd, maar oprechte, herkenbare teksten recht uit het hart.
De muzikanten doen het erg goed en Daniel Lohues mag trots zijn op de productie.
Is dit de beste plaat van het jaar???

avatar van lennon
Ik krijg zojuist al een verzendbericht van het vinyl exemplaar, dus uiteindelijk valt het nog heel erg mee met het wachten.

avatar van Rudi S
Mooi ingetogen album hoor, "Het Gaat Niet Over" vind ik op dit moment het mooiste liedje.

avatar van echoes
aERodynamIC schreef:
Overigens wel een kaartje voor TivoliVredenburg gescoord.

Weet iemand of er nog meer concerten gepland staan? Kan behalve dit optreden in Utrecht geen info vinden.

echoes schreef:

Nog Niks gezien verder maar via topnotch kan je een vrienten app downloaden (nu alleen nog maar voor IPhone, maar Android volgt) waar onder andere ook een concert agenda in staat. Er zullen er naar verwachting dus nog wel meer komen

Vanavond is Henny overigens te gast in de wereld draait door.

avatar van Erwin.c
lennon schreef:

Als je naam Robert Zimmermann is bijvoorbeeld

Dat klopt!
Maar ik hoor liever een Robert Zimmermann of wat dat aan gaat Henny Vrienten dan een in verschillende bochten wringende zanger die altijd alles uit de kast wil halen....

avatar van Lura
Kan iemand mij vertellen of er een tekstboekje bij het album zit?!

Lura schreef:
Kan iemand mij vertellen of er een tekstboekje bij het album zit?!

Ja, dat is het geval!

Lp al binnen lennon? Zit daar een downloadlink bij of beter: een cd?

echoes schreef:

23 november in de Doelen tijdens het songbirdfestival : http://www.songbirdfestival.nl/

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Henny Vrienten - En Toch... - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Ik heb nooit iets gehad met de muziek van Doe Maar en heb er eigenlijk nog steeds niets mee. Ook alles dat Henny Vrienten na Doe Maar heeft gedaan is me grotendeels ontgaan. Het met gastvocalisten gemaakte Nacht (de Soundtrack) uit 2006 vond ik bij vlagen wel een mooie plaat, maar omdat ik het bij vlagen ook niks vond, ben ik de plaat destijds weer heer snel vergeten.

Omdat ik de muzikant Henny Vrienten wel degelijk hoog heb zitten, was ik toch nieuwsgierig naar de man’s nieuwe soloplaat en ik moet zeggen dat En Toch... me verrassend goed is bevallen.

Dat is deels de verdienste van de band waardoor Henny Vrienten zich op En Toch... laat begeleiden. Henny Vrienten was vorig jaar, net als ik, zeer onder de indruk van My Baby Loves Voodoo! van de Amsterdamse band My Baby en vroeg de band voor zijn eerste echte soloplaat in heel veel jaren (23 als ik goed heb geteld). Zoon Xander Vrienten werd als bassist toegevoegd, terwijl niemand minder dan Daniël Lohues tekende voor de productie.

En Toch... is voorzien van een lekker broeierig, zompig en bluesy Americana geluid, dat vervolgens wordt voorzien van de uit duizenden herkenbare vocalen van Henny Vrienten. Ik heb Henny Vrienten nooit een heel groot zanger gevonden, maar op En Toch... weet hij me te raken met zijn ingetogen en zo herkenbare vocalen, die keer op keer mooie persoonlijke verhalen vertellen die weten te ontroeren.

Het zijn bovendien vocalen die fraai kleuren bij de opvallende instrumentatie die vele kanten op schiet en varieert van ingetogen en akoestisch tot bluesy en elektrisch, maar altijd ongepolijst en oorspronkelijk klinkt.

Het geluid van My Baby Loves Voodoo! was voor Henny Vrienten reden om My Baby uit te nodigen voor zijn soloplaat, maar de Amsterdamse band laat op En Toch.. over het algemeen toch een wat ander, vooral meer ingetogen geluid horen. Ik ben persoonlijk vooral gecharmeerd van de uiterst ingetogen luisterliedjes op de plaat, waarin de vocalen van Henny Vrienten het best tot zijn recht komen.

Henny Vrienten was altijd al goed met woorden en verrast ook op En Toch.. met teksten die goed zijn voor een glimlach en verbazing. Zo vertolkt hij direct een mooie ode aan zijn eerste gitaar en strooit hij driftig met mooie associaties en woordspelingen, waardoor je steeds weer aandachtig wilt luisteren naar de muziek en naar de teksten.

Ik ben zeker geen groot liefhebber van Nederlandstalige muziek en heb over het algemeen heel veel tijd nodig om het kwartje te laten vallen, maar En Toch... van Henny Vrienten vond ik direct een mooie en interessante plaat. Dat is zo gebleven. Sterker nog, En Toch... wordt alleen maar sterker en overtuigender.

Henny Vrienten heeft met En Toch... de plaat gemaakt die hij al heel lang wilde maken. Het is natuurlijk jammer dat hij dit niet eerder heeft gedaan, maar het respect voor deze plaat is er niet minder groot om. Ik ben nooit een fan van Henny Vrienten geweest, maar met En Toch... heeft hij me toch nog te pakken. Hopelijk blijft het hier niet bij. Erwin Zijleman

avatar van judgepaddy
Bij mij precies hetzelfde.
Doe maar heeft me nooit zo geboeid en nu behalve een beetje nostalgie nog steeds niet hoewel ik eveneens Vrienten als muzikant wel hoog heb zitten,
Dus ook ik "for the hell of it" deze opgezocht op de Spot en opgezet als achtergrond behang.
Onbewust ging de volume knop wat omhoog, en nog wat, en ik betrapte mezelf met mijn koffie en een (elektrische) sigaret, een voet op de vensterbank zinloos naar buiten starend. Een goed teken
Bij Namen En Plaatsten moest ik alleen nog even terug naar mijn laptop om hem nog een keer op te zetten. Wat een wereldnummer is dat zeg!
Vrienten, na al die jaren heb je me toch nog te pakken kerel. Wat een geweldige plaat in al zijn ogenschijnlijke eenvoud.
Ogenschijnlijk want hoewel de arrangementen van de akkoorden reeksen simpel lijken, toch weten ze me te raken, en de teksten zijn eenvoudig zonder pretentieuse poëzie, maar toch zeggen ze zo veel.
4.5* en een mooie plaats in mijn eindlijst 2014.
Hulde!

avatar van thisisforlife
Daar moet je dan zo oud voor geworden zijn. Prachtig. Deze nummers wil ik graag live uitgevoerd zien. Welcome to Belgium mister Vrienten.

aERodynamIC schreef:
Lp al binnen lennon? Zit daar een downloadlink bij of beter: een cd?

Beide niet..enkel de lp

Trouwens wel vreemd dat ie nog niet in de winkels ligt. Diverse sites gaven aan vandaag, maar blijkbaar toch volgende week. Helaas nog een weekje langer wachten dan maar.

aERodynamIC schreef:

Ik heb m besteld bij plato. Neem aan dat ie dan nu ook in de winkels ligt.

aERodynamIC schreef:

Niet helemaal zo raar volgens mij, de fabriek die vinylplaten maakt schijnt continu overuren te moeten maken om alle orders te kunnen verwerken.