Henny Vrienten - En Toch... (2014)

Label: Top Notch

1. Gitaar (4:22)
  2. Beste Vriend (3:18)
  3. Mug in de Klamboe (3:43)
  4. Hij Zingt Omdat-i het Niet Zeggen Kan (3:40)
  5. De Namen en de Plaatsen (5:00)
  6. Nooit Iets Anders Dan Dit (4:15)
  7. Laatste Kans (4:02)
  8. Het Gaat Niet Over (4:55)
  9. Het Uur Tussen Hond en Wolf (5:03)
  10. Even Leven (3:03)
  11. Magreetje (3:17)
  12. Hangmat (4:18)
  13. Lieske (4:31)
  14. Café De Oude Maas (5:11)
avatar van lennon
Wat ik overigens wel jammer vindt is dat er in tegenstelling tot de cd geen aandacht is besteed aan extra dingen.

Geen tekstvel of binnenhoes met song teksten oid bij de lp. Helaas een blanco binnenhoes en meer niet. Waar de cd extra opvalt Door middel van een mooi boekje valt de lp daar wat tegen. Dat haalt overigens niks weg van de enorme mooie kwaliteit van de inhoud van de songs. Ik ben werkelijk verslaafd aan dit album.

lennon schreef:

Ik constateer dat vaker en eigenlijk is dat heel erg vreemd want juist de lp biedt meer mogelijkheden op dat vlak.
Overigens ga ik mijn vinyl zo ook even halen bij Ducoz

Als 50-plusser ben ik opgegroeid tijdens de Doe Maar hype en daarmee is Henny Vrienten uiteraard bekend. Desondanks heb ik geen ervaring met enig muzikaal werk van hem van de post-Doe Maar periode. Aangezien ik ook niet een echte liefhebber ben van Nederlandstalige muziek, heb ik mij er echt toe moeten zetten om het En Toch ..... album van Henny te gaan beluisteren.
Maar ja, wat ben ik hier positief door verrast zeg! Ik vind het een indrukwekkende plaat met goeie teksten, heel mooi en ingetogen gezongen en prachtig begeleid.
Gelukkig maar dat er een groot verschil bestaat t.a.v. muzieksmaken. Ik lees namelijk hier en daar als commentaar dat Henny net als Frank Boeijen niet zuiver zingt... Dat zou best wel kunnen, ik mis zelf elk muzikaal vermogen om te kunnen vaststellen of iemand wel spatzuiver zingt. Voor mij telt echter maar één ding en dat is of ik het zelf mooi vind, zuiver of minder zuiver is daarbij voor mij persoonlijk dan van ondergeschikt belang. En oh ja, ik ben nieuw hier ...

Ton S schreef:
. En oh ja, ik ben nieuw hier ...

Allereerst van harte welkom.

Ten tweede: top van je dat je dit toch hebt geprobeerd en met positief effect.

Ten derde: zo is het natuurlijk ook. Smaak blijft persoonlijk!

Maar nu je dit album goed vindt zou ik je Mijn hart slaapt nooit ook echt aanbevelen. Alweer uit 1991, maar ook erg mooi zowel tekstueel als muzikaal.

Ton S schreef:

Volgens mij heb ik dat nergens gelezen, wel dat het geen sterk zanger is

Ik vind het zelf ook geen sterke zanger maar dat wil niet zeggen dat ik hem daarom niet goed zou vinden als zanger, integendeel, toen ik Doe Maar fan was vond ik zijn zang leuker dan die van Ernst (die ik wat hard vind overkomen). Ik hou wel van dat warme geluid van Henny. Ik vind hem wel degelijk zuiver zingen, maar sterk? Nee, er zijn sterkere zangers maar dat vind ik persoonlijk ook niet zo spannend allemaal. Het gaat om het totaalplaatje en dat is goed en ik vind henny een heel eigen geluid hebben evenals zijn manier van zingen. Ik vond zijn vorige solo-albums ook geweldig en ik koester Geen Ballade.

Het is jammer dat de lp-versie zo sobertjes is maar inhoudelijk is het zoals lennon ook al zei erg genieten.

avatar van freekowtski
Prachtige plaat van één van mijn muzikale jeugdhelden. Ik had niet verwacht dat Hennie dit nog in zich had. Zou hij er nog een paar van dit soort kunnen maken?

avatar van AstroStart
Geweldig album. Goede teksten, +1 voor Nederlandstalig. Hopelijk komt er een tournee!

Zoiets bedoel je?
Zo 15-02-2015 19:30 Henny Vrienten Podium Victorie Alkmaar € 39.00
Zo 22-02-2015 20:00 Henny Vrienten 013 Tilburg € 35.00
Zo 08-03-2015 20:30 Henny Vrienten W2 Den Bosch € 39.00

avatar van lennon
Die prijzen kloppen niet hoor. Dat moet 17.50 per ticket.zijn. in ieder geval voor Utrecht.

avatar van Rudi S
klopt, maar ze worden wel voor 35,- aangeboden.
Henny Vrienten Tickets voor Vr 30-01-2015 in TivoliVredenburg TicketTribune
exc., 15,- service kosten.

Rudi S schreef:
klopt, maar ze worden wel voor 35,- aangeboden.
Henny Vrienten Tickets voor Vr 30-01-2015 in TivoliVredenburg TicketTribune
exc., 15,- service kosten.

Gewoon bij officiële verkoop punten kopen. Lajeninaja

Die link is er gewoon eentje naar zo'n malafide bedrijfje. Altijd lekker links laten liggen zou ik zeggen.
Kaartje voor Utrecht is inderdaad €17,50. Scheelt nogal.

avatar van echoes
Hoppa!! Hier hoopte ik op!

avatar van Funky Bookie
Sorry, ging mij om de tourdata.
Vergeten de prijzen weg te halen.

avatar van Norrage
Henny Vrienten (ja die van Doe Maar) is al een tijd lang bezig met een soort van solo-comeback. Werkte hij al samen met een rits hiphoppers als Rico, nu is er dan eindelijk die plaat van hemzelf: En Toch...Verwacht hier niet de ska-vibe van Doe Maar, maar een heuse singer-songwriter blues plaat zoals alleen de beste ze kunnen maken.

En Toch... begint met het nummer dat het hele album karakteriseert: Gitaar. Een heerlijk gitaar-gedreven nummer dat meteen een oeverloze en melancholische sfeer neerzet, bijna tot het psychedelische aan toe. Wat volgt is heel veel. 58 minuten en 14 nummers lang weet Vrienten op knappe wijze blues met folk te combineren, en horen we louter kwaliteit. En heel af en toe horen we het speelse van Doe Maar. Bijvoorbeeld op het zomerse en swingende Mug in de Klamboe, waar Vrienten met zijn heerlijk luie stem imponeert. Maar ook op Hangmat liggen de zomerse sferen op de voorgrond. Maar de plaat wordt vooral gekenmerkt door muziek die tot zijn recht komt op een grauwe herfstdag. Het bijna gospelige (met koortjes en gefluit) Hij Zingt Omdat Ik Het Niet Zeggen Kan is een pakkend lied, en Het Uur Tussen Hond en Wolf is een epische ballad met hypnotiserende en zwevende gitaren. De enige smet van deze plaat, is de duur. Hoewel er geen zwak moment te vinden is, is 58 minuten aan de lange kant voor een puur door gitaar en zijn stem gedragen plaat.

En Toch... is een waardevolle toevoeging in het oeuvre van Vrienten. Een staaltje klaswerk, met veel sfeervolle composities die stuk voor stuk staan als een huis. En zelfs die karakteristieke Doe Maar sound is niet héél ver weg. En Toch...krijgt deze plaat niet de volle mep. Daarvoor is deze net iets te eentonig. Maar welkom terug aan het front, Henny Vrienten.
Pat-sounds: Album Henny Vrienten - En Toch... (2014) - pat-sounds.blogspot.nl

avatar van Lura
Norrage schreef:

Dat gevoel heb ik helemaal niet. Door de grote afwisseling in de songs boeit het album van begin tot einde.

avatar van Norrage
De afwisseling in stijl van de liedjes vind ik inderdaad ook groot, maar het hele album luistert voor mij wat té melancholiek weg. Maar goed, wellicht komt dat niet zozeer door de stijl hoor. ik vind denk ik elk album dat langer is dan 40 minuten te lang.

avatar van lennon
zo, genoteerd als het beste album van dit jaar!

Co-sign

Hij valt er vooralsnog net buiten (schommelt vooralsnog tussen een 11e en 13e plaats)

Gitaar gaat voor mij verder waar Als Je Wint Hebt Je Vrienden ophield.
Henny lijkt hier vocaal gestuurd te worden door Herman Brood.
Het schuurt, en als een sinaasappel die zijn laatste secondes tegenmoed gaat om opgeofferd te worden tot iets anders vruchtbaars, perst Vrienten de zinnen over zijn lippen.
Zoet, maar tevens wrang.
Daniel Lohues die hier hoorbaar zijn mes in zet, maar de scherpe kantjes juist niet vakkundig kort wiekt.
Ik ben absoluut geen liefhebber van Lohues, maar na zijn werk met Rob de Nijs en Ilse De Lange, laat hij gelijk horen dat zijn kwaliteiten op het vlak van productie van zeer hoog niveau is.
Sterker nog, er is een groei hoorbaar, waar de rek nog lang niet uit is.
En Henny Vrienten klinkt ook bij Beste Vriend niet als de frontman van Doe Maar, maar eerder als het muzikale vriendje van Spinvis.
Door deze sterke openingsnummers van En Toch… wordt je je bewust, dat we hier te maken hebben met een man op leeftijd met de nodige levensgeschiedenis als bagage mee dragend.
Ondanks zijn zeg maar eeuwige jeugdige uitstraling hebben we wel te maken met een artiest van wel een beetje raar; 66 jaar.
Mug in de Klamboe laat hem horen zoals hij zich op Mijn Hart Slaapt Nooit presenteerde, een beetje in het verlengde van Scharrelvarken en Zonnebril.
Grappige liedjes, maar voor mij een hoog Sesamstraat gehalte.
Hij Zingt Omdat-i het Niet Zeggen Kan heeft weer dat Spinvis sfeertje, maar stukken zwakker dan Beste Vriend.
Dit is nog steeds niet Hennie Vrienten, maar meer een artiest van het Excelsior label, en ik beloof vanaf nu de naam Spinvis niet meer te noemen.
Het enthousiasme wat bij de eerste nummers overheerste komt helaas nog niet terug bij De Namen en de Plaatsen.
Erik de Jong, is een naam die spontaan in mij op komt.
Meer duisternis bij Nooit Iets Anders Dan Dit, en ondanks dat niet alles even verstaanbaar gezongen wordt, spreekt mij dit meer aan.
Vrienten laat meer facetten van zijn stem horen, en gaat hier de diepte in.
Gelukkig gaat het op een indrukwekkende manier verder.
Bij Laatste Kans lijkt het dat hij zijn gespeelde rol als tieneridool geheel los laat, maar naar die hoge uithaal zijn we weer terug in de succesvolle jaren 80.
Laatste Kans verworden tot Laatste X.
Maar vervolgens hoor je bij Het Gaat Niet Over de volwassen Vrienten, met kraak in zijn stem.
Een soort van vaderpersoon, en weer die doeltreffende rol van Lohues.
Het intro van Het Uur Tussen Hond en Wolf is prachtig, en Vrienten valt hier bijna onherkenbaar in.
Mooi de hoogte in, wat het iets mysterieus geeft, die overgang na n2 minuten is bijna dEUS achtig te noemen.
Daar waar volgens mij gebruik gemaakt wordt door een andere microfoon.
Ja, toch wel weer een hoogtepuntje.
Deze lijn wordt prachtig door gezet in het slaapliedje achtige Even Leven
Magreetje is volgens mij toch echt een Doe Maar ideetje, welke jaren op de plank is blijven liggen, en daar lag hij prima.
Bij Hangmat moet ik denken aan All I Wanna Do van Sheryl Crow; een groot compliment.
Tuesday Night Music Club laat namelijk als album een vriendenclub horen die op de zaterdagavond heerlijk aan het jammen is.
Dat gevoel heeft dit lied zeker ook.
Lieske zou passen bij de latere Rowwen Hèze, maar wordt niet altijd even vloeiend gezongen.
Soms valt dat goed uit, hier veelal armmoedig.
Jammer, want op zich wel een aardig nummer.
Afsluiter Café De Oude Maas zwalkt mij ook teveel alle kanten uit.
Het onzuivere is volgens mij te bewust de opzet.
Ook hier komt het daardoor niet goed uit de verf.
Hierbij geld het zelfde als bij het vorige lied.
Niet doen, laat dat aan Johnny Cash of Tom Waits over.

Het meest verrassende van het geheel blijft voor mij het feit dat Henny Vrienten het geluid geheel in de handen van Lohues heeft gelegd, dit ondanks Vrienten zijn eigen staat van producties, zo ook bij soundtracks van films.
Hoorde je op zijn vorige project duidelijk de hand van de meester zelf nog terug in elk nummer, hier is deze totaal verdwenen.
Ik ben niet geheel positief, en oké, de echt geslaagde nummers zijn op een hand te tellen, maar die zijn dan ook wel van erg grote klasse.

avatar van Funky Bookie
Mooie review, maar ik ben toch ook benieuwd naar het aantal sterren

Deze zou op 4 sterren uitkomen, maar ik stem alleen op albums die ik daadwerkelijk gekocht heb.

avatar van lennon
En als je weet dat Lieske over zijn overleden moeder gaat, is het breekbare in zijn stem dan beter te accepteren?

Nee, dan blijft hij onzuiver klinken.
Ook al gaat het over zijn kanarie, die in de jaren 80 is overleden aan een overdosis aan haarlak, blijft hij vals zingen.

deric raven schreef:
Nee, dan blijft hij onzuiver klinken.

Wat ben jij ongevoelig zeg

Als hij breekbaar zou klinken, dan kan het heel mooi zijn.
Maar dit is niet breekbaar, maar onzuiver.
Tears in Heaven van Eric Clapton klinkt bijvoorbeeld breekbaar, maar wel zuiver.
Daar hoor je de emotie net zo goed in terug.

avatar van Musico Pinjo
Mooi geargumenteerd Deric, goed stuk.
De eerste luisterbeurt moest ik even wennen en kwam het geheel wat lauwtjes over. Daarna is het met toch gaan pakken! De nostalgie van Vrienten's stem is daar zeker debet aan, die luie / relaxte manier van zingen is na vele jaren geen Doe Maar / Vrienten luisteren weer een warm bad.
Vergelijkingen met Spinvis zijn er meerdere, zeker in de nummers met een wat psychedelische inslag.
Het is zeker waar, niet elk nummer is in de roos maar de goede nummers zijn dan ook heel sterk. Voor mij vier sterren.

Voor Vrienten is het een zeer geslaagde comeback.
Totaal anders dan De Nacht.
Toch was dat ook een mooi project.