ABC - The Lexicon of Love (1982)

Label: Mercury

1. Show Me (4:05)
  2. Poison Arrow (3:24)
  3. Many Happy Returns (3:59)
  4. Tears Are Not Enough (3:31)
  5. Valentine's Day (3:43)
  6. The Look of Love (Part One) (3:30)
  7. Date Stamp (3:52)
  8. All of My Heart (5:19)
  9. 4 Ever 2 Gether (5:33)
  10. The Look of Love (Part Four) (1:01)
  11. Overture * (3:59)
  12. Tears Are Not Enough [7" Version] * (3:37)
  13. Alphabet Soup [12" Version] * (8:03)
  14. Theme from Man Trap * (4:20)
  15. Poison Arrow [Jazz Mix] * (7:06)
  16. Into the Valley of the Heathen Go [Studio Out-take] * (2:01)
  17. Alphabet Soup [Swapshop Version] * (3:14)
  18. Tears Are Not Enough [1981 Demo Version] * (3:33)
  19. Show Me [1981 Demo Version] * (4:04)
  20. Surrender [1981 Demo Version] * (3:30)
  21. Overture [1982 Live Version] * (3:56)
  22. Show Me [1982 Live Version] * (4:22)
  23. Many Happy Returns [1982 Live Version] * (7:03)
  24. Tears Are Not Enough [1982 Live Version] * (5:33)
  25. Date Stamp [1982 Live Version] * (7:07)
  26. The Look of Love [1982 Live Version] * (5:59)
  27. All of My Heart [1982 Live Version] * (6:46)
  28. Valentine's Day [1982 Live Version] * (4:44)
  29. 4 Ever 2 Gether [1982 Live Version] * (6:53)
  30. Alphabet Soup [1982 Live Version] * (8:26)
  31. Poison Arrow [1982 Live Version Encore] * (5:23)
Sheplays
Volgens de Wiki is dat Tessa Webb.

Sheplays
Door het review topic heb ik dit album weer even afgeluisterd en wat clipjes bekeken. Eigenlijk draai ik Lexicon of Love nooit meer. Toch heb ik er wel goede herinneringen aan, net als aan al die andere new romantics van toen. In of rond 1982 begon ook de clipszender die toen The Box werd genoemd. Deze zender zond de gehele dag uit en dat was op zich al bijzonder. Ook een nieuwtje was dat de bands veel energie en geld staken in het maken van de videofilmpjes. Nu kijk ik nooit meer naar clips maar toen vond ik het best leuk.

ABC had voor bijna elk nummer van Lexicon of Love een mini film gemaakt. De leukste vind ik wel bij The Look of Love met vliegende nonnen en een Martin Fry die een poppenkastbeest te lijf gaat. Het is allemaal erg cheesy maar wel vrolijk en quasi dramatisch.

Ook toen was het niet het soort muziek dat gewoonlijk op mijn draaitafel lag. Toch stond The Box wel dagelijks aan en albums als de Lexicon of Love waren zeer geliefd tijdens feestjes in huize Sheplays.

Het album zit dan ook wel heel knap in elkaar. Het wordt door al die leuke synthgeluiden nergens echt saai of vervelend en Look of Love, Poison Arrow en All of My Heart zijn absoluut goede nummers.

Mijn favoriet is echter Tears Are Not Enough.

Ik geef dit album 4* omdat het de begeleidingsmuziek van een plezierige tijd in mijn, toen nog jonge , leven is geweest. Het is erg leuk om die herinnering weer op te halen.

Martin Fry toert weer met een nieuwe band onder de naam ABC.
Ook hij is een dagje ouder geworden zoals in dit interview is te zien!

avatar van foxhusky
In 1982 vond ik 'Poison Arrow' en 'The Look of Love' wel leuke singles, maar dat heeft me nooit ertoe gebracht om dit hele album te kopen. Mijn eerste album van ABC kocht een paar jaar later: Alphabet City, en dat vind ik nog steeds het beste album van ABC.

Pas dit jaar heb ik dan ook The Lexicon of Love aangeschaft, mede door de vele positieve verhalen hier op deze site. Ik denk nu: jammer dat ik het niet 25 jaar eerder had gekocht, dan was de beleving wellicht een stuk anders geweest. Ik vind dit album niet slecht, zeker niet, maar voor mij blijft Alphabet City toch beter. Vooral de singles van The Lexicon of Love in de 12" uitvoeringen vind ik ijzersterk.

In het onvervalste pop-genre is dit een van de beste albums uit de jaren '80. Stuk voor stuk juweeltjes van typische popsongs, met een briljant gevoel voor de juiste toonzetting geproduceerd door Trevor Horn.

Muziek, teksten, hoes... alles klopt gewoon aan dit album.

Zoals zo vaak voegen de extra songs op de re-release weinig toe, hooguit het interessante Theme from Mantrap.

avatar van TerryA
stem verhoogd want zeker een 8,5 uit 10 waard.

avatar van dazzler
Moet ik dringend nog eens bespreken,
want een prima popplaat van ... euh ... a tot z.

avatar van Mjuman
Dit album neemt een bijzondere plaats in mijn collectie - zij het in andere vorm thans: op vinyl. Dit was de allereerste cd die ik ooit kocht - nooit spijt van gehad.

avatar van djarend
Geweldige 80's plaat, prachtige Horn productie, schitterende vocalen, echt een mijpaal. Heb hem ook al in -tig verschillende versies thuis staan, vorig jaar waren ze nog op tour met Heaven 17 en Human League, Sheffield Steal tour , jammer dat die nooit het vaste land heeft bereikt

Ik vind All Of My Heart echt een groots nummer.
Heeft een beetje de Wall Of Sound van Phil Spector.
Trevor Horn had van mij bij meerdere bands uit die tijd zo'n soort geluid mogen produceren.
Wijkt toch wel af van het bekende geluid wat hij bij Frankie Goes To Hollywood, Propaganda, Yes, en The Art Of Noise neer zette.

avatar van principal2000
Heb deze nog op plaat in de kast staan. Binnenkort toch weer eens luisteren; net als de overige albums van ABC die ik op plaat bezit (volgens mij nog 2 andere). De singles van dit album vind ik in ieder geval erg goed.

avatar van Snakeskin
Wat mij betreft houden we de originele versie in ere. Deze plaat is prachtig in de bijna 38 minuten dat hij lang is. De plaat was groot en is dat nog steeds, maar heeft door de jaren heen toch aan impact verloren en eenmaal op zo'n punt belandt wordt altijd zo'n dubbellange versie op de markt gebracht die dan weer gekocht worden door de diehard fans. Hier voegt het niets toe omdat de plaat niet groot gebleven is.

Hallo allemaal,ik ben hier nieuw op de site en wil iedereen hier begroeten

Ik begin hier meteen met mijn all time favourite: THE LEXICON OF LOVE.
Mijn eerste kennismaking met ABC was in het voorjaar van '82 met de 2de single 'poison arrow'.Toen ik dat nummer voor de eerste keer op de radio hoorde was ik meteen verkocht en snelde meteen naar de platenboer voor het singeltje.Ook de b-kant 'theme from man trap' dat later zou gebruikt worden voor de gelijknamige film met ABC,een jazzy variante van de a-kant met enkel producer Trevor Horn aan de piano,vond ik meer dan aardig.In '83 kocht ik bij Opus in Antwerpen de Jazz-remix van 'poison arrow' aan 450BF(11euro),een lp koste toen ongeveer 300 BF(7,5 euro),geen goedkoop hebbedingetje dus voor die tijd.Ook de knappe videoclip met Julien Temple (later bekend van de muzikale film 'Absolute beginners met o.a. David Bowie) trok mijn aandacht.

Maar het verhaal begon in Sheffield bij Vice Versa rond 1980,een synthesizergroepje rond Mark White en Stephen Singleton die werden geinterviewt door Martin Fry die in die dagen als journalist werkte voor een muziekblad.White en Singleton zochten een zanger en vroegen dit aan Fry.Fry hapte toe op voorwaarde dat alle synthesizers overboord zouden gegooid worden en ook de groepsnaam zou veranderd worden.

Anno '81 was ABC een feit,zanger Fry,gitarist White/keyboards en Singleton sax als vaste waarden.
Aangevuld met bassist Mark Lickley en drummer David Robinson(The Cars,Jonathan Richman).
In oktober van dat zelfde jaar had ABC hun eerste wapenfeit nl. de eerste single 'tears are not enough' ,producer was ene Steve Brown.Dit resulteerde met een bescheiden 19 de plaats in de britse charts.De b-kant 'alphabet soup' was een stomend white-funk nummer wat op de 12" een party van 8 minuten is.

Tijdens 'poison arrow' was drummer Robinson al opgestapt en vervangen door David Palmer(Jethro tull).Wat later zou ook Lickley opstappen.
Met 'poison arrow' hadden de heren succes over de kleine plas,met de derde single 'the look of love' leerde men ABC kennen over de grote oceaan en bereikte ze daar de American charts.
De b-kant was 'the look of love part II' een instrumentale versie van de a-kant,een nu moeilijk te vinden juweeltje.
Ook de maxi-singel was knap met 'the look of love part III) en nog wat later de USA-remix wat ik echt één van de coolste mixen vind.
En weeral vergezeld van een leuke clip.

Na het verschijnen van het album volgde dan nog een laatste single 'all of my heart' een ballad vol met violen,hemelsmooi.Ook de b-kant 'overture' vind ik origineel,een instrumentale medley van het album gespeeld door enkel het strijkersgezelschap.Ook live zeer mooi.
Enkel spijtig dat de 12" niks verschilde met de 7".

Begin '83 kwam voor de Japanse markt nog een single uit nl. 'valentines day' waar ABC ook toerde.Op het einde van die toer bleef David Palmer achter om met Yellow Magic Orchestra in zee te gaan.
Nadien heeft hij ook bij Matt Johnsons' The The gedrumd.

En dan het album zelf,geproduced door de 'Quincy Jones van de pop' Trevor Horn groepslid van o.a. The Buggles en Yes met zijn bombastisch geluid zoals hij dat ook nadien deed bijo.a. Art of noise,Grace Jones, Fgth en Propaganda om er maar een paar te noemen.Ook kregen ze de hulp van Anne Dudley en J.J.Jeczalik later leden van Art of noise.Wat het album zo uniek maakt zijn de instrumenten die men gebruikte,strijkers,pauken,harp,cylofoon enz.. De pizzicato-break in 'the look of love' is tot op vandaag nog steeds orgineel zonder oubollig te klinken.En zo kan ik nog wel even doorgaan hetgeen ik jullie wil besparen.

Als afsluiter van het album kwam medio '83 de film ' mantrap' een spionage thriller met de 4 leden van ABC geregisseerd door Julien Temple.Als badguy werdt James Villiers aangetrokken,geen onbekende toen in het Engelse filmwereldje.In de film werden concerten verweefd van Londen,Parijs en de Sovjet-Unie (laatste eigenlijk opgenomen in Oostenrijk).Toch weer een orgineel produkt van ABC.
In '86 kocht ik de VHS band die ik later liet branden op een dvd-schijfje.Het zou mij plezieren mocht men deze film eens op dvd release maar ik weet ook wel dat er geen publiek voor is.
Natuurlijk stelt deze film niet veel voor en is het enkel voor de die-hardfans (als die dan al zouden bestaan) een must.

Dit album is dus al 18 jaar mijn absolute nr één en dat zal ook zo blijven,het was trouwens ook de allereerste lp die ik destijds kocht.
Toen in 2004 de deluxe edition uitkwam kon ik mijn geluk niet op.
De extra's zijn voor mij echt wel een meerwaarde. Al moet ik zeggen dat de geluidskwaliteit van het live concert een beetje te wensen overlaat maar dat mag de pret niet drukken.
Het zal jullie dan ook niet verbazen dat ik dit album de volle 5 sterren geef.

Spijtig dat ABC deze lijn van 'the lexicon' niet heeft doorgetrokken want dan waren ze zeker verder geraakt dan wat er nu de dag van heden overblijft...

I hold in my hand three letters: A...B...CCCCCCC!

avatar van Edwin
80's man schreef:

Dit debuutalbum is onder de lof bedolven en wordt nu beschouwd als een classic 80's record. Ik heb het ook altijd bijzonder spijtig gevonden dat de kwaliteitscurve hierna een continu dalende lijn heeft vertoond. Met terugwerkende kracht ben ik geneigd te denken dat Trevor Horn een bepalende factor is geweest, in die mate dat ABC zonder hem domweg niet in staat was het kunstje van The Lexicon of Love te herhalen. Latere albums hebben echter nog wel een flinke handvol sterke singles opgeleverd. Naast dit debuut is een verzamelaar dus zeker een verplichte aanschaf voor de casual liefhebber.

Hallo allemaal,ik ben hier nieuw op de site en wil iedereen hier begroeten

Ik begin hier meteen met mijn all time favourite: THE LEXICON OF LOVE.

Geen slechte binnenkomer op deze site. Fijn dat er in dit Twittertijdperk nog mensen zijn die de moeite nemen om meer dan 140 karakters achter elkaar te typen. Hulde en ga zo door!

Overigens vond ik dit album vroeger ook erg goed, maar inmiddels kan ik het niet goed meer aanhoren. Te veel plastic voor mij.

Misterfool
Er zijn slechtere manieren dan een dijk van een review als introductie.
Toepasselijke username ook. Toch geen 70´s hater hoop ik

Hoop hier meer van 80's man te lezen op de site.
In zijn Top 10 staan een aantal albums waarbij ik ook naar zijn mening benieuwd ben.

Bedankt guys

Eigenlijk ben ik al een jaar of vijf passief op deze site reviews van andere aan 't lezen tot ik gisteren besloten had ook m'n zegje te doen.
Neen ik ben zeker geen 70's hater,integendeel maar the eighties zijn voor mij onafscheidelijk,al vinden sommige het een waardeloos decennium.Het zal mij worst wezen,voor mij is er toen een schat aan oorgasmes gemaakt en daar geniet ik nog steeds dagelijks van. En dat zal op mijn 80ste niet anders zijn met mijn oorapparaat en looprekje

Dit album is dus al 18 jaar mijn absolute nr één
Kleine rechtzetting : 28 jaar dus...

what a mistake too make!

avatar van AOVV
Met 'Poison Arrow' en 'The Look Of Love' was ik al bekend, die heb ik al wel horen passeren op de radio. Dat zijn alletwee goeie popnummertjes. Ik ben geen enorme fan van de eightiespop, maar 'The Lexicon Of Love' bevalt me eigenlijk wel. Ik zeg niet dat ik het regelmatig zal draaien, maar ik sta er zeker niet afkerig tegenover. Fijn album

Laat ik voorzichtig beginnen met 3 sterren..

een vd mooiste pop platen ooit gemaakt, nog een x live gezien in Vredenburg met allemaal vrouwelijke violisten (of ik was dronken) en de band trad op in gouden pakken.
Orkestrale pop heet dat geloof ik.
Kan ik net zo makkelijk draaien na of voor Neubauten, Fugazi, That Petrol Emotion, Human League, Deerhunter, Big Black, PJ Harvey (wat ik vanavond gedaan heb op vinyl en ABC mistaat dus niet)
Tears are not enough is zo mooi, heerlijk over de top

Grootfaas schreef:
Ik ben jaloers op je,ik wou dat ik dit concert ook had mogen meemaken.(en zeker niet alleen voor die violistes)

avatar van dazzler
THE LEXICON OF LOVE 1982

Als het plaatje klopte dan viel er in de 80s heel wat lekkers te rapen.
En bij The Lexicon of Love klopt het plaatje. New wave ontmoet soul muziek.

In 1982 was de tijd rijp voor deze crossover van stijlen.
Check voor alle zekerheid ook maar eens Too-Rye-Ay van Dexy's Midnight Runners
met Come on Eileen of Non Stop Erotic Cabaret van Soft Cell met Tainted Love.

ABC bracht echter de puurste cocktail.
Geen geflirt met folk zoals bij Dexy's Midnight Runners
en een minimum aan synthesizers in tegenstelling tot Soft Cell.

ABC trok onder kundig oog van Anne Dudley een blik violen open.
En dankzij de productie van maestro Trevor Horn luisterde The Lexicon of Love
als een roman in 9 hoofdstukken en één coda. Dudley en Horn bleven elkaar trouw
en verdiepten zich nadien in The Art of Noise en stichtten het eigenzinnige ZTT Records.

Show Me is een krachtige openingszet. Het lijkt wel de verloren hit van het album.
Het bevat alle ingrediënten die de sound van ABC zo toegankelijk en avontuurlijk maakten.
Stuwende bas, gelaagde strijkers, puntige keyboards en in de verte een huilende saxofoon.

Dit alles gaat naadloos over in Poison Arrow, de tweede single van The Lexicon of Love.
Heerlijk zijn ook de teksten die vooraan op de hoes beginnen en doorlopen op de binnehoes.
Martin Fry houdt wel van een literair krulletje in de verzen. Een meerwaarde op deze plaat.

Many Happy Returns temporiseert even. Een wat meer ingetogen song.
Een lied dat op zichzelf niet zo erg veel indruk maakt, maar wel bijdraagt tot het geheel.
Als albums ook als albums worden opgebouwd komen dergelijke nummers tot hun recht.

Tears Are Not Enough is een opgefriste versie van de debuutsingle.
Een single die met Alphabet Soup als b-kant een perfecte soul en funk plaat was.
Het visitekaartje van een groep die nooit meer beter zou worden dan The Lexicon of Love.

De oorspronkelijke a-kant van het album wordt afgesloten met Valentine's Day.
Opnieuw een nummer met hitpotentie dat de teller overtuigend op 4 winnaars zet.

Met de 3de single The Look of Love ging het gordijn voor ABC ook in Europa open.
Op het podium zaten vier netjes geklede heren die pop brachten als was het drama.
Het pensioennummer van ABC is een vaste kandidaat op menig 80s verzamelaar.

Op Date Stamp gaat producer Trever Horn loos en horen we
stereofonische vondsten (let op die snoevende bassound) die hij later opnieuw
maar met een hardcore stempel bij Frankie Goes to Hollywood gebruikt.
Samen met track 3 een minder beklijvend nummer.

Twee nummers zullen voor mij voor altijd verbonden blijven
met de prille herfst van 1982. Take a Chance with Me van Roxy Music
en All of My Heart van ABC. Liedjes die ik lang op cassette heb gekoesterd.
Net als Avalon (1982) is The Lexicon of Love (1982) meesterlijk melancholisch.

Afsluiter 4 Ever 2 Gether heeft een grandeur die past als finale.
De abrupte koerswijziging richting rock (Beauty Stab) en dance (How to Be a ... Zillionaire)
bracht ABC op een dwaalspoor. Met Alphabet City vond de inmiddels tot een duo uitgedunde formatie
weer de weg naar de hitparades met When Smokey SIngs en The Night You Murdered Love.

The Look of Love (Part 4) is een orchestrale coda met het muzikale thema van de hit.
Delen 2 en 3 bestaan trouwens ook en zijn terug te vinden op de 12" single The Look of Love.
De b-kant van All of My Heart heette Ouverture en is een orchestrale collage van verschillende thema's
van het album The Lexicon of Love. Terug te vinden op de deluxe editie van het album.

Tenslotte nog even Theme from Mantrap vermelden, een lounge versie
aan de piano van Poison Arrow. Toepasselijk als b-kant van de single ingezet.

Dat heb je weer mooi verwoord dazzler,met dank daarvoor.
Enkel spijtig dat je maar 4 sterren geeft.

Is deze plaat nou echt zo goed? Het is toch 'maar' een popplaat. Ok, er staan een paar grote hits op van toen, maar wat zegt dat? Ik vind het in ieder geval elke keer als ik muziek van dit album hoor weer erg prettig om te horen. Zo ging het met mij en mogelijk ook anderen toentertijd begin jaren '80. En uiteindelijk kwamen ikzelf en ook anderen erachter dat dit meer is dan een goede popplaat.

Er staan allereerst zoveel prachtige songs op, de kwaliteit is hoog. Verder is de mix van pop met new wave en soul subtiel en vakkundig gedaan en dat werkt wonderwel goed. Ook is het regelmatig catchy, pakkend of errug mooi. Het pakt je, eist je aandacht op. Dat is niet voor niets.
In deze tijd kocht ik nog meer singletjes dan LP's, maar uiteindelijk heb ik voor het succesvolle ABC van die tijd gelukkig voor de LP gekozen. En ik bleef 'm draaien. Een klasseplaat!

avatar van jan bats
Net nieuw op deze site (eindelijk, na al die jaren!) en over welke lp schrijf je dan als eerste?

Niet helemaal origineel maar ook ik begin met The Lexicon of Love van ABC. Wellicht omdat ik deze plaat als 17-jarige beleefd heb, zo ontzettend vaak gedraaid heb tijdens alle verschillende moods die je op die leeftijd hebt dat elke noot, elk woord en alle arrangementen als DNA in elke vezel van mijn lijf zitten… Ze gaan er nooit meer uit en dat hoeft ook niet.

Favo track: Valentine’s Day.
En The Look of Love natuurlijk.
O ja en Date Stamp en All of my Heart…
Mmm, eigenlijk allemaal…

Welkom jan bats en proficiat met je goede smaak.Mijn verhaal is hetzelfde,ik was eveneens 17 jaar toen de 'the lexicon of love' uitkwam en die heeft me omver geblazen.En nu ondertussen 30 jaar later ben ik nog steeds diep onder de indruk van dit muzikale hoogstandje dat door niet vele is nagedaan.

Ik blijf het nog steeds jammer vinden dat ABC na deze plaat een andere koers gingen varen.
Telkens ze een nieuwe LP uitbrachten klonken ze anders en steeds met een andere bezetting.
Mochten ze de sound van 'the lexicon' hebben aangehouden ben ik er zeker van dat ze artistiek en kwalitatief meer hebben kunnen bieden.

En nu ga ik 'the lexicon' opzetten,ik hoor violen...dat moet 'show me' zijn!

avatar van jan bats
80's man schreef:
Welkom jan bats en proficiat met je goede smaak.

Bedankt 80's man. Jouw top 10 deed mij er overigens aan denken dat ik New Gold Dream nog was vergeten in mijn top 10.
Evenals Assemblage (Japan). En Soul Mining (The The). En Autobahn, The Pains of being pure at heart, A day at the races... ach, zo zou ik nog wel even door kunnen gaan.

Jammer dat er maar tien platen in je top 10 passen...

Hier word ik weer vrolijk van "Shoot that Poison Arrow"

avatar van Dibbel
Ik zie dat ik deze verzamel-CD van ABC met 3 sterren heb gewaardeerd, met als voornaamste 'klacht' dat het gedateerd klinkt en dat het na het begin steeds minder wordt.
Dat vind ik nog steeds, vandaar dat ik dit debuutalbum met gemak dan ook 4 sterren geef.
Een van de eerste monumentale produkties van Trevor Horn, waarin je iedere keer opnieuw weer nieuwe kleine dingen hoort. En ja, laat het dan typies jaren 80 klinken, deze man geeft elk album meerwaarde.
Op dit album de 3 hits die immer nog een glimlach opwekken: Poison Arrow, The Look Of Love en de klassieker All Of My Heart (wat blijft dat toch een prachtig nummer). Ook de bijna-hit Tears Are Not Enough, Show Me en Date Stamp blijven goed.
En een prachtige stem had die Martin Fry.
Jammer dat deze groep deze vorm nooit echt meer heeft kunnen vasthouden.
Voor iedere (nieuwe) '80's liefhebber is dit album een must.

Op vinyl en puntgaaf (Hollandse persing op Mercury)

avatar van Droombolus
Kwa geluid is dit een plaat die ik normaal met geen stok aan zou raken. Ladingen synths en zo'n tiepies 80s dun basgeluid met veel slapwerk, niks voor mij. Maar.......... ooit kwam een van m'n plegen met deze plaat aanzakken en de songs op deze plaat spraken me dusdanig aan dat ik 'm op cassette opnam. En het zijn die songs die voor mij het verschil maken, ze zijn zo goed dat na jaren nog in je kop geplakt zitten. Bovendien blijft de sfeer die de heren neerzetten de hele plaat intakt als geheel. Kortom een prima album wat ik dus uiteindelijk maar op CD gekocht heb.