Stevie Wonder - Innervisions (1973)

Soul / Funk
Label: Tamla

1. Too High (4:36)
  2. Visions (5:23)
  3. Living for the City (7:21)
  4. Golden Lady (5:00)
  5. Higher Ground (3:42)
  6. Jesus Children of America (4:10)
  7. All in Love Is Fair (3:41)
  8. Don't You Worry 'Bout a Thing (4:44)
  9. He's Misstra Know It All (5:35)
avatar van Zachary Glass
Ik ben nogal een zenuwachtige jongen ... daarom kan ik "Songs in the key of life" nooit echt helemaal uitzitten, hoe sterk ik die plaat ook vind.

Daarom heb ik altijd een grotere boon gehad voor "Innervisions" ... kort en bondig ... my kind of record!

Ja - het is me wat, dit plaatje. Het barst van de positiviteit, en toch is er geen spoor te bekennen van Emile Ratelband

Hoe kan dat? Stevie Wonder zet gelukkig een kanttekening bij al dat positieve geweld. Zo'n nummer als All in love is fair is werkelijk een schitterend nummer dat een vraagteken plaatst bij de Grote Eeuwige Liefde.

Maar aan de andere kant heb je zo'n nummer als Higher Ground en nou ja ... da's in mijn oren een waar feestje... ik kan niet anders dan een grote "yyyyyyyyyyyyyyyyyyes!" bij te roepen wanneer ik het weer eens hoor

beaster1256
prachtige plaat van stevie wonder , higher ground van de maestro zelve en 1000 x beter dan die cover van die domme chili peppers , prutsers zonder eigen goeie songs , verder het beste nummer van de plaat : living for the city ( rap avant la lettre ) en veel beter dan al die onnozelaars tegenwoordig 50 cent enz. ) ook all in love is fair is prachtig en het loopt allemaal over in don't you worry en he's misstra know it all , samen met songs in the key of life , het beste dat wonder ooit op plaat zette , na de jaren 80 ging het dan ook snel bergafwaarts met de heer wonder

avatar van musicfriek
Deze cd net besteld bij bol voor maar 7,99. Koopje dacht ik he? Ging eigenlijk kijken voor Songs in the Key of Life, maar die vond ik nog even te prijzig. Het nummer Living for the City ken ik al, prachtig nummer!!

avatar van musicfriek
Vandaag dit album binnen gekregen en voel nu al dat dit weleens een 5* album kan gaan worden. Wat een heerlijke muziek! Nu snap ik de stempel klassieker bij dit album...

Stevie Wonder "funkt" er weer op los, meer valt er niet te zeggen!

avatar van oruiz
ik heb het geprobeerd en geprobeerd en nog eens opgezet, maar op de 1 of andere manier pakt het me totaal niet. Maar goed, ik heb het in iedergeval een kans gegeven

avatar van Reijersen
Mijn vraag bij Stevie Wonder zal altijd zijn en blijven: Had deze man net zo goede muziek gemaakt als hij niet blind was geweest?

Op dit album bewijst hij in ieder geval wederom dat hij misschien wel het grootste muzikaal talent ooit is. Van heerlijke funky soul tot ballads. Alles zit in deze plaat. En alles van een ongeëvenaard niveau. Vooral het gehoor voor detail is verbluffend. Het zijn vaak de kleine dingetjes die het doen bij Stevie.

En misschien heb ik daarmee mijn vraag wel beantwoord met een Nee. Het is immers zo dat als een zintuig onderontwikkeld is een andere, of de andere, zintuig(en) beter ontwikkeld raken. Zonder twijfel zou dat Stevie Wonder weleens zijn gehoor kunnen zijn.

'Living for the City' heeft voor mij een status an siech vanwege het baanbrekende ietwat rapachtige manier van zingen. Prachtig nummer. Met erg veel gevoel gebracht.

'Don't You Worry Bout a Thing' zal menig persoon wel bekend zijn. Die swingt gewoon aan alle kanten. Erg sterk nummer.

Ik kan nog wel even doorgaan met elk nummer. Geen zwak nummer te bekennen. Een erg intens album voor mij. Het gevoel spat ervanaf.

Super cd! Ik vind hem zeker beter dan "songs in the key of life". Ik geef niet snel 5 sterren, maar deze is het zeker waard.

avatar van sq
sq
Ik was er verbaasd over hoeveel nummers ik al kende toen ik deze - nog maar kort geleden - voor het eerst in zijn geheel hoorde. Eigenlijk net als 'Songs in the Key of Life' waarvoor dat ook (maar meer algemeen er- en bekend) geldt. Stom dat ik dit niet eerder had gekocht.

EVANSHEWSON
Absolute topplaat van deze soulgigant ! Songs in the Key of life krijgt van mij ook 5 sterren, dat vind ik misschien de beste dubbelelpee ooit, maar deze hier... wauw, wat een songs !
Ik vind echt geen zwakke songs en DON'T YOU WORRY 'BOUT A THING vind ik gewoon hartverwarmend en schitterend, dat is zo'n FEEL GOOD SONG, tjonge tjonge jonge, hier was Wonder een echt muzikaal wonder !
Dit is de max, dit klinkt ook tijdloos. Een Wereldplaat !
5 stars !

beaster1256 schreef:
living for the city ( rap avant la lettre )

geweldige plaat inderdaad, maar ik begrijp niet goed wat dit nummer met Rap te maken heeft.

DonDijk
héérlijke plaat voor in de auto als je op een mooie zonnige zaterdagmiddag (mag ook zondagmiddag zijn uiteraard) aan het toeren bent

avatar van LeRoi
Net als Talking Book weer een goede plaat, maar wat ie in 1976 uitbracht overtrof alles!

avatar van orbit
Misschien staan er betere nummers op Songs In The Key Of Life, maar dit is dan weer wat meer één geheel van wonderkind Stevie. Het prijsnummer is hier onmiskenbaar Living for the City, alhoewel ook Jesus Children of America, Visions en Higher Ground zeker de plank niet misslaan! Zoals ik al vaker heb gezegd is soul of funk niet mijn genre, maar voor Stevie maak ik gek genoeg een uitzondering. Ik vind hier meer aan te beleven. 4*

Pieter Paal
Dit album kan zich prima meten met 'Songs in the key of life'.
Veel hits aanwezig. Het laatste nummer is mijn meest favoriete track.

Nicci
inderdaad. ik vind deze minstens zo sterk.

avatar van musicfriek
Ik verhoog met een halfje na het eens weer gedraaid te hebben. Inderdaad heeft elk nummer wel wat op dit album alleen Golden Lady vind ik ietsje minder. Denk ook haast wel dat Stevie de meest gecoverde artiest moet zijn. Van dit album zijn er ook flink wat samples of compleet hele songs overgenomen. De versie van Incognito (Don't You Worry 'Bout a Thing) vind ik zelfs aardig goed gedaan. Stevie in de 70's is top!

avatar van musicfriek
Higher Ground (25 stemmen)
Living for the City (20 stemmen)
Don't You Worry 'Bout a Thing (17 stemmen)
Too High (9 stemmen)
He's Misstra Know It All (7 stemmen)
All in Love Is Fair (5 stemmen)
Visions (4 stemmen)
Golden Lady (3 stemmen)
Jesus Children of America (2 stemmen)

Ben je een van de weinigen die dat vind Ben trouwens wel benieuwd naar die versie van Frank McComb. Another Day vind ik nog steeds een geweldig nummer, heerlijke warme stem heeft die man.

Nicci
op deze plaat staat eigenlijk geen zwak nummer. het is allemaal van een zeer hoog niveau.

avatar van LucM
Prachtig album van Stevie Wonder, haast zo goed als zijn meesterwerk "Songs in the Key of Life", het lijkt wel een voorproefje ervan.
Vakmanschap en veel afwisseling (van soulballades tot swingende funk) en teksten die 100x beter zijn dan die van de gangstarappers tegenwoordig.
Vooral "Higher Ground" en "Don't You Worry 'Bout a Thing" zijn absolute toppers.

avatar van Cor
Cor
Niets aan toe te voegen. Al wissel ik 'Don't You Worry Bout A Thing' (mooie song overigens) in voor 'He's Misstra Know It All'. Wat een mooie afsluiter van een mooie plaat.

Father McKenzie
Ik zei het ook al in een vorig MuMe leven; dit is een absolute topplaat van dit muzikale Wonder!

Evanshewson?

Father McKenzie

Nicci
Ik dacht al: waar is die nu weer gebleven.

avatar van Hans Brouwer
Father McKenzie schreef:
Indeed, my dear!

Is er dan toch een volgend leven na de dood . Stevie Wonder zingt het eigenlijk al op dit album Innervisions (1973): "Don't you worry 'bout a thing" .

avatar van Queenidiot
Dit is echt zo'n album waar je van moet houden om te waarderen. En dat doe ik! Wat een soul! Van het prachtige visions naar higher ground(lekker nummer) en tot slot de top 3: All in love is fair, Don't you worry 'bout a thing en He's misstra know it all. Heerlijke plaat, een geweldige prestatie die hij 3 jaar later heeft overtroffen met SONGS IN THE KEY OF LIFE . 4 sterren

DonDijk
Father McKenzie schreef:
Indeed, my dear!

Voor mij het beste album wat Stevie heeft gemaakt.
Bijna alleen maar sterke tracks met voor mij als uitschieters: Too High, Golden Lady en don't you worry 'bout a thing.
Volgens mij is deze plaat, althans zeker wat een aantal nummers betreft een weerslag van z'n ervaringen met trancedente meditatie wat hij in die periode deed.
Dat zie je aan de hoes en de titel van de plaat zegt al genoeg
Op deze manier zijn nummers als Too High,Visions, Golden Lady en Higher Ground goed te begrijpen.
Het mooie vind ik dat Stevie ondanks z'n spirituele ervaringen die hij in deze songs beschrijft toch met beide benen op de grond blijft en er altijd genoeg soul in zit.
Dat is voor sommige artiesten wel anders; dan wordt de muziek gelijk wat zweverig.
Echt een topplaat!

avatar van Queenidiot
ik verander mijn waardering voor dit album naar ****1/2. Wat heb ik een respect voor deze man. Ik was eigenlijk al fan van hem toen ik 9 was. Hiernaar luisteren is gewoon puur genieten