Stevie Wonder - Innervisions (1973)

Soul / Funk
Label: Tamla

1. Too High (4:36)
  2. Visions (5:23)
  3. Living for the City (7:21)
  4. Golden Lady (5:00)
  5. Higher Ground (3:42)
  6. Jesus Children of America (4:10)
  7. All in Love Is Fair (3:41)
  8. Don't You Worry 'Bout a Thing (4:44)
  9. He's Misstra Know It All (5:35)
avatar van Metal-D78
Lekkere plaat. Blijkt maar weer dat veel muzikanten schatplichtig zijn aan Stevie Wonder getuige het feit dat zijn nummers zoveel gecoverd dan wel gesampled zijn. Knap ook dat hij ten tijde van het uitkomen van deze plaat slechts 23 jaar uit was en zo'n beetje het gehele instrumentarium voor zijn rekening nam. Kom daar tegenwoordig nog maar eens om.

avatar van ThePrinceOfPop
1e Helft is heel goed, 2e helft zakt het een beetje in. Het blijft natuurlijk vermakelijk .
Nu geef ik 4 sterren ervoor, als de 2e helft ook als in de 1e helft was zou ik 4.5 of 5 sterren kunnen geven, jammer . Maar het blijft een lekker goed album .

avatar van Angelo
Toen ik het gemiddelde van dit album zag, kwam ik tot de conclusie dat het vast aan mij zal liggen. Dit album van Stevie Wonder doet mij namelijk vrijwel niets. Ja, u leest het goed: vrijwel niets. Veel luisterbeurten hebben mijn mening over dit album niet kunnen bijstellen. Tekstueel soms best scherp, neem het thema drugsgebruik in ‘Too high’, maar ook de levenles die Stevie geeft in ‘Higher ground’, en wat te denken van bijvoorbeeld het thema sociale woede met betrekking tot bepaalde omstandigheden in de samenleving in ‘Living for the city’. Daarnaast weet de beste man zijn instrumenten goed te bespelen.
Toch heb ik het gevoel dat het meer om de boodschap gaat dan om de soul, maar daar zal menigeen het vast niet eens met me zijn, en dat geeft ook niet. De nummers weten mij gewoon niet te raken, al vind ik ‘Living for the city’ en ‘All is love is fair’ nog enigszins de moeite waard. Ook ‘Higher ground’ vind ik dan nog wel noemenswaardig, maar dan houdt het ook op.
Na de release van dit album stond Stevie’s leven overigens enige tijd op zijn kop. Dit album werd op 3 augustus uitgebracht, en drie dagen later op 6 augustus raakte Stevie betrokken in een zwaar ongeluk. Een vriend bracht Stevie (na een optreden) terug naar huis per auto, onderweg trapte een vrachtwagen die beladen was met boomstronken onverwachts op de rem, wat zorgde voor een frontale botsing. De boomstronken vlogen alle kanten op, en één raakte Stevie. De zwaar bebloedde en bewusteloze Stevie werd naar het ziekenhuis gebracht, alwaar hij tien dagen in coma lag, vanwege een zware hersenschudding. Toen Stevie bijkwam bleek dat zijn reukorgaan was aangetast, en hij vreesde voor het ergste met betrekking tot zijn muzikale carrière. Die vrees bleek nergens voor nodig want zijn volgende album werd een groot succes, en het album wat daarop volgde blijkt voor velen het meesterwerk uit zijn carrière te zijn en werd daarmee een nóg groter succes.
Enfin, voor velen ongetwijfeld één van de meest invloedrijke albums, voor mij een tegenvallend album.

avatar van jeroentjuhh
Angelo toch!!!!
Nu schop je toch veel soul-liefhebbers ( waar ik jou toch ook toereken) tegen de schenen. Gelukkig ben ik zelf niet zo licht geraakt !

Dit blijft voor mij één van de beste albums aller tijden ( zie mijn commentaar hier en mijn top 10), maar het zou natuurlijk kunnen dat Stevie jou niet ligt. Heb je dat bij zijn andere albums ook?
Persoonlijk vind ik hem in deze periode briljante albums maken, misschien maar blijven proberen dan?

avatar van Angelo
Volgens mij niet alleen veel soul-liefhebbers, als ik zo kijk welke users dit album nog meer beoordelen met een mooi cijfer. Jouw top 10 is me niet ontgaan, ik zie bij veel users namelijk één of meerdere Stevie-albums in hun top 10. Of Stevie mij niet ligt vind ik moeilijk om te zeggen, hij heeft namelijk wel nummers gemaakt de ik erg mooi vind, bijvoorbeeld 'Superstition', 'I wish' en 'Pastime paradise'. Maar complete albums van Stevie wonder doen mij nagenoeg niets. Ik heb trouwens een aantal van z'n jaren '70 albums vaker beluisterd, zo ook deze, om te kijken of dit album een groeier is en/of mijn waardering wat omhoog zou gaan. Dat bleek niet het geval. Aan de latere Stevie Wonder ga ik in ieder geval sowieso niet uit mezelf beginnen (met luisteren), want ik weet dat de periode vanaf omstreeks 'I just called to say I love you' al helemaal niet mijn ding is, getuige iets meer dan een tiental nummers die ik van hem ken uit die periode en die niet mooi vind. En daarnaast kom ik dan alleen maar bij tamelijk forse onvoldoendes uit. Zoals ik m'n stuk al opende: "(...) het zal vast wel aan mij liggen".

Altijd wel geweten dat Stevie Wonder een groot artiest was.
Maar dat vrijwel elk nummer op een album als deze dat nivo had; heb ik nooit geweten.

Ik maakte in de verkeerde periode kennis met Stevie Wonder.
Nummers als Happy Birthday, I Just Called To Say I Love You en het mislukte duet met Paul McCartney genaamd Ebony and Ivory vind ik strontvervelend.
Ook zijn bijdrage bij We Are The World was niet bepaald om na huis te schrijven.
Goede doel nummers waren toch al niet aan hem besteed.
That’s What Friends Are For is nog beroerder.
Exit Wonder.

Tot dat hij in 2005 het suffe ingedutte Live8 een positieve impuls gaf in Philadelphia.
Met Master Blaster, Higher Ground en Superstition ontwaakte daar de boel.
Voor mij het beste optreden van deze niet geheel geslaagde Amerikaanse bijdrage.
Vrij snel een mooie verzamelaar aangeschaft.
Geen moment spijt van gehad.

Innervisions voor een paar Euro gekocht.
Volgens een kenner; mijn oom, zat hij hier in de mooiste muzikale periode.
Talking Book en Songs In The Key Of Life werden tevens aangeraden.
Maar je moet nu eenmaal ergens een begin maken.
Motown had met Stevie en Michael Jackson 2 paradepaardjes.
Motown had een grote rol in het muziekgebeuren.

Waarbij Michael Jackson vooral hulp kreeg van Quincy Jones, zat Stevie Wonder voornamelijk zelf achter de knoppen.
Ondanks zijn blindheid is er niks mis met zijn gehoor.
Hij was vooral zelf bepalend voor het geluid.
Speelt veel instrumenten zelf.
Hierdoor hoort hij thuis tussen grootheden als Prince en Lenny Kravitz.

Innervisions is een sfeervol geheel.
Luistert gemakkelijk weg.
Dat is het enige minpunt.
Hierdoor klinkt het misschien te eenvoudig.
Maar het belang van nummers als Living For The City, Higher Ground en Don’t You Worry ‘Bout A Thing is bepalend voor de jaren 70.
Van laatstgenoemde wist ik niet eens dat hij de originele uivoerder was.
Higher Ground kende ik ook in de versie van Red Hot Chili Peppers.
Living For The City blijf ik beschouwen als een treffende korte samenvatting van de soundtrack van Shaft.
Waardig eerbetoon aan Isaac Hayes.

avatar van hpdewin
Leuk verhaal deric. Ook ik heb deze sinds kort ontdekt. Voor 3 euro op plaat gekocht en ontzettend blij mee, vooral kant twee maakt me erg gelukkig.

avatar van Cabeza Borradora
Deze week in het 52 essentiële pop/rock klassiekers topic . (zie hier)

Stevie wonder was net geen 23 toen hij in het voorjaar van 1973 aan de opnamen van Innervisions begon. Toch had hij toen al een hele carriére achter de rug, want hij debuteerde op 12 jarige leeftijd. Niet verwonderlijk dus dat Innervisions zowel muzikaal als tekstueel een rijpe plaat is. Wonder serveert funky soulmuziek met heerlijke grooves en incorporeert stijlelementen van de gospel ('He's Misstra Know-It-All') en de latin ('Don't You Worry 'Bout a Thing'). 'All in Love is Fair' en 'Visions' zijn zachte ballads. Wonder, die op jonge leeftijd zowel piano, mondharmonica en drums studeerde, speelde het gros van de instrumenten zelf. De meeste songs zijn overigens in elkaar gepuzzeld met lappen muziek die de blinde muzikant in de studio improviseerde. Maar de tour de force van deze knappe langspeler is 's mans knappe stemmenwerk. Innervisions is een conceptplaat waarop Wonder alles wat kan mislopen in een mensenleven countert met een hang naar positivisme. Toch is het resultaat geen ongebreideld optimisme tenzij dan in 'Higher Ground', dat net als 'Jesus Childeren of America' aan God refereert. Ook wie niet in de heer is, krijgt van deze songs een goed gevoel. 'Living in the City' bevat een aanklacht tegen racisme, die des te krachtiger is omdat Wonder geen open deuren inloopt. Het geile 'Golden Lady' barst van de sexuele spanning, terwijl de Amerikaan in 'All in Love is Fair' een vraagteken plaatst bij eeuwige liefde. Drie jaar na Innervisions verscheen de dubbelaar Songs in the Key of Life, die, wegens zijn lengte, niet de impact bezat van eerstgenoemde elpee, maar wel een reeks songs bevat die de vergelijking met het beste van Innervisions probleemloos doorstaat.
(bron: DM, De Cultuurkenner, 1999)

Vorige week ontvangen en ben er compleet ondersteboven van, wereldalbum!
'Songs In The Key Of Life' vind ik al geweldig maar daar duurt een nummer soms net even te lang waardoor hij (voorlopig) geen 5* krijgt.
Bij dit album is werkelijk alles geniaal.

Heerlijke funky riffs, meeslepend, vocaal top, superswingend, fantastische soul.
Ja alles zit hierin, voor mij is dit Funk op zijn allerbest.
Valt me ook op dat Stevie op ieder detail let, en in de verschillende 'lagen'
iedere noot raak is en geen overbodige instrumenten zijn toegepast.

Heb deze maar meteen in mijn top-10 gezet, wat weer ten koste gaat van die
andere geweldige ontdekking Big Star.

avatar van pygmydanny
Als beste instapper gekozen door de MOJO-lezers in april 2007:

How To Buy Stevie Wonder

Muziek >> Toplijsten en favorieten >> MOJO How To Buy - gids

avatar van UmindC
Is die zwaardere stem op onder andere het eind van Living for the City eigenlijk ook Stevie Wonder?

avatar van Madjack71
Volgens mij wel...Living for the City handelt over de onrust destijds in New York en de wijze hoe men overleefde...daar zat bij Wonder ook een bepaalde wijze van intensiteit en betrokkenheid bij, die zich -denk ik- uitte in het dik aanzetten van zijn stem, om het meer gewicht mee te geven...althans dat is mijn Peter R de Vries kijk op deze zaak.

Laat onverlet dat dit een zeer sterk album is en tot zijn grootste behoort. Wederom weer verbaasd over de klasse nummers die hij in de jaren zeventig heeft gemaakt; Living for the City/Don't you worry 'bout a thing en Higher Ground om er een paar te noemen, die ook succes voor anderen heeft gebracht. Visions had die zeker in deze tijd. Jammer van de vervlakking vanaf de jaren tachtig, het zou toch machtig mooi zijn als deze zestiger nog met een sterk album nog wat van zich zou laten horen.

avatar van kemm
Die zwaardere stem is inderdaad Stevie Wonder zelf. Lang geleden eens een documentaire gezien waar 2 mannen die aan de plaat meewerkten vertelden hoe ze hem opjutten door allerlei gruwels rond de thematiek van die song zijn oor in te fluisteren. Het kreeg hem echt kwaad, met dat zware, intense gebrul tot gevolg. Prachtig, zulke toewijding! Living for the City is sowieso mijn favoriete Wonder-nummer, ik krijg er nog elke keer kippevel van...

avatar van UmindC
Living for the City is ook een van mijn favorieten, wat een ongelofelijk mooi nummer is dat zeg. Maar ik herinner mij dat Stevie die zwaardere stem in meerdere nummers, ik meen van deze plaat, opzet. Of heb ik het totaal mis?

avatar van kemm
Hij speelt wel vaker met zijn stem, dan weer wat zachter, luchtiger, dan weer zwaarder en beladener, maar echt hele gebrulde verzen kan ik me alleen in dit nummer voor de geest halen. Maar het kan, een gelegenheid om de Stevie-albums nog eens langs te laten lopen..!

avatar van UmindC
Dat laatste ga ik ook maar eens doen.

avatar van mjvanderels
hij heeft natuurlijk ook zo'n mooi stukje (al is dat vele malen korter) aan het einde van "he's misstra know it all", maar kan me zo ook niet meteen volledige nummers voor de geest halen met dezelfde stem. Goed idee van het doorlopen van zijn albums

avatar van UmindC
Gaat iedereen nu massaal Stevie Wonder albums draaien?

UmindC schreef:

Niet van deze plaat, maar: As! Uiteraard, As, hoe konden we die vergeten, die laatste vers! Al komt het daar toch weer ietsjes anders over, wel gelijkaardig.

Hebben jullie ook zoveel plezier gehad vandaag? Enkel tot Innervisions en Songs gekomen, morgen hopelijk een vervolg...

In het voorjaar Hotter Than July gekocht, wist toen nog niet dat de titel op juni sloeg?
Ging uit van augustus.
Innervisions al in bezit.
Alleen Talking Book en Songs in the Key of Life staan nog op mijn lijstje, ben ook in bezit van 1's, prima verzamelaar.

avatar van UmindC
Music of My Mind is ook een sterke plaat.

avatar van kaztor
Ik heb gister de Duitse Tamla/Motown-versie uit de jaren '80 van deze cd binnen gekregen en die laat geen spaander heel van de remaster.

De remaster heb ik welgeteld één keer beluisterd vanwege de zeer irritante scherpe tonen.

Ik heb ze net met elkaar vergeleken:
De 'oude' cd klinkt vele malen warmer en natuurlijker. Je hoort niet dat er met het geluid is gerommeld, al weet ik dat Stevie zelf de originele mastertapes bezit en dat deze cd van een tweede generatie-tape is. Het is alsof ik de plaat nu pas voor het eerst 'beleef' en kan waarderen.

Innervisions klinkt erg zomers en de jazzy insteek komt hier wat meer naar voren.
Ook klinken er hier en daar andere invloeden door.

M'n lieve schat omschrijft het het beste, en we vinden dat dit voor alle Stevie Wonder-albums (in ieder geval van de jaren '70 tot en met Hotter Than July) geldt:
Ze vergelijkt het met de ontwikkeling van klimrozen; hoe ze de trellis langzaamaan vullen, hoe de bollen uitbloeien en hoe prachtig het eruit ziet als de trellis gevuld is en de zon er op schijnt.

Lazarus Stone
zag hem laatst op Beep, hij kan het nog steeds.

nog steeds een mijlpaal, om ook maar eens een cliché te gebruiken.
Mooi dreigend Synthwerk van Malcolm Cecil.

MatthijsBudding
Ik kijk naar de favorieten:

Higher Ground (74 stemmen)
Living for the City (73 stemmen)
Don't You Worry 'Bout a Thing (47 stemmen)
He's Misstra Know It All (35 stemmen)
Too High (24 stemmen)
Golden Lady (18 stemmen)
All in Love Is Fair (18 stemmen)
Visions (17 stemmen)
Jesus Children of America (6 stemmen)

Ik vind ze ALLEMAAL geweldig, maar "Golden Lady", "All In Love Is Fair" en "Visions" zo laag.... Ik vind "Higher Ground" En "Living For The City" wel erg tof, maar de 3 eerder-genoemde zijn ZOOO goddelijk, ik kan me er moeilijk in vinden, hoe erg ik dat ook probeer, anyway, prachtalbum! Plekje gekregen in top-10!

avatar van Ronald5150
Stevie Wonder heeft "Innervisions" altijd zijn eigen visie gevonden op wat er in zijn wereld gebeurt, met zijn mensen, met alle mensen. Ik vind "Innervisions" Stevie Wonders meest ambitieuze, veelzijdige en inderdaad visionaire album. Het hoesontwerp van Efram Wolff geeft ook een dergelijke suggestie af. Het album klinkt swingend en is een mooie mix van soul en funk, maar onder de oppervlakte gaat een donkere realiteit schuil. Bijvoorbeeld het swingende "Living for the City" is feitelijk een dramatische auditieve thriller over een plattelandsjongen die in New York te maken krijgt met misdaad en dood. Het lijkt wel of Wonder een politiek motief heeft. Nummers als het melancholische "Visions", het funky "Higher Ground" en het broeierige "Jesus Children of America" beschrijven een Amerika dat in een hoog tempo uit elkaar valt. Ten tijde van de release van dit album heeft Stevie Wonder eens gezegd dat hij voelde dat er iets heel, heel ingrijpends ging gebeuren. Er gebeurde inderdaad een vreselijk auto-ongeluk tijdens de promotietoer waardoor Stevie Wonder in coma raakte en zijn reukvermogen verloor. Het begin van een nieuw hoofdstuk zo te zeggen. Ik kan niet echt een track aanwijzen die ervoor mij uitspringt, maar misschien is dat juist wel de kracht en maakt het "Innervisions" tot een hele mooie plaat.

Lazarus Stone
Dé track is natuurlijk living for the city, laat ik het dan maar zeggen.

All In Love Is Fair

MatthijsBudding
Op de voet gevolgd door "Living For The City" en "Golden Lady" . Laatste nummer is ontzettend onderschat. Luister naar die sfeer en het gevoel dat het nummer uitstraalt. WOW!

Nieuwstad
He's Misstra Know It All

Prachtig nummer! Hele plaat is geweldig overigens, dit is zonder twijfel Stevie Wonder op zijn best. Goed geproduceerd ook, alsof je in een warm bad glijdt.