Thin Lizzy - Live and Dangerous (1978)

Ierland
Label: Vertigo

1. Jailbreak (4:31)
  2. Emerald (4:18)
  3. Southbound (3:44)
  4. Rosalie / Cowgirl's Song (4:00)
  5. Dancing in the Moonlight (It's Caught Me in Its Spotlight) (3:50)

met John Earle

6. Massacre (2:46)
  7. Still in Love with You (7:40)
  8. Johnny the Fox Meets Jimmy the Weed (3:32)
  9. Cowboy Song (4:40)
  10. The Boys Are Back in Town (4:30)
  11. Don't Believe a Word (2:05)
  12. Warrior (3:52)
  13. Are You Ready (2:40)
  14. Suicide (5:00)
  15. Sha La La (4:18)
  16. Baby Drives Me Crazy (6:36)

met Huey Lewis

17. The Rocker (3:58)
avatar van Droombolus
In de BBC's Legends doc zijn de "surviving members" en producer Tony Visconti het nog steeds niet eens over hoe "live" deze nou psies is, maar wat de f*ck maakt het allemaal uit: Live of niet, dit is voor mij de ultieme Lizzy plaat.

Stijn_Slayer
Het maakt mij ook niet uit. Met Live and Dangerous heeft de doorsnee luisteraar, denk ik, ook meteen genoeg Lizzy in huis. Ik ken de meeste albums wel, maar het is geen band waarvan ik per se veel albums in huis hoef te hebben. Sowieso is het meer een liveband.

avatar van vielip
Dat ligt er maar net aan waar je van houdt hè? Ik zou albums als Fighting, Thunder & lightning, Jailbreak, Bad reputation, Johnny the fox of Black rose toch echt voor geen goud willen missen in m'n collectie!

Droombolus schreef:

Inderdaad, ik moet de eerste liveplaat waar niet aan gesleuteld is nog steeds tegenkomen....

avatar van Ebby
Wolter18 schreef:

Probeer deze is:http://www.musicmeter.nl/album/4541

Danjewel Ebby, zal hem zo eens opzetten

avatar van Ebby
Wolter18 schreef:
Danjewel Ebby, zal hem zo eens opzetten

Eerlijker zal je ze niet gauw vinden

Voor mij - samen met Strangers in the Night (UFO) en Unleashed in the East (Judas Priest) - de ultieme LIVE krakers!!

avatar van Broem
Nou en of en nog een paar meer. Ik heb nog steeds een zwak voor (hard) rock live lp's uit de 70's en 80's.

Genres >> Rock >> Live rock uit de 70's en 80'ss

rico24
Stijn_Slayer schreef:

Helemaal mee eens. Ik heb deze op vinyl en draai em regelmatig. Goed album met alle bekende nummers er op. Jeugdsentiment zulle we maar zeggen.

Stijn_Slayer schreef:

klopt veel beter dan het latere livealbum LIFE

avatar van vielip
Niet 'veel beter'. Misschien 'beter' maar meer ook niet vind ik.

vielip schreef:
Niet 'veel beter'. Misschien 'beter' maar meer ook niet vind ik.

De sfeer, de productie eigenlijk alles klopt tot in de puntjes m.i. bij Live and Dangerous.
Bij Thin Lizzy LIFE heb ik dat gevoelveel minder.

avatar van iggy
Ik ben het wel met Vielip eens. Wat mij stoort bij LIFE is dat het geluid niet geweldig is.

Klopt iggy. Daarom hou ik het ook op 'beter' i.p.v. 'veel beter'

avatar van iggy
Daarom ben ik het ook met je eens ha ha.
Maar even serieus. De nummers op LIFE vind ik sterker dan deze. Maar ja dat geluid. Ik vraag me ook af waarom daar (tot dusver) nooit een geremasterde versie van is uitgebracht. Dat blijft zonde wat mij betreft.

avatar van vielip
En daarmee ben ik het weer helemaal me jou eens haha

avatar van ricardo
Wat is Emerald toch een geweldig nummer, vooral het gitaargeweld in het tweede gedeelte, mijn meest favoriete thin lizzy nummer, en dan van dit album af! Verder vind ik massacre ook super net als the rocker. Eigenlijk is het hele album super van begin tot eind. Vooral de duidelijk hoorbare stem van lynott en het gitaarwerk wat er perfect uitkomt.

Heb een paar studio albums van thin lizzy gekocht in korte tijd, maar nu snap ik wel waarom deze onder de liefhebbers zwaar favoriet is.

@ ricardo als je ZO enthousiast bent vind ik je score (iets) tegenvallen......Dit album is top ademt top uit en was de hoogtij dagen van Lizzy

Broem schreef:

Genres >> Rock >> Live rock uit de 70's en 80'ss

Bedankt voor de tip voor dat topic.

avatar van AstroRocker
Fantastisch live album van Thin Lizzy uit het zowiezo sterke jaar van live registraties 1978 (denk aan Double Live Gonze van uncle Ted, Unleashed in the East van Priest, Tokyo Tapes (Scorpions), Live van Mahogany Rush, Strangers in the Night van UFO etc.etc.
Het is een zeer afwisselend album met zowel het wat hardere werk (Massacre, Warrior, Suicide), alswel het rustige werk (bv Dancing in the Moonlight). Ik vind Johnny the Fox Meets Jimmy the Weed wel het meest aansprekende. Het verveelt geen minuut. Maar ga ervan uit dat dit slechts iets boven de rest uitsteekt. Derhalve de maximale score!

avatar van wizard
Ondanks behoorlijk vaak luisteren, maakt Live & Dangerous de hoge verwachtingen die ik ervan had niet waar. Een aardig rockalbum, dat meestal als achtergrondmuziek dienst doet.

avatar van ricardo
Dit is gewoon een geweldige live verzamelaar van Thin Lizzy, ik vind dit beslist hun beste album, want live klinken de nummers een stuk treffender en imposanter dan op hun studio albums.

Vooral Emerald vind ik hier op zijn best klinken net als Massacre, wat een geweld in het begin, super gewoon.

Wat vind jij van de studio albums van Thin Lizzy dan wizard?

avatar van wizard
Ik ken maar een paar van hun studioalbums, ricardo. Ik heb Black Rose op vier sterren staan, Bad Reputation en Renegade heeft dezelfde waardering als Live&Dangerous. Alle albums hebben een paar sterke nummers, maar meestal vind ik er ook een paar misperen opstaan, en ik ben in het algemeen niet weg van de teksten. Thin Lizzy is het voor mij net niet, geloof ik.

avatar van ricardo
Je moet er van houden inderdaad, ik ben persoonlijk niet idolaat van deze band, vind dat ze mooie nummers maken, maar vind zeker niet alles mooi. Wel vind ik dat de versies op dit live album superieur zijn van wat op hun studio albums staat.

wizard schreef:

Dan is Thin Lizzy denk ik gewoon niet echt jouw band. Want "binnen Thin Lizzy" is dit toch wel zo'n beetje het mooiste album wat er is. Zekers, er zijn in een Parijse studio heel wat overdubs gedaan maar het blijft een fantastische bloemlezing van de mooiste Thin Lizzy-songs. Het gitaarwerk had overigens wel wat venijniger gemogen, maar de songs staan als een huis.

buizen schreef:
, er zijn in een Parijse studio heel wat overdubs gedaan

Niet in Parijs maar gewoon in The U.K. Parijs is welliswaar officieel benoemd als plek waar de overdubs zouden gedaan zijn. Maar dat werd louter gedaan om belasting redenen.
Een detail ik weet het maar toch.

avatar van bikkel2
Kijk eens aan. Iggy de Sherlock Holmes van de rock.

buizen
Ok, wist ik niet. Zo hoor je hier nog eens wat.
Wat is er toch eigenlijk vaak gezeur over live-albums, over publiek, overdubs, etc.

avatar van Broem
buizen schreef:
Ok, wist ik niet. Zo hoor je hier nog eens wat.

Maar ze blijven wel magisch die (dubbele) live rock albums uit de 70's en 80's. Zo gaaf en hebben op vinyl nog altijd een apart plekje in m'n kast (en hart)