menu

Snow Patrol - Final Straw (2003)

mijn stem
3,62 (567)
567 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Rock
Label: Universal

  1. How to Be Dead (3:22)
  2. Wow (4:02)
  3. Gleaming Auction (2:04)
  4. Whatever's Left (2:39)
  5. Spitting Games (3:46)
  6. Chocolate (3:09)
  7. Run (5:56)
  8. Grazed Knees (2:55)
  9. Ways & Means (4:48)
  10. Tiny Little Fractures (2:29)
  11. Somewhere a Clock Is Ticking (4:32)
  12. Same (3:58)
  13. We Can Run Away Now They're All Dead and Gone * (3:15)
  14. Half the Fun * (2:54)
  15. Post Punk Progression * (3:23)
  16. Steal * (2:45)
toon 4 bonustracks
totale tijdsduur: 43:40 (55:57)
zoeken in:
avatar van SirNoodle
2,0
snow patrol is voor mij persoonlijk het typische voorbeeld van zo'n radio-only-groepje, en daarmee bedoel ik: je hoort een liedje passeren op de radio waarvan je denkt 'klinkt nog wel behoorlijk' maar je vergeet het direct erna weer. En als je het dan meerdere keren hoort, begin je te denken 'wie is dat groepje met dat behoorlijke liedje', en dan koop je daar een cd van (voor alle -20 jarigen: lees 'download je wat liedjes van dat groepje')... en dan zit je naar die cd te luisteren en heb je eigenlijk exact hetzelfde idee: je wacht op dat bekendere nummertje, het komt langs, je vindt het eventjes wel behoorlijk en dan is het alweer weg uit je gedachten.

je kan het niet slecht noemen, het is aangenaam luisterbehang, maar ook niet meer dan dat.

- zo'n cd waarbij je na 10 keer beluisteren nog altijd de nummers niet goed uit elkaar haalt
- zo'n cd waarbij als de titels op de hoes niet genummerd zijn, je af en toe eens moet tellen om te weten waar je nu eigenlijk al zit want het lijkt allemaal zo op elkaar
- zo'n cd is niet als liftmuziek, maar als een lift zelf. Goed gemaakt, heel handig, maar er is niemand die uit een lift stapt en zegt 'wow, dat was nu eens een echt goeie lift'

3,5
SirNoodle schreef:


- zo'n cd waarbij je na 10 keer beluisteren nog altijd de nummers niet goed uit elkaar haalt
- zo'n cd waarbij als de titels op de hoes niet genummerd zijn, je af en toe eens moet tellen om te weten waar je nu eigenlijk al zit want het lijkt allemaal zo op elkaar
- zo'n cd is niet als liftmuziek, maar als een lift zelf. Goed gemaakt, heel handig, maar er is niemand die uit een lift stapt en zegt 'wow, dat was nu eens een echt goeie lift'


Ik snap niet hoe er hier zoveel negatiefs gezegd kan worden over snow patrol. Okay, het is geen baanbrekende muziek die iets nieuws toevoegt, maar de muziek is zeker niet slecht. Ik vind dit album zelfs zeer geslaagd en beter dan de opvolger.

Daarnaast had ik persoonlijk helemaal geen problemen om te muziek uit elkaar te halen, misschien tussen de nummers 2 en 4, maar volgens mij was het ook de bedoeling van de band om deze nummers zonder pauzes te spelen, om mijn versie van de cd gaan ze in elk geval zonder tussenpauzes door.

En dan over die liftmuziek, volgens mij zijn er duizenden bands en artiesten die je onder de groep 'liftmuziek' zou kunnen rekenen. Ik neem aan dat je daarmee bedoelt dat ze weinig bijzonders of vernieuwends brengen, maar moet dat dan per se?
Kijk, ik word zeker blijer van bands als bloc party of arcade fire die daadwerkelijk iets toevoegen, maar vaak vind ik het net zo prettig om gewoon naar een goed bandje te luisteren, die misschien niets nieuws laat horen, maar wat ze laten horen wel lekker klinkt.

avatar van starsailor
3,5
SirNoodle schreef:

je kan het niet slecht noemen, het is aangenaam luisterbehang, maar ook niet meer dan dat.

- zo'n cd waarbij je na 10 keer beluisteren nog altijd de nummers niet goed uit elkaar haalt


Als je een absolute kraker als 'Run' hier niet uit kunt halen, zegt dat meer over jou dan over Snow Patrol, vind ik.

Beetje extreem berichtje....

avatar van douwens
3,5
starsailor schreef:
(quote)


Als je een absolute kraker als 'Run' hier niet uit kunt halen, zegt dat meer over jou dan over Snow Patrol, vind ik.

Beetje extreem berichtje....


Lijkt mij ook, Run is misschien wel het beste nummer dat Snow Patrol op de wereld heeft losgelaten. Dat onderscheid tussen de rest van de nummers op Final Straw moet wel te maken zijn ja.

avatar van Reijersen
3,5
Toch wel een stukje sterker als de opvolger. Er klinkt hier wat meer plezier in door. Er lijkt wat meer over nagedacht. Het luistert allemaal gewoon makkelijk weg.

avatar van Banjo
3,5
ik had m al een tijdje liggen
maar ik vind m goed!. ik moest ook wel wat aan soulwax denken .

avatar van Casartelli
3,0
Casartelli (moderator)
SirNoodle

In deze context niet geheel mee eens, maar wel een prachtige analyse (vooral de uitsmijter over de lift). Toevallig gisteren nog eens een 3 Doors Down onder het stof vandaan gehaald en daar had hij ook moeiteloos kunnen staan.

avatar van SirNoodle
2,0
Casartelli schreef:
SirNoodle

In deze context niet geheel mee eens, maar wel een prachtige analyse (vooral de uitsmijter over de lift). Toevallig gisteren nog eens een 3 Doors Down onder het stof vandaan gehaald en daar had hij ook moeiteloos kunnen staan.


toch plezant dat er iemand werkelijk gelezen heeft wat ik schreef, inclusief dat ik dit dus geen liftmuziek vind... ik kan dus echt goed snappen dat je dit een superplaat vindt, maar voor mij is het dat niet. Voor mij blijft het hangen in middelmatigheid, maar dan wel goed gemaakte middelmatigheid

Zie ook de nieuwe Coldplay, maar dan hebben deze jongens dan tenminste nog niet de pretentie dat ze een wereldschokkende plaat gemaakt hebben, waar ik ze ook weer wat meer voor apprecieer.

3,5
Okay, dan zou ik graag het verschil tussen Liftmuziek en een daadewerkelijke Lift ontvangen zoals jij hem vergelijkend gebruikt.

avatar van SirNoodle
2,0
Dn!S schreef:
Okay, dan zou ik graag het verschil tussen Liftmuziek en een daadewerkelijke Lift ontvangen zoals jij hem vergelijkend gebruikt.



liftmuziek is het gekabbel risicoloos gewauwel dat ze ook wel eens muziek noemen maar die eigenlijk vooral achtergrondgepingel is, en wat dus voor mij een negatieve term is.

de lift zelf is een fijn stukje mechaniek die zijn nut bewijst, die degelijk is, waar je niks kan op aan merken, maar die je hart ook niet sneller doet slaan. Je weet van de lift dat er iemand met hart en ziel aan gewerkt heeft, maar uiteindelijk geraak je er niet echt door gepassioneerd. En je kan perfect begrijpen dat andere mensen wel vol bewondering staan voor zo'n staaltje fijne techniek (alhoewel je het wellicht wel wat rare kwieten gaat vinden). 't is dus wel wat positiever dan liftmuziek.

een behoorlijk nuance-verschil dus... am i still making sense

3,5
Aha, ik snap hem helemaal. Nu begrijp ik je mening ook meteen.

En in het geval van Snow patrol gaat het om een lift in de achterbuurten van New York, vol met graffitti, knipperende lampen en een zeiklucht.

3,5
(willie) schreef:
En in het geval van Snow patrol gaat het om een lift in de achterbuurten van New York, vol met graffitti, knipperende lampen en een zeiklucht.


Omdat?
Zo slecht is deze band toch niet? Vanochtend zag ik bij toeval Set the fire to the third bar op TV voorbijkomen. Dan besef ik toch weer heel goed waarom ik dit album in het begin van mijn bandjesfase (die nog steeds niet afgelopen is) helemaal grijs heb gedraaid. Het is gewoon oerdegelijke muziek. Ik kan begrijpen dat je dit niet ligt, of dat je dit te saai of gewoontjes vindt, maar slecht? Nee, dat nooit.

Met termen als vals senitment, ongeinspireerd, saai kom je wel gauw uit bij de kwalificatie slecht. Vond het 10 jaar geleden al niets, tijdens Final werd het niets (de plaat er voor heb ik niet meegekregen) en met het laatste album zal het ook nooit iets meer worden. Maar dat is maar een mening, maar de liftopmerking kon ik niet laten lopen.

3,5
(willie) schreef:
Met termen als vals senitment, ongeinspireerd, saai kom je wel gauw uit bij de kwalificatie slecht. Vond het 10 jaar geleden al niets, tijdens Final werd het niets (de plaat er voor heb ik niet meegekregen) en met het laatste album zal het ook nooit iets meer worden. Maar dat is maar een mening, maar de liftopmerking kon ik niet laten lopen.


Saai of ongeinspireerd en slecht zijn zeker geen termen die elkaar opvolgen. Een band kan kwalitatief goed in elkaar zitten maar geen originele ideeen hebben, dan is de muziek saai, maar toch niet slecht?

Dan heb je het over Blof ;-D, maar laten we eerlijk zijn; iets vreselijks als Chasing cars en Run zitten toch ook niet goed in elkaar. Als je me vertelt dat ze live prima kunnen spelen dan wil ik je geloven en dat wil ik ook best beamen als ik ze ooit eens live zie (je weet maar nooit, want onlangs zag ik ook Blof live en die kunnen ook prima spelen, maar praat me niet van de muziek, want dat blijf ik nog steeds vrij waardeloos vinden).

Maar zoals ik al zei: het is een mening en het is ook helemaal niet mijn bedoeling om daar maar over blijven door te zeveren. De liftvergelijking kon ik niet laten lopen, maar verder lijkt het me gewoon verstandig dat jij geniet van jouw muziek en ik verder ga kijken op deze site

avatar van starsailor
3,5
(willie) schreef:
Dan heb je het over Blof ;-D, maar laten we eerlijk zijn; iets vreselijks als Chasing cars en Run zitten toch ook niet goed in elkaar. Als je me vertelt dat ze live prima kunnen spelen dan wil ik je geloven en dat wil ik ook best beamen als ik ze ooit eens live zie (je weet maar nooit, want onlangs zag ik ook Blof live en die kunnen ook prima spelen, maar praat me niet van de muziek, want dat blijf ik nog steeds vrij waardeloos vinden).

Maar zoals ik al zei: het is een mening en het is ook helemaal niet mijn bedoeling om daar maar over blijven door te zeveren. De liftvergelijking kon ik niet laten lopen, maar verder lijkt het me gewoon verstandig dat jij geniet van jouw muziek en ik verder ga kijken op deze site


Misschien is dit gewoon een poging om mensen op de kast te jagen, maar die 1* is natuurlijk ronduit belachelijk.
Ondanks dat ik ook niet smelt bij Chasing Cars, vind ik Run een van de mooiste songs van dit decennium. Kun je misschien beargumenteren waarom dit nummer, zoals jij zegt, niet goed in elkaar zit?
Ik weet dat het not done is om elkaars stemgedrag hier te veroordelen, maar als ik dan zie dat jij Air Traffic 3* kan geven als zijnde de zoveelste ongeinspireerde Coldplay/Keane rip off zegt dat meer over jou dan over Snow Patrol.

3,5
(willie) schreef:
Dan heb je het over Blof ;-D, maar laten we eerlijk zijn; iets vreselijks als Chasing cars en Run zitten toch ook niet goed in elkaar. Als je me vertelt dat ze live prima kunnen spelen dan wil ik je geloven en dat wil ik ook best beamen als ik ze ooit eens live zie (je weet maar nooit, want onlangs zag ik ook Blof live en die kunnen ook prima spelen, maar praat me niet van de muziek, want dat blijf ik nog steeds vrij waardeloos vinden).

Maar zoals ik al zei: het is een mening en het is ook helemaal niet mijn bedoeling om daar maar over blijven door te zeveren. De liftvergelijking kon ik niet laten lopen, maar verder lijkt het me gewoon verstandig dat jij geniet van jouw muziek en ik verder ga kijken op deze site


Tja, jij zet zelf de discussie op gang door de 1* even te geven. Ik was slechts benieuwd naar jouw uitleg hiervan. Verder ben ik het ook volledig eens met Starsailor wat betreft Run. Dat vind ik echt een heel mooi nummer. Ik kan me gewoon niet indenken dat iemand dit echt zo slecht vindt dat hij er 1* voor geeft, Dan heb ik toch een beetje het gevoel dat je het doet om de fans uit te dagen. Maar goed, als je verder geen zin hebt in commentaar vind ik dat ook best.

starsailor schreef:
(quote)


Misschien is dit gewoon een poging om mensen op de kast te jagen, maar die 1* is natuurlijk ronduit belachelijk.
Ondanks dat ik ook niet smelt bij Chasing Cars, vind ik Run een van de mooiste songs van dit decennium. Kun je misschien beargumenteren waarom dit nummer, zoals jij zegt, niet goed in elkaar zit?
Ik weet dat het not done is om elkaars stemgedrag hier te veroordelen, maar als ik dan zie dat jij Air Traffic 3* kan geven als zijnde de zoveelste ongeinspireerde Coldplay/Keane rip off zegt dat meer over jou dan over Snow Patrol.


Die Air traffic moet eigenlijk ook naar beneden (want de Keane achtige liedjes worden nu gewoon irritant en het cijfer is direct gegeven na een toch verrassend fris optreden), maar ik ben niet zo up to date met mijn cijfers dus dat is niet zo'n beste graadmeter.

Ik vind het echt gewoon tergend slecht, het hele oevre. Snow patrol staat bij mij in mijn lijstje van meest gehate bands, so what, ik neem toch aan dat je er niet minder om zal slapen.

Maar je wilt dat ik nog echt ga reageren na jouw laatste zin? Lijkt me toch niet.

Dn!S schreef:
(quote)


Tja, jij zet zelf de discussie op gang door de 1* even te geven. Ik was slechts benieuwd naar jouw uitleg hiervan. Verder ben ik het ook volledig eens met Starsailor wat betreft Run. Dat vind ik echt een heel mooi nummer. Ik kan me gewoon niet indenken dat iemand dit echt zo slecht vindt dat hij er 1* voor geeft, Dan heb ik toch een beetje het gevoel dat je het doet om de fans uit te dagen. Maar goed, als je verder geen zin hebt in commentaar vind ik dat ook best.


Die 1 staat er al een tijdje dus dat kan nooit de aanleiding geweest zijn (vraag het anders aan Starsailor die kan je vast wel vertellen wanneer ik deze stem heb gegeven). De aanleiding is mijn vervolgbericht over de lift, wel een beetje bijblijven.

Lijkt me vermoeiend elke keer als er een laag cijfer gegeven wordt van je favoriete bands om daar op te moeten reageren. Zo staan er vast ook wel lage cijfers bij Interpol, Bonnie Prince Billy, Belle and Sebastian en Porcupine tree, nou en. Ik vind het fantastische muziek.

En als ik had willen stangen dan had ik de andere 2 albums (die net zo rot zijn) ook wel een 1 gegeven.

Maar eerlijk toegegeven; er zit potentie in de muziek (vandaar dat ik het dus ook al 10 jaar probeer, niet dagelijks uiteraard, maar af en toe), maar het komt er van geen kanten uit.

avatar van Koenr
1,5
SirNoodle schreef:
- zo'n cd is niet als liftmuziek, maar als een lift zelf. Goed gemaakt, heel handig, maar er is niemand die uit een lift stapt en zegt 'wow, dat was nu eens een echt goeie lift'



Niks mis met graffiti en knipperende lampen overigens.

avatar van Carolaah
4,0
Wow, bijna niet te geloven dat mensen serieus stemmen geven die lager dan de 2,5 zitten..

Natuurlijk respecteer ik dit, ik kan er alleen niet bij.. zó slecht is dit album toch niet? niet om het feit dat ik er een 4,0 aan uit heb gedeeld, omdat ik het een mooi album vind.. Maar als ik er even blanco naar kijk... dan moet dit album je werkelijk waar echt absoluut niet liggen wil je zo'n stem uitdelen.. Dan moet je haast wel walgen van de vocals .. en misschien de eentonigheid hier en daar..

Hmm nou ja, het blijft een mening.. maar toch,.. er zitten wel heel erg lage beoordelingen bij, die wellicht niet helemaal ondergrond zijn, maar ja,.. wie ben ik .

starsailor schreef:


Jij mag Snow Patrol uiteraard niets vinden en dus een afwijkende mening hebben, maar jouw negatieve benadering hier is buiten alle realiteit. Jij zet dit, wat mij betreft op gelijke hoogte als K3 of een Wolter Kroes. ....


Als je dit voor waarheid aanneemt dan snap ik jou, echter is dit ook slechts een mening van 1 persoon (je kan het namelijk ook omdraaien dat anderen het weer te positief zien). Uiteraard gebruikt iedereen zijn eigen referentiekader bij het beoordelen en in de mijn komt Snow patrol er gewoon niet zo best vanaf.

Wolter Kroes, K3 beluister ik niet en komen niet in mijn referentiekader voor

starsailor schreef:


Jij doet Snow Patrol voorkomen als een band die louter bagger uitbrengt (en toch potentie heeft ) en slechts goed genoeg is om in liften te draaien. Nu ben ik uiteindelijk toch nog met jou in discussie....


Om even een voorbeeld te geven wat ik bedoel met potentie, neem bijvoorbeeld het intro van Shut your eyes, dat vind ik een goed intro, echter blijft het tegenwoordig ook bij het intro, want de rest is niet van die kwaliteit dat ik het af wil horen. Veel dingen zeg ik met een reden en die wil ik ook best toelichten, echter probeer jij mensen te pakken op stemmen en dingen al "en toch potentie heeft", gevolgd door iets wat ik nu zie als En dat van die lift heb ik al helemaal niet gezegd. Daar begon iemand anders mee (en die bedoelde er iets anders mee, namelijk dat Snow patrol is als de lift en ik het dus een smerige lift vind, ook een beetje bijblijven graag)

avatar van FunkStar
Van Run krijg ik nog altijd kippevel!

avatar van herman
Wat onderling gesteggel ertussen uitgehaald.

avatar van coldwarkids
How To Be Dead vind ik mooier, maar Run is ook prachtig..... Chocolate trouwens ook.

avatar van BenZet
3,5
Leuk plaatje, niet bijzonder maar luistert makkelijk weg

avatar van Roel-
4,0
Lekkere muziek. Haalt niet het niveau van hun volgende plaat (Eyes Open) maar ligt over het algemeen goed in het oor.

3,5*. Eventueel nog verlaging als het me na verloop van tijd gaat vervelen.

avatar van rkdev
4,0
de 'trilogie' Spitting Games, Chocolate en Run is werkelijk het hoogtepunt van het album. Briljant !

beaster1256
dit is een zeer mooie plaat van een goede groep , met de klemtoon op mooi !!!

Gast
geplaatst: vandaag om 14:50 uur

geplaatst: vandaag om 14:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.