Snow Patrol - Final Straw (2003)

Label: Universal

1. How to Be Dead (3:22)
  2. Wow (4:02)
  3. Gleaming Auction (2:04)
  4. Whatever's Left (2:39)
  5. Spitting Games (3:46)
  6. Chocolate (3:09)
  7. Run (5:56)
  8. Grazed Knees (2:55)
  9. Ways & Means (4:48)
  10. Tiny Little Fractures (2:29)
  11. Somewhere a Clock Is Ticking (4:32)
  12. Same (3:58)
  13. We Can Run Away Now They're All Dead and Gone * (3:15)
  14. Half the Fun * (2:54)
  15. Post Punk Progression * (3:23)
  16. Steal * (2:45)
avatar van Darkshines
Na een eerste luisterbeurt vind ik het eigenlijk al lekker klinken, ik stem nog niet, want hij gaat waarschijnlijk groeien.

erg mooie plaat, Run is samen met Somewhere a Clock is Ticking zeker mijn favoriet. jarenlang fan geweest van het nummer Run zonder te weten van wie het was; ik hoorde het nummer een aantal keren op de radio maar nam nooit de moeite om te luisteren naar de aftiteling. toen me eenmaal bekend was dat Run van Snow Patrol was, direct meer gezocht en eigenlijk ook directum verliefd. heerlijke band met een supermooi album.

avatar van Darkshines
Hij groeit niet uit tot een meesterwerk, maar wel een lekkere plaat, die je makkelijk weg luistert door zijn toegankelijkheid en sterke melodie-lijnen die je snel kunt mee zingen.

Prachtig! 4,0 *
Vooral Run is echt heel erg mooi..!

Zeer goede plaat uiteraard top nummers als ""Run"" en ""Somewhere a Clock is Ticking mogen er wezen"" Deze plaat vind ik persoonlijk beter geslaagd dan hun andere Eyes Open.
Aanrader

avatar van musicfriek
Hier had ik dus een heleboel van verwacht, maar wat een tegenvaller is dit album zeg Zeurderige nummers die er nergens uitspringen (op Run na dan). Het kabbelt een beetje voort allemaal, nee, sorry, niet voor mij weggelegd, deze Snow Patrol. 2*

Deze plaat is inderdaad erg wisselvallig.
Enkele goeie tot zeer goeie nummers, maar jammer genoeg enkele erg matige tot slechte nummers.
Ik wilde hem kopen, maar heb mij daar gelukkig van weerhouden.

avatar van Nicolage Rico
musicfriek schreef:

Als je deze plaat nog een aantal maal luistert, wordt hij steeds beter. De overige nummers zullen niet beter worden dan "Run", want dat is verreweg het beste nummer van Snow Patrol. Maar goed, dat is dan ook een overheelijk nummer.

Prachtig album van Snow Patrol: 4,5*. Ga binnenkort naar hun concert in Vredenburg, yes!

avatar van Darkshines
3* de nr.s 5,6,7 zijn de beste, en erstaan idd ook een aantal minder sterke nr.s op, die mij niks doen, maar in een vrolijke bui wel een plaat om op te zetten.

avatar van Jochempie
Sufste album ooit.

Lost Highway
Jochempie schreef:
Sufste album ooit.

Jouw commentaren worden er anders met de dag ook suffer en suffer op.

Ik vind dit een prachtig album. Toppers als: Run en Chocolate en How To Be Dead. Prachtige muziek.
Toch vind ik deze CD minder dan hun laatste. Ik vind dat ze zich daar overtreffen. Run haalt het dan nog makkelijk bij dat niveau, maar de meeste anderen blijven steken op 3,5*
Ik trek voor dit album 4* uit. Later kom ik nog met een uitgebreid verslag over de CD.

Final Straw

Nav Eyes Open gekocht.
Final Straw heeft een hele andere iets donkerdere stijl dan de opvolger. Dit album heeft eigelijk geen extreme uitschieters op Run en Chocolate na. Twee van de beste nummers van Snow Patrol wat mij betreft.
Tussen die twee nummers zitten lekkere rock-nummers met af en toe wat rustige plekjes.
Het album begint lekker met How To Be Dead en Wow. Goed gekozen openers met mooie (soms een beetje aparte) stem gezongen. Gevolgd door dat lekkere meeslepende Whatever's Left. Hierna wordt je als het ware door de CD heen getrokken en moet je hem helemaal afluisteren. Aan het eind vind je dan nog de minpunten. Hier laat de plaat het een beetje liggen.

Met Eyes Open hebben ze een hele waardige opvolger gemaakt. De meeste nummers van dit album halen het niet bij de "gewoon goede" nummers van dat album.
Toch kan je Run en Chocolate bij Snow Patrol-klassiekers rekenen.

Ik houd het bij mijn 4*

Snow Patrol heeft er officieël een fan bij! Ben echt verliefd geworden op deze band. Ook ik heb dit album gekocht nadat ik Eyes Open een aantal keren had gehoord.
De nummers zijn zo puur, en zulke goede teksten heb ik eigenlijk bij geen andere band of artiest gehoord.
Ik kan geen echte favoriet uit deze CD halen. De nummers lijken toch wel wat op elkaar, maar last heb je daar niet van.
Snow Patrol is voor een band die zeker in de 250 thuis hoort. Zulke goede muziek.
4 sterren houd ik het nu/voorlopig bij.

avatar van animalkrullie
Run vind ik echt een klassieker.
Deze hoort zeker in de top 100 aller-tijden thuis.
Om dan de andere nummers te gaan beoordelen is eigenlijk niet fair.
Niet één nummer op dit album kan het niveau van 'run' evenaren.
Jammer, maar dat wil niet zeggen dat dit een slecht album is.
Hij is donker, heeft een haast weg zwijmelend vocaal.

avatar van UndahCovah
Dit album vind ik tamelijk slaapverwekkend. Ik heb dit album zo'n 9 keer gedraait maar hij werd alleen maar saaier en saaier. Vrolijker word je ook niet van dit album. De nummers komen gewoon in een waas voorbij zonder dat ze echt aanspreken.

Maar er is 1 lichtpuntje op deze cd en dat is 'We Can Run Away Now They're All Dead and Gone'. Dat nummer vind ik echt geweldig. Dat nummer verdient 4,5* maar de rest mag van mij snel vergeten worden

avatar van Oldfart
Het kabbelt maar door; niet slecht, niet groots, maar ook niet "pakkend" op welke manier dan ook.
Krijg ook iets teveel niet nader te definieren 'waar heb ik dat al eens eerder gehoord' flitsen.
Meestal voor mij het teken dat ik het hier maar bij moet laten. Een drietje, het is niet slecht, ook niet onuitstaanbaar, maar niet voor mij.

Ik vind dit stukje in Chocolate zo mooi:
This is the straw, Final Straw

Maar wat betekent Straw eigenlijk?

avatar van BlueVelvet
Louis2703 schreef:
Ik vind dit stukje in Chocolate zo mooi:
This is the straw, Final Straw

Maar wat betekent Straw eigenlijk?

the last straw = de druppel die de emmer doet overlopen

"straw" kan betekenen strohalm, rietje (om mee te drinken), strooien hoed, zier (als in: het interesseert me geen zier).

Ok, weet ik dat ook weer, maar tis vooral erg mooi gezongen...

avatar van BlueVelvet
Daar weet ik dan weer niets van, want ik heb nog niets van Snow Patrol geluisterd

avatar van james_cameron
Niet alle songs zijn even sterk, maar Run maakt het album definitief de moeite waard. Wat een prachtig nummer. Wat mij betreft één van de mooiste songs ooit gemaakt.

james_cameron schreef:

Ook een album dat je een paar keer moet ondergaan.
De stem van de zanger neemt je gelijk mee.
Ik raak er nog steeds van in vervoering.
Jammer dat die urgentie, lees die ziel, op het huidige hitje-in spe,
"Signal Fire" wat ontbreekt.

avatar van douwens
Louis2703 schreef:

Volledig eens, Run is het beste nr. op deze plaat. In de breedte haalt hij het echter niet met Eyes Open.

avatar van argus
UndahCovah schreef:

Hier kan ik mij wel in vinden. Drie uitzonderingen : "Somewhere A Clock Is Ticking","Grazed Knees" en "How To Be Dead". 't Lijkt me een bandje voor een goede compilatie-CD over een paar jaar als dit zo door gaat, als de nummers dan maar overeenkomen met mijn keuze. Zo'n nummer als "Run" begint veelbelovend, maar verzandt dan toch weer in eindeloos hetzelfde voortkabbelende gedoe zonder enige variatie. "Chocolate" is misschien in opzet een aardig nummer, maar het wordt bijna volledig verknald door de monotoonheid van de begeleidende gitaar en ritmesectie. 2*

Woutt
Eindelijk weer eens geluisterd, en ik vind het nog steeds uit uitstekende CD. De nummers klinken eerlijk en dat kan ik wel waarderen. Run en Same zijn de mooiste. 4*

mathieudc
Ik heb kennisgemaakt met Snow Patrol via Eyes Open, dat album vond ik écht een meesterwerkje. Daardoor ook deze cd gekocht, maar deze is minder mijn ding. Enkele goede nummers, enkele mindere goede, maar dit album doet me niet echt veel. Voorlopig 3*.

Songs for polar bears, die plaat zag ik bijna 10 jaar geleden voorbij komen. Redelijk tot matig was mijn beoordeling toen. Vandaar dat ik verbaast was toen dit album als de grote doorbraak van Snow patrol werd aangekondigd. Toch dit album een kans gegeven, maar ik kon het niet aanhoren.

Je kan je natuurlijk wel voorstellen hoe groot mijn verbazing heden ten dage is over het succes van Snow patrol. Zeer matige band met een liedje dat door 16-jarige huppelkutjes als zoete koek wordt geslikt.

avatar van UndahCovah
(willie) schreef: