Snow Patrol - Final Straw (2003)

Label: Universal

1. How to Be Dead (3:22)
  2. Wow (4:02)
  3. Gleaming Auction (2:04)
  4. Whatever's Left (2:39)
  5. Spitting Games (3:46)
  6. Chocolate (3:09)
  7. Run (5:56)
  8. Grazed Knees (2:55)
  9. Ways & Means (4:48)
  10. Tiny Little Fractures (2:29)
  11. Somewhere a Clock Is Ticking (4:32)
  12. Same (3:58)
  13. We Can Run Away Now They're All Dead and Gone * (3:15)
  14. Half the Fun * (2:54)
  15. Post Punk Progression * (3:23)
  16. Steal * (2:45)
Zeker een hele goeie. Ik ben ook een fan van deze groep. Ik heb de tussen de berichtjes door de "nieuwe" Snow Patrol beluisterd. A Hundred Million Suns. Betoverend mooi. Moet je echt kopen, dit is hun beste, absoluut!

beaster1256
is al besteld , ad

Daar zul je helemaal geen spijt van hebben. Daar staan echt geen zwakke momenten op. Ik heb op die andere lijst van S.P al een langer stukkie geschreven. Lekker hard met de koptelefoon op klinkt ie het best!!

beaster1256
als hij binnen is ga ik je raad zeker opvolgen , ad

door de koptelefoon is fantastisch en niemand die begint te zagen tegen je, gewoon op je gemak in je eigen wereldje weg van gsm's en vrouwen en kinderen die lopen te zeiken ,

de mazzel man

avatar van Madjack71
Mjuman schreef:Ik blijf het te eenvormig vinden, niet erg rijk qua composities en ik vind de zang en de begeleiding niet op elkaar aansluiten; als een soort parlando is de zang er overheen gelegd en de zangpartijen lijken niet betrokken op de muziek.

Bovenstaande is een quote n.a.v Our love to Admire van Interpol. Bij dat album kon ik daar een heel eind in meegaan en eerlijk gezegt vind ik de quote ook wel aansluiten bij mijn gevoel voor dit album.

Ik vind het niet slecht, maar het wil mij ook niet geheel het album meeslepen. Tussen How to be dead en Whatever's left merk ik amper dat ik al bij Spitting Games ben aanbeland.
Vanaf Spitting games, naar Chocolate en Run, hoor ik nummers die mijn aandacht trekken en een heerlijk geluid hebben. Het repetitief element heeft daarin een aanvullende waarde. Deze 3 zijn dan m.i ook de grote 3 van het album. Waarvan ik best wel nieuwsgierig zou zijn wat een Bruce Springsteen met Chocolate zou doen...goeie power.

Final Straw is niet een album die ik full-price zou aanschaffen. Maar is voor mij echt een album, die ik een tweetal jaar na dato voor een mid-price in mijn schappen zet. Zo nu en dan eens uit de kast haal opzet, wat ga doen, geniet van de muziek en weer verder ga met mijn leven. Het stopt mij niet in mijn dagelijkse bezigheden, maar stoort ook niet daarbij.

Madjack71 schreef:

De tracks twee t/m vier klinken in eerste instantie zeker als saaie niemendalletjes. Maar ik heb daar wel een verandering in ervaren naarmate ik wat vaker luisterde. De nummers lijken aan het oppervlak best op elkaar, ik zie het zelf graag als een soort drieluikje. Met name ook omdat er tussen de nrs 3 en 4 helemaal geen stilte valt.

Dat vind ik ook zeker de toppers van Final Straw. Maar ik voeg daar graag nog How To Be Dead en Ways ans Means aan toe. Als ieder nummer van dit niveau was zou dit album een dikke 5* krijgen.

Perfecte omschrijving van dit album

avatar van midnight boom
snow patrol was eerst meer indie/rock achtig harder dan nu.
op deze cd is doed te horen hoe ze mooie liedjes pop liedjes en iets meer hardere liedjes maken de beste van die 'hardere" liedjes is naar mijn mening: nummer 9:Way & means het begind heel sterk als Gary gaat zingen in het couplet is het iets minder. maar als het refrein begind denk ik wow! maar de nummers chocolate, run een how to be dead zijn echte toppers ik kan ze de hele dag luister (hoewel run wel 2 minuten te lang door gaat) maar als je dat even door de vingers ziet is hij toch erg goed. als het album deze lijn door blijft zetten zou wat de nieweste albums wel doen ik hem een 10 geven maar helaas doet ie dat niet, dat verpest het voor een groot deel. En dat is echt jammer.

ik zou hem een 6 geven
dus: *3,0

avatar van trebremmit
Gladde en oversentimentele meuk, bah.

trebremmit schreef:
Gladde en oversentimentele meuk, bah.

Je hebt dit album overduidelijk nog nooit beluisterd.

avatar van trebremmit
Gisteren nog in zijn geheel. Hoezo? Wil jij beweren dat Snow Patrol subtiele muziek speelt?

avatar van rkdev
Subtiel is een woord dat je niet noemde, glad en oversentimenteel wel.
En dat is iets wat je hun laatste 2 platen misschien wel kunt verwijten, maar niet dit album. Toch maar eens luisteren dan ?

avatar van trebremmit
Glad en oversentimenteel is het tegenovergestelde van subtiel.
Luister maar eens naar Run en beweer dan nog eens dat dit niet glad is. Mischien kun je ook eens ophouden met beweren dat ik dit niet geluisterd heb, ik heb het zelfs op cd.

trebremmit schreef:
Glad en oversentimenteel is het tegenovergestelde van subtiel.

Had je een onderzetter nodig?

Maar Run is inderdaad verschrikkelijk.

LoveStoned
rkdev schreef:
Subtiel is een woord dat je niet noemde, glad en oversentimenteel wel.

Ach, hou toch op man. Misschien denkt 'Snow Patrol' dat ze alternatief bezig zijn, maar het is zo poppy als het maar zijn kan. Niks mis mee, hoor. Moet je het alleen niet gaan ontkennen.

Sorry ik kan het niet laten, dus bij deze:
"Toch maar eens luisteren dan?"

LoveStoned schreef:

Sorry LoveStoned, ik ben het met je eens als het gaat over de laatste 2 platen van SnowPatrol, maar toch echt niet als het gaat over deze plaat.
Hier vind ik toch nog erg veel 'ruwe randen' aan zitten.
Maar goed, meningen verschillen, en maar goed ook.

avatar van starsailor
LoveStoned schreef:

Knul, mag ik je er aan herinneren dat Snow Patrol behoorlijk alternatief gestart is (hun eerste 2 albums zijn voor velen nog steeds onbekend en onbemind) en via dit album een eerste stap heeft gemaakt naar het grotere publiek. Dat ze daarna, net zoals Coldplay, een grote schare fans achter zich hebben weten te krijgen met gemakkelijk in het gehoor liggende muziek is iets waar je een mening over mag hebben. Maar om het in de categorie poppy te stoppen is een beetje over the top. Een poppy band als Pinkpop afsluiter 2009? Volgend jaar sluit Justin Timberlake af

En what the f*ck is er mis met Run???
In mijn ogen het beste van Snow Patrol en geeft mij, als ijskonijn, iedere keer weer een brok in de keel.

avatar van rkdev
Ben het helemaal met je eens Starsailor (goede band trouwens )

avatar van SoNick
Ik vind Run ook een fantastisch nummer....sterker nog: het heeft mij doen besluiten dit album te kopen.

Dit vind ik 1 van de beste albums ooit gemaakt. Zeker het beste van Snow Patrol, voor dit album vind ik alleen Starfighter Pilot erg sterk, verder is het niet heel speciaal, het album hierna kan nog wel, al zitten daar wat zwakkere broeders bij, laatste album is echt heel wat minder (openingsnummer uitgezonderd), maar bij dit album is er voor mij echt geen minder nummer bij. Er is bij mij maar 1 nummer dat me niet opvalt als erg goed, dat is Ways & Means. Op zich niks mis met het nummer, maar het valt me niet op, en dat is denk ik de zwakte van dit nummer. Bij veel andere nummers sta ik even stil als ik ze langs hoor komen, Ways & Means valt me gewoon niet op tussen de rest. Alle andere nummers, ook die ik eerder niks vond, ben ik in de loop van de tijd goed gaan vinden en er is aan ieder nummer wel iets wat me opviel en wat iets aparts heeft.

Kortom, 5 sterren voor dit album, als ik ooit een top-10 ga maken zal deze denk ik wel bij de 1e 5 staan...

avatar van shylaa
Paar dagen geleden samen met 'Eyes Open' gekocht voor €8,99. Prima aankoop! Deze plaat kende ik, op 'Run en Chocolate' na, niet. Maar hij verbaast me toch... Véél beter dan verwacht. Geen superspeciaal geluid, maar soms is eenvoudig ook eens tof!

avatar van jrn
jrn

avatar van kaztor
Brand new hahaha.....

jrn schreef:

¿Que?

Nummer is i.v.m. succes van de verzamelaar 'Up To Now' opnieuw uitgebracht met een nieuwe clip.

avatar van Booyo
jrn schreef:

¿Que?

Ik hoorde laatst de nieuwe alarmschijf van radio 538: Run van Snow Patrol..

¿Que?!?!?!

avatar van Booyo
rkdev schreef:

Belachelijk.

JanBetonde2e
Snow Patrol, is een geweldige groep, die naar mijn mening te klein wordt voorgesteld als dat ze zijn(voorprogramma van U2 pff, ja ik weet dat ik nu iets verkeerds zeg, maar U2 is nooit iets voor mij geweest, en dan vind ik Snow Patrol gewoon zoveel mooier) vanaf dit album vind ik het echt sterk wat Snow Patrol doet, heel mooi hoor

avatar van RvS_009
Dit album is gewoon heerlijk, maar ik heb het in het begin nooit heel erg top gevonden. Omdat ik deze samen met Eyes Open kocht werd deze in het begin overrulded door eyes open.

Maar sinds ik vorige week de somerset house DVD heb gekocht is alles anders. Wat ze daar laten horen is zo verschrikkelijk goed. En ook nog eens redelijke rock. Die DVD zorgt ervoor dat de CD echt stukken beter wordt. Staat wat mij betreft nu gelijk aan Eyes open.

Ways & means is gewoon echt geweldig. De drie 'sterke" nummers (van spiiting games tot Run) zijn natuurlijk ook goed. Maar er staan daarnaast nog een aantal toppers op hoor.

A hundred million suns volgt slechts op een afstand.

En de eerste 2 CD's wil ik nu nog snel een keer gaan kopen.

avatar van Slowgaze
Mooi nummer was dat, Spitting Games. Ook Run en de titeltrack kunnen er goed mee door, maar vergeleken met nu...
't is een beetje zoals die vriendinnen van me die mijn ID-kaart met de foto van een 14-jarige Maarten zien, vertederd kijken, mij vervolgens aankijken en verzuchten: "Waar is het verkeerd gegaan?"

avatar van Fokjouook
Geweldig album! Maar heeft ook een speciale betekenis voor me, qua periode ik heb album ben gaan luisteren. Jammer dat snow patrol een andere wending heeft gekregen de laatste tijd.

LoveStoned
starsailor schreef:

En what the f*ck is er mis met Run???

Alleen jammer dat mijn naam niet is afgeleid van Timberlake.