Peter Gabriel - Peter Gabriel (1980)

Alternatieve titels: 3 | Melt

Label: Charisma

1. Intruder (4:54)
  2. No Self-Control (3:55)

met Kate Bush

3. Start (1:21)
  4. I Don't Remember (4:41)
  5. Family Snapshot (4:28)
  6. And Through the Wire (5:00)
  7. Games Without Frontiers (4:06)

met Kate Bush

8. Not One of Us (5:22)
  9. Lead a Normal Life (4:14)
  10. Biko (7:32)
avatar van vigil
Hij heeft natuurlijk altijd behoorlijk hoge kwaliteit kunnen leveren. Nieuwe (studio)albums komen er niet echt veel meer de laatste tig jaar maar het verleden heeft ons een hele hoop goeds gebracht. So, US en Up zijn allen op hun eigen manier prachtig. Veel oog voor de geluidskwaliteit en uiteraard vaak wat commercieler gebracht maar altijd met vakmanschap. De 1ste 4 zijn allen wat verschillend, soms heel experimenteel op allerlei vlak en dan weer op het oor heel gemakkelijk.

PG3 vind ik zoals eerder gemeld de beste, PG4 komt daarna en ik denk dat ik PG2 dan "de minste" vind.

avatar van berken
Goed album. Het grote verschil t.o.v. PG4 vind ik dat deze nummers het best tot hun recht komen in de liveversie. Op PG4 vind ik de meeste studioopnames bijzonder sterk en doen weinig onder voor de liveversie. Sterker nog, sommige zijn zelfs beter.

avatar van Svendra
vigil schreef:
Ja. PG2 vind ik ook de minste van de vier. Onlangs heb ik hem met een halve punt verlaagd.
Bij mij is het PG4 > PG3 > PG1 > PG2.

avatar van vigil
berken schreef:

Misschien daarom ook dat ik Plays Live ook op een 5 heb staan

buizen
Heerlijk album dit. Games Without Frontiers (War Without Tears) maakte destijds diepe indruk.
Dit was wel even andere koek dan wat je doorgaans op de radio en op TopPop hoorde.

buizen
"met Kate Bush" staat er dan bij Games Without Frontiers. Dan verwacht je misschien hele coupletten of refreinen met nachtegaaltje Kate's stem maar niets van dat al.
"Jeux sans frontieres" sist ze er repeterend uit. Wel heel mooi, maar dat is dan haar bijdrage.

Whistling tunes we hide in the dunes by the seaside
Whistling tunes we're kissing baboons in the jungle
It's a knockout
If looks could kill, they probably will
In games without frontiers-war without tears

Maar haar voortgebrachte geluiden dragen ongetwijfeld bij aan deze krachtsong!

avatar van meneer
Als deze vrouw alleen die ene regel tegen mij zou fluisteren dan zou ik volledig aan haar overgeleverd zijn..

Zijn eerste solo album viel mij wat tegen, een stuurloos geheel met een paar sterke nummers.
Zijn 3e is stukken beter, Intruder heeft wat Bowie elementen, maar ook latere artiesten als Tears For Fears en Nine Inch Nails maken gebruik van de sfeer van dit nummer.
Zou Peter Gabriel de missing link tussen progressieve rock en post punk kunnen zijn?
Dat is waarschijnlijk te voorbarig, feit is wel dat hij hier zijn verleden definitief achter zich heeft gelaten, en kiest voor een duidelijke koers.
Zijn derde album is er een die lijkt bol te staan met angsten, vervreemding, maar ook eentje met een kritische blik op de wereld rond begin jaren 80.
Die kilheid ademt er doorheen, en Peter Gabriel lijkt te worstelen om dit op een positieve manier warmte te laten ademen.
Kate Bush nog niet in de rol van liefhebbende echtgenoot zoals in Don’t Give Up, haar rol in No Self-Control is die van een ontwringende feeks, maar zo mysterieus presenteerde ze zich ook nog rond 1980, al klinkt ze in Games Without Frontiers met haar wat vage Frans, bijna licht erotisch.
Maar nu weer terug naar Peter Gabriel, die hier zijn pad al uitstippelt.
Zijn latere werk zou een combinatie zijn van sober en juist een soort van opgewekte humor; dansbare jaren 70 funk en exotische klanken.
Hier domineert de waanzin nog, zelfs in de klaagzang van de treurende moeders in Biko, al zou een psychiater blij zijn met dit een klant als Gabriel; een beetje gek, maar nog te corrigeren, en eind van de sessie levert het ook nog een aardig salaris op.
Nu nog op zoek naar 2, 4 en Us, dan heb ik samen met het bij mij al bekende 1, So en verzamelaar Shaking the Tree, een mooi overzicht van zijn werk.

Tot op heden nooit verder gekomen dan een verzamelaar op cd en een concert op dvd (1994) van Peter Gabriel.
Ik dacht altijd, dat komt wel.
Het respect naar de ex-Genesisfrontman is desalnietemin erg groot.
Creativiteit in een hoog vaandel en de drang om met vernieuwingen te komen.
Deze 3e is een uitstekend album.
Zeer inventief, waar de kracht vooral ook in de detaills zitten.
De ritmes zijn opzwepend, niet voor de hand liggend en onderscheidend.
Typische soundjes, wat vervreemend en duister,scherp en met de venijnige stem van Gabriel er over heen, absoluut uniek.
In wezen zijn veel van de songs transparant van aard. Family Snapshot en Games Without Frontiers zijn daar prima voorbeelden van.
Geen fratsen, maar functionaliteit tot in de puntjes.
Ik moet wel zeggen dat het live wat spontaner wordt en werd vertolkt. lees: losser klinkt.
De productie is hier vrij straf. Maar ook hier; De begin 80's stonden bekend om de wat kille benadering.
Maar het past wel in de vibe die Gabriel hier heeft getracht neer te zetten.
Art-Rock op hoog niveau en met een coherent verloop. Ook de Wereldmuziek invloeden vallen al in positieve zin op.
Een hele knappe plaat. Biko blijft natuurlijk ook een prachtige afsluiter.
Dat Gabriel zich op ten duur met Amnesty International begon in te laten, was dan ook niet vreemd.

4,5.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Wat een fraai album is dit zeg!
Naar aanleiding van zijn verzamelaar Shaking The Tree mij eens verder in zijn oeuvre verdiept.
Ooit ingestapt bij het succesvolle en sterke So maar nooit de moeite genomen om zijn eerdere werk te beluisteren.
Geheimzinnige plaat deze Gabriel 3 wat al begint met het mysterieuze Intruder waarbij direct het bekende drumwerk van Collins opvalt.
Sterkste songs vind ik toch wel I Don't Remember, Games Without Frontiers & vooral Biko.
Biko is een bijzonder mooi eerbetoon aan de anti apartheidsactivist Steve Biko die door politiegeweld om het leven kwam.
Ben nog altijd onder de indruk van de tekst en klanken van dit protestlied.

Gabriel heeft m.i. alleen maar top albums gemaakt. Daar is deze er ook eentje van. Ik blijf toch nog hopen op nieuw werk (twee maanden geleden liet Tony Levin zich op twitter wel uit in die richting. Bassist Tony speelt sinds jaar en dag in de begeleiding van PG)

avatar van TEQUILA SUNRISE
Peter Gabriel 3 & 4 pronken ondertussen in mijn platenkast.
PG 1 vond ik bij een eerste beluistering wat tegenvallen, ondanks het fraaie Solsbury Hill.
PG 2 heb ik nog niet beluisterd.
Druk bezig een inhaalslag te maken met deze ex frontman van Genesis.
PG 3 geremasterd klinkt als een klok, fijn album!

TEQUILA SUNRISE schreef:
Peter Gabriel 3 & 4 pronken ondertussen in mijn platenkast.
PG 2 heb ik nog niet beluisterd.
Druk bezig een inhaalslag te maken met deze ex frontman van Genesis.
PG 3 geremasterd klinkt als een klok, fijn album!

Probeer PG 1 nogmaals wat te beluisteren, want deze is toch ook zeer de moeite waard. PG nog wat zoekende maar hier staan toch ook pareltjes op zoals Here Comes the Flood, Humdrum, Down the Dolce Vita en uiteraard Solsbury Hill.

En uiteindelijk PG 3 ook aangeschaft. Had hem vroeger op LP . Ronduit een prachtplaat Kate Bush schittert hier op 2 nummers. Grote klasse. Hopelijk brengt hij nog eens nieuw werk .

avatar van Running On Empty
Geweldige plaat.

Openingsnummer was ook het openingsnummer van het concert in Vredenburg in Sept 1980 (support act Simple Minds). Gabriel kwam met zijn band met een zoeklicht van achteruit de zaal binnen onder de drumbeats van Intruder.

Deze plaat is echt een aaneenschakeling van sterke nummers zonder echt zwakke momenten. En dan moest IV nog volgen. Enkele nummers van PG3 zijn klassiekers geworden.

avatar van Chameleon Day
Running On Empty schreef:
En dan moest IV nog volgen.

En de rest!

avatar van Barney Rubble
III, IV, So en Up. Gabriel heeft i.i.g een viertal klassiekers afgeleverd.

Ach zijn debuut met o.m. topper Here comes the Flood zou ik ook wel noemen

avatar van Running On Empty
Neal Peart schreef:
Ach zijn debuut met o.m. topper Here comes the Flood zou ik ook wel noemen

Uiteraard kun je ze allemaal noemen maar volgend op III kwam nu eenmaal IV.

avatar van Deranged
Zal een jaar of vijftien geweest zijn toen ik ergens wat over dit album las. Aan de hand daarvan en de intrigerende cover art blindelings gekocht en was gelijk raak. Mijn muzikale intuïtie heeft mij nooit bedrogen. Altijd mijn favoriete Gabriel geweest en gebleven.

avatar van aerobag
Prachtig album van Gabriel, misschien wel zijn beste. In ieder geval mijn favoriet. Hij opent zo sterk met Intruder, een nummer die je gelijk bij de lurven grijpt met de doordringende drums en de onwerkelijke ambiance, die ook op No Self Control doorgezet wordt. Aparte instrumentatie, uitdagende composities, Gabriel is hier op zijn creatiefst. De grap is dat dit album na het derde nummer Start wat toegankelijker lijkt te worden, met nummers die nog net zo interessant zijn, maar een stuk meer pop elementen bevatten. De nummers op het album blijven mij erg bij, ze weten de juiste snaren bij mij te raken. Met vlagen theatraal (maar daarom hou ik ook van hem), maar altijd uitermate goed doordacht.