Unknown Mortal Orchestra - Multi-Love (2015)

Nieuw-Zeeland
Rock / Funk
Label: Jagjaguwar

1. Multi-Love (4:11)
  2. Like Acid Rain (2:02)
  3. Ur Life One Night (4:28)
  4. Can’t Keep Checking My Phone (4:16)
  5. Extreme Wealth and Casual Cruelty (6:05)
  6. The World Is Crowded (4:20)
  7. Stage or Screen (3:26)
  8. Necessary Evil (5:18)
  9. Puzzles (7:03)
tuktak

avatar van sj0n88
Erg herkenbare single weer. Klinkt erg lekker. Jammer dat 26 mei nog zo ver weg is..

avatar van Linius
Wat een heerlijk verslavend plaatje is dit

avatar van Noere
Dit is de eerste plaat van Ruban Nielsen aka Unknown Mortal Orchestra die hij niet volledig zelf heeft ingespeeld. Zijn vader is een aantal keren op trompet te horen en zijn broer heeft hier een groot gedeelte van de baspartijen ingespeeld. Zowaar een eenmansband dus, evenals het Tame Impala van Kevin Parker, nog zo'n act die sterk door 60's psychedelica is beïnvloed.
Daarnaast is het Funkadelic/70's gevoel ook nooit ver weg, en mengt Nielsen er voor het eerste voorzichtig wat disco invloeden doorheen. Qua sound zit het dan allemaal wel goed met deze Multi-Love, maar qua songmateriaal kan het helaas niet tippen aan het werk waarop deze plaat leunt. Het zit allemaal wel vernuft in elkaar, en het lukt hem ook wel degelijk een eigen geluid neer te zetten, maar ik mis gewoon de sterke melodieën. Een nummer waarvan ik denk: Yes, dit is 'm dan. Niks dat eigenlijk echt blijft hangen. Als geheel is het ook niet heel sterk, veel losse flarden. Desalniettemin is het een aardig creatieve plaat geworden waarop genoeg spannende ideeën te horen zijn om niet volledig te gaan vervelen. Ik laat hem nog even wat verder bezinken (voor de duidelijkheid, ik vind dit zeker een interessante artiest), maar intussen zet ik even die laatste plaat van Pond op. Doet qua vorm hieraan denken, maar vond ik inhoudelijk toch net wat boeiender.

avatar van Rudi S
Funk, rock dit is een plaatje voor west
Oor is ook al positief.
OOR

Bedankt voor de tip Rudi S! Hun vorige vond ik redelijk goed, maar dan ga ik deze toch eens proberen.

avatar van midnight boom
Mikal Cronin, The Tallest Man On Earth en Jacco Gardner bewezen recentelijk maar weer eens hoe lastig het is om een succesplaat te evenaren of zelfs te overtreffen. Eén creatief succesvolle plaat kan op de langere termijn tegen je werken. Enerzijds verlangen de media en het publiek dat je jezelf vernieuwd, anderzijds moet je een succesformule niet laten varen. De van oorsprong Nieuw Zeelandse Ruban Nielson heeft dit als geen ander begrepen. Na jaren een onsuccesvol bestaan als muzikant te hebben geleefd, kwam voor Nielson een wereldwijde doorbraak met het in 2013 verschenen II van Unknown Mortal Orchestra. Luidde de eerste zin van die plaat nog tekenend 'Isolation can put a gun in your hand', Multi-Love is zoals de titel al doet vermoeden een stuk optimistischer. Het gaat dan ook beter met Nielson als persoon: een herenigde familie, geen drugsverslaving meer en gelukkig met zijn gezin. Dat hoor je. Multi-Love is vrolijk, soms zelfs uitbundig, zonder benauwend te worden. Even wennen is dat aan het begin wel want de liefde voor de jaren '60, Prince en Parliament/Funkadelic worden soms niet onder stoelen of banken gestoken. Funky basloopjes, spacy orgeltjes en eigenwijze ritmes kenmerken onweerstaanbaar groovende liedjes als 'Can't Keep Checking My Phone' en 'Necessary Evil'. Zoals vaker klinkt UMO een tikkeltje vreemd, maar deze plaat is een behoorlijke clevere verbreding van de UMO-horizon. Als geheel klinkt de plaat catchy, op een fijne manier bevreemdend en eigentijds, maar dit alles zonder het karakterstieke geluid van doorbraakplaat II te laten varen. Dat is een gezonde ontwikkeling. Als je op zoek bent naar een nieuwe plaat om voorlopig niet op uitgeluisterd te raken, kies dan deze.

Van: Daans Muziek Blog

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Unknown Mortal Orchestra - Multi-Love - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Ruim twee jaar geleden recenseerde ik II van Unknown Mortal Orchestra en begon ik met de volgende alinea’s. “II van Unknown Mortal Orchestra is de afgelopen weken met zulke uiteenlopende dingen vergeleken, dat ik me op voorhand geen enkele voorstelling kon maken bij de muziek van de band uit Portland, Oregon. Ik moest bij de eerste track zelf vooral aan het psychedelische werk van The Beatles denken, maar in de volgende track waren het opeens The Zombies, hierna werd het opeens Sly & The Family Stone, om vervolgens via Jimi Hendrix bij The Soft Machine uit te komen. Hierna was ik het spoor bijster of lag ik uitgeteld in de hoek. Wanneer je II van Unknown Mortal Orchestra wilt vergelijken met het werk van anderen is het een buitengewoon vermoeiende plaat, want steeds als je het denkt te weten duikt er weer andere vergelijkingsmateriaal op. Je kunt de muziek van de band rond de Nieuw Zeelander Ruban Nielson daarom maar beter als een op zichzelf staande cd beluisteren, of als een mix van alles wat in de 60s ook maar enigszins raakte aan psychedelica”.

Het is een advies dat ik zelf nog vaak ter harte heb genomen, waardoor tot ik op de dag van vandaag geniet van de tweede plaat van de Amerikaanse (eenmans)band. II moet inmiddels concurreren met Multi-Love en ook dat blijkt een buitengewoon intrigerende plaat.

Het is een plaat die slechts in beperkte mate is te vergelijken met zijn voorganger. Waar Ruban Nielson het leven op II nog bekeek door een roze bril, ging hij het afgelopen jaar door diepe dalen. Multi-Love moet gezien worden als een heuse breakup plaat, maar het is zeker geen somber geheel geworden.

Waar op de vorige plaat psychedelica werd verrijkt met invloeden uit onder andere de funk, staan deze invloeden uit de funk dit keer centraal en zorgen de invloeden uit de psychedelica voor de puntjes op de i. Multi-Love is zwaar beïnvloed door het werk van met name Funkadelic en Parliament, maar ook de betere platen van Prince hebben heel veel invloed gehad op de derde plaat van Unknown Mortal Orchestra.

Multi-Love klinkt hierdoor toegankelijker, lichtvoetiger en minder geestverruimend dan zijn voorganger, maar gelukkig maakt Ruban Nielson het de luisteraar nog steeds niet makkelijk. De songs op Multi-Love liggen bijzonder lekker in het gehoor, maar het zijn ook nog steeds songs vol verborgen kamers, dubbele bodems, boobytraps en andere verrassingen.

Ruban Nielson heeft de jaren 60 grotendeels achter zich gelaten en loopt op Multi-Love op zevenmijlslaarzen door de geschiedenis van de popmuziek. Het levert een plaat op die bij eerste beluistering vooral verbaast en intrigeert, maar niet veel later hopeloos verslavend blijkt.

Alles op Multi-Love klinkt even lekker, maar ondertussen loopt de plaat ook over van avontuur en inspiratie. De derde plaat van Unknown Mortal Orchestra is volgestopt met instrumenten en geluiden, maar het zijn geen tierelantijntjes.

Multi-Love is een plaat die je verleidt en verovert, maar het is ook een plaat die maar blijft verbazen en groeien. II was prima, maar Multi-Love durf ik best een meesterwerk te noemen, al is het maar omdat Unknown Mortal Orchestra uiteindelijk niet onder doet voor het allerbeste van het genoemde vergelijkingsmateriaal en dat is nogal wat. Erwin Zijleman

avatar van Ducoz
Dan ga je al falikant de mist in met het benoemen van dat ze uit Portland Oregon komen... UMO komt uit Nieuw-Zeeland..

avatar van Renoir
Volgens mij wonen ze in Portland, Oregon, maar komt Ruban Nielson uit Nieuw-Zeeland.

avatar van VladTheImpaler
edit: Renoir was me net voor

avatar van erwinz
detail

multi-love lijkt me al 1 van de beste nummers van het jaar. te mooi om waar te zijn

avatar van sj0n88
Hierbij willen mauricez en ik Necessary Evil tot beste nummer van deze plaat uitroepen. Die trompet! Voor de rest ook puike plaat. Ruban Nielsen heeft de plaat lekker compact gehouden, dat bevalt me wel. Verdere hoogtepunten: Multi-Love, Extreme Wealth and Casual Cruelty en The World is Crowded.

avatar van mauricez
sj0n88 schreef:

TOTALLY

avatar van Rhythm & Poetry
Zonder verwachting op de titeltrack geklikt en ik weg meteen verrast door de geweldige catchy sound van deze band. Uiteindelijk blijkt dit album vol te staan van hoogst vermakelijke nummers. Ik word er erg opgewekt van. Wellicht is de houdbaarheidsdatum van een dergelijk album wat minder, maar ik wissel het gewoon voldoende af met andere muziek en dan kan ik waarschijnlijk nog lang genieten van dit sterke album.

avatar van Linius
Rhythm & Poetry schreef:

Vergeet niet hun vorige plaat te checken, ook bijzonder de moeite waard. Ik denk dat je van single 'Swim and Sleep' ook wel blij wordt!

avatar van coldwarkids
Ik denk dat dit album een kwestie van groeien is. Waar de vorige 2 platen nogal 'in your face' waren. Is dat bij dit album niet. Lichte teleurstelling!

Rudi S schreef:
Funk, rock dit is een plaatje voor west

Ja hoor: dit klinkt lekker zeg. En hij kan nog verder groeien. Op een paar nummers hoor ik ook nog mijn grote kleine vriend terug.

avatar van JelmerHolwerda
Aardige plaat zo op het eerste gehoor met een aantal leuke momentjes maar meer dan dat is het op moment ook niet.

Op het eerste gehoor inderdaad een aardige plaat. Maar omdat 'ie mij aanbevolen was en ook hoog in de eindlijst 2015 van Oor staat, toch maar weer opgepakt. En inderdaad, het is een kwestie van een paar keer draaien. Dan groeit dit ogenschijnlijk aardige funky rockplaatje uit tot een toch wel erg aardig fraai geheel.
Er zit allereerst een heerlijke sound over deze hele plaat heen, die je dus het beste kan omschrijven als een soort van dromerige funky rock. Tame Impala's Currents meets Prince of zoiets. Verder zijn geluid en productie heel goed verzorgd. Ook de instrumentatie is haast perfect gedaan: over elk detail lijkt nagedacht in de muziek. Dat is waar je in het begin doorheen moet prikken, maar als je dat hebt gedaan, hou je een bijzonder fijn plaatje over.

avatar van Stalin
Getipt via twitter van Olaf Koens, die op zijn beurt weer getipt was via Eefje de Visser.

Het nummer Multi-Love klinkt al behoorlijk fijn.
Doet me enigzins denken aan deze van Mac DeMarco.
Lekkere vrolijke voorjaarsvibe.
Maar ff verder induiken

avatar van overmars89
Verrassen weinig reacties hier eigenlijk. Ik vind dit een "klassieker".