New Order - Substance (1987)

Rock / Dance
Label: Factory

1. Ceremony (4:23)
  2. Everything's Gone Green (5:30)
  3. Temptation [1987] (6:59)
  4. Blue Monday (7:29)
  5. Confusion [1987] (4:43)
  6. Thieves Like Us (6:37)
  7. The Perfect Kiss [12" Edit] (8:02)
  8. Subculture [12" Edit] (4:48)
  9. Shellshock [Remix] (6:28)
  10. State of the Nation (6:32)
  11. Bizarre Love Triangle (6:44)
  12. True Faith (5:53)
  13. In a Lonely Place * (6:16)
  14. Procession * (4:27)
  15. Mesh [= Cries and Whispers] * (3:25)
  16. Hurt [Edit] * (6:59)
  17. The Beach * (7:19)
  18. Confusion [Instrumental] * (7:38)
  19. Lonesome Tonight * (5:11)
  20. Murder * (3:55)
  21. Thieves Like Us [Instrumental] * (6:57)
  22. Kiss of Death * (7:02)
  23. Shame of the Nation * (7:54)
  24. 1963 * (5:35)
totale tijdsduur: 1:14:08 (2:26:46)
avatar van orbit
Heeft NO ook niet duidelijk de beats van Kraftwerk gepakt en daar wat meer stuwing aan gegeven? Alhoewel in nummers als Tour de France al behoorlijk veel stuwing zit van die modernere beats alà NO. Even los van wiki e.d.

avatar van dazzler
Uit een forum babbel met Andy McCluskey over de vraag wat hem het meest
is bijgebleven van de Factory concert reeksen die OMD anno 1979 met Joy Division deed,
was één van de antwoorden: het feit dat Stephen Morris toen al met elektronische drumpads optrad.

Uiteraard heeft New Order ook naar Kraftwerk geluisterd.
Maar de Duitsers zelf moet je ook niet onderschatten. Hun Computer World uit 1981
experimenteert fel met ritmes. Behoorlijk stuwend ook en zijn tijd soms ver vooruit.

De analyse die Mjuman maakt over Cowley en Baker is ook perfect verdedigbaar.
Je kan er zelfs geen speld tussen krijgen dat New Order zich door hen liet inspireren.

Maar dus ook door Donna Summers pulserende discobeat.
Dat heeft Bernard altijd toegegeven en staat ook in de naslagwerken
die ik over de groep heb. "Xtreme fail" en "giga mis" vond ik straffe taal.

dazzler schreef:
Maar dus ook door Donna Summers pulserende discobeat.
Dat heeft Bernard altijd toegegeven en staat ook in de naslagwerken
die ik over de groep heb. "Xtreme fail" en "giga mis" vond ik straffe taal.

Na en jee; het uitsluitend noemen van Moroder dat schoot me in het verkeerde keelgat - dat vind/vond ik veel te simpel. Moroder is veel braver dan Cowley en Baker - en Baker heeft daarnaast ook nog duidelijke affiniteit met zwarte muziek en vocalisten (al heeft ie grappig genoeg pas in 1991 een eigen album gemaakt).

In BBC's Synth Brittannia (check YouTube) vind je hierover ook wat dingen terug. oa die opmerking van Barney over die disco's in New York. Een proces van beïnvloeding verloopt vaak over en weer - OMD en John Foxx zullen ook hun invloed hebben gehad op de Duitsers.

En omdat ie hier echt relevant is wil ik graag de mix posten - die de disco's in 1982 echt versteld deed staan, 15 min WTF dacht iedereen - jammer dat de maker ervan, Patrick Cowley slechts 32 jaar is geworden - heel fijne repeptitieve patronen en sequencers:
YouTube - Donna Summer - I Feel Love (Patrick Cowley Mega Mix) [HD]

Patrick Cowley

Toen ik deze compilatie als dubbel album kocht moest ik echt wennen aan de afwijkende remix-versies.
Op deze site mis ik ook nog de soundtrack van Salvation! met New Order-songs!

avatar van LucM
Eerder heb ik gezegd dat New Order door Georgio Moroder (en inderdaad ook Kraftwerk) is beïnvloed maar dat wil zeker niet zeggen dat ze die gekopieerd hebben. New Order heeft daarmee een eigen sound gecreëerd en heeft zich verder blijven ontwikkelen en ik denk dat New Order op zijn beurt ook van invloed is op de latere house.

avatar van Twinpeaks
Prima compilatie van New Order.Jammer dat sommige versies ingekort zijn.Wel leuk om op de beurzen dan voor de maxi singles te struinen.Deze plaat doet het altijd prima in de auto .De kille opzwepende sound hakt er prima in en doet mij het gaspedaal nog weleens intrappen.4 sterren

avatar van Vinck
Subculture met de heerlijke baslijn en solo hebben ze vermoord op deze compilatie, de versie van 'Temptation' is dan weer geperfectioneerd naar mijn mening. Op de tweede disc ontdekte ik voor het eerst 'Murder', met het meest opzwepende "tribal" drumwerk dat ik ooit gehoord heb. Petje af voor Stephen Morris.

Wat een geweldige compilatie dit, met o zo belangrijke en prachtige nummers. Staat terecht in mijn top 10.

avatar van Robertus
Prima singles-verzamelaar. Wel wordt het via deze compilatie duidelijk welk tijdsgewricht ik het meest interessant vind. Van beide chronologisch opgebouwde schijven (CD1 herbergt de A-kanten, CD 2 de B-kanten) word ik heel erg blij van vrijwel al het materiaal tot pakweg 1986. Daarna wordt de sound mij iets te vol en gelikt ten koste van de rauwe randjes en spontaniteit. State Of The Nation vind ik wel een uitzondering op de regel en nog een geweldig nummer.

Mooi, kan ik in elk geval met een goed achter de reguliere albums Movement en Low Life aan. Die zullen mij vrijwel zeker gaan bevallen. P, C & L had ik al en is een klassieker.

Zoals gezegd, niet over de hele linie even sterk, maar de eerste helft van beide schijven is voor mij echt genieten.

Temptation, Thieves Like Us, Procession en Mesh (eigenlijk Cries and Whispers dus) springen er voor mij dubbel uit. The Beach, dat eigenlijk een instrumentale versie van Blue Monday is met wat kleine wijzigingen in het arrangement vind ik trouwens nog mooier dan zijn A-kant broertje. Broeierige, rauwe en toch ook vrolijke synthpop/new wave of een overgangvorm. Dat laatste hoor ik heel duidelijk in een nummer als Everyhing's Gone Green. De basis wordt nog gevormd door drums, bas & gitaar, maar de synth op de achtergrond wordt in de daaropvolgende songs steeds iets prominenter in de mix gezet. Vanaf Blue Monday komt ook de drumcomputer en de sequencer om de hoek kijken en dan lijkt de band definitief haar vorm gekregen te hebben. De transformatie kun je door de chronologische volgorde goed horen, en dat vind ik leuk.

Robertus heeft hier geen spijt van gehad en gaat verder met zijn queeste!

avatar van Castle
Vandaag 29 jaar geleden, had ik in de voorverkoop dit album gekocht na een voorbestelling, verdiend met tomaten plukken in een kas. Half jaar voor Substance uitgebracht werd had ik mijn eerste cd speler gekocht.
Mijn eerste dubbel cd, mijn eerste nieuwe New Order cd release. En van In a Lonely Place, niet meer van een gaar gedraaid cassette bandje draaien, genieten...
Man wat was ik koning te rijk.
En wat was die nieuwe single met haar B-kant 1963 toch gaaf, gelijk maar 2 verschillende maxi's van gekocht later die zomer, waar ook touched by the hand of god weldra zou uitkomen...

I'm getting old hihi

avatar van Premonition
Mjuman schreef:

Dat Moroder braver is zal wel, maar I Feel Love heeft veel invloed gehad op de wavemuziek van de jaren tachtig. Naast Joy Division/New Order en The Human League is ook Empires and Dance van Simple Minds (I Travel en This Fear of Gods) behoorlijk beïnvloed door Moroder.

avatar van dazzler
NEW ORDER - SUBSTANCE (1987) 2CD deluxe edition repair shop

En wat als we van de ooit zo legendarische New Order Substance verzamelaar
eens een update zouden maken? Eentje met alle integrale 12" versies en dus niet
met ingekorte of herwerkte versies omwille van de oude beperkte CD speelduur.

De herstellingsopdracht in de link beperkt zich tot de originele Factory backcatalogus.

avatar van Slowgaze
Overigens, ben ik nou de enige die een typemachine voor zich ziet bij het intro van 'Blue Monday'?

avatar van EttaJamesBrown
Slowgaze schreef:

Ik zie in ieder geval de Bohm-drumcomputer voor mij, waar ik de intro op naspeelde en programmeerde.