Simple Minds - Sons and Fascination (1981)

Rock / Pop
Label: Virgin

1. In Trance as Mission (6:53)
  2. Sweat in Bullet (4:31)
  3. 70 Cities as Love Brings the Fall (4:50)
  4. Boys from Brazil (5:31)
  5. Love Song (5:04)
  6. This Earth That You Walk Upon (5:28)
  7. Sons and Fascination (5:23)
  8. Seeing Out the Angel (6:11)
  9. Theme for Great Cities * (5:52)
  10. The American * (3:51)
  11. 20th Century Promised Land * (4:55)
  12. Wonderful in Young Life * (5:21)
  13. League of Nations * (4:55)
  14. Careful in Career * (5:09)
  15. Sound in 70 Cities * (5:01)
avatar van Mjuman
Dit album moet je eigenlijk samen zien met

zijn zus - werden gelijktijdig uitgebracht - horen eigenlijk bij elkaar, als 2 variaties op 1 thema - maar werden niet gezamenlijk verkocht.

Het moderne stadleven is het thema - stuwende muziek met een pulserende en stuwende bas die toont dat de Simple Minds als na Empires and Dance als band gerijpt waren.

In verhouding tot de eerste twee albums (enigszins ongelijkmatig en niet altijd duidelijk qua richting) was E&D al een stap voorwaarts. Deze plaat bevestigt de klasse van The Simple Minds.

Als je "New Gold Dream" als de top ziet, zit dit er heel dichtbij; dichter dan "Sparkle in the Rain" en "Once upon a Time". Saillant detail is bovendien dat Simple Minds tot aan "New Gold Dream" / "Sparkle" op vinyl better klinken dan op cd - andersoortige mix? Dit weekend weer eens getest en ondervonden.

eiooft
Ik heb gisteren de vinylversie gehoord en slik bij deze al mijn kritiek over de productie terug in. Sterker nog dit verdient gewoon een 5*!!

avatar van TEQUILA SUNRISE
Echt waar?? is de vinylversie zoveel beter?? dat is me nooit zo opgevallen, ik heb zowel Sons And Fascination als Sisters Feeling Call op LP & CD.
Ik loop even naar zolder om de LP versies te halen & weer te beluisteren

avatar van foxhusky
Ik leerde dit album pas zo'n 8 jaar geleden kennen. Ik kende tot 2000 alleen maar de muziek vanaf New Gold Dream. Een collega was een grote fan van de Simple Minds en vond dat ik ook absoluut een moest luisteren naar het oudere werk.

Daar heb ik nooit spijt van gekregen. Met name dit album Sons and Fascination vind ik geweldig. Niet de 'gladde' Simple Minds van later, maar nog heel rauw en puur. Een dikke 4,5 waard!

stuart
Dit album is een aardige opstap naar het meesterwerk New Gold Dream naar mijn mening. Het geheel vind ik nog niet zo sterk en sprankelend als daar. Er zitten zeker een paar goede songs op, maar toch ook een paar mindere. Zo vind ik bijv. het titelnummer en This earth wat vlak en gebeurt er niet zo heel veel (de bas doet het werk) met de wat monotone zang en de constant herhalende drums, maar dat heeft ook met mijn smaak te maken. Het 2e nummer vind ik persoonlijk de beste/mooiste en had zo op NGD had kunnen staan bijv., wat overigens ook voor het laatste nummer geldt. Voor de liefhebbers vast een mooi album met een wat 'donkere' sfeer.

avatar van Mjuman
Sister Feelings Call al gehoord? Ik denk dat in dit combo t.o.v NGD de bas beduidend beter klinkt, maar dat zal ik het weekend eens beluisteren.

Van de eerstgenoemde plaat SFC herinner ik me een enorm stuwende en pompende bas in "Theme for Great Cities". Mijn voorgevoel zegt me dat NGD zo geproduceerd is om op het strand van Malibu op een portable player goed te klinken. Maar goed ik ga nog eens luisteren.

avatar van Mjuman
Deze plaat en zijn zus, SFC, vind ik getuigen van een band met potentie en power. De platen klinken ook onheilspellender dan NGD (dat zal ik daar aangeven).

De productie van - muzikant - Steve Hillage laat, in mijn ogen (eigenlijk oren), de muziek beter klinken dan de productie van NGD. Met name 1, 5, 7 en 8 zijn eigenlijk relatief 'unheimische' songs; het kriebelt onder de huid, het voelt niet lekker. Ik zou bijna willen zeggen het verwijst naar het existentialistische niet-welbevinden zoals dat ook door JD en bijv. The Sound werd gebracht. This earth is not a fun place en daar geef ik met heart and soul uiting aan!

Vanaf NGD veranderde dat; de boodschap werd positiever - of we daar op zaten te wachten - zie aldaar.

stuart
Het is soms ook maar net waar je op let bij de produktie;zo vind ik dat op SAF teveel echo aanwezig is. Wat de sfeer betreft ,die is zeker 'naarder' en qua muziek; ik houd er niet zó van , hoewel ik bijv. Sweat in Bullet prachtig vind. Qua songsterkte is NGD beter en klinkt het wat minder geforceerd, al is het ook niet een album dat vaak bij mij in de cd-speler ligt.

avatar van LeRoi
....deze komt toch qua (algeheel) niveau wel heel dicht bij NGD.
Sterker nog, mischien vind ik 'Love Song' wel het mooiste 'liefdesliedje' dat ooit is gemaakt, van welke band dan ook....

Verhoog van 4 naar 4,5!
N.b. Mijn waardering is gebaseerd op de CD die ik heb: "S&F including SFC" (waarbij 'Sound in 70 cities' en 'League of Nations' ontbreken)...

avatar van beaster1256
vind ik persoonlijk nog altijd de beste simple minds plaat ; vooral love song is fantastisch , maar de instrumentale nummers waren voor mij nde beste , wat een sfeer konden die gastjes opbouwen , later ging het een stuk minder voor me.

avatar van Mjuman
Als je dit de beste vind waarom geef je dan "Street Fighting Years" evenveel sterren?

SFY zal bij mij niet naast OUAT komen te staan; ik koop 'em niet - d'r zijn grenzen.

Gewoon kopen, en terug denken aan de zomer van 1985.

avatar van orbit
Nee!! Laat hem nou maar liggen en denk aan het begin van de schaamvlek die SM ná Sparkle is.. In feite is het met deze band nooit meer goed gekomen. Jammer, ik wou dat het anders was, maar het is zo.

avatar van Chameleon Day
Helaas heb je helemaal gelijk. Hoe diep kan een band vallen.

avatar van LucM
Uitstekend Simple Minds-album, de voorbode van hun definitieve meesterwerk "New Gold Dream". Globaal vind ik de songs een tikkeltje minder dan de opvolger maar hier hebben Simple Minds de juiste balans gevonden tussen experiment en melodie op dit sfeervol album. Zeker "Sweat in Bullet" en "Love Song" zijn topsongs. Het zat aan te komen dat Simple Minds groot zouden worden, wat ook zal geschieden.
Helaas ging het met Simple Minds na "New Gold Dream" kwalitatief langzaam maar zeker bergafwaarts, hoewel hun jaren-80-albums nog best te pruimen zijn. Vanaf de jaren '90 was het inderdaad vaak huilen met de pet op.

stuart
Sweat In Bullet Wat mij betreft veruit de beste/mooiste van dit album.

avatar van rimboldt
Prachtalbum dit SAF, bijna net zo goed als NGD en misshcien wel net zo goed als Sparkle. Ik vind de muziek niet zozeer donker, eerder verstild, gloomy, breekbaar...
Toch zouden de Minds pas met NGD hun potentieel helemaal verwezenlijken met een schitterend juweel. Dit vormt een eerste aanzet, alleen is het nog net zoveel transpiratie als inspiratie. NDG klinkt als Mozart, door hogere krachten ingegeven, niet van deze aarde. Dat is SAF duidelijk wel, aardse muziek, als een mistige herfstochtend in een prachtig landschap. Pas bij NGD breekt de zon helemaal door. Met Sparkle weten ze het hoge niveau net vast te houden, helaas gaat het daarna bergafwaarts. Maar wat zou het, deze band heeft ons een aantal prachtige parels geschonken. het is dan erg hebberig om ze kwalijk te nemen dat ze er niet nog meer hebben gemaakt! Bovendien zijn een aantal stuiptrekkingen in dit. stervensproces nog best de moeite waard, zoals bv StreetFY.
Verder is de band live nogbest te pruimen hoor, spelen ze nog veel oud werk. En als je met een Minds concert gewoon even een biertje gaat halen bij Don't You dan heb je een topavond....

lowriderluuk
Gewoon het beste album wat de SM uitgebracht hebben.
Dit zijn nog de echte Simple Minds.
Ze verdienen hiermee een dikke 10.

Alle nummers zijn even fraai, maar als ik er toch
2 toppers uit moet kiezen zijn dat love song en seeing out the angel.

avatar van rimboldt
Inderdaad, dit album is eigenlijk van een onaardse schoonheid, net als New Gold Dream, ik verhoog mijn stem naar 5.

avatar van rkdev
Heb dit album donderdag gekocht (in de cd versie samen met SFC)) naar aanleiding van de positieve reacties op deze site (en mijn voorliefde voor NGD), en inderdaad dit is een geweldig album. De perfect opstap naar NGD.

bobbee
Ik ben nog niet toe aan het herbeluisteren van NGD maar dit was en is een hoogtepunt van de band.
Het mooie van het opnieuw beluisteren is dat ook die tijd weer even terug is. Het is duidelijk dat dit de opmaat was naar succes. Er staan prachtige nummers op. Het dreigende is er af en maakt plaats voor een gevoel van verwondering. Ik luister nu naar Seeing Out the Angel en de rillingen lopen opnieuw over mijn armen. Magie!.

avatar van Alicia
Dit is mijn favoriete album van Simple Minds, jawel. Anders dan mijn andere favoriet NGD.

Zoals Mjuman dat zo mooi heeft geschreven: "'unheimische' songs; het kriebelt onder de huid, het voelt niet lekker. Ik zou bijna willen zeggen het verwijst naar het existentialistische niet-welbevinden zoals dat ook door JD en bijv. The Sound werd gebracht."

Wat moet ik daar nog aan toevoegen?

avatar van LeRoi
rimboldt schreef:
..... En als je met een Minds concert gewoon even een biertje gaat halen bij Don't You dan heb je een topavond....

Wellicht een idee voor het management van SM: een tour door Europa met een bezoek aan de wat 'kleinere' zalen (max. de Heineken Music Hall) met alleen het werk tot aan 'Sparkle'....e.e.a. analoog aan het bezoek dat OMD onlangs nog bracht aan Nederland met alleen (exp.) werk uit hun begin periode.....gezien de reacties op MMD zullen velen op voorhand al voor een kaartje willen intekenen...

lowriderluuk
Misschien kunnen we als fans zijnde zelf iets organiseren
waarbij ze uitsluitend het oudere werk spelen als ze dat willen.
Ik ben bereid een fors bedrag te investeren in een concert met hooguit 100 fans van het 1e uur, wie doet er mee ?
IDEE OM VERDER OVER TE BRAINSTORMEN ???

Het concert op het Caste te Edinburgh wordt vast weer dringen, helaas.
Als ze uitsluitend iets speciaals voor de fans van het oudere werk willen betekenen in verband met hun 30 jarig bestaan maken ze de kaartjes een heel stuk duurder zodat je die toeristen thuis houdt waardoor het concert tevens persoonlijker en directer wordt ! Dan hoeft Jim ook niet meer de zaal in te turen om zijn echte fans te zoeken en gedag te zwaaien als ie weer eens een bekend gezicht ziet.

avatar van c-moon
Mooi ideeën, LeRoi en Lowriderluuk, maar helaas weinig realistisch vrees ik..

Wat Edingburgh betreft: die echte fans waar je van spreekt konden via simpleminds.com als éérste tickets bestellen, dus voor de officiele verkoop op 12/12 begon.. En, de meesten onder hen (ik toch) hebben wellicht een staanplaats besteld, die voor de tribunes en dus dicht bij 't podium zijn he...

Een intieme tour van SM zie ik wel zitten, maar als het dan weer zo'n dringen wordt als in 2006 toen ze in de AB speelden, dan hoeft het iet hoor.
Trouwens: de hélé 2006 tour was juist in "kleinere" zalen..
Benieuwd wat voor soort zalen in NL en B ze op de komende tour zullen doen.

Back on topic:

S&F blijft eigenlijk een geweldig album he... het is ook erg tijdloos.. Vele van de songs staan er anno 2008 nog perfect !

lowriderluuk
Mark (c-moon), ik vrees het ook dat het niet realistisch is, het zal wel bij dromen blijven helaas, maar als er meer fans voor in zijn, ik doe mee.

Wat Edinburgh betreft: als de heren echt iets speciaals willen organiseren in verband met het 30 jarige jubileum en de 50 ste verjaardag van Jim hebben de fans dan wel een 2 dagen voorsprong gekregen om een kaartje te kunnen bemachtigen en inderdaad zitten of staan we vooraan, ik zou met dit feest de toeristen er helemaal niet bij willen hebben, dus enkel kaartverkoop via simpleminds.com, hebben we gelijk meer ruimte en ik zou tevens via hun site aan de fans vragen welke nummers ze willen horen.
Nu zal het wel een standaard concert worden in een romantische setting.
Is ook wel gaaf uiteraard, anders zou ik niet gaan, maar ik kan me een nog mooier concert voorstellen met enkel nummers van voor '85 en tevens meer ruimte.

By the way wat betreft deze topic: S&F is en blijft gewoon kei-kei-gaaf
met zeer imponerende songs !!

bobbee
Voor de liefhebber, een van de betere uitvoeringen van Love Song, live en funky.

avatar van Saldek
Momenteel loeit deze door m'n boxen, en ik heb eigenlijk geen woorden voor de pracht van dit album. Na een drukke werkdag wilde ik iets ontspannends horen en intens tegelijk. Met deze sloeg ik de spijker op zijn kop.
Ik luister deze nu vijfentwintig jaar, al dan wel met soms flinke tussenpozen, maar ik blijf me erover verwonderen.

Robertus
Voor mij is dit album vijf sterren waard; er zijn maar zeer weinig albums waar ik 69 minuten (dat is dus de CD-versie uit 1985 met 5 songs van SFC bijgevoegd) geboeid naar kan luisteren! New Gold Dream is eveneens fantastisch, maar zakt net iets over de helft toch wat in qua power vind ik. Maar dit: een beetje New Wave, een beetje gothic, vleugjes synthpop (maar dan uiteraard juist gedoseerd; nergens wordt het kitsch, het past allemaal precies in de context) met inderdaad het typische eighties "dansen op de vulkaan" gevoel. Ben vanwege dit album weer helemaal in de ban van de vroege Simple Minds en wacht nog op mijn bestelling van Empires And Dance.

Wel vind ik het soms prettig bij dit album om te stoeien met de songvolgorde, waarbij ik de vijf songs van SFC tussen het Framework van SAF voeg. Wat bedoel ik daarmee? Bv als volgt:

1. In Trance As Mission
10. Wonderful In Young Life
11. Careful In Career
12. Sons And Fascination
13. Seeing Out The Angel

Oh ja, en nog eervolle vermelding voor Derek Forbes, één van de betere bassisten van deze aardbol naar mijn mening!

avatar van Chameleon Day
Robertus schreef:

Zeer zeker! Maar wel met een gebrek aan discipline. Was een van de redenen waarom hij de band verlaten heeft, als ik het goed begrepen heb.