Simple Minds - Sons and Fascination (1981)

Rock / Pop
Label: Virgin

1. In Trance as Mission (6:53)
  2. Sweat in Bullet (4:31)
  3. 70 Cities as Love Brings the Fall (4:50)
  4. Boys from Brazil (5:31)
  5. Love Song (5:04)
  6. This Earth That You Walk Upon (5:28)
  7. Sons and Fascination (5:23)
  8. Seeing Out the Angel (6:11)
  9. Theme for Great Cities * (5:52)
  10. The American * (3:51)
  11. 20th Century Promised Land * (4:55)
  12. Wonderful in Young Life * (5:21)
  13. League of Nations * (4:55)
  14. Careful in Career * (5:09)
  15. Sound in 70 Cities * (5:01)
avatar van Lonesome Crow
Het was 1990 en ik zat in dienst (lichting 89-6), een kamergenoot liet me een cassettebandje horen met dit album erop.
Hij vond het pure cultmuziek en was heel verrast dat het van de Simple Minds afkomstig was.
Ikzelf vond het al gauw beter als hem, en tot op de dag van vandaag is het mijn favoriete niet-(hard)rock album geworden (ik luister voornamelijk naar de betere hardrock).
Eigenlijk heb ik dit soort muziek verder helemaal niet, als ik wave uit die tijd hoor vind ik het vaak niet interessant.

Echter dit album is van de buitencategorie, het heeft een hypnotiserende flow waar vooral de bassist en de stemmig donkere keyboardgeluiden verantwoordelijk voor zijn.
Het is grotendeels ook dansbaar wat het toegankelijk maakt en de soms bizarre experimenten op de voorgaande albums zijn verleden tijd wat de samenhang van het album alleen maar versterkt.
Mijn favoriete songs zijn het monotone dreigende "Boys from Brazil" en het sombere "Seeing Out the Angel".
Verder valt "This Earth That You Walk Upon" ook op, net als mijn favorieten niet dansbaar en uitermate deprimerend.

Geen goed album zonder minder nummer en dat is hier het titelnummer, de coupletten en de zang klinken gezocht en het wil maar niet op gang komen.
Zonder dat ik het negatief bedoel vind ik de rest van de songs inwisselbaar, beetje dezelfde tempo en sfeer maar afzonderlijk uitermate sterk.

Ik heb ze slechts 1x zien optreden en dat was in 1991 tijdens de "Real Life Tour" waar ze volgens mij "Love Song" speelden en ik baal nog steeds dat ik pas van de 5x5 tour hoorde terwijl ze al in Amsterdam geweest waren.
Toch maar eens speuren naar goede live opnames van voor "New Gold Dream".