Simple Minds - Sons and Fascination (1981)

Rock / Pop
Label: Virgin

1. In Trance as Mission (6:53)
  2. Sweat in Bullet (4:31)
  3. 70 Cities as Love Brings the Fall (4:50)
  4. Boys from Brazil (5:31)
  5. Love Song (5:04)
  6. This Earth That You Walk Upon (5:28)
  7. Sons and Fascination (5:23)
  8. Seeing Out the Angel (6:11)
  9. Theme for Great Cities * (5:52)
  10. The American * (3:51)
  11. 20th Century Promised Land * (4:55)
  12. Wonderful in Young Life * (5:21)
  13. League of Nations * (4:55)
  14. Careful in Career * (5:09)
  15. Sound in 70 Cities * (5:01)
avatar van Saldek
Er staan nummers op dit album die 't ook deze tijd nog uitstekend zouden kunnen doen. 'Groeibrilliant', ja, bijna poetisch, maar inderdaad. Dit is een album die ik nog steeds luister. 4,5 punten.

avatar van orbit
Met de komst van bandjes als franz ferdinand, interpol e.d. én de grote electro revival misstaat deze plaat allerminst nee Kwalitatief ook een stuk beter dan 95% wat er uitkomt op dat gebied zelfs..

avatar van c-moon
Dat kan ik volmondig beamen

avatar van Droid
Simple Minds barstte van inspiratie, wat een dubbelalbum opleverde, die uiteindelijk toch weer gescheiden uitgebracht werd.
Dit is toch wel het album van bassist Derek Forbes. Z'n beste spel is hier te horen in b.v. "This Earth That You Walk Upon".
Sowieso de bas & keyboard werk op dit album is subliem.

avatar van Droid
Veel te kort, bevat een opvuller ("Sound in 70 Cities"), maar de rest is fenomenaal.
"Theme for Great Cities" is één van de mooiste instrumentals allertijden en het bas/keyboard werk in "20th Century Promised Land" is geweldig.

Sinds de remastered versie van 2002 eindelijk weer compleet. "League of Nations" heb ik te lang moeten missen op CD.

Ik heb Sons and Fascination altijd gelijkgesteld met Sister Feelings Call, dus ook nu geen onderscheid.
Gewoon een uitzonderlijk goed album met nummers die ik nog steeds goed vind. Ik weet nog dat ik hier begin jaren tachtig met een stel vrienden naar luisterde. ,,Zullen we dit nog steeds goed vinden over 20 jaar?'' vroeg iemand. Ja, nog steeds. Themes for great Cities, In Trance as Mission, Boys from Brazil, The American en Love Song: sterke klassiekers die mijlenver verwijderd zijn van Alive and Kicking, Belfast Child en Travelling Man (wat een verschrikkelijke rip-off)
Mooi artwork trouwens.

avatar van Droid
Als jong ventje hoorde ik het meesterwerk "Theme for Great Cities" voor het eerst vanaf een casettebandje, 's nachts in bed, nadat ik de film "The Warriors" had gezien.
De film gaat over bende oorlogen in New York. De dreigende nachten in een immens grote stad, vol gevaren, past perfect bij dit nummer. Die associatie heb ik nu nog steeds.
Heb het nooit meer aangedurfd die film opnieuw te kijken (die zal nu dik tegenvallen denk ik), bang dat dan een stukje van de magie van "Theme for Great Cities" verdwijnt...

avatar van Jan Wessels
Love Song heb ik altijd een geweldig nummer van deze heren gevonden. Vooral deze albumtrack. Op de verzamelaar mist het einde.... triest (en, grrr, wat heb ik toch een hekel aan al die bijgesneden tracks op verzamelaars!). Gezien de loftuitingen van alle schrijvers hieronder zal ik toch maar eens gaan uitkijken naar de cd. Wordt vast vervolgd.

avatar van Premonition
Gezien je muzieksmaak weet ik dat zeker!

avatar van orbit
Ik hoop het Jan! Deze plaat verdient trouwens ook wel wat meer dan de 3,9 waar ie nu op staat... Klassieker!

avatar van Droid
Jan, vergeet niet je bevindingen van Sister Feelings Call. De nummers daarvan staan samen met deze op de CD (eindelijk weer een dubbelaar, zoals het bedoeld is).

avatar van lullaby1987
SoundWave schreef:
Vind ik na New gold dream de beste cd van Simple Minds. Neem nou een nummer als "This earth that you walk op on" , .....werelds gewoon.

helemaal mee eens dit is ook mijn favoriet na New gold dream. en this earth is idd een prachtig nummer ..ook sweat in bullet heeft iets aparts, in trance as mission, seeing out the angel en 70 cities zijn ook geweldig!

avatar van Red Sail
Na alle lovende woorden een paar weken geleden bemachtigd. Een week later kwam ik 's avonds laat aan in Shanghai. Er rest dan nog maar één ding:

Theme for great cities, minimaal 3X draaien, ogen dicht

Ik heb dit album net besteld (mijn derde album alweer van Simple Minds). Ik ben benieuwd of ik dit album net zo goed ga vinden als "New Gold Dream" en "Sparkle In The Rain". U hoort van mij!

ChrisX schreef:
Als je gewoon de remaster uit 2002 koopt dan krijg je gewoon alle nummers van beide albums op 1 cd .

Ik heb vandaag een remaster (2002/2003) van het album op bol.com besteld (SAF/SFC), maar daar stonden toch echt maar 13 nummers aangegeven. Een andere versie was er niet (stond ook niet bij "niet leverbare titels"). Vreemd...

avatar van Premonition
Da´s zeker vreemd. Ik heb enkele weken terug ook de remaster gekocht, stonden League of Nations en Sound in 70 Cities gewoon op.

Heb je dan die versie van 7.99 bij bol.com gekocht, of ergens anders? Ik verbaasde me er zelf ook al over, dat er 2 nummers misten, dus heb ik even verder gekeken op de site, of er ook nog andere versies van het album waren. Dat bleek niet het geval te zijn.

Via Redsun Records. Zie hun site www.redsunrecords.nl

En alweer een mooi Simple Minds-album ! Wat mij vooral opviel/opvalt bij het beluisteren van dit album, is de productie. Die is een stuk beter (vind ik dan) dan die van bijvoorbeeld "New Gold Dream". De zang e.d. is een stuk duidelijker dan op "NGD" (alhoewel de zang op "NGD" wel bijdraagt aan de dromerige sfeer van het album). Daarnaast valt de spanning van het album mij op. De nummers van "Sons And Fascination" hebben een bepaalde spanning. Ik weet niet hoe ik dat duidelijk moet omschrijven. Mijn favoriete nummers van dit album zijn: "In Trance As Mission", "70 Cities As Love Brings The Fall" en "Seeing Out The Angel". Persoonlijk vind ik dit album nét even minder dan "New Gold Dream" en "Sparkle In The Rain". Vandaar 4****.

Oké. Bedankt, Premonition .

Alhoewel "Sister Feelings Call" en "Sons And Fascination" zijn samengevoegd, beoordeel ik de beide albums toch apart. Ik kan toch een sfeerverschil waarnemen tussen de beide albums. Daar waar "SAF" iets dreigendere nummers bevat, is "SFC" iets melodieuzer (en bombastischer?). De sfeer op "SFC" spreekt me toch iets meer aan. Dit, in combinatie met de aanwezig van één van de beste nummers ooit ("Theme For Great Cities"), zorgt ervoor dat ik "SAF" 4* geef, en "SFC" een halfje meer. 4.5* dus voor dit prachtige Simple Minds-album.

avatar van orbit
Ik wist wel dat ie zou aanslaan Sergeant! Hier staan inderdaad absolute pareltjes op! Alhoewel ik Sons er niet voor onder vind doen..

Ik vind "Sons And Fascination" er ook niet echt voor onder doen, maar "Theme For Great Cities" zorgt er toch voor, dat "Sister Feelings Call" een half puntje meer krijgt op dit moment. Ik heb de albums nog niet zo lang, dus mijn beoordeling kan/mijn beoordelingen kunnen altijd nog veranderen. "SAF" is voor mijn gevoel, en dat heb jij volgens mij ook al eens gezegd, orbit, een echte groeibriljant (wat een prachtig woord toch!). Daar waar "New Gold Dream" en "Sparkle In The Rain" je meteen pakken, moet "Sons And Fascination" waarschijnlijk nog wat groeien.

avatar van orbit
Met name het titelnummer en Seeing Out The Angel heb ik steeds mooier leren vinden bij langer luisteren. Niet zo toegankelijk als die andere twee die je noemt nee.. Het is wat statischer ook.

Sgt. Revolver schreef:
...Dit, in combinatie met de aanwezig van één van de beste nummers ooit ("Theme For Great Cities"), zorgt ervoor dat ik "SAF" 4* geef, en "SFC" een halfje meer. 4.5* dus voor dit prachtige Simple Minds-album.

Leuk om te lezen dat "Theme For Great Cities" bij een hoop mensen zo'n indruk maakt.
Voor mij zou dit album 5* krijgen als-ie niet zo kort was en er niet een opvuller als "Sound in 70 Cities" op stond.

orbit schreef:

"Seeing Out The Angel" vond ik meteen al fantastisch! Eén van mijn persoonlijke favorieten van het album. En inderdaad, het woord "statisch" is wel in bepaalde mate van toepassing op "SAF". Dat woord zocht ik toen ik vertelde, dat ik het album "dreigender" vond dan "NGD" en "SITR". En wat de toegankelijkheid van het album betreft: ik neem alle tijd, om het album in mij op te nemen, dus het zal allemaal wel goed komen.

Het album is een heel stuk gegroeid. Voor nu 4.5*. "Sons And Fascination" vind ik, na meerdere luisterbeurten, zeker niet minder dan "Sister Feelings Call". Omdat ik de beide albums (nog steeds) minder vind dan "New Gold Dream" en "Sparkle In The Rain", geef ik de beide albums net niet de maximale score. Vandaar 4.5*.

"Seeing Out The Angel" en "In Trance As Mission" zijn 2 van mijn favoriete nummers van Simple Minds.

avatar van orbit
Kijk, ik dacht al dat ie zou gaan aanslaan Sergeant Pareltje inderdaad.

avatar van Droid
Tja, ik zie toch dit album en Sister Feelings Call als een dubbelalbum, ze horen gewoon bijelkaar. Goeie keus qua favoriete nummers, maar vlak "This Earth That You Walk Upon" niet uit, die heeft een hypnotische werking.

Ik heb het album ook als dubbelalbum, maar omdat "SAF" en "SFC" los op MusicMeter staan (vanwege de officiële release, toch?), heb ik de albums toch onafhankelijk van elkaar beoordeeld. Daarnaast is er voor mijn gevoel, en dat heb ik al eerder gezegd, een sfeerverschil tussen de beide albums (of: de beide gedeeltes van HET album) merkbaar. Ik vind "SAF" veel dreigender overkomen dan "SFC". "SFC" komt op mij iets melodieuzer/bombastischer over.

"This Earth That You Walk Upon" is mijn nummer 4 van het album, na de 2 door mij genoemde nummers en "70 Cities As Love Brings The Fall".

avatar van musicboy
Ik vind het tijd dat beide albums weer afzonderlijk uitgegeven worden.