Earth & Fire - Earth and Fire (1970)

3,79

Label: Polydor

1. Wild and Exciting (4:06)
  2. Twilight Dreamer (4:17)
  3. Ruby Is the One (3:28)
  4. You Know the Way (3:48)
  5. Vivid Shady Land (4:13)
  6. 21st Century Show (4:16)
  7. Seasons (4:09)
  8. Love Quiver (7:37)
  9. What's Your Name (3:38)
  10. Mechanical Lover * (4:12)
  11. Hazy Paradise * (3:46)
  12. Memories * (3:20)
  13. Invitation * (3:50)
  14. From the End Till the Beginning * (4:54)
  15. Lost Forever * (2:48)
  16. Song of the Marching Children [Single Version] * (4:08)
  17. Thanks for the Love * (3:40)
  18. What Difference Does It Make * (3:10)
42 BERICHTEN 2 MENINGEN
avatar van henk01
Staan een paar mindere nummers op maar het meeste is meer dan ok.
Ik heb de 18 nummer variant en de 9 toevoegingen voegen ook daadwerkelijk wat toe.

Ik zou zeggen aanschaffen als je van nederpop houd

avatar van kaztor

Het valt me op dat de bonustracks bij de cd's vaak dezelfde singles zijn met dezelfde b-kantjes.

Met 3 Originals als mooi startpunt lijkt het me een opgaaf om doublures te voorkomen.

Niet dat ik die heb, maar het lijkt me de beste optie na de Singles-verzamelaar.

Het is overigens vrij triest hoe Jerney uiteindelijk terecht is gekomen.
Als vakjury bij zowat het meest anti-muzikale muziekprogramma ooit, waarvij enige vorm van eigenzinnigheid op harteloze wijze wordt afgestraft.

avatar van musician
Er is natuurlijk ook niet zoveel extra méér dan de extra nummers die er zijn toegevoegd.

En dan mag je nog van geluk spreken dat Earth & Fire nog heel wat nummers heeft gemaakt (singles en b-kantjes) die dan niet de oorspronkelijke albums hebben gehaald.

Dat kan, op chronologische wijze, nu mooi alsnog worden toegevoegd. Maar ik geef toe, je hoeft niet om Memories verlegen te zitten....
En het zijn duidelijk altijd bonustracks, het vormt zelden een mooi geheel met het thema van het album. Alleen aan het eerste album kunnen er vrij makkelijk nummers worden toegevoegd, zonder dat het album daar "last" van heeft.

Het meest te betreuren aan Jerney Kaagman, vind ik zelf, alles nog eens overziende, dat ze feitelijk geen affiniteit heeft gehad met symfonische rock. Dat ze (met Earth & Fire) zo makkelijk is overgeswitched van prachtige symfo naar Weekend. En dan nog gezwegen met alles wat daarna is gekomen. Dat jureren ligt daar dan nog in het verlengde van.

Geen respectvolle keuzes. Feitelijk had Earth & Fire na Gate to Infinity de handdoek moeten werpen, als Chris en Gerard Koerts even geen acceptabel materiaal meer voor handen hadden. Jaap Eggermont wees als producer niet voor niets de tape van Reallity fills fantasy af.

Maar ja, het talent van Kaagman beperkte zich tot zang, ze was voor nummers afhankelijk van composities en spel van anderen. Een vrouw als Stevie Nicks houdt alles zelf in de hand en zal daarom haar verleden niet snel verloochenen. Want haar geschiedenis, dat is ze zelf, onlosmakelijk mee verbonden.

Kaagman heeft, met haar verleden, alle tijd en ruimte gehad om zich te bewijzen als de Nederlandse first lady of (symfo-)rock. Dat heeft ze opzichtig nagelaten.

avatar van spoiler
Ik heb deze plaat sinds kort op vinyl!! Geen herpersing, maar een puntgaaf plaatje uit 1970.
Wat is dit toch een heerlijk plaatje, welke je tijdens het draaien een retourtje 70er jaren geeft.

avatar van Droombolus
Niks mis mee inderdaad. Ze kwamen damaals in de studio beter uit de verf dan live. Ik zag ze een paar keer optreden in 1970 ( o.a. in Sarasani op Texel ) en dat was, om het maar netjes te zeggen, niet best .......

avatar van musician
Mijn ega herinnert ze nog vanwege een optreden op de sociëteit (zo internationaal waren de optredens nu ook weer niet ) rond 1973 en heeft daar ook geen al te beste herinneringen aan, qua geluid.

Het is jammer, dat dat destijds zo slecht was geregeld. Dat soort dingen is natuurlijk absoluut noodzakelijk om een (internationale) doorbraak te kunnen forceren.

avatar van Bluebird
Ik heb ze in '75 in een wat betere accommodatie (Cultureel Centrum Harderwijk) mogen meemaken, net toen To The World Of The Future op het punt stond te verschijnen - of net was uitgebracht. De akoestiek maakt dus alles uit want het geluid was top. De band zelf trouwens ook.

Dat was dan ook 5 jaar later en ik ga er van uit dat er aan de performance sindsdien ook wel het een en ander verbeterd moet zijn.

Om op het bericht van Hans (musician) terug te komen. The First Lady Of Symfo vind ik wel een toespasselijke benaming voor Jerney.
Maar ik vraag me nog altijd af waar haar hart muzikaal echt lag.
Ik geloof dat ze in de periode voor Earth & Fire in een soort van Soul bandje zong.
De Koertsen hoorden wel iets unieks in haar stem kennelijk.
De groep begon als een typische eind sixties band. Beetje Jefferson Airplane achtig met Cóvers en al.
Geleidelijk ging het de symfokant uit.
Maar het tijdsbeeld werd goed in de gaten gehouden en ik denk dat jerney daar wel een belangrijke rol in had.
In '' 75'' hoor je al voorzichtige Funk en dansbare ritmes voorbij komen.
Tja en in 1979 was het hek echt van de dam natuurlijk.

Maar geheel opmerkelijk is het niet dat de uitgesponnen symfo langzamerhand werd losgelaten. Welke band deed dat niet. Zelfs een vrij tradionele band als Camel zocht het ineens in wat lossere hippere popmuziek, iets wat hun totaal niet pastte, maar dat terzijde. Voorbeelden genoeg.
Maar Jerney leek mij wel een type die de trends goed in de gaten hield. En.... zij was toch de blikvanger van de groep, en heeft zeker invloed gehad betreffende de ommezwaai in muzikaal opzicht.

Niets voor niets ook dat de first lady of symfo ineens achter de tafel van Idols zat. Alles wat maar een goed uiterlijk had en een eigentijdse uitstraling + aardige zangstem, werd door haar omarmt.
Gewoon een commercieele tante dus.

avatar van Droombolus
bikkel2 schreef:

Ze heeft in de tussenliggende tijd voor BUMA/STEMRA en SENA ( auteurs- en muzikantenrechten organisaties ) gewerkt waarbij ze ook niet echt kameraschuw was.

avatar van spaceman
Mijn allereerste langspeler. Gekocht op 2 januari 1971. Nederlandse LP’s zouden een gulden in prijs stijgen, maar de platenboer was nog niet in de gelegenheid geweest zijn handel opnieuw te prijzen. Mazzel dus: ik mocht ‘slechts’ 13,90 afrekenen. Tja, twaalf jaar en natuurlijk heimelijk een beetje verliefd op Jerney. Apetrots op m'n LP. Mee naar school en draaien tijdens de muziekles, zo ging dat indertijd. Vooral de steviger nummers, lekker stoer tegenover de vrouwelijke klasgenootjes. Toch, na dik veertig jaar nog steeds een leuke plaat en, laten we eerlijk zijn, met een echte Nederlandse klassieker: Seasons (ook al is ie niet van eigen hand). "There were times before the sky was blue, before the sun could burn the dew, times without years and times without seasons. Dudududu dudududuhuhu"

avatar van henk01
Die George he

avatar van Marco van Lochem
Een goed debuutalbum van E&F. De singles zijn top, enkele albumtracks zijn meer dan de moeite waard...vooral het gevarieerde "21TH CENTURY SHOW" en het lange "LOVE QUIVER".