Muse - Drones (2015)

Label: Warner Bros.

1. Dead Inside (4:22)
  2. [Drill Sergeant] (0:21)
  3. Psycho (5:16)
  4. Mercy (3:51)
  5. Reapers (5:59)
  6. The Handler (4:33)
  7. [JFK] (0:54)
  8. Defector (4:33)
  9. Revolt (4:05)
  10. Aftermath (5:47)
  11. The Globalist (10:07)
  12. Drones (2:49)
avatar van repelstefan
Eerste nummer Psycho is te beluisteren op Youtube. Ik probeer mijn verwachtingen te temperen na het erg tegenvallende The 2nd Law maar dit klinkt wel een beetje meer als het oude Muse en dat is een goed teken.

avatar van Nicolage Rico
Psycho heeft iets weg van de oude Muse - en dat is meer dan prima, al haalt het lang niet het niveau van OOS en Absolution. Psycho is zo'n typisch stadionnummer; lekker bombastisch, klinkt vet, maar gaat errug snel vervelen, verwacht ik.

avatar van chevy93
From Matt: “To me, 'Drones' are metaphorical psychopaths which enable psychopathic behaviour with no recourse. The world is run by Drones utilizing Drones to turn us all into Drones. This album explores the journey of a human, from their abandonment and loss of hope, to their indoctrination by the system to be a human drone, to their eventual defection from their oppressors."

Titels klinken ook al erg gezellig!

avatar van jasper1991
Psycho is ouderwets lekker... benieuwd hoeveel er geëxperimenteerd gaat worden op dit album.

avatar van Mr. Rock
De oude stijl, maar niet het oude niveau, zo is mijn eerste indruk van Psycho. Als dit een voorbode is voor hoe het album gaat klinken wordt het zeker beter dan The 2nd Law, maar geen hoogvlieger.

avatar van JVT
JVT
Hier heb ik toch wel zin in! Na een paar flauwe albums hoop ik echt dat deze weer wat beter word.

avatar van stoepkrijt
Psycho klinkt lekker hoor, maar ik vind het wel een wat makkelijk nummer. Muzikaal, maar zeker ook tekstueel. Een nummer als dit is natuurlijk ideaal voor bij concerten (want het rockt erg goed), maar ik hoop dat de rest van het album toch wat spannender en origineler gaat zijn.

avatar van Fluvver
Mr. Rock schreef:

Dit was mijn gedachte ook.

avatar van sp00kjj
Dertien in een dozijn rocknummer. Erg teleurstellend. Mag toch wel hopen (en verwachten) dat Muse met meer dan dit op de proppen komt, heb ze nog altijd hoog staan. Vernieuwing is ver te zoeken.

avatar van JVT
JVT
Psycho is best een lekker nummer, maar idd zoals al eerder gezegd het is wel een makkelijk nummer. Zo 1 of 2 nummers op een album is niet erg maar dan mag de rest wel iets creatiever zijn.
Maar ben wel blij dat het weer gewoon gitaar muziek is en al die andere flauwelkul achterwege lijkt gelaten.

avatar van The_CrY
JVT schreef:

Je hebt helemaal gelijk. Dit is weer gewoon gitaar muziek. Met nadruk op gewoon. Prima, maar enorme achteruitgang qua geluid. Ik hoop dat de rest van het album wel wat verrassender is.

avatar van Lars Muziek.
Zelf ben ik geen fan van Muse, en zeker niet nadat ik het album 'The 2nd Law' had gekocht en geluisterd. Maar vanwege mijn vriend (maat) ben ik de release van het nieuwe album 'Drones' toch aan het volgen, ik geef het nog een derde en allerlaatste kans (ook na 'Black Holes & Revelations')
Maar na het luisteren van Muse's nieuwe nummer 'Psycho' geef ik het voor mij zelf al weinig kans dat ik dit album en Muse zelf goed ga vinden. Stiekem wacht ik toch nog even tot het album uit komt.. wie weet...

avatar van VladTheImpaler
Daar hebben we een van de bekende outro riffs van Stockholm Syndrome (en andere nummers). Maar dit klinkt wel lekker en kijk daardoor iets meer uit naar het nieuwe album.

avatar van Hedser
Reapers werd gisteren voor het eerst live gespeeld. Klinkt op het eerste gehoor erg lekker.

avatar van KKOPPI
Hedser schreef:

Die riff..heerlijk.

avatar van jellecomicgek72
Reapers klinkt vet! Psycho is ook nog wel oke, dit album gaat best oké worden denk ik.

avatar van chevy93
Doe mij dan maar die over-the-top stadionrock van The 2nd Law. Sommigen vinden het een mislukt experiment, persoonlijk vind ik dat album prima. Het album had in ieder geval eigenzinnigheid. Iets wat in Psycho toch wel ontbreekt.

Maar goed, van het vorige album vond ik eerste single Madness ook niets.

avatar van kobe bryant fan
Nu had ik toch wel een drone plaat verwacht!

avatar van Pinsnider
Net kwam Psycho voorbij op de radio. Poe, wat een tegenvaller. Komt bijzonder ongeïnspireerd op me over en ik ergerde me vooral kapot aan die drill-sergeant passages. Beetje standaard boos-gitaar-nummertje. Jammer, omdat Muse de laatste jaren toch juist heeft laten zien behoorlijk prettig onverwacht uit de hoek te kunnen komen. Hopen dat de rest van de plaat beter is....

avatar van oceanvolta
Pinsnider schreef:

Precies, ik hoop dat die drill-sergeant passages op de plaat uit het nummer worden weggelaten.

avatar van KKOPPI
Psycho is erg kort door de bocht inderdaad. Lekker nummertje niks meer. Reapers daarentegen neigt weer terug naar de 'authentieke versie' van de band.

avatar van Gele Stift
Blijkbaar blijft Muse worstelen met welke muzikale richting ze hun nieuwe platen moeten inslaan zonder zichzelf te blijven herhalen. Helaas is Psycho gewoon een herhalingsoefening van eerdere platen, zeker op tekstueel gebied kennen we het standpunt van Bellamy en zijn maatjes inmiddels wel.

Ik vind Psycho absoluut geen herhalingsoefening; gewoon een lekker Queens Of The Stone Age achtig nummer, waarbij de radio voluit moet.

fuckin' psycho, fuckin' BORING muzikaal zeg...in de outro lijkt er dan toch nog een kleine wending te komen. muzikaal zo saai, ik kan hier niets meer mee, sorry:) nu, ik ben al 10 jaar geen fan meer hoor

Gemixte reacties op de single 'Psycho'. Zelf vind ik het wel een erg lekker nummertje. Qua complexiteit is het zeker geen hoogstandje, maar moet muziek altijd 'moeilijk' gemaakt worden? Vele van de klassiekers van vroeger zijn verdomd handig in elkaar gezet (nu is het natuurlijk ook een kwestie van smaak of je deze wel of niet kan waarderen).

Het nummer doet wat het (volgens mij) ook als functie had: Het publiek opwarmen voor een nieuwe plaat van Muse en het een heerlijke 'rock out' vibe meegeven bij de concerten!

Met het nummer Reapers (waarvan sinds kort de live-versie op Youtube is verschenen) is overduidelijk dat Muse zich in dit album weer meer gitaar/bas/drum-georiënteerd laat zien. Naar mijn mening is hier helemaal niets mis mee! Ook krijg ik bij dit nummer weer meer een terugblik naar de Black Holes and Revelations en Absolution-albums. Ben erg benieuwd naar de studio-versie van dit nummer en de komende vrijgeving ''Dead Inside''.

Maar zoals al vaker is gezegd: Waarom zou je gaan vergelijken met eerder werk? Dit is Muse nu, en ik ben er persoonlijk van overtuigd dat ze weer een waardig album gaan afleveren.

avatar van The_CrY
walkwiththemusic schreef:

Maar zoals al vaker is gezegd: Waarom zou je gaan vergelijken met eerder werk? .

Terechte vraag en daar zouden nog pagina's discussies over kunnen worden gehouden. Heel ethische kwestie. Ik denk dat iedereen andere dingen wil van, om het bij deze plaat te houden, Muse. Persoonlijk, en dan spreek ik zowel uit perspectief van muzikant als van liefhebber, vind ik het belangrijk om bij elke nieuwe plaat stil te staan en te denken; "wat gaat dit toevoegen aan het bestaande oeuvre?". Hoe die vraag beantwoord gaat worden zal per band (en per liefhebber) verschillen. In het geval van Muse zou ik zeggen dat ze elke plaat zichzelf opnieuw hebben uitgevonden. Er is geen deel twee van geen plaat.

Bij het luisteren van 'Psycho' lijkt daar verandering in te komen wat mij betreft. Heeft te maken met wat je waardeert aan de band. Ik waardeerde het dat ze uitbundig gingen experimenteren en bombastischer werden met de plaat, maar dit lijkt een (naar mijn mening wat saaie) herhalingsoefening te zijn. De rest van de plaat kan alsnog geweldig zijn, maar de single hoef ik niet zo.

The 2e single dead inside pas weer makkelijk op de vorige 2 albums.

avatar van Rvdz
Linkje

Ik vind het een heerlijk nummer zelf.

avatar van VladTheImpaler
Zou eerder passen op Black Holes & Revelations denk ik. Deze heeft denk ik iets meer draaibeurten nodig dan Psycho

coldplaythebest
Depeche Muse