A Silver Mt. Zion - He Has Left Us Alone, but Shafts of Light Sometimes Grace the Corner of Our Rooms... (2000)

4,03

Canada
Label: Constellation

1. Broken Chords Can Sing a Little (8:39)
  2. Sit in the Middle of Three Galloping Dogs (5:08)
  3. Stumble Then Rise on Some Awkward Morning (6:04)
  4. Movie (Never Made) (3:23)
  5. 13 Angels Standing Guard 'Round the Side of Your Bed (7:22)
  6. Long March Rocket Or Doomed Airliner (0:05)
  7. Blown-Out Joy from Heaven's Mercied Hole (9:47)
  8. For Wanda (6:38)
105 BERICHTEN 4 MENINGEN
Hierover is laatst nog gesproken in het feedbacktopic en intern. Wij hebben hier eigenlijk ook geen goede oplossing voor: avant-garde dekt de lading niet en een genre als neo-klassiek impliceert dat klassiek wel op de site mag, wat niet zo is. Misschien toch maar het genre "overig" overwegen.

avatar van niels94
Weet ik en dat begrijp ik ook volledig. Inderdaad een lastig dillema. Je zou haast het genre 'overig' aan gaan maken, maar ja, dat staat ook zo vreemd... Verder zijn er ook nauwelijks alternatieven te bedenken eigenlijk. Lastige kwestie dus eigenlijk.

Om het dan maar over de muziek te hebben: blijft erg sterk. Toegankelijker en minder duister dan GYBE, waar ik stiekem nog steeds een beetje mee aan het stoeien ben al vind ik het wel erg mooi.

avatar van Eveningguard
Chevy even terugkomend op het thema van de plaat: Hoe ervaar jij dit album eigenlijk? Vind je dat het van dezelfde epiek en grootsheid van de albums van GY!BE is? Ik denk niet dat er veel mensen zijn die het zo ervaren.

avatar van chevy93
Nee, alles wat F#A# zo goed maakt, werkt hier niet. De eentonigheid zorgt voor steeds verminderende interesse en "de kunst van het weglaten" hadden ze soms iets meer moeten hanteren. Wat niet wegneemt dat ik de structuur vrij gelijkwaardig vind. Dat je met een gelijke structuur niet dezelfde beleving hoeft te hebben, wordt hier wel bewezen. Dit album zie ik vooral als een poging de schoonheid van muziek te vangen. Een dappere poging, maar toch niet helemaal geslaagd.

Een nog beter voorbeeld van wat ik hier benoem zijn de albums van Explosions in the Sky. Zet Those Who Tell The Truth (het epische, groots opgezette album) af tegen hun recente album, Take Care, Take Care (het mooie album waarbij het gaat om de schoonheid van de muziek). Twee totaal verschillende belevingen die ik ook op totaal verschillende momenten opzet, maar in principe wel met dezelfde structuur. En dan heb ik het nog niet eens over The Earth Is Not a Cold Dead Place (het emotionele album).

avatar van Eveningguard
Ik krijg een beetje het idee dat je dit als een soort vervolg op de oudere GY!BE albums ziet inplaats van een opzichzelfstaand project.

avatar van Koston

De tranen staan me haast in de ogen tijdens het beluisteren van "13 Angels Standing Guard 'Round the Side of Your Bed". Zo mooi en triest tegelijk...

avatar van kobe bryant fan
Sit in the Middle of Three Galloping Dogs.
Alleen al die titel is geniaal! Die violen gaan door merg en been en die drums klinken zo sterk.
Zulke muziek verveelt nooit!

avatar van kobe bryant fan
De 5 is terug van weggeweest.
Gewoonweg een van de beste platen ooit!
Geweldige muzikanten, ontroerende muziek en die vioolpartijen zijn gewoon hemels.

avatar van Dikkop
13 Angels Standing Guard 'Round the Side of Your Bed is (net als de titel van het album) onvoorstelbaar mooi.
Ik heb wel moeite om in de rest van de nummers te komen.
Efrim hoeft ook niet te zingen van mij.

avatar van kobe bryant fan
Ik vind het juist eens mooi, ik ben blij dat het ook maar voor 1 song is want alhoewel hij me ontroert kan ik z'n zang niet erg lang na elkaar hebben.
De intimiteit in die track vind ik ook geweldig.

avatar van Faalhaas

Die piano melodie in Movie Never Made is toch ook in een GYBE nr gebruikt? Weet iemand zo welke?

Edit: Gathering Storm dus

avatar van Misterfool
Ik had verwacht dat deze plaat een soort GYBE 2 zou zijn, maar tot mijn verbazing trof ik een album aan die een heel stuk subtieler was. Wat me gelijk opvalt is hoe mooi de verdrietige sfeer van broken Cords in de twee nummers daarna doorgezet worden. Gave plaat, van deze band wil ik nog vaker iets horen.

avatar van popstranger
Man, wat een ontdekking is deze muziek toch alweer. Had al lang weet van deze band maar nog nooit toegekomen om er eens deftig een album van te beluisteren. 13 Angels Standing Guard 'Round The Side Of Your Bed is zo'n magisch nummer; de dood loert om de hoek maar tegelijk wordt er zo'n prachtige sfeer opgeroepen die me toch dicht bij de hemel brengt mocht ik erin geloven.
Maar ga er maar eens aan staan om te beschrijven wat deze nummers oproepen. Beschrijven, uitleggen, recenseren… het maakt allemaal niet uit want deze muziek moet je voelen tot in elke vezel van je lijf.
Meer van dit!

ik ben er zeker van dat moest er een hemel bestaan en moest er een gouden poort bestaan die de toegang tot de hemel afsluit, je bij het opstijgen naar deze volstrekt fictieve plaats iets als 13 Angels Standing Guard 'Round the Side of Your Bed zou horen...

wat een godverdommes ongelofelijk mooi stukje muziek!

de rest van dit plaatje is lang niet mis, maar ik betrap me er steeds op dat ik dit wel duizend keer na elkaar zou kunnen horen.

HEMELS!!

avatar van Misterfool
A Silver Mt. Zion is een zijproject van GY!BE gitarist: Efrim Menuck en GYBE-violiste: Sophie Trudeau. De focus is hier kleinschaliger en intiemer. Eigenlijk hoor je voornamelijk een interactie tussen: viool ,piano, bas en drums. Haast een soort kamerorkest! Gelukkig is de kwaliteit van dit album even hoog als bij GYBE.
Met “Broken Chords Can Sing a Little” wordt het album langzaam en slepend ingeleid. Een trage opbouw, waar elke toets veel gewicht lijkt te hebben. De voicesamples zorgen voor een verlaten en rouwende sfeer. Moedeloos zelfs! “Sit in the Middle of Three Galloping Dogs” verhoogt daarna het tempo. De drums dicteren een treurmars die wordt ingevuld door huilende vioolpartijen. Deze spelen sneller en harder dan bij het vorige nummer. De bloeddruk gaat omhoog. In plaats van een enorme emotionele uitbarsting keert het verdriet weer terug. "Stumble then Rise on Some Awkward Morning" lijkt de pijn weer wat toe te dekken. Helemaal met die troostvolle pianopartijen. De viool volgt uiteindelijk het ritme van de piano’s. De rouw, en tevens dit drieluik, is afgesloten. Verdomd meeslepende manier om een album te openen.
Het beste nummer moet dan zelfs nog komen. “13 Angels Standing Guard 'round the Side of Your Bed” is welhaast onbeschrijfelijk. De langzame manier van opbouwen doet me denken aan de films van Tarkovsky. Het nummer beschrijft een welhaast religieus gevoel van verlossing. Prachtig en emotioneel! “Movie (Never Made)” is dan weer een welhaast akoestisch nummer met Menuck op zang. Hier valt het nog wel mee met hoe vals hij zingt. Een erg mooi en ingetogen nummer.
Door dat grandioze eerste half uur zou ik haast de laatste twee nummers vergeten. Hoewel ik “Blown-Out Joy from Heaven's Mercied Hole” wel mooi vind, is het me net iets te vrijblijvend. Het nummer heeft een mooie, haast neoklassieke sfeer. Daarnaast is het aanzwellende pianospel erg spannend. Ik mis echter wel de emotionele punch van de voorgaande nummers, hierdoor trekt het nummer wat aan mij voorbij.
“For Wanda” sluit het album echter erg sterk af. Dit nummer is weer een stuk emotioneler door die snijdende vioolpartijen. De spanning wordt tot halverwege opgebouwd, maar daarna valt het nummer stil. Een eenzame synthesizer speelt nog een hoopvolle melodie. Haast als een lichtstraal die binnenkomt in donkere kamer. Een mooie manier om een album af te sluiten.
Al met al, een verdomd sterk debuutalbum van aSMZ. Erg emotioneel en meeslepend. Rouw lijkt hier centraal te staan. Het, ten opzichte van moederband GYBE, kleinschaligere instrumentarium draagt bij aan de intieme sfeer. Hoewel het album wat stoom verliest na het eerste half uur, is het een pareltje. Terecht een hooggewaardeerd album hier op MuME.