Jamie xx - In Colour (2015)

Electronic
Label: Young Turks

1. Gosh (4:51)
  2. Sleep Sound (3:52)
  3. SeeSaw (4:28)

met Romy en Four Tet

4. Obvs (3:51)
  5. Just Saying (1:23)
  6. Stranger in a Room (2:57)

met Oliver Sim

7. Hold Tight (4:03)
  8. Loud Places (4:43)

met Romy

9. I Know There's Gonna Be (Good Times) (3:33)

met Young Thug en Popcaan

10. The Rest Is Noise (4:58)
  11. Girl (4:05)
  12. Stranger in a Room [Instrumental] * (2:57)
  13. Loud Places [Instrumental] * (4:43)
avatar van frolunda
De instrumentale nummers zijn best spannend en leuk maar zo gauw er een zanger of rapper opduikt vind ik het allemaal niet zo veel meer.Klinkt veel te veel mainstream en gewoontjes.Ik begrijp de hoge score,voor dit in mijn ogen middelmatig album dan ook niet zo goed.

avatar van JVT
JVT
frolunda schreef:

dit dus.
Die nummers met zangeres klinken wel heel erg als 13 in een dozijn top 40 muziek, het soort dance/house dat je moeder ook leuk vind.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
JVT schreef:

dit dus.

SeeSaw? Sorry, maar dat is gewoon klinkklare onzin. Dat nummer zou never nooit in de top 40 kunnen komen.

panjoe schreef:

Ben ik het mee eens. De zang is juist niet Top 40 geschikt.

FRIPI
I know There's Gonna Be is voor mij het slechtste nummer dat kan ook niet anders met drama rappert Young Thug.

Voor de rest wel een leuk album met hier en daar een hoogvlieger. Soms ietwat cheezy maar naar een paar luister beurten niet storend.

avatar van Rhythm & Poetry
Terwijl jij een nog grotere rugzak gaat kopen, ga ik I Know There's Gonna Be (Good Times) verdedigen. Ik vind dit met afstand de lekkerste track van dit jaar. De geweldig catchy sound van Jamie xx op dit nummer wordt geweldig benut door twee ijzersterke gastartiesten. Uiteraard, tekstueel is het eenvoudig maar daardoor blijft het juist zo lekker hangen en daarom past het zo goed bij de aanstekelijke productie. Young Thug heeft een heerlijke lichte stem en samen met Popcaan brengen ze een hele zonnige sound. Deze track staat voor mij voor de kleuren geel en oranje in het artwork. Je moet, vind ik, een echte zuurpruim zijn als je deze gezelligheid niet kunt waarderen.

Maar goed: smaken schmaken.

JVT schreef:

Leuke soundbite. Alleen klopt het niet. Mijn moeder (en nog veel meer moeders) vinden hier geen zak aan. Er zijn trouwens genoeg hippe moeders, die dit weer wel waarderen. Maar goed, zo lopen we vast.

En die nummers met die zangeres klinken best wel wat als, kom, hoe heten ze nou toch, iets met twee letters uit het alfabet. Niet echt top 40 spul. Overigens: er is niets mis met goede top 40 muziek. Dus....

avatar van Joe D
Young Thug zijn stem alleen is al een instrument.

avatar van paddy pipedown
De man heeft een best herkenbare stijl (met name door zijn drumcomputer-gebruik);
Hoe gevarieerd de tracks ook klinken, je hoort dat het meneer XX is.
Soms komt hij verassend sterk uit de hoek en met name de eerste paar tracks zijn zeer genietbaar. Daarna hoor ik ineens The XX in mindere vorm en een liedje met Young Thug. Die track, wat je er ook van vindt, zou niet op die plaat moeten staan. Past niet.
De flarden geluiden uit the Rave-scene doen wat geforceerd aan, waar het bij bv. Burial ( daar heeft ie dit truckje van afgekeken) als een onmisbaar ingredient voelt.
Verder mag ik het plaatje toch graag draaien en verveelt het op een op andere manier niet snel.
Een 3,5.

avatar van AstroStart
Vijf nummers van dit album staat in de MusicMeter Rotatielijst op Spotify: MusicMeter Rotatielijst (The Best Of) on Spotify - open.spotify.com

Rhythm & Poetry schreef:

Maar goed: smaken schmaken.

Jij vind alles gezellig dat maakt het nou ook onrealistisch maar zoals je al zei over smaak valt wel degelijk te twisten.

avatar van Rhythm & Poetry
Ik vind Sun Kil Moon ongezellig.

avatar van Rudi S
Rhythm & Poetry schreef:
Ik vind Sun Kil Moon ongezellig.

Met een kopje T en versierde cakejes is dat ook best gezellig.

avatar van Rhythm & Poetry
Dat is dan wel weer waar. Het best zelf versierde cakejes. Of koekjes met glazuur.

avatar van Hedser
Ik ben niet heel erg bekend in dit genre, maar vind dit wel een hele lekkere plaat. Mijn favorieten zijn Gosh, Sleep Sound en Loud Places. I Know There's Gonna Be (Good Times) vind ik niet per se een slecht nummer maar past wat mij betreft totaal niet bij de rest van de nummers en had er wel af gemogen. Desalniettemin is In Colour een heel leuk plaatje voor de zomer.

Comrade schreef:
De zomerplaat. Wie beter suggesties heeft, shoot.

Mbongwana Star - From Kinshasa (2015)

Was eigenlijk wel een beetje teleurgesteld in de tracklisting met zoveel nummers die we al eerder konden horen. Girl was een van mijn meest gedraaide (en geliefde) nummers van 2014, net als All Under One Roof Raving, dat het niveau hier nog wat verder omhoog had kunnen halen, maar jammer genoeg ontbreekt.

Verder weet ik het nog niet zo hiermee. Loud Places kwam regelmatig langs op mijn recente roadtrip door Andalusië en is dus een fijne vakantieplaat die goede herinneringen oproept. Sowieso het nummer dat het dichtst bij The XX blijft al was de laatste XX-plaat eigenlijk ook al min of meer Jamie solo volgens mij. De nieuwe nummers weten nog niet echt te overtuigen helaas. 'Good times' bevalt me stilaan wel beter dan een maandje geleden.

avatar van Supersid
Aanvankelijk een teleurstelling, maar nu na enkele beurten komt er toch iets bovendrijven dat mijn verwachting voorzichtig benadert. Al blijf ik toch stiekem hopen op snelle output van het moederschip

herman schreef:

Dus daarvandaan zond je jouw top 10!

west schreef:

Dus daarvandaan zond je jouw top 10!

Yes, vanuit Granada.

Ben het nummer sindsdien nog meer gaan waarderen.
De rest van het album moet nog steeds een beetje landen, op de nummers die ik al kende na dan.

Bij mij ging dat ook zo. Inmiddels zijn er heel wat kwartjes gevallen.

Improvision
Ik vind de plaat steeds minder goed. Buiten Gosh en Sleep Sound is het eigenlijk gewoon degelijk / goede middelmaat, niet echt zeer speciaal.

avatar van RadioMad
Fijn plaatje hoor. Grappig genoeg springt 'The Rest is Noise' er bij mij wel bovenuit. Die heb ik nog niet vaak genoemd zien worden in eerdere reacties.

ohmusica
Bij mij aanvankelijk ook niet zo geweldig bevonden, maar het werd uiteindelijk een fijne zomerse soundtrack, zoiets dat ooit zal vervliegen maar voor het moment ben je er blij mee.

avatar van iHateDolphins
Ik vind dit toch wel een fijn plaatje hoor. sleepsound en girl steken hier wel boven uit en zou ik afzonderlijke track 5 sterren geven. moet wel zeggen dat er ook veel 3 sterren tracks tussen staan en i know there's gonna be had van mij idd van de plaat afgemogen. Geen slecht nummer maar doordat hij niet op de plaat past wordt het wel een slecht nummer. Het trekt je geheel uit de vibe van het verdere album en dat vind ik gewoon zonde. al met al toch gewoon een heerlijk album. Bijzonder is dat het aan de ene kant best moeilijke nummers zijn waar je goed naar moet luisteren om alles mee te krijgen, aan de andere kant luistert het ook weer makkelijk weg op de achtergrond.

Improvision schreef:

Mee eens

avatar van Bobo_NL
Ik snap niet wat mensen zo geweldig aan Gosh vinden eerlijk gezegd. Ik vind het juist een van de mindere nummers op dit album. Doet wat denken aan Burial qua stijl, misschien daarom? Maar ik ben blijkbaar in de minderheid

Chocolate
Genieten dit!

avatar van MaksimMilan
Het fijne aan dit album is dat het aan de ene kant heerlijk makkelijk weg luistert, maar dat het aan de andere kant op geen een moment eentonig wordt. Misschien komt dat omdat UK Garage wel altijd mijn favoriete elektronische dance genre is geweest. Dit is in ieder geval een uitstekende toevoeging aan het lijstje Settle, Trouble en SBTRKT.

avatar van WoNa
Met dit album ga ik totaal uit mijn comfortzone. Vooral door de aanwezigheid van alle drie de leden van The xx. Die drie nummers vind ik dan ook veruit het beste. Hoe je met bijna niets een prachtig nummer kunt maken, tonen Jamie xx en Oliver Sims aan. Op een enkele uitzondering na kan ik niet zo heel veel met de rest van de muziek. Laat ik het mijn generatiekloof noemen. Daarom 2,5 sterren voor de drie prachtnummers en een halve voor de spaarzame andere momenten.

Het hele verhaal staat hier op WoNo Magazine