Smashing Pumpkins - Gish (1991)

Label: Hut

7. Snail (5:11)
  8. Tristessa (3:33)
  9. Window Paine (5:51)
  10. Daydream (3:08)
  11. Starla [2011 Mix] * (11:01)
  12. Siva [Peel Session] * (4:49)
  13. Honeyspider [Reel Time Demos / 2011 Mix] * (2:54)
  14. Hippy Trippy [Crush Music Box Demo] * (3:33)
  15. Snail [Live Radio Performance] * (5:48)
  16. Plume [2011 Mix] * (3:34)
  17. Bury Me [Reel Time Demos / 2011 Mix] * (4:48)
  18. Day Dream [Old House Demo] * (2:05)
  19. Tristessa [Sub Pop Single / 2011 Mix] * (3:48)
  20. Girl Named Sandoz [Peel Session] * (3:35)
  21. Jesus Is the Sun [Apartment Demo] * (2:55)
  22. Blue [Gish Sessions Demo] * (4:07)
  23. Smiley [Gish Sessions Demo] * (3:36)
  24. I am One [Reel Time Demo / 2011 Mix] * (4:21)
  25. Seam [Suffer / Apartment Demo] * (4:09)
  26. La Dolly Vita [Sub Pop Single / 2011 Mix] * (4:18)
  27. Pulseczar [Gish Sessions Demo] * (3:32)
  28. Drown (Alternate Guitar Solo) * (8:17)
avatar van LucM
Het debuut van The Smashing Pumpkins heb ik eindelijk op de kop kunnen tikken. Destijds ondergesneeuwd door de albums van Nirvana en Pearl Jam maar zeker een tijdloos klasse-album. Overigens vlekkeloos geproduceerd door Butch Vig (dat heeft Gish met Nevermind gemeen) en Smashing Pumpkins etaleren hier reeds hun eigen stijl: bezwerende, soms psychedelisch getinte rocksongs met dynamische afwisseling van rustige en heftige passages, het nasale stemgeluid van Billy Corgan, de roffelende drums met ook ruimte voor gitaarsolo's. Een reeks coherente songs en de voorbode van hun meesterwerk en doorbraakalbum Siamese Dream.

LucM schreef:
hun meesterwerk en doorbraakalbum Siamese Twins.

Welk album?

gecorrigeerd.

Toch moet je me eens uitleggen hoe dat zit met dat 'eindelijk op de kop tikken'. Wil dat zeggen dat je er onlangs pas voor het eerst naar geluisterd hebt of kon je niet aan de cd/lp komen?

avatar van LucM
Dit album zocht ik al een tijd (sommige nummers kende ik al) en ik heb ze eindelijk op een platenbeurs kunnen vinden.

avatar van HansVon
Afgelopen week had ik een Smashing Pumpkins mood. De eerste 3 albums weer eens een keer afgeluisterd en het is dus eens een keer tijd om ze hier mijn stem te geven. Gish heb ik slechts enkele maanden in bezit en had niet gedacht dat deze zo ongelofelijk goed zou zijn. De ruigere nummers zo fraai afgewisseld met typische "SP ballads"... maar ook hun heerlijke kenmerkende tempowisselingen in vele nummers. Favoriete nummers wisselen elke keer als dit album draai, dus ga er geen opnoemen want doe de andere tekort! Twijfel tussen 4.5 en 5 :/

Ik vind deze de laatste tijd ook steeds beter. Misschien is Mellon Collie dan wel beter in zijn geheel, de productie vind ik hier fijner. Vooral drum en bas klinken hier zo lekker.

avatar van itchy
Mellon Collie beter in zijn geheel? Met een stuk of 18 nummers minder misschien wel ja.
Voor mij is dit de beste Pumpkins, en werden ze per plaat minder. Soms met hele kleine stapjes (Siamese Dream doet hier amper voor onder), soms met reuzenpassen zoals de stap naar Adore. Mellon Collie ervaarde ik ten tijde van de release als een enorme teleurstelling, ook omdat iedereen er lyrisch over was, en ik kan er nog steeds weinig mee.
Gish koester ik, tien topsongs zonder overbodig vet, en in plaats zich te kleden als Pinhead uit Hellraiser trok Billy Corgan in de vroege periode nog wel eens een gezellige bloemetjesjurk aan.

ah dat zal t verschil zijn, ik ben een fan van Pinhead

Maar geef me nog een paar jaar, wellicht ga ik dit ook wel de beste pompoenenplaat vinden.

avatar van HansVon
Net pas Adore besteld.... ik had na Mellon Collie ( uiteindelijk ook fantastisch album ) effe genoeg Pompoenenplaten.
Maar dit album keihard gedraaid nu ! Wat is Window Paine toch een geweldig nummer !