King Crimson - In the Wake of Poseidon (1970)

Label: Island

1. Peace - a Beginning (0:50)
  2. Pictures of a City (8:01)
  3. Cadence and Cascade (4:37)
  4. In the Wake of Poseidon (7:56)
  5. Peace - a Theme (1:15)
  6. Cat Food (4:55)
  7. The Devil's Triangle (11:35)
  8. Peace - an End (1:52)
  9. Cat Food [Single Version] * (2:47)
  10. Groon [Single B Side] * (3:31)
avatar van rock-rick
Net heb ik Islands al verhoogd naar vijf sterren en dat gaat ook bij dit album gebeuren. Dan heb ik, uitgezonderd Lizard die ik nog niet gehoord heb, alle albums van King Crimson die tussen '69 en '74 uitgebracht zijn vijf sterren gegeven. Om dan vervolgens, na het beluisteren van Lizard, aan de albums uit de jaren '80 en later te beginnen.

King Crimson maakt iets in mij los, alles wat zij doen spreekt mij op een aparte manier aan. Ik kan niet goed beschrijven wat King Crimson met mij doet, maar het is mooi en nog geen andere band heeft dit in mij naar boven gebracht.

Ozric Spacefolk
Ik word helemaal waus van deze plaat...

King Crimson en Fripp en personeel etc.schieten soms wel erg door...

Misschien allemaal heel knap en experimenteel enzo, maar ik vind de nummers niet goed en zelfs slecht... Niet om aan te horen, dit...

Naar mijn smaak/mening, heeft King Crimson maar 3 leuke platen in de 70ies gemaakt: het debuut, Lizard en Red...

avatar van HammerHead
kaztor schreef:

Ik vind het een nummer met een zinderende, lang uitgesponnen opbouw en een weergaloze finale waarin het lijkt alsof je in de hel bent beland. De muziek aan het einde klinkt alsof het door de duivel himself gecomponeerd is. Zelfs de meest duistere doommetal-band verzint niet zoiets macaber klinkend.

Het einde van het titelnummer van Lizard klinkt ook zo waanzinnig vet.

King Crimson heeft The Devil's Triangle ook niet zelf verzonnen. Er wordt hier behoorlijk zwaar voortgeborduurd op het thema Mars, the Bringer of War uit de Planets suite van Gustav Holst.

avatar van Maarten0402
Erg gaaf album. Helemaal gaaf als je helemaal in "In the court of the Crimson King" was om deze daarna gelijk te draaien. Veel raakvlakken, maar toch ook weer een eigen sound ten opzichte van het vorige album.

En het artwork is echt supermooi.

Aquila
Net deze (Young and Healthy as a Rose) nogal obscure Joegoslavische new wave film gezien. Gedurende zeer veel scènes van de film (die behoorlijk chaotisch en neurotisch is) King Crimson op de soundtrack: The Devil's Triangle (a.k.a. Mars).

avatar van Droombolus
Maarten0402 schreef:

Vooral de eerste kant van de LP dan. Op kant 2 gaat het opeens een heel andere kant op ......

avatar van kaztor
Yup. Kant 2 zit al helemaal in Lizard-sferen .

avatar van Tony
Wat een wijvenpraat over "kopie van In the Court" zeg. Pictures lijkt op 21st Century Man, Cadence and Cascade is een vergelijkbaar rustmoment. Pfff. Nou en? Ik geef 't je te doen; Na het daverende succes van je debuutalbum is de helft van je band vertrokken en het is tijd voor de 2e worp, wat doe je dan? Beetje op safe spelen, misschien? Nee hoor!! Onder leiding van Robert Fripp is In the Wake zo mogelijk nog experimenteler, met Cat Food en Devil's Triangle zelfs neigend naar jazz en fusion, met fantastische gitaar, mellotron en pianosoli, afgewisseld met 3 heel stemmige intermezzo's en een akelig hoog niveau van musiceren van begin tot eind. Ik snap de veel lagere waardering voor dit album ten opzichte van "In the Court" hier, maar ook op een ProgArchives, dan ook voor geen musicmeter.

avatar van Ducoz
Weet je dat dat precies mijn gedachte was! Niets mis met deze plaat, zeker als de plaat waarvan deze plaat een 'kopie' zou zijn zo'n meesterwerk is.

Aquila
Devil's Triangle werd altijd al in de originele bezetting gespeeld op Tour, onder de titel Mars. Is veel materiaal van de eerste plaat. Die inderdaad nauwelijks onderdoet voor het debuut.

avatar van niels94
Gezien het niet al te spetterende gemiddelde verwachte ik hier niet veel van, maar dit blijkt een behoorlijk gaaf album. Misschien toch maar eens wat dieper de discografie van deze band induiken

avatar van liefkleinhertje
De Steve Wilson mix klinkt gewoon weer fantasties (ik heb een zwak voor de remixen van deze meneer) met als bonus nummers Groon Peace an end en Cadence and Cascade
Dan zit dr ook nog een muziek DVD bij (even voor de Belgen :dat is een soort CD die je alleen kan afspelen op een DVD speler ,Blue ray kan ook)
Met daar op dit album in 5:1 digital surround (met Groon)
2010 new stereo mix (met Groon)
30th anniversary remaster
Bonus tracks Cat foot en groon (single version),Cadence and Cascade 3x ,Groon 3x ,The devils triangle (rehearsal) en Peace en end

avatar van c-moon
Misschien moet Liefkleinhertje eerst eens leren spellen - de meeste Belgen, maar bedoeld worden dan de Vlamingen; de Walen spreken Frans, die zie ik hier nog niet zo gauw belanden - kunnen dat namelijk wél.

avatar van Stalin
King Crimson - Top Of The Pops - Cat Food (March, 1970)
Youtube

avatar van R-Know
Kant a is geweldig,
Kant b is dat niet.
Cat Food is nog net redelijk, The Devil's Triangle is regelrechte bagger. Voor mij.
Ik stel mijn stem bij naar 3,5 ster. Dat komt zeker niet door de peace stukjes.

avatar van Tony
R-Know schreef:
The Devil's Triangle is regelrechte bagger. Voor mij.

Hoe kun jij Cirkus van Lizard geweldig vinden en The Devil's Triangle bagger? Zo veel verschil zit daar toch niet tussen. Please explain yourself.

avatar van R-Know
Tony schreef:

Voor mij toch wel een heel groot verschil deze nummers.
Cirkus is een melodielijn, fatsoenlijke opbouw, georganiseerd met hier en daar een spannend uitstapje.
TDT is geen uitstapje, maar kompleet van het pad, chaos waar nauwelijks lijn in te ontdekken is. Voor mij niet dan.

Maar: zoveel lijken deze nummers toch niet op elkaar dat je dit vraagt?
Echt veel duidelijker kan ik het niet