King Crimson - In the Wake of Poseidon (1970)

Label: Island

1. Peace - a Beginning (0:50)
  2. Pictures of a City (8:01)
  3. Cadence and Cascade (4:37)
  4. In the Wake of Poseidon (7:56)
  5. Peace - a Theme (1:15)
  6. Cat Food (4:55)
  7. The Devil's Triangle (11:35)
  8. Peace - an End (1:52)
  9. Cat Food [Single Version] * (2:47)
  10. Groon [Single B Side] * (3:31)
avatar van Toon1

avatar van ChrisX
Hmm... vind ik te ver gaan. Dit is album is Robert Fripp's manier om te bewijzen dat King Crimson wel degelijk nog levensvatbaar was na het vertrek van toetsenist / fluitist Ian McDonald. Kortom, dat hij in staat is om een plaat af te leveren die qua sfeer het debuut minimaal evenaart. Dat is hem in mijn ogen prima gelukt en opname-technisch is deze ook al een stuk beter dan het debuut.

avatar van Paalhaas
Toon1 schreef:
Klint een beetje als een rip-off van de eerste plaat.

Precies mijn gedachte. Het idee is volledig hetzelfde, het resultaat een stel duidelijk inferieure nummers. Het lijkt een beetje op het 2e album van de Doors in dat opzicht, al vind ik die wel nog steeds erg sterk.

avatar van IMPULS
Okee, plaat qua composities iets minder dan hun debuut. Maar luister het titelnummer nog eens, liefst op stevig volume. Als je van die mellotron houdt is het hier smullen.
Trouwens, plaat heeft een donker sfeertje in zich, die ik bij hun eerste mis. En Devil's Triangle is toch stuk spannender dan dat stomvervelende gefreak (Moonchild) op hun eerste.
Conclusie: een 4

Voor mij ook een 4 , de drie peace - stukjes vind ik eigenlijk totaal niet interessant, en dragen niets bij tot het geheel van de plaat. Pictures of a City is aardig, maar voor een groot deel een herhaling van 21 Century Schizoid man, er worden zelfs dezelfde truukjes en spielerei toegepast, met het chaotische einde inbegrepen.

Cadence and Cascade , het titelnummer en Cat Food vind ik dan weer pareltjes.

Flikker die drie tussendoortjes eraf, en zet Devil's Triangle als eerste nummer in de tracklisting, en dan zou ik tot een 4.5 kunnen komen.

avatar van thyson
cool!

Erg mooie hoes met een aantal erg mooie liedjes.

avatar van Waldo Jeffers
Hmm deze plaat wordt zo te zien zwaar ondergewaardeerd hier... Duidelijk geen blauwdruk van hun debuut, maar een volwaardig nieuw album waarmee Fripp bewijst dat KC een heel grote groep van worden, een 4

Pictures Of A City en The Devil's Triangle werden al live gespeeld vóórdat In The Court... was uitgekomen (resp. als A Man, A City en Mars). Wat dat betreft is er dus weinig nieuws onder de zon.
Het titelummer klinkt meer als een remake van In The Court dus zijn er wat mij betreft maar 2 echt nieuwe nummers, waarvan vooral Cat Food fantastisch is. De band was in verval geraakt en dat hoor je er toch wel een beetje van af.
Is het daarom een slecht album? Ik vind van niet. Misschien niet zo origineel, maar de nummers heben genoeg kwaliteit om het een zeer aantrekkelijk album te maken.

avatar van Darkshines
Te schandalig voor woorden, gewoon een kopie, maar dan meer een B-kant liedjes. echt zoveel dingen en elementen zijn hetzelfde, vooral het titelnr. lijkt verdomd veel op nr.3 van het eerste album, erg jammer, omdat ze muzikaal zoveel in huis hebben om andere dingen te proberen.

avatar van kaztor
Een kopie van de eerste? Ergens wel, ergens niet. Devil's Triangle lijkt te zijn geschreven door de duivel himself en Catfood is een soort voorloper van de stijl van Lizard.

Toch een 4,5!!!

avatar van jurado
ook niet mijn favo crimson album al is het titelnummer (die heerlijke huilende mellotron ) wel één van mijn favoriete nummers van de band.
Ik zie dit album niet als een copie maar meer als een logisch vervolg.
Grotendeels zelfde muzikanten en hierna werd de band korte tijd opgeheven om terug te keren met een geheel andere plaat. ...en andere muzikanten.

avatar van kaztor
Nu ik er weer eens naar luister en ik kijk naar het gemiddelde van dit album wordt ik toch een beetje droevig.
'Schandalig ondergewaardeert' is mijn concluderende gedachte.

Pieter Paal
Na het meesterwerk 'In the court of the Crimson King' zou je kunnen denken dat de volgende platen veel minder zullen zijn.
Het resultaat van dit vervolg-album valt hartstikke mee.
Deze plaat is wederom een hutspot van diverse stijlen.
Het rustige door Gordon Haskell gezongen 'Cadence and cascade' is echt een pareltje. Later zou hij nog als solo-artiest op de voorgrond treden met het nogal zoete album 'Harry's bar'.
'The devil's triangle' is een heel eng nummer en een soort 'Symphony from the devil'. De hit 'Cat food' is een lekker rocknummer met een prachtige intro en doet mij denken aan de single 'Apples and oranges' van Pink Floyd. Ook het titelstuk is een uitschieter.
Robert Fripp zou kort na het verschijnen van dit album in therapie gaan.
Het debuut-album van Giles, Giles & Fripp is ook wel grappig.

avatar van Gajarigon
Toon1 schreef:
Klint een beetje als een rip-off van de eerste plaat.

Helemaal mee akkoord. De intro is hier weliswaar als een apart nummer aangegeven, maar die was er ook op ItCotCK. Dan krijgen we een jazzy nummer met snelle drums, een start-stop stukje en een abrupt einde. Het volgende nummer de stille balad, het daaropvolgende nummer een bombastisch begin om dan toch in een ballad over te gaan... het klinkt erg bekend in de oren.

Gelukkig gaat de plaat daarna een wat andere richting uit. En natuurlijk is het niet erg als een plaat klinkt als het KC debuut, want dat is een erg goede.

avatar van Droombolus
De ene z'n manna is de ander z'n vergif. Ik vind kant A ( da's tracks 1 t/m 4 voor de digitalen ) helemaal hieperdepiep en daarna is het schluß en vinden we de koning terug in de goot als kattenbrokje.........

avatar van i.Ron S.
In the Wake of Poseidon vind ik eigenlijk het beste nummer van King Crimson samen met Epitaph.
Buiten de wat flauwe peace fragmenten vind ik niets slecht aan dit album.

Darkshines schreef:

Pffff... Je hebt het hier wel over King Crimson, hoor. Niet Frans Bauer. En deze band heeft zich m.i. allang bewezen. Dus, mag er een plaat een beetje identiek aan een andere zijn? Ach, waarom niet?

Joy
gezien het hoge niveau mnag dat idd best

de plaat was geen makkelijke bevalling dus de beschuldiging gaat niet echt op

avatar van dj maus
Soms wat te weeïg. Mist de drive van het debuut, maar aangezien ik hun sound in deze periode wel erg kan waarderen (mellotrons! ), toch zeker het beluisteren waard.

avatar van vin13
Niet helemaal overtuigend maar neem de tijd en dan zeker de helft wel voldoen. De hoes vind ik overigens spuuglelijk.

avatar van roelenbastiaan
Ik vind dit echt een geweldige plaat. ik heb wel gemerkt dat de muziek beter tot zn recht komt als je t volume wat harder zet. trouwens, dit album doet me heel erg aan Pink Floyd denken.

Graveyardscene
Leuke opvolger van "In the Court of King Crimson"! K' heb alleen wat schrik om de volgende platen van hun uit te checken, aangezien daar heel veel line-up wisselingen zijn gebeurt... Hier is het nog enigzins stabiel.

avatar van ChrisX
Graveyardscene schreef:

Is niet nodig want het muzikale nivo blijft angstaanjagend groot. En het is ook niet nog meer van hetzelfde maar Fripp c.s. zoeken het avontuur wat meer op. Juist de 2 albums die na In The Wake komen behoren tot mijn persoonlijke KC favorieten.

Joy
Graveyardscene schreef:

hey, dat maakt crimson juist zo boeiend

moet er niet aan denken dat men aan een vertrouwde sound zou blijven hangen

Graveyardscene schreef:

Vraag je jezelf maar even af waarom er veertig jaar na dato nog steeds vol lof over deze band wordt gepraat.

Graveyardscene schreef:

Nou, noem de bezetting van dit album maar stabiel.
Ian McDonald had de band verlaten.
Greg Lake had de band verlaten. Hij zong nog wel wat nummers in, maar liet het baswerk over aan Peter Giles.
Michael Giles had de band verlaten, maar drumde als sessiemuzikant z'n partijen in.
Fripp trommelde z'n oude schoolvriend Gordon Haskell in om Cadence... in te zingen.
Gezellige bende, dat King Crimson

avatar van MartinoBasso
Schandalig laag gemiddelde hier voor deze plaat! Deze is toch niet zoveel minder als hun vorige? Agree, het is een herhalingsoefening, maar wel een goede. Ik vind deze plaat fijner wegluisteren als 'In the court of The Crimson King', voornamelijk door het ontbreken van een 'Moonchild'.

Graveyardscene
Inderdaad MartinoBasso, dit is een uitstekende opvolger van hun debuut!