Rush - Hold Your Fire (1987)

Canada
Label: Mercury

1. Force Ten (4:31)
  2. Time Stand Still (5:09)

met Aimee Mann

8. Turn the Page (4:55)
  9. Tai Shan (4:15)
  10. High Water (5:33)
avatar van Tony
Ik kan er niet over oordelen. Als het goed is komt ie vandaag in m'n brievenbus, net op tijd om er over te kunnen meepraten tijdens de marathon. En ik ben niet de enige die Rush CD's heeft aangeschaft deze week, toch? Ruud en Lennert zorgen voor een tijdelijke Rush revival in NL met hun MuMe marathon, geloof ik...

avatar van vielip
Alle Rush albums staan hier al jaren in de kast. Zowel op lp als cd. Maar inderdaad krijg ik ook het idee dat er een Rush hype aan de gang is. Zeker hier op MuMe dan toch
Dit Hold your fire behoort wat mij betreft tot de toppers van de band. Maar ja, dat vind ik van de hele reeks vanaf A farewell to kings t/m Roll the bones...

avatar van Casartelli
Wat mij betreft zitten we toch wel in een neergaande lijn hier (al is het duiden van de reeks Grace Under Pressure (5,0) - Power Windows (4,5) - Hold Your Fire (4,0) natuurlijk enigszins een first world problem). Ik schreef al eerder dat er wat mij betreft iets meer matige nummers op dit album staan en dat lijkt niet los gezien te kunnen worden van de wat langere speelduur hier; het hoefde niet meer op een lp te passen.

Daarnaast waren de heren in de jaren '80 erg druk met muzikaal-technisch vernuft, nieuwe geluidjes, etc. Op Hold Your Fire bekruipt mij soms het gevoel dat die hobby de muziek wat in de weg zit. Voor het eerst en voor het laatst.

avatar van Leptop
WTF! Zit de cd van Hold Your Fire niet in het doosje . Hold the thief!
Dat is even een tegenvaller. Was net van plan met hoofdtelefoon te gaan luisteren. Eerst nog even zoeken. Ik heb geeeen idee ...

avatar van Pitchman
Mission' is een wereldnummer. Ja daar blijft het ook bij. De rest kan mij in ieder geval echt niet boeien. Bij 'Counterparts' begon het Rush vlammetje pas weer te branden. Heb veel meer met 70's en 90's Rush.

avatar van uffing
Dit is de laatste van inderdaad vier magistrale platen. Alleen de laatste twee nummers houden het album voor mij van de maximale score af.

Pitchman schreef:

Ik heb datzelfde gevoel. A Farewell to Kings, 2112, Hemispheres en Moving Pictures zijn wat mij betreft hun beste albums!

Jammer dat de heren niets meer doen....

avatar van lennert
Ik ben dol op de jaren '80 Rush, maar ik begrijp van dit album toch wel enigszins waarom het bij de fans allemaal wat minder aanslaat. Time Stands Still is wel het meest poppy dat de band tot dan toe heeft gemaakt en heeft buiten enkele mooie zanglijnen en baswerk toch net niet heel veel te bieden. Gelukkig zijn Force Ten, Lock And Key, The Mission, Turn The Page en High Water echt hele mooie proggy popsongs waarbij de keys en Lee's zang zoveel goedmaken dat het allemaal toch prima uit te zitten is. Het is een goed teken dat een van de tot nu toe mindere albums bij mij alsnog zoveel goedkeuring krijgt, want ik kan me ook echt onmogelijk storen aan waar ik naar luister!

Tussenstand:
10. Hold Your Fire
11. Caress Of Steel
12. Rush

avatar van RuudC
Het goede nieuws is dat mijn score een ster gestegen is en het slechte nieuws is dat ik er nog steeds weinig mee kan. Rush zit vol in de gladde jaren tachtig sound met een grote rol voor de keyboards. De vorige albums hebben me overtuigd dat Rush daar nog steeds volledig zichzelf kan zijn, maar hier beginnen ze me te verliezen. Hold Your Fire heeft een gladde, maar vooral veel te veilige sound. Er kan haast niets misgaan, maar tegelijkertijd zijn alle scherpe randjes vakkundig vlak gemaakt en is iedere spanning verwijderd. De laatste keer dat ik dit album hoorde, vond ik het vreselijk, maar inmiddels kan ik me er niet echt om storen. Het is natuurlijk wel jammer dat dit kwalitatief niet in de buurt komt van Grace Under Pressure, laat staan Power Windows. Veel bands uit de jaren zeventig zijn de AOR tour opgegaan in de jaren tachtig. Velen faalden miserabel, maar Rush houdt zich nog maar net staande. Dat mag ook wel als een compliment gezien worden.

Tussenstand:
9. Caress Of Steel
10. Signals
11. Rush
12. Hold Your Fire

In mijn top twaalf staat Moving Pictures 3e ( achter A F t Kings en Hemispheres)

avatar van namsaap
Het is erg lang geleden dat ik dit album voor het laatst hoorde, aangezien ik Hold Your Fire nu niet bepaald tot mijn favorieten van Rush rekende. Bij herbeluistering ben ik eigenlijk verrast door hoe het album me nu bevalt. Opener Force Ten is gewoon een erg sterk nummer en het poppy Time Stands Still kan me prima bekoren. Ook andere nummer blijken genoeg te bieden te hebben.

Het geluid van Rush is nog verder gepolijst en er zit geen braampje meer in het geluid, of het moet het sterke basspel van Lee zijn dat regelmatig door de mix prikt. Ondanks de te gelikte productie blijft het album prima overeind staan dankzij de over het algemeen sterke nummers. Wat dat betreft heeft dit album overeenkomsten met het latere Counterparts.

Score: 78/100

1. Hemispheres