Rush - Hold Your Fire (1987)

Canada
Label: Mercury

1. Force Ten (4:31)
  2. Time Stand Still (5:09)

met Aimee Mann

7. Mission (5:16)
  8. Turn the Page (4:55)
  9. Tai Shan (4:15)
  10. High Water (5:33)
Blijft een fijne plaat. Jammer dat de band de keyboards links heeft laten liggen de laatste jaren. Ik vind het eigenlijk bij hun sound horen. Van wat ik van de nieuwe plaat heb gehoord is het ook weer bas en gitaar wat je hoort.

avatar van AstroRocker
Ik zie dit fraaie album van Rush alweer als een afsluiter van een bepaalde periode die begon met Signals. De periode waarin de keyboards prominent aanwezig zijn. De opvolger Presto zijn de keyboards weer minder prominent aanwezig.
Wederom wordt hier weer gemusiceerd op zeer hoog niveau. Het nummer Open Secrets vind ik zelfs één van de beste nummers ooit van Rush, hoewel ik vermoed dat niet iedereen het hiermee eens is. Andere fraaie songs zijn Prime Mover, het oosters klinkende Tai Shan en de afsluiter High Water. Ik geef dit album 4,5*

Ozric Spacefolk
Het leuke was dat Rush zelf ook perioden afsloot met een liveplaat.

De eerste classc rock periode sloten ze af met All The World's a Stage.
De tweede progressive rock periode sloten ze af met Exit... Stage Left
En de derde eighties progressive rock periode sloten ze af met Show of Hands.

De vierde (eventueel) alternative rock periode met Different Stages.

Daarna ben ik het spoor bijster, want er blijven live-platen uitkomen.

Hold Your Fire vind ik ook een kleine introductie tot meer pop-structuren, zoals we ze op Presto en Roll the Bones gaan horen.

Ozric Spacefolk
Ik vind Tai Shan echt één van de vervelendste nummers die ik ooit heb gehoord. En toch blijf ik deze plaat het hoogste cijfer toekennen, want de rest van de songs is zo geweldig.

Heerlijk dat jungle-ritme van High Water. Doet me ook denken aan Mystic Rhythms.

avatar van Casartelli
High Water is het spiegelnummer van Mystic Rhythms ja. Mooie opleving na een toch wat mindere tweede helft van het album (naast Tai Shan vind ik bijvoorbeeld Lock and Key ook weinig overtuigend).

Vier sterren voornamelijk dankzij de eerste drie nummers. Vooral Open Secrets heeft een paar bijna magische melodielijnen.

Ozric Spacefolk
De bass in het intro van Turn the Page is ook een lekkere vingeroefening. Erg gaaf!

Maar inderdaad, kant 1 is meer geslaagd.

avatar van vielip
Maar Mission en Turn the page staan ook op kant 2 . En dat vind ik toch wel geweldige nummers hoor!

Vandaag in de auto gedraaid (ik heb op een stick alle RUSH albums nu in de auto). Dit album valt mij enigszins tegen i.v.m. bijvoorbeels Power Windows waar de POWER afstraalt en die mis ik een beetje op dit album. Een enkel nummer uitgezonderd.

avatar van vigil
Heb je door dat je CAPS LOCK af en toe aanschiet?

vigil schreef:
Heb je door dat je CAPS LOCK af en toe aanschiet?

je hebt gelijk

avatar van "H."
Voor mij een van de betere rush albums van de 80'er jaren. De sound van het album past wat mij betreft precies in die tijd zoals ik me die herinner. Mission en Turn the page zijn mijn favorieten. Rush was een van eerste bands die ik live in ahoy heb gezien. Was toch wel erg onder de indruk van de show.

avatar van vielip
Absoluut één van de beste Rush albums. En niet alleen van de 80's wat mij betreft!

Daar zijn we het oneens over Vielip, maar dat is een gegeven. Ik geef geen 5.0, want er staan (voor RUSH begrippen) teveel mindere nummers op. Tai Shan & Lock and Key zijn niemandalletjes

avatar van vielip
Als dat al niemandalletjes zijn dan zet ik ze in hetzelfde rijtje als Cinderella man, Circumstances en Something for nothing. Om er maar eens een paar te noemen. Zo slecht is dat dus helemaal nog niet...

Ozric Spacefolk
Ik bemerk een patroon bij user Neil Peart. De vroegste platen van een band zijn altijd de beste en latere platen kunnen de vroegere platen nooit evenaren of overtreffen....

@Ozric Spacefolk: dat heb je goed gezien. Zoals je weet volg ik de band kritisch, maar Moving Pictures is een prachtige uitzondering (als je dat album vergelijkt met AFTK, Hemisphere en 2112).
Daarna , vind ik, voor hun doen het allemaal wat minder met uitschieters naar beneden: Presto, Roll the bones en vapor trails. Daarentegen vind ik hun laatste studio album weer genieten geblazen.

avatar van Lonesome Crow
De meest onderschatte plaat van Rush volgens mij.
Prachtige afgeronde songs, een perfecte mix van een uitstekende productie van destijds nog pop produrer Peter Collins.
Het knappe is dat de virtuositeit nog aanwezig is maar minder op de voorgrond aanwezig,

Met de symfo Rush heeft dit vrijwel niets meer te maken, bij mij heeft het ook lang geduurd voordat ik dit album op waarde kon schatten.

Neal Peart schreef:

Ik zie het bij andere bands ook. Je bent een serieuze muziekluisteraar, dus ik waardeer je mening wel. Maar het viel me gewoon op.

Oké maestro!!

avatar van horned_reaper
Ook wat mij betreft is dit de meest onderschatte plaat van Rush.

Voor mij staan hier eigenlijk geen niemandsdalletjes op.

avatar van Leptop
Dit is een Rush album dat ik eigenlijk niet snel zal opzetten. Waarom weet ik zelf ook niet eigenlijk. Soms komt het er van en dan is het eigenlijk altijd als thuiskomen. Gewoon een heel goede Rush plaat, perfect geplaatst in de tijd en bovenal gewoon Rush. Vooral heel veel goede melodielijnen op deze cd.

avatar van Brutus
Ik vind de albums vanaf Signals t/m Hold your Fire de minste van Rush.
Ik ben niet zo kapot van de Keyboard en Synthesizer invloeden.
Geef mij de periode hiervoor maar.

Brutus schreef:
Ik vind de albums vanaf Signals t/m Hold your Fire de minste van Rush.
Ik ben niet zo kapot van de Keyboard en Synthesizer invloeden.
Geef mij de periode hiervoor maar.

De albums vanaf singnals t/m hold your fire zijn voor deze Rush fan met afbsolute afstand de beste albums van Rush!

Leuk om te zien hoe enorm smaken kunnen verschillen.

avatar van vigil
Ik zit er dan weer tussen. De 5 albums uit de periode 78 t/m 84 zijn dan weer mijn favorieten. De twee na 84 zijn natuurlijk niet slecht ( gewoon op 4 sterren) en Presto was eigenlijk het eerste matige album

avatar van Sir Spamalot
Sir Spamalot (crew)
Dan toch nog eens, want het was al zo lang geleden. Bedenkingen blijf ik houden bij de laatste twee nummers maar dat verdwijnt in het niet als je eens goed let op wat Neil Peart hier allemaal doet. Vol geluid, galmend geluid maar met vele ijzersterke krakers van nummers. Meesters.

Klopt! Eén van de allerbeste Rush albums wat mij betreft

avatar van Scherprechter
Voor mij een hele logische opvolger van Power Windows een soort deel 2. De opzet en productie is soortgelijk. Vergelijken ligt voor de hand.
Het verschil zit m in het songmateriaal. Er staan liefst 3 nummers op die ik tot het beste ooit van Rush reken, namelijk 1 2 en 7. Daarnaast ook een paar mindere nummers (4 6 9 10) in tegenstelling tot Power Windows waar elk nummer raak is. 3 5 en 8 passen daar met gemak tussen, dus de balans is zeer positief!

Mission is inderdaad formidabel

avatar van Jester
Voor mij horen de albums Grace Under Pressure, Power Windows en Hold Your Fire bij elkaar, en van die drie vind ik dit als geheel het fijnste album. Ik denk dat dit komt door het meer gedragen karakter van het album, onder andere doordat de keyboards een prominente rol hebben. Mooie, open productie en geen zwakke nummers, half puntje erbij.