Rush - Counterparts (1993)

Canada
Label: Atlantic

1. Animate (6:05)
  2. Stick It Out (4:30)
  3. Cut to the Chase (4:49)
  4. Nobody's Hero (4:54)
  5. Between Sun & Moon (4:37)
  6. Alien Shore (5:45)
  7. The Speed of Love (5:03)
  8. Double Agent (4:51)
  9. Leave That Thing Alone (4:06)
  10. Cold Fire (4:27)
  11. Everyday Glory (5:10)
avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Rush goes alternative.
Na het doodlopende pad Presto - Roll the bones wordt het voor Rush inmiddels kenmerkende vierluik gelukkig niet op dezelfde manier volgemaakt. Counterparts gooit het over een radicaal andere boeg, met vooral veel vet gitaarwerk. Keyboards zijn de grootste verliezer. Sterke composities, maar 't voelt voor mij iets minder als een Rushplaat. Toch 4*.

avatar van glenn53
Hele goed Rush plaat met prima nrs. als animate, cut to the chase, stick it out en nobody's hero als toppers.

Knap eigentijds album van een inmiddels klassieke band.
Niet hun beste, maar wel 4* waard.

avatar van mathias
Inderdaad, dit klinkt heel eigentijds. Vind ik wel opmerkelijk, van een groep die al zolang in het circuit draait én gezien het feit dat dit album al 15 jaar oud is. Duidelijk geïnspireerd door de Britpoptrend als je 't mij vraagt. Kortom: een goed plaatje. 3,5*

mathias schreef:
Duidelijk geïnspireerd door de Britpoptrend als je 't mij vraagt.

Ik hoor heel veel in Rush, maar Britpop heb ik er nog nooit in ontdekt... Counterparts borduurt naar mijn idee juist voort op de grunge hype uit die tijd, gezien de rauwe gitaar van Alex Lifeson. Na wat rustiger werk valt er op deze plaat dus gelukkig weer veel te rocken. Grote uitschieter is Animate (het beste nummer van Rush uit de jaren '90?). Ik geef 'm 3,5 *, 13 jaar geleden zou ik hem waarschijnlijk een 4,5 hebben gegeven...

avatar van mathias
dat kan natuurlijk ook zijn doordat dit het eerste rush-album is dat ik hoor. Maar het klinkt allemaal zo lieflijk vind ik. Ik hoor er alleszins veel Suede in.

avatar van stratocaster

Man, je begon al met schelden door het woord Britpop te laten vallen, maar lieflijk??? Ai, mijn Rushhart huilt!

Ik heb wel eens van een toenmalige huisgenote moeten aanhoren terwijl ik Test for echo draaide (jonger broertje van Counterparts) of "Rush soms een gospel rock groep is" dus bij die plaat zou ik nog enigszins een ietsiepietsie mee kunnen gaan, maar Counterparts is toch écht een rockende rockplaat hoor!

avatar van mathias
Ofwel ben jij te oud, ofwel scheelt er iets met mijn oren Suede 'rockt' toch ook op dergelijke manier?? En het is toch niet omdat iets 'lieflijk' klinkt dat het slecht is? Maar misschien komt dat vooral door die stem dat ik het lieflijk vind.

Best wel grappig: we horen alletwee iets anders, maar vinden het beiden wel goed

mathias schreef:
we horen alletwee iets anders, maar vinden het beiden wel goed

De pijler onder het fundament van MusicMeter....

Tja die stem he.... nu raak je helemaal een gevoelige snaar van een verstokte Rush fan.... (hoewel, zo oud ben ik nu ook weer niet). Geddy Lee's stem.... het is voor velen vaak de bottleneck gebleken voor het al dan niet goed vinden van Rush. Blijkbaar stoor jij je niet aan het feit dat Geddy van nature tot de bovenste sport van de toonladder klimt, dus laten we het daar niet verder over hebben.

Nee, 'lieflijk' hoeft inderdaad niet persé slecht te zijn, maar dat is nou niet bepaald een woord dat ik met Rush associeer (wens te associëren! ) Ik moet bekennen dat ik de muziek van Suede niet goed ken, maar wat ik wel ken vind ik op het eerste gehoor erg 'nichterig' (no offence) en dat is Rush dus he-le-maal niet!!!! Of scheelt er iets aan mijn oren??

avatar van mathias
Suede nichterig Ik zou het eerder lieflijk noemen Hop naar de brandweerman om je oren uit te spuiten

avatar van Hans Brouwer
Suede? Rush? Met allebei is niets mis zou ik zo denken!

Hans Brouwer schreef:
Suede? Rush? Met allebei is niets mis zou ik zo denken!

Allebei fijne bands.
Maar de gelijkenis tussen de 2 ontgaat me volkomen.
Andere stem, andere sound, ander tijdperk.

avatar van Grafmat
Te gekke 'comeback' van Rush, die zelfs een tijdlang in de destijds nog zeer toonaangevende Moordlijst van VPRO heeft gestaan, niet slecht voor een toen al 'ouwe-lullen-bandje'...
Uiteindelijk is het niet mijn favoriete plaat van Rush, maar wel een hele goeie - precies uitgekomen in de periode dat ik verschrikkelijk bezig was met het verzamelen van alle oude platen van Rush. Goeie herinneringen dus...

Grafmat schreef:
Na aanleiding van dit bericht van gebruiker Grafmat heb ik dit album "Counterparts" na zoveel jaren weer eens gedraaid. En inderdaad...... het is een heel erg goed Rush album. Ronkende en rokende rockmuziek, een lekker album vol power . Het nieuwste album "Snakes & Arrows" heeft een zelfde sfeer als dit album. "Counterparts" heeft heel lang bij mij op de plank gelegen maar ik vermoed dat ik "Counterparts" de komende tijd toch weer regelmatig zal gaan draaien .

Dit album is zonder twijfel het beste materiaal uit de jaren '90. Met goed klinkende nummers als Animate, Cut To The Chase, Nobody's Hero en Cold Fire.

avatar van Hans Brouwer
Sinds vandaag maakt "Counterparts" deel uit van mijn persoonlijke album Top 10 .

avatar van Hans Brouwer
Op verzoek van Bram mijn waardering voor dit album "Counterparts" opgewaardeerd naar 5*. Zonder te blikken of blozen of met mijn ogen te knipperen durf ik te zeggen dat ik "Counterparts" zo langzamerhand het beste Rush album allertijden ben gaan vinden .

Zeg Hans, dat was niet als verzoek bedoeld . Je mag helemaal zelf weten welke score je aan een album geeft. Ik vond het alleen vreemd, dat je "Snakes And Arrows" 5 sterren gaf en geen top 10-plaats, terwijl je "Counterparts" 4 sterren gaf, en een top 10-plaats.

Slechts een constatering, en geen verzoek .

EVANSHEWSON
Om heel eerlijk te zijn ken ik deze band slechts van NAAM !

Echt waar. Ik denk dat ik er nog nooit één noot van gehoord heb, laat staan dat ik er een album of song zou van kunnen opnoemen !

avatar van Flipper
EVANSHEWSON schreef:

I don't have a clue !

Toch ben je oud genoeg om deze Canadese formatie vanaf het begin te kennen.

Over het algemeen zou je deze band onder de progrock kunnen rangschikken. Was in het prille begin voornamelijk rock, Vanaf '2112' was het progrock. In de jaren tachtig werden de nummers korter en meer electronisch.

Dit album markeert de terugkeer naar de rock, met proginvloeden.

Naast goede muziek, moeten ook de teksten van drummer Neil Peart genoemd worden. Hij is het intellectuele geweten van Rush.

Heel veel huidige rock/metal bands, zijn door deze formatie beïnvloed.

Sgt. Revolver schreef:

Slechts een constatering, en geen verzoek .
Sgt. Revolver, je constatering was geheel juist. Ik vind "Counterparts" nog beter dan het geweldige album "Snakes en Arrows". "Counterparts" heeft niet voor niets een plaats veroverd in mijn persoonlijke top 10 Het is dus goed dat je een bericht aan mij hebt gestuurd en zoals je kunt zien heb ik mijn waardering inmiddels naar het maximale verhoogd. Als "oude man" van bijna 49 jaar weet ik soms niet precies welk album ik met hoeveel sterren heb gewaardeerd. Ik heb echter wel helder voor de geest welke albums ik slechts met 0 of 1 * waardeer. Uiteraard komt geen enkel Rush album daarvoor in aanmerking .

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Flipper schreef:
Toch ben je oud genoeg om deze Canadese formatie vanaf het begin te kennen.

Dit album markeert de terugkeer naar de rock, met proginvloeden.

Naast goede muziek, moeten ook de teksten van drummer Neil Peart genoemd worden. Hij is het intellectuele gweten van Rush.

Heel veel huidige rock/metal, zijn door deze formatie beïnvloed.

Mooi gesproken Flipper.

In aanvulling daarop: de band is dus bij uitstek progressief in de oorspronkelijke betekenis van het woord en het is dan ook een ware belevenis om het repertoire van voor tot achter te verkennen.

Mocht EVANSHEWSON dat evenwel wat veel van het goede vinden: de stemgemiddelden en -aantallen geven een redelijke indicatie welke albums het meest de moeite waard zijn en welke net iets minder (dat geldt niet overal, maar hier net wel ).

avatar van Grafmat
Hans Brouwer schreef:

En wat fijn dat ik daar dan de veroorzaker van ben...

Graag gedaan, Hans!

avatar van Bulldozer
Counterparts is een bijzonder strak gespeeld en zeer goed Rush-album, wellicht wat onderschat. Ik vind het jammer dat in de setlist voor de komende concerten niet één nummer van dit album is te vinden. 4,5.

avatar van airswinger
Het laatste album van Rush, wat mij betreft. Tussen 1983 en 2007 maar 2 platen die ik kan aanhoren (Roll the Bones is die andere.... ja echt).

Rush is net als vele pro rockers (Yes, Marillion, Pink Floyd) voor mij niet meer interessant. Te veel goede platen te lang geleden.... Helaas! Tijd voor de nieuwe generatie! (Kino/Porcupine Tree e.d.)

avatar van ricardo
deze vandaag ook gekocht,ook een goed album op deze cd vormt het allemaal wat meer een geheel een expressie van geluid ,en verder vind ik ook dat de zanger hier wat minder nadrukkelijk aanwezig is,al met al is deze zeker net zo goed als moving pictures,misschien nog wel beter als je hem wat vaker hebt beluisterd

avatar van ricardo
wat een prachtig album toch je word van het begin tot eind weggeblazen door de energieke nummers hier op,vandaag 3 keer gedraait,het begint er op te lijken dat ik deze beter vind dan moving pictures,deze muziek lijkt wel een kruising tussen prog en hardrock of tenminste een flinke vleug hardrock over het progrock sausje heen gegoten,een album die de perfectie benaderd,och wat moet ik nou ik heb net mijn top 10 aangepast ,ik kan zo 20 albums opnoemen die ik wel in mijn top 10 zou willen zetten,en deze komt daar ook voor in aanmerking,is er een rush fan of een progrock liefhebber die meer artiesten weet die dit soort muziek maakt,in de verte een beetje pink floyd achtig ,maar dan veel hardere drums en een zanger met een lekker hoog stem bereik. ik verhoog mijn stem naar de maximale score van 5 sterren

EVANSHEWSON schreef:
Om heel eerlijk te zijn ken ik deze band slechts van NAAM !

I don't have a clue !
beste evanshewson als je van pink floyd en the who houdt en een zanger met een hoge zangstem en dat voeg je samen dan krijg je rush,een progrockband vermengd met een vleug hardrock erdoor gemixt.je zou op you tube eens kunnen zien wat rush is,vooral het instrumentale nummer yyz of tom saywer of xanadu dat zijn de echte topnummers van rush met luistergroeten

avatar van ricardo
Vind na 10 keer luisteren het album Moving Pictures nipt(fotofinish)beter dan deze,als MP er niet was geweest had deze een top 10 plaats van mij gekregen,maar die eer is nu toch voor MP weggelegd(waarschijnlijk het absolute hoogtepunt van deze band)