Iron Maiden - The Book of Souls (2015)

Label: Parlophone

1. If Eternity Should Fail (8:28)
  2. Speed of Light (5:01)
  3. The Great Unknown (6:37)
  4. The Red and the Black (13:33)
  5. When the River Runs Deep (5:52)
  6. The Book of Souls (10:27)
  7. Death or Glory (5:13)
  8. Shadows of the Valley (7:32)
  9. Tears of a Clown (4:59)
  10. The Man of Sorrows (6:28)
  11. Empire of the Clouds (18:01)
avatar van gigage
Inderdaad, mooie recensie Don Cappuccino. De speelduur, de nummers leren kennen en de internetsuperlatieven zorgde bij mij voor een bijna geforceerde poging al de details te moeten duiden en heb dit boek dan ook bewust even aan de kant gelegd destijds. Ik kan nu meer relaxter genieten van dit zielsvolle album.
Vergelijken met andere albums (beter of slechter) blijft dan ook mooi achterwege, hier. Gewoon meer keuze uit het toch al zeer ruime I.M. CD vak

avatar van gigage
1, 2, 4, 6, 7 en 9 zijn op de setlist terecht gekomen van de Book Of Souls world tour. Death or Glory komt live veel beter tot zijn recht dan hier als opener van CD2.

avatar van Heer Hendrik
Gaaf, ben benieuwd. 19 juni ga ik ze zien tijdens graspop te België

avatar van Mindscapes
Heer Hendrik schreef:
Gaaf, ben benieuwd. 19 juni ga ik ze zien tijdens graspop te België

Ik teken ook present!
Nog maar snel een tiental keer naar The Red & The Black luisteren, wat een beest is me dat.

avatar van Desert
Wordt er een livealbum uitgebracht van de laatste concertreeks? Ik zou graag de live-uitvoering van deze songs vereeuwigd zien.

avatar van BloodBrothers
Desert schreef:

Ben bang eigenlijk van niet. Zou wel misschien leuk zijn, maar denk dat veel mensen hem al via YouTube ook gedownload hebben. (ben ik overigens geen voorstander van, ik vind dat je gewoon de DVD's/Live CD's moet kopen)

avatar van Brutus
Eindelijk weer een goed album, na twee zwakke studioalbums.

Desert schreef:

De tour gaat nog even door in 2017 met de kick off in Antwerpen. Dus nog even geduld...

avatar van Heer Hendrik
Brutus schreef:
Eindelijk weer een goed album, na twee zwakke studioalbums.

Echt waar! Hmmmmm...The final frontier vind ik toch niet zwak. Is onderhoudend en afwisselend genoeg. Betreft A matter of life and death kan ik je een hand geven. Daar ben ik het volledig mee eens

al een paar keer beluisterd maar neen kan mij er niet in vinden. ach ja de oudjes worden oud
sommige zijn nog goed maar ja de metal wereld verandert en om te overleven moeten ze wel telkens opnieuw een plaat uit brengen anders is het gedaan. natuurlijk zijn er nieuwe die het niet eens zo ver schoppen zal ik maar zegen maar ik weet niet wat er op dit album is maar het kan zijn dat het de zang is of zo ik weet het niet.

avatar van blondegod
Gezien de hoge score en behoorlijk goede recensies verwachtte ik hier toch wel aardig wat van.
Niet dat ik een echte maiden fan ben, maar vooral het oudere werk ken ik wel en kan ik goed waarderen, ook ben ik wel 'ns naar een concert van hun geweest (geweldig!)........ maar ik dwaal af.

Het album weet me nergens aan te grijpen. Misschien dat ik het album wat langer moet beluisteren maar na elke dag een uur in de auto en dat 2 weken lang had ik toch wel gehoopt dat het me wat aan begon te spreken, maar helaas ..... niet dus.

Laat ik het eerst maar bij het oude werk houden..... (Powerslave, Somewhere in time, etc)

avatar van Kronos
Als er wat geschrapt was geweest had dit voor mij een beter album kunnen zijn dan het nu is. Speed of Light en Tears of a Clown hoeven voor mij niet. En dat gerommel op de bas begin en eind track 4. Vreselijk. Less is more, denk ik dan. Maar, er staat ook veel prachtmuziek op. En de band klinkt nog steeds lekker energiek.

85/100

Fear of the Dark: 73/100
The Final Frontier: 73/100
No Prayer for the Dying: 72/100

De albums horen beter naast elkaar te staan
Maar ja, dat is het vervelende van lijstjes. MuMe's en mijn favoriet op plek 6 is even slikken namelijk.

gigage schreef:
De albums horen beter naast elkaar te staan

Maar welke zet je dan als eerste in dat verticale rijtje.

avatar van popstranger
De 4 langste nummers zijn ook gewoon de beste van heel het album. Zwier die nummers op 1 schijf en je hebt een 5* plaat...

avatar van Pitchman
Vind de laatste zes albums van Maiden echt wel goed hoor. Maar die producer Kevin Shirley vind ik helemaal niks. Bruce klinkt alsof ie in een tunnel zingt en het sprankelt gewoon niet. De produktie van Martin Birch vind ik persoonlijk vele malen beter. Een andere producer voor de volgende plaat zal ik wel aanmoedigen. Maar ben in eerste instantie heel blij dat Maiden nog steeds platen maakt van hoog kaliber zoals dit dubbelalbum en nog optreed. Klasbakken zijn het!

avatar van gigage
Maar zou dat niet eerder aan de tijdsgeest liggen dan aan de producer, dat enorm luide geluid?

avatar van Pitchman
Ik zou het niet weten eigenlijk. Maar de meesten is het denk ik niet opgevallen. Een kwestie van wennen.

avatar van BoyOnHeavenHill
Drie dingen sprongen er voor mij uit bij het voor het eerst beluisteren van dit album. Om met het meest opvallende te beginnen : voor iemand die Iron Maiden eigenlijk pas de laatste jaren heeft leren kennen en die vanaf Seventh son ineens naar The Book of Souls is gesprongen was het wel even schrikken om opeens te horen hoezeer de stem van Dickinson sindsdien aanzienlijk lager, minder operatesk en "stijver" is geworden. Ik weet het wel, de jaren gaan tellen, de man was al 56 ten tijde van de opnames, maar toch was het even slikken toen ik hoorde hoe hij in bijvoorbeeld The great unknown nogal moeite heeft met de hoge noot van "Where the fools are lying"; gelukkig bleek al spoedig dat zijn zeggingskracht nog altijd intact is, en toen ik eenmaal gewend was aan hoe hij nu klinkt bleek zijn huidige stem naadloos te passen bij –het tweede dat me opviel– de muziek, die eigenlijk nog altijd klinkt als vijfentwintig jaar geleden, met dezelfde sound, hetzelfde "gegaloppeer" wanneer er een solo wordt ingezet, en dezelfde donder en bliksem die de één bombast noemt en de ander de klassieke Iron Maiden-furie.
        En dat leidt me tot het derde opvallende : dat muzikanten die al 35 jaar bezig zijn en die in die decennia miljoenen platen hebben verkocht na al die tijd niet op hun lauweren gaan rusten maar integendeel nog zó hongerig zijn dat ze nu op de proppen komen met een plaat van anderhalf uur lang waarop ze zo ongeveer alle grenzen van hun genre verkennen, van de geweldige Maiden-oorwurm-opener via de zeven minuten solo's van The red and the black, de instant-klassieker van het titelnummer en het lekkere Shadows of the valley (eigenlijk de perfecte single) tot het majestueuze epische slotnummer. CD2 vind ik iets sterker dan CD1, maar het geheel ademt zoveel zelfvertrouwen, energie en vooral ambitie, en de thematiek van de dreigende dood en de contrasterende vitaliteit ("Climb like a monkey out of Hell where I belong", geweldige regel die voor Dickinson na zijn ziekte misschien wel veel betekenis had) loopt zó sterk door alle nummers heen, dat ik het album eigenlijk steeds als een geheel ervaar, feitelijk een conceptalbum. Dat sommige nummers ten gevolge van een overmaat aan herhalingen van hun refrein te lang doorgaan neem ik daarbij wel voor lief. Een zeer indrukwekkende plaat – misschien moet ik nu maar eens beginnen aan wat ander werk van na 1988.

BoyOnHeavenHill schreef:
...de muziek, die eigenlijk nog altijd klinkt als vijfentwintig jaar geleden, met dezelfde sound

De sound hetzelfde? Ja, metal gitaren. Maar verder toch wel een groot verschil. Vooral op dit album heeft men gekozen voor een rauw live geluid terwijl vroeger de studioalbums echt als studioalbums klonken. Dat heeft mijn voorkeur. Zeker bij Iron Maiden die toch na elke release weer een liveplaat uitbrengen.

avatar van BoyOnHeavenHill
Kronos, ik hoor en begrijp wat je bedoelt, maar het ongepijstere geluid valt mij minder op dan de zo herkenbare volle gitaarsound, de zware bas daarachter, de ritmiek onder de solo's enz. En trouwens, als het geluid van dit album rauwer en meer live is, betekent dat dan ook dat The Book of Souls : Live chapter daardoor minder toevoegt dan je zou verwachten?

avatar van Kronos
Dat hangt er van af wat je zou verwachten natuurlijk.

Bij dat album staat al heel wat geschreven. Je kan daar eens gaan kijken. Ik heb de cd pas onlangs gekocht omdat die afgeprijsd was. Voegt het nog iets toe? Wat mij betreft niet. Maar vervelend om naar te luisteren is het ook niet.