MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Iron Maiden - The Book of Souls (2015)

mijn stem
3,85 (324)
324 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Metal
Label: Parlophone

  1. If Eternity Should Fail (8:28)
  2. Speed of Light (5:01)
  3. The Great Unknown (6:37)
  4. The Red and the Black (13:33)
  5. When the River Runs Deep (5:52)
  6. The Book of Souls (10:27)
  7. Death or Glory (5:13)
  8. Shadows of the Valley (7:32)
  9. Tears of a Clown (4:59)
  10. The Man of Sorrows (6:28)
  11. Empire of the Clouds (18:01)
totale tijdsduur: 1:32:11
zoeken in:
avatar van Lostchaos
SoundWave schreef:

Derek had vast iets veel creatievers kunnen doen met de titel "The book of Souls" dan dit vrij saaie artwork.

Ik vind dit juist één van hun betere artworks. Heel duister, en Eddie ziet er erg vet uit. Het is inderdaad wel simpeler en misschien 'minder cool' dan andere hoezen, maar ik vind het wel een tof sfeertje uitstralen. Naar mijn mening is het de beste van de albumhoezen van de post-2000 platen. Somewhere In Time blijft wel de beste (en de coolste), vind ik.

Als fan van vooral de latere periode van Maiden, ben ik toch ook erg benieuwd naar de langere nummers die hier op staan. Er lijkt een mooi evenwicht te zijn tussen de kortere en langere nummers, dus hopelijk komt alles goed uit de verf. Op het vorige album is het soms nogal een moeilijke zit, met al die lange nummers na elkaar op het einde.

avatar van Edwynn
4,5
Toch een vrij gedetailleerde kop hoor. Het straalt zeker iets uit.

avatar van AstroRocker
4,5
Ik vind het artwork hier ook wel wat hebben, het lijkt i.i.g. meer op de jaren 80 Eddie dan de Eddie's die op de hoezen na Fear of the Dark prijkten.... B.t.w. ik ben ook benieuwd naar de muziek Hopelijk wat meer peper in de kont....

avatar van Eddie
5,0
Het artwork vind ik prachtig, het heeft er ondanks dat het allemaal lange nummers zijn wel alle schijn van dat ze terug naar hun roots keren. Eddie zoals die afgebeeld is heeft het meest weg van de Eddie die op de hoes van Piece of Mind stond (weliswaar zinder schmink, maar toch). Daarnaast viel het mij direct op dat het na 20 jaar 'oude logo' weer in ere is hersteld (met verlengde pootjes aan de R, M en N's) op een nieuwe release (Somewhere Back... en The Essential niet meegerekend want dat zijn verzamelaars).
En wat ik geweldig vind is dat er meer ruimte is voor Bruce' materiaal, als dan niet samen met Smith. Dat zijn toch vaak de pareltjes van de platen (Kijk maar naar nummers als Powerslave en Wasted Years om er maar zo ff twee te noemen).

avatar van Edwynn
4,5
Ik wil de pret niet bederven maar Dickinson maakte ook Bring Your Daughter To The Slaughter. Of Zulu Lulu. En Smith heeft de bedenkelijke eer de naam aan Wildest Dreams te mogen verbinden.
Just sayin'

Voorpret is er hier wel. Veel zelfs. Maar ik ga er vanuit dat het een vrij logische opvolger zal zijn van het nog immer weergaloze The Final Frontier. Hoewel de 80's voor veel broekies ineens weer hip zijn, verwacht ik echt dat die jaren voor Maiden voorbij zijn..

avatar van Heer Hendrik
tja Edwynn... zo slecht vind ik wildest dreams en Bring tour daughter......niet hoor. Als je nou met Hooks in you( volgens mij is dat een co-writing tussen Dickinson en Smith) was aangekomen, was ik een heel eind met je mee gegaan

avatar van vielip
3,5
Las op de site van de Britse journalist Dave Ling dat Harris tegen hem gezegd heeft dat 'als je van prog houdt je wel goed zit met de nieuwe Maiden'.

avatar van deric raven
3,5
Brave New World heeft ook een aantal van die langere nummers, en daar komen ze prima mee weg.
Had bij dat album ook verwacht dat het meer een voortzetting van hun oude werk zou zijn,maar nu ik dat album zelf heb, blijkt dat vooral The Wicker Man dat geluid heeft, verder zie je wel een ontwikkeling.
Nieuwere albums ken ik niet, dus over de laatste 3 kan ik niet oordelen.

avatar van Eddie
5,0
Edwynn schreef:
Ik wil de pret niet bederven maar Dickinson maakte ook Bring Your Daughter To The Slaughter. Of Zulu Lulu. En Smith heeft de bedenkelijke eer de naam aan Wildest Dreams te mogen verbinden.
Just sayin'


Ik zat op zo'n reactie te wachten . Bruce en Adrian zijn altijd wat meer op zoek naar onbewandelde muzikale wegen. En soms pakt dat matig uit (zeker in het geval van Zulu Lulu) zet aan de andere kant Chemical Wedding en Accident of Borth maar eens op en je weet dat dat spreekwoordelijke uitzonderingen zijn. Ik vind wildest dreames trouwens een heerlijk nummer maargoed das een discussie voor bij een andere plaat.

avatar van DargorDT
4,5
Ik zie geen enkele reden te veronderstellen dat dit zo'n typisch 'back to the roots'-album zal worden. Die tijden zijn geweest. Op Dance of Death en BNW stonden inderdaad ook wat lange tracks. Niet zoals Empire of the Clouds uiteraard, maar zou dat nummer muzikaal gezien nu echt zo veel af gaan wijken van wat we op de recente albums te horen kregen?

Bring Your Daughter... is inderdaad niet zo sterk. Maar het is Bruce vergeven, niemand is perfect

avatar van uffing
4,0
vielip schreef:
Las op de site van de Britse journalist Dave Ling dat Harris tegen hem gezegd heeft dat 'als je van prog houdt je wel goed zit met de nieuwe Maiden'.


Het is hier vast wel bekend dat ik van prog houd, maar wat mij betreft mag Maiden het gewoon bij metal houden. Er is weinig mis met de wat proggy platen van de laatste 15 jaar, maar deze band vlamt pas echt als ze het bij pure metal houden.

avatar van Edwynn
4,5
Harris vindt Seventh Son al erg prog. Dus ik denk dat je dat rustig in het perspectief mag plaatsen welke we van Maiden gewend zijn.


Zeg ik zonder een noot gehoord te hebben. ..

avatar van Faalhaas
Een geluid richting Seventh Son kunnen we wel vergeten lijkt me, hoe tof ik dat ook zou vinden. Ik verwacht een logische voorzetting van de laatste albums. Albums waar ik overigens niets mee kon.

Dat het oude logo weer van stal wordt gehaald is niettemin leuk. Eddie ziet er eindelijk ook weer eens ouwerwets gemeen uit. Maar laten we eerlijk zijn, de hoezen na Seventh Son zijn eigenlijk allemaal foeilelijk. En deze is gewoon aardig, beetje Derek Riggs stijl zelfs. Maar nogmaals ik denk niet dat het iets over de muziek zegt.

avatar van Kronos
4,0
Ha, de nieuwe. Ik zie dit nu pas maar ben nog goed op tijd.

Toffe hoes. Iets minder sober en nog meer oude stijl kan ook. klik. Of pure kitsch.

avatar
He&So
Iron Maiden is vanaf Brave New World definitief een progressive metalband, maar ik heb zomaar het idee dat The Book of Souls hun meest progressieve album tot nu toe wordt. Overweldigend wordt het sowieso.

avatar van Kronos
4,0
Ach, behalve dat ene hele lange nummer zie ik geen verschil met vorige albums.

avatar
He&So
Ik wel. Geen van de nummers op dit album is eerder uitgebracht.

avatar van Sir Spamalot
3,5
Sir Spamalot (crew)
Eerste teaser is al beschikbaar op hun website en op Youtube: klik.

avatar van Kronos
4,0
Veel is het niet, maar het klinkt alvast lekker.

avatar van Edwynn
4,5
Ka het nog niet luisteren. Grooved het?

avatar van Kronos
4,0
Het swingt. Ze gaan het album herdopen; The Book of Swings.

avatar van Edwynn
4,5


Als het maar geen Sultans wordt.

avatar van deric raven
3,5
Dance Of Death Part II.

Even iets anders, ik vind dat de albums vanaf de terugkeer van Bruce veel meer symfonisch gericht zijn, en minder metal als de albums van voor zijn vertrek, of ligt dat aan mij?
Het lijkt bijna alsof er een compromis is gesloten om met minder hard werk verder te gaan.
Eigenlijk vond ik The Wicker Man nog oldschool Iron Maiden, en vervolgens kwam er een verandering in hun sound, of ervaar ik dat als enige?

Neemt niet weg dat ik de latere albums ook erg goed vind.

avatar van Edwynn
4,5
Je hebt wel gelijk maar eigenlijk hanteren ze deze op meer epische stijl al sinds The X Factor. Het is overigens allesbehalve een compromis. Eerder compromisloos.

avatar van deric raven
3,5
The X Factor, toen werd Bruce toch door henk Jan Smit weg gestemd als te geforceerd zingend?

Dat album heb ik nooit gehoord, net als Virtual XI; het zelfde verhaal.
Dus Bruce heeft zich in principe aangepast aan de al eerder ingeslagen weg.

avatar van Edwynn
4,5
Yep.

avatar van trebremmit
3,5
14 augustus komt de single Speed of Light uit.

avatar van Bouvier666
4,5
Edwynn schreef:
Je hebt wel gelijk maar eigenlijk hanteren ze deze op meer epische stijl al sinds The X Factor. Het is overigens allesbehalve een compromis. Eerder compromisloos.


Eigenlijk is de song Fear of the Dark de eerste song in die stijl. (Naar mijn beleving)

Ik weet nog goed toen The X Factor uitkwam ik behoorlijk teleurgesteld was. Ik hoopte op een echte Maidenplaat zoals ik het gewend was zeg maar. Pas jaren later kon ik hem echt waarderen. En eigenlijk is het een hele sterke plaat vol met goede zwaarmoedige (voor maiden begrippen dan) songs.
Zielige Bailey, ik heb altijd het idee gehad dat hij hierdoor nooit echt een kans heeft gehad maar goed dat ff terzijde.

Die 30 seconden klinken leuk en hoopvol maar voorlopig zegt het niks. Ik kan niet wachten tot 14 augustus dan krijgen we de eerste echte preview.

avatar van Edwynn
4,5
Eigenlijk is To Tame A Land de eerste in die stijl. Maar The X Factor was het eerste album waar de band het motto, en ik citeer Steve Harris even: "we play bloody eight minute songs because we bloody want to", ging hanteren.

avatar van deric raven
3,5
Fear of the Dark is voor mij een meer compactere en beter uitgewerkt nummer in de stijl van
Alexander the Great, welke ook al deze opzet had, maar bij de latere albums overheersen dit soort nummers.

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 09:02 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 09:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.