Slayer - Repentless (2015)

Label: Nuclear Blast

1. Delusions of Saviour (1:55)
  2. Repentless (3:19)
  3. Take Control (3:14)
  4. Vices (3:32)
  5. Cast the First Stone (3:43)
  6. When the Stillness Comes (4:46)
  7. Chasing Death (3:45)
  8. Implode (3:53)
  9. Piano Wire (2:49)
  10. Atrocity Vendor (2:53)
  11. You Against You (4:21)
  12. Pride in Prejudice (4:14)
Wat zie ik nu: een nieuwe Slayer. Is er al wat over bekend?

avatar van odi
odi
Repentless en Implode zijn al te beluisteren op Youtube, vooral het titelnummer klinkt erg goed.

Ok bedankt, ik ga ze luisteren.

avatar van paulisdik
Ook When the Stillness Comes

Dat is een fraai nummer zeg. En inderdaad Repentless is erg goed, maar ook Implode explodeert lekker.

avatar van AstroRocker
Alle drie de genoemde songs klinken al heel aardig, alhoewel Implode en When The Stillness Comes zogenaamde "early versions" zijn. Ik ben benieuwd hoe e.e.a. gaat klinken op de cd.

avatar van AGE-411
Zonder Lombardo en Hanneman Is het dan nog wel Slayer?
(Opmerkelijk: 'Piano Wire' is wel nog geschreven door Hanneman

avatar van Edwynn
Treden al een poosje op in deze samenstelling.

AGE-411 schreef:
Zonder Lombardo en Hanneman Is het dan nog wel Slayer?

Ik heb ze in beide samenstellingen live zien spelen en ook de tweede keer klonk het prima.

avatar van AGE-411
Ik heb het niet over het al dan niet 'vet' of prima klinken van deze schijf en de liveversies van oudere nummers, maar over het verdwijnen van de 'ziel'. De band is niet meer hetzelfde zonder Hanneman en Lombardo.

AGE-411 schreef:

Wat een puristisch gebazel. Fysiek is de band niet hetzelfde, nee. Maar Araya en King zijn er nog. En Paul Bostaph is ook geen onbekende voor Slayer. Bovendien klinken de nieuwe tracks alvast onmiskenbaar als Slayer. Net zoals de band live nog helemaal als Slayer klinkt . Er is dus nog genoeg ziel nog over om het snot uit je oren te thrashen. Dacht ik zo.

avatar van AstroRocker
Ach ja, je hoort het wel vaker als iemand een band verlaat: toen Ozzy weg ging bij Black Sabbath vond bijna iedereen dat Sabbath moest stoppen. Maar positief bekeken leverde deze stap een flink aantal klassiekers op zoals van Black Sabbath: o.a. de eerste twee met Ome Dio en denk aan de eerste vijf/zes cd's van Ozzy. Natuurlijk is de situatie met Slayer anders dan met Sabbath/Ozzy.
Maar zo zijn er wel meer voorbeelden.

avatar van the crook
Het titelnummer klinkt in ieder geval niet alsof de ziel uit Slayer verdwenen is nu Hanneman is gaan hemelen en Lombardo voor de vijftigste keer is vertrokken. Araya & Co. klinken hongerig en spelen vol overgave wat mij betreft, heeft wel weer een beetje een punky feel over zich. Benieuwd naar de rest van het album...

AGE-411 schreef:

Zit je me nou op woorden (als prima) te pakken Nijntje?
Maar goed, ik hoef niet meer te reageren, want dat heeft Edwynn al prima (!) gedaan.

avatar van Eddie
Zo, staat in de pre-order. Het interesseert me geen f*ck in welke formatie Slayer speelt. Als het aantal originele bandleden die nog actief zijn een maatstaf is voor het bestaansrecht van een band, dan wordt het dun bevolkt in metal land. Laten we stellen dat 75% van de band moet bestaan uit bandleden die vanaf de oprichting actief zijn in de band. Geen; Metallica, Iron Maiden, Kreator, Exodus, geen enkele black metal band (volgens mij) en zo kan ik nog wel effetjes doorgaan.

Wat ik er van gehoord heb garandeert volgens mij dat we niet teleurgesteld gaan worden. mr King heeft het gros van de nummers geschreven, Tommy Boy mag alles lekker vol schreeuwen. Jammer dat Hanneman er niet meer is, maar met de komst van Gary holt heeft Slayer mi. wel een kwaliteitsinjectie gekregen. Ik heb ze de afgelopen jaren meerdere malen met Holt zien speulen, en ik moet zeggen dat zijn solo's minstens zo goed zijn als die van Hanneman, daarnaast speelt hij wel twee keer zo strak.

Eddie schreef:

Hangt er natuurlijk vanaf wie je vervangt. Hanneman en King heb ik altijd onvervangbaar geacht. Ze hielden elkaar in evenwicht. Op de klassieke albums had Hanneman trouwens een grotere inbreng dan King.
Slayer is nu niet veel meer dan Kerry King solo. Jammer dat het onder de naam 'Slayer' moet gebeuren. Wellicht brengt die naam meer op?
Slayer zonder Hanneman is zo'n beetje als Megadeth zonder Mustaine. Het kan gewoon niet.

avatar van DargorDT
Kerry King solo, maar dan wel met Araya en Bostaph en dezelfde Slayer-sound? Nee, dat is geen Kerry King solo. Dat is Slayer. Maar wie ben ik...

DargorDT schreef:

Araya en Bostaph zijn figuranten en dus compleet vervangbaar. Ik zou er echt geen probleem met hebben als de band verder zou gaan zonder hen. Noem eens 3 nummers die door Araya geschreven zijn.

avatar van DargorDT
Sorry, maar nu ga je te ver. Araya een figurant... Het is trouwens behoorlijk off-topic. Dit gaat over het nieuwe album.

avatar van Edwynn
Tom Araya een figurant in Slayer noemen is zo'n beetje hetzelfde als Axl Rose nuchter noemen. Of Geer en Goor de bruutste black metalband ooit noemen. Onzin dus. Tom Araya droeg muzikaal ontzettend veel bij aan South Of Heaven, Seasons In The Abyss en Christ Illusion. Het meeste deed hij nog teksten schrijven. En gut, daar zitten ook wel wat pareltjes tussen. Max Cavalera kwam niet met shit als Dead Skin Mask op de proppen hoor. Denk aan de gaafste Slayer-lyrieken en je kunt ervan uit gaan dat ze uit de pen van de Gillende Chileen komen.

Of hij vervangbaar is, zal moeten blijken. Het is niet aan de orde want hij doet gewoon mee. Bostaph is wel vervangbaar. Maar ik heb zo het idee dat Lombardo niet meer terug komt. Paul Bostaph is dan gewoon de eerst aangewezene om de slagpartijen te doen. Gewoon omdat Divine Intervention, Diabolus In Musica en heel veel live. Oh ja: does Forbidden ring any bells?

avatar van DargorDT
Ik ben bang dat we een kansloze strijd voeren, Edwynn. Maar je neemt me de woorden uit de mond.

Je kunt altijd discussiëren over welke muzikanten onmisbaar zijn, wat uiteraard per band weer verschilt, maar nu wordt Tom Araya gewoon gedegradeerd tot een of andere inwisselbare nobody. Dan houdt gewoon elke zinnige Slayer-discussie op.

Ha ha, Araya 'compleet vervangbaar': wat een volslagen onzin. Hoe komt iemand erop? (Ik heb gelezen waarom, maar kan het niet volgen).

avatar van Bouvier666
Tom is voor mij 1 van de redenen dat ik Slayer zo gaaf vindt. Noem mij dan nog eens een thrash metal strot die zo klinkt en zo snel kan articuleren. Zijn stem zit ergens tussen punk en metal in.
Hoe dan ook ik kijk erg uit naar deze release, ik ken geen slechte Slayer plaat en heb zo het gevoel aan de songs die ik tot nu toe gehoord heb dat ook deze weer een echte thrash parel gaat worden.
Ben overigens ook reuze benieuwd naar de nieuwe versie van Atrocity Vendor.

avatar van Eddie
Als je zo redeneerd zijn natuurlijk de meeste muzikanten vervangbaar, dan bestaat Iron Maiden uit vijf figuranten en Steve Harris. Tom Araya leverd een enorme bijdrage aan de sound van Slayer, en is daarom onvervangbaar. Helaas was Jeff de laatste jaren niet meer zo belangrijk voor Slayer als in de begin jaren van de band.

avatar van [WZ]
Ik ben mss een beetje een Slayer-leek, maar die stem is wat Slayer het meeste als Slayer definieert voor mij. Om heel kort door de bocht te gaan: maakt mij niet uit wie wat schreef of bedacht, als het goeie songs zijn en het klinkt als Slayer, is het slayer, en daar is toch echt die Araya voor nodig.

Maar volgens mij is Geer ook gewoon een figurant en is Goor het 'meesterbrein' dat met de trve riffz op de proppen komt..

Stijn_Slayer
AGE-411 schreef:

Ik neig er ook naar dat het niet kan, maar Slayer is veel meer een som der delen dan Megadeth ooit is geweest. Slayer is de combinatie van vier muzikanten, Megadeth is Dave met om het even wie.

avatar van Eddie
Uit nostaligisch oogpunt ben ik ook absoluut een fan van Slayer mét Jeff, moge hij ruste in vrede. Maar zoals vele hier heb ik Slayer de afgelopen jaren ontelbaar keren live gezien (voor een beetje (metal)festival ganger is het moeilijker om ze te missen dan om ze te zien).
Je zult toch toe moeten geven dat ze in de huidige line-up strakker klinken dan ze de afgelopen jaren gedaan hebben. De solo's worden tegenwoordig voornamelijk door Gary Holt gespeeld, en niet zonder reden (Kerry eat ya heart out ). Daarnaast trommelt Paultje net ff wat strakker dan Dave, zeker waaneer je richting het eind van de show gaat.
Als liefhebber van de muziek van Slayer vond ik het een verademing om Slayer in de huidige Line up te zien speulen. Zo strak had ik ze live nog niet gehoor, en dan met name de snellere nummers als Angel of Death en Hell Awaits.

avatar van hellboy123
Cast the First Stone is te luisteren via Slayer - Cast The First Stone by Adult Swim Singles | Free Listening on SoundCloud (na het nummer meteen soundcloud sluiten, anders komt er opeens een of andere baggermuziek uit je speakers, blijft 1 van de meest waardeloze sites op het web)

Erg vet drumgeluid in dit nummer, voor de rest eigenlijk weinig speciaals aan

avatar van Mr. Olaf
Eddie schreef:

Laatst Exodus live gezien (Fortarock), helaas zonder Holt. Maar hij speelt bij Slayer heerlijk en mijn inziens ook Kerry compleet weg. Ook live staat ie zijn mannetje. (Moet ff denken wanneer ik hem voor het laatst live bij Slayer heb zien spelen. Fortarock 2012?) Ben verder een Lombardo fan, maar zoals eerder vermeld is Bostaph geen onbekende voor de band. Laat dit album maar komen, zeker als de reeds bekende nummers een voorbode zijn voor de rest van de plaat.

Slayer heeft wel pech dat Iron Maiden net met zo'n episch album aan komt zetten, een week voor hun release. Maar ja, ik blijf benieuwd natuurlijk.