Editors - In Dream (2015)

Label: [PIAS]

met Rachel Goswell

7. Our Love (5:18)
  8. All the Kings (4:53)
  9. At All Cost (4:54)
  10. Marching Orders (7:45)
  11. Alternative: Forgiveness * (5:17)
  12. Alternative: No Harm * (3:39)
  13. Oh My World * (4:24)

met Rachel Goswell

14. Alternative: Our Love * (3:38)
  15. Alternative: Life Is a Fear * (5:03)
  16. Harm * (2:24)
west schreef:
Dan nog zijn het vele honderden stemmen per album. En nu alweer een hele tijd op 1 in de rotatielijst. De band is zo populair als wat, kom op nou.

Het verbaast mij alleen dat van de ruim 1400 stemmers op hun tweede album er bij dit werkstuk nog maar een dikke 200 zijn over gebleven. Oprecht niet bedoeld om te zeiken: heb jij enig idee hoe dat valt te verklaren?

avatar van Don Cappuccino
1,5
De MuMe-users zullen niet meer tot het publiek behoren die Editors naar de top van de albumlijsten en uitverkochte concerten stuwt.

Ozric Spacefolk
Soms lijkt het alsof MusicMeter users er een beetje een snobistische // pretentieuze houding op na houden. Alle Jan Smit, K3 etc. platen zijn zwaar omlaag gestemd, waar ik de reden niet helemaal van snap. Ook lees ik zo vaak van die berichten waar users de neus op halen voor 80's pop, AOR of glamrock.

Want alleen fusion, onbekende indie en underground harsh noise etc. zijn verheven muziekstijlen.
Het lot dat Editors op deze site is bezegeld, overkomt momenteel ook Chvrches en wee oh wee als GodSpeed You Black Emperor het in hun hoofd haalt een catchy song te schrijven.

Maar dat is puur mijn beleving. Ik houd best van catchy muziek en mooie popdeuntjes. En dat is wat Editors mij hier biedt.

kistenkuif schreef:

Het verbaast mij alleen dat van de ruim 1400 stemmers op hun tweede album er nu nog maar een dikke 200 zijn over gebleven. Oprecht niet bedoeld om te zeiken: heb jij enig idee hoe dat valt te verklaren?

De helft van die gebruikers is niet meer actief? Sommigen zijn niet meer geinteresseerd in de band, en laten het album (wat dus totaal anders klinkt dan het debuut) links liggen, want waarom zou je jezelf pijnigen door dit te gaan luisteren en negatief te zijn de hele tijd?

Ik roep ook maar wat, maar kan wel meer bedeken.. Is het relevant? Denk t niet.

De nieuwere platen van Prince, Stones, Jackson, McCartney etc etc krijgen ook steeds minder aandacht... het is logisch. MuMe is absoluut geen graadmeter voor populaire bands of niet. Als ik de eindlijsten bekijk, dan staan er de meest obscure bands in waar ik nog nooit van heb gehoord. Een band als Editors wordt door zulke luisteraars niet eens meer beluisterd.
MuMe bevat veel van dit soort muziek liefhebbers. Zodra het populair wordt, wordt het eng, en moet je je er van afzetten. Dat heet ook wel snobisme.

Als je het album niet goed vindt, is dat een mogelijkheid, maar gaan zeuren over commercieel dit, niet meer populair blabla.. dat is zo'n enorme non discussie. Het gaat uiteindelijk om smaak. En ieder heeft een ander idee daarover. Maar een band als Editors eendagsvlieg noemen is gewoon lachwekkend, en moet je niet serieus nemen.

kistenkuif schreef:
Het verbaast mij alleen dat van de ruim 1400 stemmers op hun tweede album er nu nog maar een dikke 200 zijn over gebleven. Oprecht niet bedoeld om te zeiken: heb je enig idee hoe dat valt te verklaren?

Als MOW/KK'er (m: mede; ow veronderstel ik bekend; kk: denk Van Kooten en De Bie - krasse knar) deel ik een belangrijk deel van je kritiek - niet dat die kritiek daardoor gehalveerd wordt, eerder verdubbeld - John Sculley - oud-CEO van Appel zei ooit: A vision shared is a vision doubled.

De verklaring voor het geconstateerde fenomeen is een meervoudige:

1. dit album is officeel gereleast imn de eerste week van oktober - vaak zie dat pas na enige maanden een reële kritsiche massa én een redelijk stabiele piek in de waardering wordt bereikt. Dat kun je zien bij de statistieken bij de albums, voorzover beschikbaar; bij het tweede album duurde dat 6 maanden.

-- het is dus gewoon te vroeg om nu al een kwantitatief oordeel te vellen.

2. Bij meer bands zie je hier dan gaandeweg de belangstelling voor een band afneemt of juist toeneemt; voorbeeldje: Depeche Mode - de eerste drie album zijn gaandeweg het minst beluisterd en het minst gewaardeerd. Opvallend bij deze band: de piek die Violator vormt.

-- imho wordt - de invloed van de peer group of community - het op MuMe hoogst gewaardeerde album door newbies to the band sneller beluisterd dan de andere.

3. Het verschijnen van een nieuw album heeft ook tot gevolg dat oudere albums 'ontdekt' worden door noobs die de band bij dit album ontdekten. ook daar treedt dan - again imho - het peer group mechanisme in werking: als een album hoog gewaardeerd is op MuMe zal dit het waarderingscijfer beïnvloeden, zeker bij jongere users die een minder zwaar muziekpensum met zich meetorsen.

-- de oudere album zullen steeds door nieuwere users worden ontdekt; de voorsprong daarvan zal relatief wel kleiner worden

En om lennon tevreden te maken: Editors zijn geen eendagsvliegen, maar de impact die ze hadden door het optreden op Lowlands - ik zag de beelden en was geïmponeerd - hebben ze niet opnieuw gehad. Such is life: there's one chance for a first impression.

avatar van sierrra
kistenkuif schreef:

Het muziekpubliek lift graag mee met bands/artiesten wanneer deze goed worden beoordeeld en haakt bij een zogenaamd wat minder album/mindere periode dan al snel af.

avatar van musician
Ozric Spacefolk schreef:
Hear, hear.... Zo mag ik het horen.

Een plaat niet leuk vinden is natuurlijk helemaal mogelijk en daar is veel ruimte voor.
Maar continu een plaat afkraken omdat het niet is zoals een andere plaat vind ik vervelend worden.
Het is natuurlijk wel zo, dat er evenveel recht op klagen is als op ophemelen. Dus waar de één vijftig keer positief post, mag een ander die er niet van houdt vijftig keer negatief posten. Zonder dat men daar bij elkaar over gaat klagen.

Ik heb zelf eigenlijk helemaal nog geen recht op posten bij dit album. Ik ben bij de Editors pas ingestapt bij The Weight of your Love (2013) maar moet het nieuwe album nog kopen. Daarmee wacht ik tot het album 5 pond is bij Amazon, over een paar weken dus.

Life is a fear vond ik een goede single, No harm weer minder.

Mjuman schreef:

Je schrijft zowaar een goed stukje. Alleen heeft Editors recent een optreden in Het Paard gegeven, waar 7 users van MM waren, met verschillende meningen over deze plaat. Bijna allemaal vonden ze het een wederom weergaloos optreden. Dus ook Lowlands toen kan nu in 2015 geëvenaard worden. En ja, ook een aantal nummers van deze plaat deden moeiteloos mee in de setlist, zeker Ocean of Night & Marching Orders op het einde.

west schreef:

Ik ben geneigd te denken dat je door selective distorsion alleen de fragmenten gebruikt die je uitkomen. Mijn reactie had een bredere inhoud, lees nog maar eens/

Mjuman schreef:

Lees mijn eerste zin, juist daarover. Ik ga inderdaad selectief alleen verder over het live optreden.

kistenkuif
Weergaloos concert is altijd tof voor fans. Dondert niet wat voor muziek. Goed voor de band bovendien. Want tegenwoordig verdien je de pegels vooral op het podium. Drie keer HMH is ze gegund. Ook al is het niet mijn ding. Who cares indeed? En ik heb weer wat opgestoken van users als antwoord op mijn vraag over stemverloop, merci. Kortom: een tevreden mens. Tijd voor een fijn plaatje. Iets gemeens.

kistenkuif schreef:

Is dit serieus? Serieus??????

Een album dat 8 jaar uit is en 8 jaar op deze site staat tegenover een album dat 2 oktober is uitgekomen. En dan verbaasd zijn over het verschil in aantal stemmers.

Grappig

edit: dat schreef Mju al, maar Mju schrijft soms wat moeilijk dus ik las er overheen (sorry Mju)

kistenkuif
Da's wel kras, moet ik toegeven. Toch maar weer naar die cursus hersengymnastiek voor suffe senioren. Ik wacht geduldig wel een jaartje om te kijken wat er gebeurt. Wellicht stijgt de overigens al vóór dit album ingezette dalende stemcurve weer...who knows, who cares?

Je mag over 8 jaar weer

kistenkuif
Als Editors en ik dan nog bestaan

Voorlopig neig ik al naar 4.5 voor dit album. Want ik blijf t erg mooi vinden.

Deze gaat met Blur de strijd aan voor beste plaat van 2015 denk ik.

kistenkuif schreef:

Neem Aero maar mee als aspirant-senior. Afgezien van de zpelfoutn (tablet weetuwel) was het verhaal helder. En voor alle duidelijkheid: kritische massa betekent gewoon dat de populatie (ofwel het totaal van de waarnemingen) een zekere omvang moet hebben, anders leidt een klein aantal heel hoge óf heel lage stemmen tot een enorme schommeling van het gemiddelde.

Mjuman schreef:

Neem Aero maar mee als aspirant-senior.

Vergeet je jezelf niet Mju?
Overigens mag ikzelf vanaf volgend jaar ook meedoen, geloof ik.

west schreef:

Vergeet je jezelf niet Mju?
Overigens mag ikzelf vanaf volgend jaar ook meedoen, geloof ik.

Het ging over de exegese (zeg maar uitleg) van mijn eigen tekstels. Ik ga ervan uit dat ik wel begrijp wat ik zelf schrijf.

Deze vent
' s niet zo dement
dat ie ze eigen tekst niet kent

Dream on white boy!

avatar van Killeraapje
The Editors werden voor mij boeiend toen hun derde plaat In This Light and on This Evening uitkwam. Het duurde even voordat die plaat voor mij volledig op zijn plaats viel maar achteraf gezien vond ik dit verreweg hun beste werk. Na de toch wat teleurstellende voorganger The Weight of Your Love was ik blij om te lezen dat deze plaat weer wat donkerder zou zijn en meer in de richting van mijn favoriet zou gaan. Het horen van No Harm was voor mij zelfs genoeg reden om de plaat aan te schaffen. Het is donker, sfeervol en deed me zelf denken aan Fever Ray.

Alles wat er na dit nummer komt vind ik echter een stuk minder Salvation kan me nog bekoren en klinkt zelfs goed maar zodra de zanger zijn mooie diepe stem inwisselt voor een soort van Bronksi Beat geluid dan wordt het toch moeilijk te behappen. Vooral Our Love vind ik denk ik wel het slechtste wat The Editors ooit hebben opgenomen. Overigens moet ik daar hetzelfde album nog op terugkomen aangezien ik zo snugger was om ook nog de dubbel versie te kopen. Want eerlijk is eerlijk wat die extra tracks betreft die zijn oprecht nog slechter.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit toch wel een enorme teleurstelling vind. Normaal gesproken wordt een plaat van The Editors alleen maar beter met elke draaibeurt maar deze gaat er alleen maar op achteruit. Het is overgeproduceerde kitsch zonder bezieling. Ik mis goede songs, gitaren en een zanger met een consequent diep stemgeluid.

Het zal wel een kwestie van smaak zijn maar ik hoor toch liever een mooi diep geluid dan dat Bronski Beat gepiep maar ieder zijn smaak natuurlijk. Voorlopig ben ik in ieder geval klaar met deze band.

Goede plaat, ik vind het elektronische erg lekker. Mis wel de donkere stem van Tom Smith, ik vind dat hij veel in de hoge noten zit. Daarnaast had ik meer gitaargeluid naast het elektronische wel lekker gevonden. Al met al een prima plaat!

Ozric Spacefolk
De plaat gaat me steeds beter bevallen.
Ik was al gek op Synthpop en New Wave en Editors bedienen me hier op mijn wenken.

Ik herken ook elementen van Nick Cave, David Bowie terug, en bij elke luisterbeurt word ik dieper in de muziek getrokken. Moet wel zeggen dat ik met name de eerste helft van de plaat ijzersterk vind.
Tegen het einde verlies ik mijn aandacht een beetje. De eerste 5 songs zijn in elk geval goud!

Ozric Spacefolk schreef:
De plaat gaat me steeds beter bevallen.

Sinds je hier bent gaan posten, haal je net niet het gemiddelde van 1 bericht per dag. Het beeld is ondertussen wel duidelijk. Een woord van advies: overdaad schaadt - het maakt het album niet beter en draagt er alleen maar toe bij dat je - voor mij iig - een negatief ijkpunt wordt; in boerentaal: alles waar jij gillend enthousiast over bent mijd ik - en nou kan dat in het geval van Kwien bijv geen kwaad, maar ik kan me andere dingen voorstellen. Immers in derBeschrankung zeigt sich der Meister!

En nog iets, met 5 "gouden songs" op een heel album, kom ik niet op 4* uit

Mjuman schreef:

Sinds je hier bent gaan posten, haal je net niet 1 bericht per dag. Het beeld is ondertussen wel duidelijk. Een woord van advies: overdaad schaadt - het maakt het album niet beter en draagt er alleen maar toe bij dat je - voor mij iig - een negatief ijkpunt wordt; in boerentaal: alles waar jij gillend enthousiast over bent mijd ik - en nou kan dat in het geval van Kwien bijv geen kwaad, maar ik kan me andere dingen voorstel. Immers in derBeschrankung zeigt sich der Meister!

Je moet doen wat je niet laten kunt. Je hoeft ook niet mijn muzikale voetstappen te volgen. Muziek is voor mij een persoonlijke beleving.

Ik ben super in mijn nopjes met de muzikale ontdekking die Editors - In Dream heet.
Ik wilde vorige week al iets posten over de vergelijking met Bowie, die me opviel. Kwam er pas vandaag aan toe.

Verder weet jij, net zo goed als ik, dat ik bij deze plaat slechts 12 van de 233 berichten heb geplaatst en jij al 15. Dit wordt mijn 13e, en aangezien je ook hier weer op in gaat, wordt dat je 16e.

Ozric Spacefolk schreef:

Nee hoor, muziek en persoonlijk - dat gaat me erg ver.
Ozric Spacefolk schreef:

Ik hoor er te veel Queen in, qua bombast - maar ja die hebben wél met Bowie - a great man - samengewerkt. Andere hebben hier duidelijker omschreven wat ik ook bij dit album ervoer: leegte, uitblijven van vulling (met echte emotie) van de container die zo groots wordt opgezet, alles is fake - en dat is ook de teneur die je tegenkomt bij kritische recensies en dan zijn fans van het eerste uur vaak nog kritischer dan recensenten.

Ozric Spacefolk schreef:

Bedankt voor het uitzoeken, daarvan was ik me niet bewust - lijd nu onder het "pot en ketelsyndroom" en voel me als gevolg daarvan nogal winderig - ik moet gauw stoppen. Blijkbaar leiden antagonisten tot frequenter posten dan medestanders; voeg de daarbij de fikse tegenvaller die dit album egt is en de verklaring is evident: waarschuwen! Bijgevolg trek ik er nog 0,5* af en mezelf terug. Ad valvas!

Oja, een voorstel, als je nader wilt communiceren hieromtrent - laten we dat dan per pm doen; ik wil niet nog meer posten hier

avatar van SirNoodle
Ik geraak niet hoger dan 2,5 ster momenteel... het is niet slecht te noemen, maar het is nergens echt spannend, zijn zang klinkt nog wat meer gekunsteld (en daar had ik voorheen soms ook al last van) en het basismateriaal is voor mij gewoon heel middelmatig.

Ik snap de commentaren ook wel over het fake gehalte... ik zou het zelf niet echt fake noemen, eerder gewoon heel netjes geparkeerd binnen de krijtlijnen van de moderne alternatieve rock met electro-wave-saus eroverheen. De hoes, het lettertype, de teksten, de klank, het kleurt allemaal netjes binnen de lijntjes... 'zie ons hier eens emotioneel zwaarwichtig bezig'; Tja, ik zie het niet en hoor het ook niet echt

Respect aub voor éénieders mening,en gelukkig hebben we ook niet allemaal dezelfde muzieksmaak anders zou het wat saai zijn of niet soms....muziek raakt je,roept emoties op,brengt iets bij je teweeg of doet je niets dan kan perfect maar laat het dan daar ook bij!

decade schreef:
Respect aub voor éénieders mening,en gelukkig hebben we ook niet allemaal dezelfde muzieksmaak anders zou het wat saai zijn of niet soms....muziek raakt je,roept emoties op,brengt iets bij je teweeg of doet je niets dat kan perfect maar laat het dan daar ook bij!

Waarom? Als een album je niets doet is het toch niet verboden dat hier te melden en op eigen wijze te beargumenteren? Het zou me een saaie bedoening worden op deze (discussie)site. Als er te scherp of onheus wordt gereageerd hebben we overigens altijd nog moderators als arbiter om er tussen te springen. On topic: mij doet de muziek zó weinig dat ik me niet uitgenodigd voel er verder bij stil te staan en een rating achterwege laat. Met alle respect voor degenen die met dit droomalbum van Editors weglopen...

Tuurlijk kan en mag je discussiëren over een muziek(en daarvoor is deze site er ook),dat bedoelde ik ook niet....bij mij ging het er enkel om de manier waarop je dat doet en oké je hebt een moderator die als scheidsrechter kan optreden....

Ozric Spacefolk
Ik durf hier niet eens meer inhoudelijk te reageren, dus ik het punt van decade wel....