Muse - Black Holes & Revelations (2006)

Label: Helium 3

1. Take a Bow (4:33)
  2. Starlight (3:59)
  3. Supermassive Black Hole (3:28)
  4. Map of the Problematique (4:14)
  5. A Soldier's Poem (2:01)
  6. Invincible (4:49)
  7. Assassin (3:29)
  8. Exo-Politics (3:51)
  9. City of Delusion (4:45)
  10. Hoodoo (3:41)
  11. Knights of Cydonia (6:01)
  12. Glorious * (4:41)
Rizz
Het paardennummer blijft écht meesterlijk, zou alleen voor dat nummer deze cd al in huis willen hebben. Starlight en Supermassive Blackhole zijn ook erg goed, maar verder doet het me niet genoeg om hier 4 lekkere vette hamburgers voor te geven.

avatar van chevy93
Sectumsempra schreef:

HAARP? Of dat stuk op Hullabaloo?
Dat eerste.

avatar van Ronald5150
Ik ben geen grote fan van Muse, maar kan hun platen over het algemeen wel waarderen. Soms wordt het me iets te bombastisch allemaal. Daarom zal ik nooit een grote liefhebber worden. Wel vind ik het knap hoe Muse rock combineert met elementen uit de klassieke muziek. Het geeft hun platen in ieder geval een eigen smoel. Op "Black Holes & Revelations" mixt Muse weer een aantal stijlen door elkaar dat in ieder geval leidt tot intrigerende composities. Ook weer de nodige bombast, maar dat neem ik op de koop toe. Gewoon een genietbare plaat met voor mij de songs "Supermassive Black Hole" en "Knights of Cydonia" als hoogtepunten.

avatar van libra666
1,0
Starlight, Supermassive Black Hole, Map of the Problematique & Knights of Cydonia vind ik wel redelijk nummers en Take a Bow misschien dan ook maar net iets minder. Al de rest van deze cd is helaas niet aan mij besteed alhoewel ik Muse één van de betere groepen vind !

avatar van starsailor
libra666 schreef:

Net als jouw bericht bij Absolution, slaat je uitgebrachte stem als een tang op een varken in combinatie met het geposte bericht. Laten we het maar wijten aan het tijdstip van posten....het was al laat tenslotte.

avatar van FRNKY
De helft van de nummers goed vinden en dan 1* geven...

avatar van Gloeilamp
En zich een fan noemen

avatar van libra666
1,0
FRNKY schreef:
De helft van de nummers goed vinden en dan 1* geven...

Heb wel gezegd dat ik de nummers redelijk vind en eentje wat minder dat is nog niet goed hé.
Ben pas begonnen om al mijn cd's via een nieuwe audio installatie met harde schijf in te catalogiseren en terwijl luister ik alle tracks nog eens via mijn ipod en geef ik ze een ster waardering waarbij ik als volgt te werk ga. Een nummer dat ik goed vind geef ik 5sterren(favoriet dus) en een nummer dat er nog wel mee doorgaat maar om de één of andere reden vb de tands des tijds niet doorstaan heeft voor mij dan of gewoon tot vervelens toe al teveel gedraaid is 2,5 ster wat voor mij betekend dit nummer gewoon lekker mee afspelen bij gemaakte playlists. Tenslotte de nummers die ik niet goed vind of die nu niet meer mijn ding zijn door invloeden van andere bands of genres die geef ik dus helemaal geen ster. Als ik dit dan toepas op deze cd bvb. kom ik op vijf nummers met een 2,5 ster en 7 zonder ster helaas. Bij het uitrekenen van de te geven ster op deze musicmeter ga ik dan te werk een 5 ster is 1 punt en een 2,5 ster een half puntje dus 5 x 0,5 is 2,5 op 15 uitgerekend is dit 1,66 op tien, naar boven afgerond 2 op 10 waardoor ik uit kom op 1 ster helaas . Waarschijnlijk zal deze manier niet te goede manier zijn om te stemmen en komt dit verkeerd over maar dat zijn nu eenmaal de cijfers hé, want ik vind dat Muse al bij al veel schitterende nummers heeft uitgebracht die ik destijds gewoon vernieuwend en gewoonweg de max !! vond maar die staan hier helaas niet allemaal samen op deze Black Holes & Revelations.

avatar van sjoerd148
@ Libra666; gezien je stemgedrag waren de afgelopen weken vreselijk voor je . Gelukkig heeft Long Maxx het nog redelijk goed kunnen maken.

avatar van Grafmat
Vanavond voor het eerst sinds lange tijd weer eens in zijn geheel beluisterd, en ik ga er bijna van vloeken... G*^$$#()@@ Wát een geweldig album is dit toch!

Nou ja, dat moest ik gewoon even kwijt. Begin zelfs te twijfelen of ik deze gewoon vanwege de uitgekiende nummervolgorde en daardoor voor mij ultieme luisterervaring (ondanks dat het niet allemaal nummers uit mijn Muse top10 zijn...) niet prefereer boven Origin of Symmetry...

avatar van Nicolage Rico
@ libra:

avatar van Carolaah
libra666 schreef:

Bruhahaha, je maakt mijn dag.. Kennelijk ben je niet zo goed met cijfers/waarderingen, maar goed het is de aandacht vast en zeker waard, dus speciaal van mij nog wat extra aandacht.

avatar van Wolfmother
Minst vernieuwende album, wat in dit geval betekent dat ikzelf al flink wat nummers kenden voordat ik het ben gaan luisteren. Supermassive Black Hole, Knights Of Cydonia en Starlight (zijn er trouwens helemaal niet veel haha) had ik al vaak geluisterd. Vooral die 2 laatste zijn tijdloze platen.

Soldier's Poem past er niet echt bij, Invincible wordt pas richting het einde spannend en Hoodoo is niet voor mij weggelegd, al zijn de eerste 18 seconden erg leuk. Take A Bow moet groeien, veel kans geef ik de plaat niet.

Map Of The Problematique (supertitel) is een goede plaat met dito tekst, Exo-Politics en City Of Delusion zijn leuke nummers die zeker nog in waardering gaan stijgen.
Brengt me bij de verrassing van het album, Assasin. Een lekker harde, snellle plaat die gelijk in goede smaak viel. Toppie

Voorlopig ranglijstje:

09 .Invincible
10. Soldier's Poem
11. Hoodoo

pyh10
starlight is echt een pracht nummer, zou er uren naar kunnen luisteren. voor de rest vindt ik dat dit album een hele lekkere sfeer heeft en gewoon lekker wegluisterd.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
libra666 schreef:

Klikbare onzin zo'n redenatie, luister dan geen muziek, een 1 of 2 geef ik echt alleen aan albums wat ik echt vreselijk vind, en wat ik nooit zal draaien. Wat ziijn bv 3 of 4 sterren nummers, en zijn de overige nummers van deze plaat voor jouw een 0 waard .
5 = hier 10
0,5 een 1

Ik heb vanmiddag deze CD weer gedraait , en Invicible is weer gestegen in mijn top 3 van dit album , wat een geweldig mooi opgebouwd nummer is dit toch. Wachten op 18 December nu!!

avatar van SolidKevin
Geweldig album, maar ik vind Take a Bow echt een verschrikkelijk nummer.

avatar van likeahurricane
Live in Amsterdam - Ziggo Dome:

Knights of Cydonia

Starlight

avatar van Thin Air!
Persoonlijk vind ik dit hun beste album. Er staan geen missers op iets wat ik bij de Second Law helaas wel heb.
Misschien komt het ook omdat ik de Live DVD in Wembley ooit als eerste van hun zag/hoorde. Ondanks het enorme stadion en de soms zichtbaar lege plekken (ivm veiligheid want het was uitverkocht) is dit een geweldig concert.
Op de CD vind ik Take a Bow helemaal geweldig en natuurlijk Knights of ..

Er zijn nog kaarten voor dit jaar in de Arena dus iedereen; KOMEN...

avatar van Twinpeaks
Lekker album van Muse.Weer lekker over de top ,al trek ik op dit album de stem van Bellamy minder dan op voorgaande albums.Bij Muse weet je wat je krijgt,er zit weinig ontwikkeling in wat ze doen ,maar wat ze doen doen ze dan weer erg goed.Afsluiter Knights Of Cydonia vind ik de topper hier. 4 sterren

avatar van jasper1991
Weinig ontwikkeling? Uit deze reactie laat je blijken dat je het nieuwste album nog niet hebt gehoord, lijkt me niet gek om dan toch eens te doen.

avatar van Twinpeaks
Tot dit album hoor ik weinig ontwikkeling.Alles wat hierna verscheen valt dus buiten deze beoordeling.

Muse zou met hun laatste album The 2nd Law onder andere aansluiten bij de heersende dubstep rage.
Toch klinkt dit album niet veel anders dan Black Holes & Revelations.
Muse is de laatste jaren een stuk dansbaarder geworden, mede door het gebruik van electronica.
Bij een band als Radiohead pakt dit voor mij te experimenteel uit, wat te koste gaat van de songs, bij Muse blijft het geheel een duidelijke opbouw te hebben, werkend naar een climax.
Natuurlijk horen we Queen nog terug in de hoge uithalen van zang en gitaar en de samenzang in de koortjes, ook invloeden van Depeche Mode zijn meer hoorbaar.
Een soortgelijke ontwikkeling onderging ook Editors; totaal andere band, maar wel een duidelijke invloed van de dansbare jaren 80 met hun synthesizergeweld.
Muse klinkt ook regelmatig als Keane; vooral de zang; iets minder breekbaar maar wel energieker.
Black Holes & Revelations laat horen dat jaren 70 glamrock, jaren 80 electronica goed samen gaan in een hedendaagse sound.
Muse is geen Britpopbandje meer, die fase is ontgroeid.
Men probeert te vaak een nieuw geluid te ontwikkelen, terwijl er zoveel moois gemaakt is om inspiratie in op te doen.
Muse voelt dat met dit album perfect aan.
Afsluiter Knights of Cydonia is geen ode aan de tante van Suske en Wiske, maar klinkt als een heerlijke soundtrack voor een ridderfilm in de lijn van First Knight die zich ergens in de toekomst op een verre planeet afspeelt.
Muse op zijn best.

avatar van Tha)Sven
Hun laatste album dat ik goed vind. Aantal fantastische nummers, Map of the problematique, Starlight, City of Delusion en Take a bow behoren tot hun beste nummers. De rest is helaas allemaal een stuk minder. Ja, ik ben blijkbaar een van de weinigen die Knights of Cydonia totaal niet kan pruimen. Hierna wordt het helaas allemaal een stuk minder.

avatar van tbouwh
Jammer ! Ik vind Starlight een meesterlijk nummer, die kan ik wel blijven opzetten. Ook Super Massive Black Hole, City of Delusion en Knights of Cydonia zijn prima nummers.
De rest van het album weet echter nauwelijks tot niet te boeien, waardoor ik voor het geheel niet verder ga dan een voldoende. 3*

avatar van stoepkrijt
Muziek van Muse klinkt vaak op het eerste gehoor al goed, waardoor ik meestal niet de moeite neem om geconcentreerd naar de muziek te luisteren om alle details te ontdekken. Zo kan het gebeuren dat je na een paar jaar nog dingen ontdekt die je nooit eerder zijn opgevallen.

Zojuist werd mijn aandacht getrokken door de drumpartij in (de eerste helft van) Map of the Problematique. Die zit lekker in elkaar! Ook de bekkens in de outro waren me nog nooit eerder opgevallen. voor Dominic dus.

avatar van nclo
Naar mijn mening is dit hun beste werk. Een geslaagde combinatie van rustige ballades en powervolle rocknummers. Starlight geeft perfect het gevoel ''Muse'' weer. Over de top, maar die grens wordt net genoeg overschreden om een geslaagd album te kunnen produceren. Hoogtepunten:
- Starlight
- Knights of Cydonia
- Assassin
- A Soldiers Poem

avatar van LucM
Niettegenstaande de kenmerkende bombast en typische zang van Bellamy zijn er toch nieuwe elementen op dit album te horen. Hier wordt meer gebruik gemaakt van elektronica waardoor de nummers wat meer dansbaar zijn al blijft symfonische rock ook hier de hoofdmoot en gaat dit niet ten koste van de energie. Het is wel knap hoe Muse diverse stijlen en invloeden weet te smeden tot een eigen sound gaande van meer ingetogen nummers tot stevige rock.

avatar van adri1982
Ook dit Muse-album beluisterd, na een aantal uur eerder 'Absolution' weer te hebben gehoord. Ik moet zeggen 'Ik vind deze ongeveer net zo goed'. Deze cd had ik in 2006 al vrij snel in mijn platenverzameling zitten, aan de hand van dat ik de singles 'Supermassive blackhole' en 'Starlight' allebei geweldig vond. Ik kan mij nog herinneren dat ik toen in de vakantie naar Kos in Griekenland, met een toen des tijdse vriendin van me (Maaike) op de portable cd-speler naar een van de twee hits luisterde (Volgens mij was het Starlight). Toen des tijds had je die schijfgrote apparaten nog, tegenwoordig zijn het alleen nog maar mp3-spelers of nog verfijnder apparatuur.
Buitenom de hits 'Supermassive black hole' en 'Starlight' staan nog meerdere geweldige tracks; 'Take a bow', 'Map of the problematique' en de klassieker 'Knights of cydonia'. Het bewijs dat dit geen commerciëel gericht album was, want dit album zit heel goed in elkaar.

avatar van lennon
adri1982 schreef:

Deze snap ik even niet? Als een album goed in elkaar zit is het niet commercieel gericht?

Ik begrijp de discussie over commercieel echt niet: als een band een LP/CD uitbrengt op de markt, is dat met het doel om de plaat te verkopen en geld te verdienen, dus pure commerciële doeleinden!

Dit album bracht Muse wel bij het top40 pubiek, voor zover Absolution dat natuurlijk nog niet had gedaan. De titel track is toegankelijk voor zelfs Sky radio luisteraars, en dat nummer kan ik ook echt niet meer horen. De rest van de plaat is wel zeer de moeite waard, want ik hoor gewoon een band die er veel zin in heeft, met veel inspiratie!

ik heb de tour voor dit album 2 keer mogen zien, en kan wel zeggen dat na dit album alles veel grootser is geworden, en dat is de mannen gegund. Het maakt 't muzikaal gezien misschien wat minder spannend dan de 1e 4 platen, maar zeker niet slechter..

maar commercieel waren ze vanaf het uitbrengen van de 1e single, daar is geen twijfel over mogelijk lijkt me?

avatar van Arrie
Het top 40-publiek leerde ze zelfs al kennen ten tijde van Origin of Symmetry, met de hit Bliss. Maar dat was een heel klein hitje. Sing for Absolution was bijna een top 10-hit, dus inderdaad, Absolution had dat al gedaan en zelfs Origin of Symmetry al beter.