Captain Beefheart and The Magic Band - Shiny Beast (Bat Chain Puller) (1978)

Rock / Avant-Garde
Label: Warner Bros.

1. The Floppy Boot Stomp (3:51)
  2. Tropical Hot Dog Night (4:48)
  3. Ice Rose (3:37)
  4. Harry Irene (3:42)
  5. You Know You're a Man (3:14)
  6. Bat Chain Puller (5:27)
  7. When I See Mommy I Feel Like a Mummy (5:03)
  8. Owed T'Alex (4:06)
  9. Candle Mambo (3:24)
  10. Love Lies (5:03)
  11. Suction Prints (4:25)
  12. Apes-Ma (0:40)
freakey schreef:
Trout Mask Replica is wel zware kost he, geniaal... maar zware kost....

Hij bewaart het beste voor het laatst, zou kan je het ook zien

avatar van freakey
Het zou jammer zijn dat je afknapt op Trout Mask Replica en daardoor Beefheart geen kans meer geeft, is vaker gebeurd, een maatje van me heeft me ooit Doc at the Radarstation en Shiny Beast op 1 cassettebandje gegeven om te beluisteren, altijd blij geweest dat ik daarna rustig Trout Mask Replca tot me kon nemen....

avatar van Ataloona
TMR staat al in mijn top 10

avatar van freakey
Okay, niks aan de hand dan...

Ton Willekes
Voor mij de Captains beste plaat.
Niet in de laatste plaats omdat de productie gewoon klopt.
De plaat is nauwelijks geproduceerd en dat komt het geheel ten goede.
De muziek van Beefheart heeft m.i. gewoon geen behoefte aan effekten omdat de muziek zelf genoeg kracht heeft.
The Floppy Boot Stomp is 1 van de beste nummers die ik überhaupt ken.
Bat Chain Puller is gewoon onvermijdelijk.....

Ik kan me nog herinneren dat iedereen opeens moest luisteren naar Doc At The Radar Station (muziekkrant Oor) maar deze voorganger bleef onopgemerkt en is gewoon beter.

avatar van Stalin
Zou het dan toch eindelijk gebeuren ???

Denny Walley:

“In December we will be releasing an album on Zappa records which will include previously unreleased tracks I recorded with Don before we parted company in 1978. There are takes from sessions of Doc at the Radar Station and Shiny Beast albums that have never before been mastered and released apart from the odd bootleg. There is one track with me playing acoustic guitar and Don singing called Hoboism – it sounds incredible.”

Link

kiriyama
Er is ook een bootleg die 'Hoboisme' heet, dus misschien is het wel een ander album. Blijft natuurlijk gewoon erg goed nieuws. Misschien eindelijk weer eens wat nieuw werk van the Captain.

kiriyama schreef:

Gister (een jaar na het overlijden van De Kapitein) is hij dan toch echt aangekondigd: ''the original & definitive issue of Bat Chain Puller'': Link.

De tracklist is als volgt:

Bat Chain Puller
Seam Crooked Sam
Harry Irene
81 Poop Hatch
Flavor Bud Living
Brick Bats
Floppy Boot Stomp
Chariot (Ah Carrot Is As Close As Ah Rabbit Gets To Ah Diamond)
Owed T' Alex
Odd Jobs
Human Totem Pole (The 1000th and 10th Day Of The Human Totem Pole)
Apes-Ma

Bonus Tracks:
Bat Chain Puller (Alternate Mix)
Candle Mambo
Hobo-ism

kistenkuif
Dit vind ik zo'n krachtig album dat ik er verder geen woorden aan vuil wil maken. Nou twee dan: totaal inspirerend.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
kistenkuif schreef:

Opvallende keuze in 's mans oeuvre. Waarom geen Trout Mask Replica of Clear Spot?

Maartenn schreef:

TMR is voor mij een geniale muzikale trip waarvoor de Captain eigenlijk de volle mep verdient ware het niet dat ik er niet altijd voor in de stemming ben. De draaibaarheid van een album telt mee in mijn rating. Clear Spot en Shiny Beast ontlopen elkaar niet veel, vind ik beide muzikaal iets compacter dan TMR en beluister ik om die reden nog steeds minimaal een keer per maand. Wat tenslotte ook meespeelt is dat ik Beefheart & Band live heb mogen meemaken in Hal 4, R'dam na de release van Shiny Beast. Een memorabel concert! Beefheart zorgt bij mij altijd voor muzikale ontregeling en verrast me daarom nog steeds. Ondanks (of juist dankzij) zijn fameus chagrijn en autoritair gedrag voor mij één van de groten uit de muziekgeschiedenis.

Maartenn schreef:

Ik snapte het al wel een beetje, deze is beter dan Clear Spot en luisterbaarder dan Trout Mask Replica....

kistenkuif schreef:

TMR is voor mij een geniale muzikale trip waarvoor de Captain eigenlijk de volle mep verdient ware het niet dat ik er niet altijd voor in de stemming ben. De draaibaarheid van een album telt mee in mijn rating. Clear Spot en Shiny Beast ontlopen elkaar niet veel, vind ik beide muzikaal iets compacter dan TMR en beluister ik om die reden nog steeds minimaal een keer per maand. Wat tenslotte ook meespeelt is dat ik Beefheart & Band live heb mogen meemaken in Hal 4, R'dam na de release van Shiny Beast. Een memorabel concert! Beefheart zorgt bij mij altijd voor muzikale ontregeling en verrast me nog steeds. Ondanks zijn fameus chagrijn en autoritair gedrag voor mij één van de groten uit de muziekgeschiedenis.

... maar nu nog meer.... freakey jealous....

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)

Toch te laat geboren.

Dank voor de uitgebreide toelichting en ik snap het helemaal. Ik neem aan de je ook op de hoogte bent van de recente re-release van deze plaat zoals-ie-echt-bedoeld-was door de Captain himself?

kistenkuif
Ouder worden is niet altijd een zegen maar voor muziekliefhebbers neemt het luisterplezier met de jaren juist toe. Althans bij mij wel. Het kaf laat zich door mijn leeftijd bovendien makkelijker van het koren scheiden. De vrij recente reïssue van Bat Chain Puller heb ik in de kast en bevalt me ook goed maar net ietsje minder dan deze meer 'commerciële' versie van weleer.

Stijn_Slayer
Ik doe er toch een halfje af. Beefheart kleurt toch wel erg binnen de lijntjes en dat is niet zijn sterkste punt.

Captain Beefheart and the Magic Band
1978 SHINY BEAST DEMOS
Van Nuys California

Joetoep

Stijn_Slayer schreef:

Leuke opmerking als je zijn schilderwerk een beetje kent. Muziekinhoudelijk ben ik het niet helemaal met je eens. Zijn onnavolgbaar talent is op dit album strakker geproduceerd, dat wel. En trombonist Bruce Fowler heeft ook compositorisch wat meegestuurd. Ik vind dat een pluspunt omdat de muzikale eigenheid van Beefheart, zijn vocale strapatsen en het vakmanschap van deze topband daardoor lekker energiek worden samengebald. Suction Prints is hiervan een ongehoord goed voorbeeld. Dat Harry Irene en Love Lies nogal conventionele deunen zijn vind ik eigenlijk wel fijn als rustpunten tussen de dwarsere dynamiek van de rest. Als je geen zin hebt in deze versie dan is er nog de 'originele' en rafeliger Bat Chain Puller (2012). Maar nog beter is misschien wel het live-album 'I Am Going To Do What I Wanna Do' (2000). Daarop speelt hij met deze band en hoe!

Stijn_Slayer
Ja, zeker geen onaardig kunstschilder. Kwalitatief wel wat wisselvallig. Sommige werken zijn ook ronduit slecht.

kistenkuif
Bedoel je dat letterlijk of als metafoor waarmee je zijn muziek op dit album duidt?

avatar van Lura
Bij zijn kwaliteiten als kunstschilder zet ik toch grote vraagtekens. Ik ben niet bepaald onder de indruk van zijn schilderwerk.

Stijn_Slayer
@ kistenkuif: Nee, letterlijk. Hij heeft wel krachtige schilderijen gemaakt, al kun je duidelijk zien dat hij autodidact is. Iets meer techniek had geen kwaad gekund.

avatar van heartofsoul
Het eerste Captain Beefheart-album dat ik ooit hoorde, en ik was er onmiddellijk weg van. Dit was pas muziek. Schitterende melodieën, leuke teksten (bij mij komt de muziek altijd eerst, en dan pas de tekst, maar in dit geval ging het bij mij gelijk op) en naast de stem van Don van Vliet (die altijd weer mijn aandacht opeist, of ik wil of niet) val ik ook heel erg voor de prachtige instrumentatie. Ik ben om een of andere reden weg van het geluid van de trombone, dus een extra schouderklopje voor Bruce Lambourne Fowler.

Captain Beefheart & The Magic Band - The Shiny Beast Sessions
Youtube

Ik weet niet wat het is met Don van Vliet, Captain Beefheart dus.
Ik heb meerdere malen getracht wat albums te proberen, maar afgezien van Safe As Milk, schoof ik met mijn stoel steeds weer naar achteren. Weggejaagd door dit fenomeen.
Net of hij wilde zeggen, pleur op, jij bent hier nog niet klaar voor. bikkel2.. laat me niet lachen!
Tja, hij was geen pleaser, dus dat kan wel kloppen. Wat een vent!
Geprobeerd met Shiny Beast, want die had ik nog niet geprobeerd.
Volkomen omver geblazen, maar dit keer bleef ik zitten en genoot met volle teugen.
Genieten en gelachen, want dit is als eenheid zo vol met veel van alles.
De chaos, de gekte, het hysterische, maar vol genialiteit.
Bij tijd en wijlen hoor ik in de structuren Zappa, maar dit is zoveel rauwer en opgefokter.
En wat een band ook, The Magic Band.
Sleazy, gemeen gitaarspel, vaak de onheilspellende ritmes en de Captain die gilt, schreeuwt, maar het is ten aller tijden gemeend en gepassioneerd.
Toch is Shiny Beast geen echt ontoegankelijke plaat. Goed, het springt vaak genoeg van de hak op de tak, maar toch zijn er plenty melodielijnen/riffs die goed blijven hangen - pakkend zijn zelfs.
Een soort extravagante bluesrock, met avant-garde/jazz. Maar ook wat lichter werk als het frivole Harry Irene en Candle Mambo.
Maar boeiend t/m.
Ik ga ook helemaal mee met kistenkuif zijn bondige, maar helemaal ware commentaar.
'Krachtig en totaal inspirerend.''
Fantastische luistertrip.

Of het verder wat wordt met de Captain en mij, moet ik wederom uit gaan vinden.
Safe As Milk al in bezit en ook een topper natuurlijk.
Maar voor deze plaat rest mij niets anders om de volle mep toe te kennen.
Wat een ge-wel-dig album!

bikkel2 schreef:
...Of het verder wat wordt met de Captain en mij, moet ik wederom uit gaan vinden.
Safe As Milk al in bezit en ook een topper natuurlijk.
Maar voor deze plaat rest mij niets anders om de volle mep toe te kennen.
Wat een ge-wel-dig album!

Probeer deze eens, in deze volgorde ook:
Captain Beefheart and the Magic Band - Doc at the Radar Station (1980)
Captain Beefheart and the Magic Band - The Spotlight Kid (1972)
Captain Beefheart and the Magic Band - Clear Spot (1972)
Beefheart - Bat Chain Puller (2012) (zoals Shiny Beast ooit bedoelt was)

Dank je freaky. Ga ik mee aan de slag.

Top

avatar van Rudi S
bikkel2 schreef:
Dank je freaky. Ga ik mee aan de slag.

Top

Moet je doen bikkel, dat zijn inderdaad de albums die hier het meest op aansluiten, toch meer de betere "liedjes" albums van de kapitein.

ice cream,
(you scream,
we all scream...)

ik bedoel:
ice cream for crow (1982)
is ook te goed
om te vergeten.

avatar van LucM
Met Captain Beefheart heb ik het doorgaans moeilijk maar als bikkel2 daar 5* aan geeft moet ik ze horen, dacht ik temeer omdat ik eerder albums van hem heb aangeschaft (o.a. Safe As Milk) en die bevallen mij tenslotte wel.
Dat geldt ook voor dit album: de gekte en chaos zijn weliswaar aanwezig maar niet te overheersend. Inderdaad relatief toegankelijk want meestal wel gestructureerd en vaak ook grappig, de Captain is zonder twijfel een eigenzinnige artiest met een eigen stijl die met niemand anders te vergelijken is (Frank Zappa komt daar enigszins in de beurt maar is muzikaal rijker, minder rauw met vele andere invloeden).
Ik ken 4* toe maar dit album kan misschien nog groeien.