DIIV - Is the Is Are (2016)

Label: Captured Tracks

1. Out of Mind (3:08)
  2. Under the Sun (3:47)
  3. Bent (Roi's Song) (5:40)
  4. Dopamine (3:55)
  5. Blue Boredom (Sky's Song) (2:33)

met Sky Ferreira

6. Valentine (3:17)
  7. Yr Not Far (3:19)
  8. Take Your Time (4:58)
  9. Is the Is Are (3:08)
  10. Mire (Grant's Song) (5:34)
  11. Incarnate Devil (4:42)
  12. (Fuck) (0:16)
  13. Healthy Moon (4:11)
  14. Loose Ends (3:12)
  15. (Napa) (1:44)
  16. Dust (4:34)
  17. Waste of Breath (5:22)
avatar van Rudi S
itchy schreef:

Ik hoor nergens ook maar één seconde een synthesizer, alleen een incedentele piano.
Gitaar wat de klok slaat, overladen met effecten. Heerlijk!

Volgens de credits gebruiken ze een Hamonia (Harmonium) maar die klinkt toch enigszins electronisch.
Piano staat er niet tussen maar zit er toch op een lied als Healthy Moon wel in.

Ik hoor ook nog trompetten.

avatar van itchy
Mjuman schreef:

Omdat jij zo enthousiast bent - en ie afgelopen vrijdag ook wel goed leek te klinken in Plato - weer opgezet. En? Nou 't begon heel prettig en stuwend, herkenbaar qua geluid.

Maar opnieuw: na 5 nummers was de sjeu er echt af voor mij. Te weinig variatie, met name de ritmesectie - jazeker een uiterst gemankeerde drummer, een matige bassist - zorgde voor de eenvormigheid. Daarbiij gevoegd de lead die essentiele riffs te vaak precies op de maat speelt, zorgt voor irritatie bij mij. In de productie bovendien te veel hoog en middentonen en te weinig aandacht voor bas (maar ja wat wil je met een matige bassist). De grote bonus hier: de gitaarklanken, met een fikse set pedals. Dit is er wel een om af en toe te draaien, maar niet in zijn geheel. Voor mij 3*, denk ik.

De drumpartijen zijn inderdaad weinig fantasievol, maar mij stoort dat hier niet. Vrees dat je dat pas gaat horen als er wél een goede drummer aan het werk zou zijn, type Steve Shelley, die de muziek een zwiep/extra laag meegeeft. De bassist vind ik dan weer precies de goede dingen doen hier. Simpel maar doeltreffend.
Ik vind het gebrek aan variatie (dit klinkt vreemd) een meerwaarde van de plaat. Er zitten nét genoeg verschillen en herkenbare dingetjes in de nummers onderling. Dit in combinatie met het warme geluid en de begraven vocalen zorgt voor een trippy ervaring waarin je zowel naar losse nummers als één geheel lijkt te luisteren. Heel verslavend.
Naar de productie ga ik nog eens goed luisteren zodra ik dat niet meer digitaal hoef te doen. Op de oortjes klinkt hij prima. Normaal gesproken vind ik dit type geluid te netjes, maar hier weer niet. Daarom: bijzondere plaat die voor mij werkt op een manier waar ik niet echt mijn vinger op kan leggen (maar dat hoeft ook niet).

avatar van midnight boom

Treffend omschreven!

itchy schreef:

Ben benieuwd hoe dat uitpakt na een langere periode draaien, én van vinyl (alhoewel 35 foppen ) of cd. VerFLACt - 't woord zegt het al

avatar van Obscure Thing
Toen het album net uit was, was ik wat teleurgesteld moet ik zeggen. Het was vooral de duur van het album die me tegen stond. Maar nu ik het album een paar keer helemaal gehoord heb ben ik om. Per luisterbeurt hoor ik weer nieuwe favoriete nummers langskomen. Waar ik Oshin gelijk tof vond had deze een paar luisterbeurten nodig dus. Sterker nog, ik vind deze nu al beter dan Oshin.

Zorrow
Vorige album beter dan deze; ''Nothing much to mention here''. Jammer, maar helaas - veel jonge bands verslikken zich in de follow-up......

avatar van M68
M68
Lijkt een beetje op The Cure.

avatar van DjFrankie
Goed album, alleen de toptracks zitten allemaal in het begin

avatar van Linius
Dust en Waste of Breath zijn m'n favorieten. Genoeg goeds aan het einde.

avatar van itchy
Mjuman schreef:

Nou dat pakt goed uit hoor. Prettige productie. Diepe bas,klaterende gitaren waar het om draait en de drums zijn wijselijk op de achtergrond gehouden.
De hele plaat blijft boeien, terwijl ik normaal van de korte platen ben. Ben het er dan ook totaal niet mee eens dat de beste nummers aan het begin zouden staan.

avatar van Madjack71
Heeft een heerlijk badkuipgeluid over zich. Ik vind de zang alleen wat anoniem, waardoor het net wat kleur mist, die bijv. om een open deur in te trappen Robert Smith bij the Cure wel weet mee te geven.

avatar van nightfriend
Minder eenvormig en een rijker geluid dan het debuut, een beetje als de tweede van Yuck (niet dat de eerste daarvan eenvormig was overigens). Ondanks de lange duur daardoor beter in zijn geheel af te luisteren.

avatar van Elbow
Album die ik eerst wat gewoontjes vond maar hoe meer ik ernaar luisterde hoe beter ik hem vond! Na een tijdje wordt het album verslavend!

Het klopt dat de goeie songs vooraan het album zitten maar de meeste pareltjes zitten voor mij helemaal achterin de schijf. Toppers zijn 'Healty moon' ' Waste of breath' 'Out of mind' ' Under the sun' 'Bent' 'Dopamine' Maar het beste nummer en het meest meeslepend en verslavend is zonder twijfel voor mij 'Loose Ends'! Prachtig droom nummer. Deze song was me nog niet onmiddellijk opgevallen omdat hij achterin zit verscholen maar dat is het leuke aan dit soort albums. Je blijft mooie dingen ontdekken. Ik blijf liever een maand naar dezelfde muziek luisteren omdat een album dan de kans krijgt om mooi uit te bloeien. Soms willen we teveel en te vlug naar iets anders grijpen... Het is niet slecht om eens bij een album stil te staan! van 3 naar 3.5 naar 4 en naar 4.5!!!!

avatar van VladTheImpaler
Dat is wel heel erg balen

avatar van nightfriend
Wow, ze hebben het beste wel voor het eind bewaard op deze plaat. Wat heeft Waste of Breath een geniale, trage opbouw.

avatar van WoNa
Als ik op het op Wikipedia geciteerde NME bericht moet afgaan, was deze plaat nogal een bevalling, een echte live to tell experience. In ieder geval lijkt de worsteling met het leven Zachary Cole Smith goed afgegaan want hij heeft een plaat afgeleverd die er mag zijn. Nog altijd is The Cure de eerste referentie waar ik aan denk als ik DIIV hoor, maar waar ik bij deze band altijd afhaakte, haal ik bij DIIV moeiteloos het zeer fraaie einde van Is The Is Are.

Het zijn de prachtige, gelaagde gitaren die het werk hier voor mij doen. Iedere laag nog lichter en kwikzilveriger dan de vorige. Het is dan ook in dit geluid en in de kwaliteit dat binnen een song de interessante melodieën over elkaar heen buitelen. Binnen sommige songs gebeurt soms zoveel, dat er telkens iets nieuws te ontdekken valt. Iets wat ik eerder niet hoorde.

De plaat is niet briljant, dat geef ik direct toe, maar wel ontzettend prettig om naar te luisteren. En groeit nog steeds, dus wie weet?

Het hele verhaal staat hier op WoNo Magazine.

avatar van El Stepperiño
17 juni 2016. Op weg naar Best Kept Secret waar ik naast The Slow Show ook graag eens mijn oor te luisteren wilde leggen bij, want daar werd op musicmeter.nl mijn interesse voor gewekt, DIIV. Helaas, na het werk ben ik nog niet zomaar in Hilvarenbeek en de file richting parkeerplaats neemt zoveel tijd in beslag dat ik mijn twee vrijdagkeuzes van het festival in het water vallen.

Eigenlijk min of meer vergeten, kreeg ik van mijn broertje het verzoek om woensdag 28/9 vrij te houden bij wijze van verjaardagscadeau. Expres niet opgezocht hebbende waar we naartoe gingen, begaf ik mij dus eergisteren naar de Paradiso in Amsterdam. Bij het betreden van de venue kon het me toch niet ontgaan: wij zouden vanavond een muzikaal optreden van DIIV voorgeschoteld krijgen.

Ik had nog nooit (bewust) een nummer van deze band gehoord, dus de verrassing kon eigenlijk niet groter zijn. En wat een heerlijk geluid slingeren deze jongens, met op zijn minst opmerkelijke uiterlijken, de zaal in. Een gitaarwalm van geluid, zonder dat deze verzandt in een brei van herrie, met daarin aanstekelijke melodieën waarbij ik bijna niet stil kon blijven staan. Ondanks dat het maar 5 kwartier duurde, en ieder nummer haast compulsief werd aangekondigd met "We are DIIV from New York City", ging ik rond 22u met een prima voldaan gevoel weer naar buiten.

Nu heb ik ook veel tijd ingeruimd om de nieuwe Marillion te beluisteren, en ook andere muziek slokt mijn tijd op (bijvoorbeeld Muziek >> Muziekgames >> Prog Ladder 2016 ) maar voor deze muziek komt zeker een plekje vrij op mijn rotatielijst! Het is al gebleken dat dit het fietstempo flink omhoog gooit en zoals itchy al aangaf werkt dit heel verslavend. Ik begin op 4*

avatar van Molemen25!
Album staat al geruime tijd in de Spotify lijst. Zo eens in de maand hou ik een 'veeg actie om het enigszins overzichtelijk te houden. Dit album blijft iedere keer staan. Verslavend album. Middendeel vind ik het zwakste. Favoriete nummer Is Dust.