menu

Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2016

zoeken in:
avatar van meneer
Nad Sylvan. De man blijft voor mij een illuster figuur en een vreemde snuiter maar zeker wel intrigerend. Heeft ook zo zijn goede bijdrages geleverd aan de Prog-scene. Komt een nieuw album uit en wie weet wel wat nominaties voor aankomende ladders. Ik ga hem morgen zien in De Boerderij bij Hackett. 'A Flower !'.



avatar van vigil
Het schijnt vooral een W&W show/tour te worden ivm 40 jarig bestaan plus werk van de nieuwe cd, dat wist ik helaas ook pas nadat de show was uitverkocht...

avatar van meneer
Hoe kan je dat nou missen..? Zelfs mijn vrouw gaat mee ! Mocht ik tijd hebben dan zet ik op 'Gisteren gezien' een verslag. Ik ken iemand uit mijn naaste omgeving (ik noem geen namen, meesterdch) die ook met flinke spijt rondloopt.

avatar van vigil
Ja ik dacht dat het weer een reprise was van de vorige tour(s) en die heb ik al gezien. Maar goed ik ga wel even bij Steve langs op 1ste paasdag in Delft

avatar van Bonk
Laat ik dan nog maar een keer wat reclame maken voor het Midsummer Prog Festival in Valkenburg maken.
We wisten al dat Anathema en iamthemorning kwam. Dat was al een fijne line-up wat mij betreft.
Daar zijn inmiddels het voor mij onbekende Caligula's Horse, maar ook het zeker wel bekende Pain of Salvation en Gazpacho bij gekomen!
Inmiddels dus de knoop maar doorgehakt. We gaan de drie uur durende afdaling vanuit het Noorden maken en hebben inmiddels een kamertje geboekt.
Bij gebrek aan ProgLadder, kan men hier gelukkig terecht voor de afkickverschijnselen Wat mij betreft een line-up om te watertanden (en er komt nog meer) op een prachtige locatie.

avatar van El Stepperiño
Dat klinkt zeker als een mooie lineup!

Hier nog een andere lijst met moderne prognummers, waarbij onze nummer 1 op een respectabele 11e plaats is gezet...

Top 50 Modern Prog Songs 1990-2015 - The Prog Report - progreport.com

Een zeer respectabele plaats inderdaad voor PT.

Ik heb eens even de top 10 van deze lijst vergeleken met de noteringen in onze Prog ladder. Blijkbaar staat de nummer 1 in die lijst, in de Prog Ladder een stuk lager. Die staat daar namelijk op 244. En de nummer 2, 4, 6, 7 en 9 staan (als ik het goed heb opgezocht) zelfs niet eens in onze lijst. Hier wil ik uiteraard niets mee zeggen (ieder zijn eigen smaak natuurlijk). Misschien levert de ProgReport lijst nog nieuwe nominaties op voor de volgende ladder.

Ook valt me op, als ik over het algemeen naar die lijst kijk, dat Neal Morse (in al zijn vormen) heel hoog wordt aangeschreven, terwijl dat hier toch wel wat minder is.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Heb hem ook even bewonderd. Meevaller: het merendeel is daadwerkelijk modern (ik krijg nog visioenen van een verkiezing van, ik geloof, IO Pages over het eerste decennium van de 21e eeuw waar Magnification van Yes er met de trofee vandoor ging). Ik heb bij onze lijst wel eens wat gesputterd over de karige vertegenwoordiging van de meer alternatieve prog, dat kan ik hier nog iets harder doen. En - onder het 1-nummer-per-album-criterium - vreemde songselecties af en toe.

Maar elke bron die mensen inspiratie voor nieuwe nominaties hier oplevert is verder natuurlijk welkom

avatar van Rudi S
Casartelli schreef:
IO Pages over het eerste decennium van de 21e eeuw waar Magnification van Yes er met de trofee vandoor ging).


Echt , het ging er daar toen nog een behoorlijke tijd over dat de liedjes op dat album met het al oude "dikkertje dap"vergeleken werden .
Overigens waren daar de bovenste plekken in de eeuwlijst, allertijdenlijst etc ook altijd voor Marillion/Genesis.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Rudi S schreef:
Overigens waren daar de bovenste plekken in de eeuwlijst, allertijdenlijst etc ook altijd voor Marillion/Genesis.
O... nou, daar zal dan in elk geval wel wat in zitten

avatar van daniel1974nl
Een lijst van de beste prog nummers aller tijden is geen beginnen aan. Ik zou niet eens weten waar ik zou moeten beginnen.

Misschien :

1 Pink Floyd - Echoes
2 Genesis - Supper's Ready
3 Yes - Close To The Edge

En daarna houdt het echt wel op..................Er is gewoon veel teveel nooit uitgebracht.

avatar van Jester
El StepperiƱo schreef:
Dat klinkt zeker als een mooie lineup!

Hier nog een andere lijst met moderne prognummers, waarbij onze nummer 1 op een respectabele 11e plaats is gezet...

Top 50 Modern Prog Songs 1990-2015 - The Prog Report - progreport.com


Toch wel een verrassende nummer 1. Wel een tamelijk heavy lijst, zeker in de top.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
daniel1974nl schreef:
Een lijst van de beste prog nummers aller tijden is geen beginnen aan. Ik zou niet eens weten waar ik zou moeten beginnen.
Nou, we gaan het vanaf augustus / september nogmaals met zijn allen proberen... dus als je tegen die tijd zin hebt om aan te schuiven...

avatar van meneer
Bij mij begint het al lichtelijk wat te kriebelen om te gaan nomineren. Er komt zoveel moois uit momenteel ! Maar - ik weet niet of ik mag claimen - ik zou zeer graag het fantastische 'What have You done' van Nad Sylvans Nad Sylvan - The Bride Said No (2017) willen nomineren. Wat Een Nummer ! Luister eens naar het geheel en de fabuleuze gitaarpartijen ! Man, man, man, dit is pas smullen....




Mag ik al Casartelli ?

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Ik wil me niet in uw gekriebel mengen, meneer...

Begin augustus gaan we nomineren. Wie dan op vakantie is en zeker wil weten in elk geval één lijstje van 8 in te kunnen dienen, mag dat eerder in pm doen. Ik vind het persoonlijk wel prettig als een ander mijn (nieuwe) favoriet nomineert, dan heb ik weer één plekje over voor iets anders, maar ieder zijn meug.

avatar van Bonk
Ik verheug me er ook al weer op en ben al bezig met het beramen op mijn nominaties. De planning is niet geheel geweldig, want de tweede week van augustus ga ik op vakantie. Ach, het scheelt dan dat voor het dataroamen in Europa nu één tarief geldt
Om er weer een beetje in te komen gaan we dit weekend naar Valkenburg voor het Midsummer progfestival. Zijn er nog meer met die plannen?

avatar van El Stepperiño
Ik zit mij ook alweer rijkelijk te verheugen op de volgende progladder! Heb tegenwoordig wel een 44-uur durende werkweek, dus hoop voldoende tijd vrij te kunnen maken voor het beluisteren van de nummers... Qua nominaties is er inderdaad weer van alles uitgekomen sinds het starten van de ladder van 2016, mijn lijstje stroomt alweer vol.

avatar van meneer
Zo... Dus hier zit die overbevolking van Music Meter gebruikers...

Wel grappig, ik wil ook bij de nieuwe ladder een nummer van Radiohead gaan nomineren. Mag dat nu nog wel, beste progliefhebbers ?



avatar van Bonk
Het zal van mij geen punten krijgen (maar ik heb ook geen verstand van muziek heb ik gelezen, want ik vind zowel F.E.A.R. als Ayreon beter dan Radiohead, dus ik ben compleet hopeloos ), maar je bent vrij om te nomineren wat jij onder prog verstaat. Volgens mij staan ze ook al in de Prog top 300. Er moet ook ruimte zijn voor zeurderige zangers in zo'n lijst (zegt de man die Neil Young een geweldig artiest vind. )

avatar van meneer
Ik heb altijd het gevoel dat de hemelpoorten open gaan en Thom York de Stairway from Heaven af komt gelopen als hij begint te zingen. Maar goed, smaken verschillen (alhoewel ik ook zeer graag naar Neil Young mag luisteren).

Valt mij wel op dat er steeds meer moet worden ingegrepen door de moderators bij bepaalde albums. Veel gekissebis, aanvallen en negativiteit.

Maar beste Bonk, luister nog eens goed naar het einde van I Promise. Die fantastische mellotron afsluiting verdient toch nog zeker wel minimaal 2 puntjes ?

avatar van Bonk
Dat vind ik juist het mooie meneer, dat die smaken steeds weer verschillen. Gelukkig maar, want anders zouden dergelijke spelletjes ook weinig zin hebben.
Ook ik verbaas me soms wel eens wat over de toon. Discussiëren, meningen uitwisselen en ook vooral met wat humor het er over hebben is alleen maar mooi. De behoefte om een andere smaak weg te zetten als minderwaardig en of je daardoor geen verstand van muziek hebt, snap ik niet zo goed. Gelukkig heb ik dat in dit topic niet meegemaakt (ach en de organisator hebben we nu eenmaal nodig, dus dan mag hij ook best laten weten wat hij van Airbag vindt ), ook een van de redenen waarom ik dit spel zo graag speel.
En eerlijk is eerlijk; er zijn wel veel slechtere van Radiohead. Dus wie weet pikken ze nog een puntje mee als de concurrentie in die ladder niet al te sterk is

avatar van Rudi S
meneer schreef:
(alhoewel ik ook zeer graag naar Neil Young mag luisteren).


Ah, daar zou ik wel punten aan geven
Met name de Radiohead van deze eeuw vind ik wel goed, maar wat mij betreft valt dit toch niet onder prog.
Dat zou jouw nominatie natuurlijk niet in de weg moeten staan, prima nummer dat wel.

avatar van musicborst
Over een maandje kunnen we weer gaan nomineren.... Nou, ik heb werkelijk nog geen idee waar ik mee op de proppen moet komen. Vorige keer had ik een thema: de beste van wat er de laatste 3 maanden is uitgekomen. Nu kunnen we van de drie wel een zes maken maar dan nog weet ik niet wat ik het beste van 2017 moet vinden. Misschien moet ik het wel over een hele andere boeg gooien, Heel de middag naar Dire Straits geluisterd. Is Telegraph Road geen prog? pfff, ik weet het niet, misschien sla ik de nominatieronde wel over, ben ook meer geïnteresseerd in muziek die ik nog niet ken. Goede muziek dan, en dat is een feit.

PS: I promise gaat ook bij mij niet scoren meneer...

avatar van meneer
musicborst schreef:
Vorige keer had ik een thema: de beste van wat er de laatste 3 maanden is uitgekomen. Nu kunnen we van de drie wel een zes maken maar dan nog weet ik niet wat ik het beste van 2017 moet vinden.

PS: I promise gaat ook bij mij niet scoren meneer...


Kwestie van smaak natuurlijk. Ik mag Radiohead wel, voor mij is het absoluut geen prog, maar soms eens wat raakvlakken (en ergens was mijn eerdere reactie met deze 'nominering' natuurlijk een ietwat cynische knipoog naar de discussie bij F.E.A.R. mbt de 'suikerglazuur' van het album).

Maar van mij, voor jou, enige suggesties voor nominaties waarbij ik je graag persoonlijk het laatste album van Nad Sylvan wil aanraden:

Album « Progwereld en als suggestie Nad Sylvan - The Bride Said No (2017) en (vanwege een bepaalde jaren 70 band invloeden waarbij Gabriel nog fluitend gesignaleerd werd: Elbow - Little Fictions (2017) , maar dan moet je wel goed luisteren want dat beweren ze zelf).

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Vanaf mijn aanmelding op MusicMeter, inmiddels zo'n twaalf jaar geleden, heb ik de indruk dat Radiohead hier overgewaardeerd is. Maar het optreden dat ik afgelopen vrijdagavond van ze zag... dat was toch wel een indrukwekkende twee uur. Over of de band hier thuishoort, verwijs ik graag naar een van de belangrijkste regels in dit spel:
Casartelli schreef:
- Discussie mag altijd, maar we gaan niet eindeloos neuzelen over of een nummer nou wel of niet voldoende prog is. Wie echter een lijstje met enkel twijfelgevallen denkt in te dienen, moet zich misschien nog eens afvragen of hij zijn vertier niet beter elders kan zoeken.
Dat gezegd zijnd, zou ik op de inhoud weinig redenen kunnen aandragen waarom Radiohead hier niet thuishoort.

Fijn dat er al het nodige gepopeld wordt. Ik heb tot nu toe steeds gezegd 'in augustus'. Iets specifieker echter ben ik tot 4 augustus 's avonds op vakantie, dus verwacht de kick-off niet daarvoor.

avatar van El Stepperiño
Als niemand anders deze nomineert komt uit mijn hoed sowieso Big Big Train - Brave Captain, wat een geweldig nummer is dat!!

avatar van uffing
Van mij zal in ieder geval een nominatie van dit album komen.

avatar van Alicia
Ik weet ook nog lang niet wat ik zal nomineren. Ik weet ook niet wat wel en niet in dit genre valt. Zo ruim. Ik luister momenteel meer naar progressieve metal of wat daar onder wordt verstaan en alleen als er grotendeels clean wordt gezongen. Ach ja...ik laat mij gewoon weer verrassen, denk ik. Ben nog steeds in m'n nopjes met bijvoorbeeld de ontdekking van Green Carnation. Hé... lampje gaat branden. Ik weet wel een mooie van Throes of Dawn.

avatar van El Stepperiño
En dan is het ineens alweer augustus. Ik heb er zin in!

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Ik zit nog even in Italië. Maar houd komend weekend dit theater in de gaten!

avatar van musicborst
Casartelli schreef:
Ik zit nog even in Italië. Maar houd komend weekend dit theater in de gaten!


Doe rustig aan....

Deze break in het "progladderen" heeft mij goed gedaan, was er echt aan toe in april.

Eindelijk eens tijd voor wat anders. Zo ben ik afgelopen maanden ipv in de breedte meer in de diepte gegaan met onder meer Marillion, Anathema, Ayreon, e.a.

Maar voor nieuwe nominaties moet ik nog nadenken ondanks dat ik 100+ nieuwe releases heb afgeluisted in 2017....

avatar van musicborst
O ja, ook in Dan Fogelberg gedoken... Niet echt een progger natuurlijjk maar voor tunnelvisie moet men waken.

Als intermezzo tot komende weekend deze "vakantiedeun" Tucson, Arizona (Gazette). Ongetwijgeld zal bij de puristen onder ons de haren over eind komen, veels te klef en commercieel natuurlijk. Ik vond hem op het strand geweldig!

Gast
geplaatst: vandaag om 21:30 uur

geplaatst: vandaag om 21:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.