Madvillain - Madvillainy (2004)

Label: Stones Throw

1. The Illest Villains (1:56)
  2. Accordion (1:58)
  3. Meat Grinder (2:12)
  4. Bistro (1:07)
  5. Raid (2:31)

met MED

6. America's Most Blunted (3:54)

met Lord Quas

7. Sickfit [Instrumental] (1:22)
  8. Rainbows (2:51)
  9. Curls (1:35)
  10. Do Not Fire! [Instrumental] (0:53)
  11. Money Folder (3:03)
  12. Shadows of Tomorrow (2:36)

met Lord Quas

13. Operation Lifesaver A.K.A. Mint Test (1:30)
  14. Figaro (2:25)
  15. Hardcore Hustle (1:22)

met Wildchild

16. Strange Ways (1:52)
  17. Fancy Clown (1:56)

met Viktor Vaughn

18. Eye (1:58)

met Stacy Epps

19. Supervillain Theme [Instrumental] (0:53)
  20. All Caps (2:10)
  21. Great Day Today (2:17)
  22. Rhinestone Cowboy (3:59)
avatar van shaadiq haynes
Teunnis schreef:

Ik vind abstracte hiphop een geschikte term voor deze plaat (en het merendeel van het andere werk van DOOM). Zowel muzikaal als tekstueel is dit een heel stuk abstracter dan andere hiphopklassiekers. Speelse productie, verrassende samples, complexe rijmschema, cryptische teksten en bovenal een hele hoop humor.

"Speelse productie, verrassende samples, complexe rijmschema, cryptische teksten en bovenal een hele hoop humor." -> helemaal juist, maar dat maakt deze hiphop toch niet 'abstract'? Onder 'abstract' begrijp ik eerder 'expertimenteel' en dus 'moeilijk toegankelijk' voor het grote publiek. Dat is hier toch niet het geval?

avatar van Teunnis
Ik zie abstract als het antoniem van concreet. Vergelijk een portret die net echt lijkt (concreet) met een schilderij met wat vage vormen en kleuren dat dan zogenaamd ook een gezicht moet voorstellen (abstract). Dan valt zowel de productie als de teksten wat mij betreft veel meer in de tweede categorie.

Experimenteel is echt wat anders, dan gaat het erom of je nieuwe dingen uitprobeert tijdens het productieproces. Je ziet natuurlijk wel vaak dat abstracte hiphop ook experimenteel is, net als bij dit album.

avatar van Dirruk
Heb het nooit als een klassieker kunnen ervaren. Het debuut en MM.. Food doen me veel meer.

Luistert lekker weg door de korte tracks. Erg origineel ook. Zou buiten het werk van DOOM niets kunnen bedenken wat hier nou op lijkt. Eerste kant is subliem. Daarna zijn het voor mij wat pieken en dalen. Vooral Quasimoto vind ik niet fijn om te horen. De laatste kant is dan wel weer een 5*. Rhinestone Cowboy kan wat mij betreft de boeken in als beste afsluiter op hiphop gebied.

Op naar het volgende album van mijn hiphop held (of schurk).

avatar van Shelter
Dirruk schreef:

Op naar het volgende album van mijn hiphop held (of schurk).

Het volgende album zal niet meer gemaakt worden?

avatar van Ernie
Ook een duidelijke 3,5* tot 4* bij mij. Ken hem al enkel jaren maar wat ik niet origineel heb beluister ik minder. Daar is deze week dus verandering in gekomen (lang leve discogs)

Allemaal best goed met enkele stevige uitschieters (Accordion, Meat Grinder, Amerikas Most Blunted en uiteraard Rhinestone Cowboy) maar ik hou, op dit moment, nog ietsje meer van Operation Doomsday en Mm... FOOD. Nummers zoals Vomitspit, Doomsday of Question zijn meer mijn ding. Maar op deze staan natuurlijk ook fantastische geluidscollages.

Uiteraard is dit een ander soort album, veel meer alternatief qua Beats en flows en alleen al daarom heel interessant. Ik zie deze echt nog wel groeien.

DANGERDOOM is ook onderweg en die ken ik nog helemaal niet. Ook benieuwd naar die plaat

RIP MF DOOM

avatar van Spoelworm
Heb er kort naar geluisterd op Ytube.
Ik weet niet genoeg van (moderne) hip hop dus sla me niet voor de oren met het onoverkomelijke feit dat ik het totaal verkeerd zal hebben, maar het doet mij op het eerste gehoor denken aan muziek die ik wel graag luister en dat is dat het een beetje die vibe van vroegere gang starr of zelfs een beetje Wu .

En laat ik vooropstellen, dat is positief, want ik heb dergelijke muziek het liefst vanuit de verloren jaren. Brand Nubian, Mobb Deep, Big L, dergelijke musikanten van de eind 80s begin 90s, waarschijnlijk omdat ik het in die tijd veel luisterde.

De nieuwe stroming heb ik dan eerlijk gezegd nooit echt serieus gevolgd, dus ik kan niet beoordelen hoe de kwaliteit tegenwoordig is. Ieder zijn ding zeker, maar als ik een waarschijnlijk erg slecht voorbeeld neem, bv een Lil Wayne , dat is dan niet echt aan mij besteed. Maar goed, dat is dan waarschijnlijk een commercieel voorbeeld (?) maar daar weet ik te weinig vanaf. Geen slecht woord voor die persoon die hem wel luisteren , dat vooropgesteld.

Waar ik wel wat vanaf weet , is dat dit album wel lekker old school klinkt, of mij iig die associatie laat maken.
En ik heb nog niet goed naar de tekst kunnen luisteren , maar ik meen niet echt veel b#tches en hoáa s voorbij hebben horen komen dus ik ga nu al maar vast uit van kwaliteit in de teksten. Sowieso sta ik er altijd versteld van dat die jongens altijd zulke enorme lappen teksten weten te onthouden.

Ik heb net even zitten kijken of ik hem hier kon bestellen, toen ik zag dat er ook een instrumentaal album is - een lp die heet Madvillainy Instrumentals.
iemand bekend met dat album, klinkt ook wel interessant.

deze moet ik nog even onder de juiste omstandigheden luisteren (lees relaxed op vrijdagavond) maar nu geef ik toch even kredit aan MM.
Wederom weer eens leuke (voor mij nieuwe) muziek ontdekt.

avatar van Dirruk
Shelter schreef:

Het volgende album zal niet meer gemaakt worden?

Ja wrijf het er nog maar eens in. Ik bedoelde eigenlijk een ander album, Vaudeville Villain in dit geval.

Overigens las ik laatst dat Madvillainy 2 voor 85% klaar was. Ik vermoed toch wel dat er komende jaren nog iets wordt uitgebracht.

avatar van Shelter
Dirruk schreef:

sorry! Dacht wellicht had je het nieuws gemist.
Vaudeville Villain is erg nice!

avatar van Cor
Cor
Bijzondere plaat. Eigenlijk een verzameling van 'snippets', fragmentjes, die samen toch een mooi geheel vormen. Toch maar eens even gecheckt nu 'ie weer zo in de spotlights staat. En het is een mooie luistertrip.

avatar van Rvdz
Na een aantal luisterbeurten, waarbij ik hem bij de eerste nog afdeed als te vluchtig en rommelig, is het kwartje wat betreft deze plaat ook bij mij grandioos gevallen. Wat een heerlijke luistertrip is dit, die ik juist door het "rommelige" karakter moeiteloos een paar keer achter elkaar kan luisteren zonder dat hij begint te vervelen. All Caps was al een tijdje een favoriet, America's Most Blunted en Shadows of Tommorow mogen zich daar nu ook bij voegen.

avatar van Lau1986
Ik moest in het begin ook even wennen aan dit album. Het is inderdaad een heerlijke luistertrip en de stem van MF DOOM is erg fijn. Toch ben ik (nog) niet verpletterd door het album. Interessant album vooral.

avatar van dumb_helicopter
Genietbaar en afwisselend, maar na een paar keer beluisteren laat het nog niet de nadruk na om er een meesterwerk van te maken. Nog iets te vrijblijvend en te vergankelijk, maar wie weet verandert dit alsnog.

avatar van Johnny Marr
dumb_helicopter schreef:
maar wie weet verandert dit alsnog.

Dat zal wel nog veranderen (hoop ik), bij mij was de eerste indruk gelijk aan de jouwe.