Madvillain - Madvillainy (2004)

Label: Stones Throw

1. The Illest Villains (1:56)
  2. Accordion (1:58)
  3. Meat Grinder (2:12)
  4. Bistro (1:07)
  5. Raid (2:31)

met MED

6. America's Most Blunted (3:54)

met Lord Quas

7. Sickfit [Instrumental] (1:22)
  8. Rainbows (2:51)
  9. Curls (1:35)
  10. Do Not Fire! [Instrumental] (0:53)
  11. Money Folder (3:03)
  12. Shadows of Tomorrow (2:36)

met Lord Quas

13. Operation Lifesaver A.K.A. Mint Test (1:30)
  14. Figaro (2:25)
  15. Hardcore Hustle (1:22)

met Wildchild

16. Strange Ways (1:52)
  17. Fancy Clown (1:56)

met Viktor Vaughn

18. Eye (1:58)

met Stacy Epps

19. Supervillain Theme [Instrumental] (0:53)
  20. All Caps (2:10)
  21. Great Day Today (2:17)
  22. Rhinestone Cowboy (3:59)
avatar van Slowgaze
Opmerking over dat dit album heel tof is en dat ik op een tweede wacht maar de tweede vast niet zo goed is als deze.

avatar van Delars
Dit blijft heerlijk.

avatar van Nr.4
Kan eigenlijk niet dat ik deze na al die luisterbeurten in al die jaren nog niet op 5 sterren had staan. Kwam geloof ik een jaartje na Jaylib en dat vond ik toen een iets toffere plaat, inmiddels beide classics voor mij waar ik niks op aan te merken heb en alleen maar van kan genieten.

avatar van Chicken Sun
DIT IS HEEL ERG GOED.
EEN KLASSIEKER.
EEN GEK CIRCUS VAN EEN PLAAT.
WAT KAN DOOM ZIJN WOORDEN HEERLIJK VERVLECHTEN IN WAANZINNIGE ALLITERATIES EN ANDERE RIJMSCHEMA'S.
HELDHAFTIG GOED.

All Caps is het beste nummer.

4,5 *

avatar van Jar0on
Chicken Sun schreef:
DIT IS HEEL ERG GOED.
EEN KLASSIEKER.
EEN GEK CIRCUS VAN EEN PLAAT.
HELDHAFTIG GOED.

Ah, All Caps, ik snap hem!

avatar van Chicken Sun
Ik zal niet de eerste zijn die deze grap maakt.
Toch kon ik het niet laten, dit album heeft het verdiend.

avatar van Srananbloke
^ Nominated for the best rolled L's! ^

Ontzettend creatieve en obscure lyrics, een zeer constant flowende DOOM en de heerlijke beats van Madlib maken Madvilliany legendarisch.

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Lastig album om te doorgronden. Het is zo fragmentarisch en voor mijn gevoel hak op de tak. Weet na 3x luisteren nog niet wat ik ervan moet vinden.

avatar van Johnny Marr
Mausie schreef:

Doorzetten is de boodschap!

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Johnny Marr schreef:
Doorzetten is de boodschap!

Kwartje is gevallen!

avatar van jordidj1
Ik was al overbekend met ALL CAPS, Rhinestone Cowboy is ook geen vreemde maar de rest van DOOM etc. ken ik nog niet. Ben maar begonnen met dit album, omdat top-250 platen ook vaak hun status bevestigen bij mij. Er zijn albums die direct vallen, maar platen ook die hun tijd nodig hebben om te rijpen.

Dat is bij Madvillainy ook het geval. Ik heb het geen moment af willen zetten, maar het fragmentarische moet nog een geheel worden en de "Damn DOOM, you such a hero"-momenten zijn nog niet vaak gevallen. Productioneel klinkt het goed, maar ben nog niet omver geblazen.

Komt vast nog wel goed, ik quote mezelf over een maand of twee wel weer

avatar van Elohim
Accordion en Strange Ways zijn toch echt wel dé te noemen nummers, gezien de waardering die de rest van de uitschieters al krijgt.

avatar van jordidj1
Nou, dit album is geland, en hoe. Beste circus waar ik ben geweest tot nu toe.

avatar van Bruno_6
Dit album vierde gisteren zijn veertiende verjaardag.

avatar van Nr.4
Klinkt ondanks die veertiende verjaardag nog altijd verfrissend. Vandaag weer eens ingedoken, wat een rijke plaat. Gruwelijk.

avatar van jordidj1
Oooooooeeeiii, wat een belachelijk harde plaat blijft dit toch. America’s Most Blunted

avatar van GijsV
De Europese Unie van de hip-hop: Een eenheid in verscheidenheid. Zelfs het Frank Zappa-achtige Rainbows misstaat niet! Luister het nog vrijwel wekelijks.

avatar van Obscure Thing
Dit hoort niet bij elkaar te werken, en toch werkt het. Ik heb grote moeite om mijn favoriete tracks te selecteren, dat zegt genoeg. Elk nummer heeft iets speciaals, met recht een legendarisch album.

avatar van aerobag
Wat mij betreft hét muzikale hoogtepunt in de hiphop wereld, met twee muzikale masterminds die zich op dat moment in hun absolute prime begaven. Madlib is een ware muzikale kameleon, haast moeiteloos lijkt hij de rapper waarmee hij samenwerkt aan te kunnen voelen, om vervolgens een productie in elkaar te zetten waar desbetreffende rapper op een op-maat-gemaakt voetstuk gezet wordt. Daarnaast een ongekend organisch gevoel voor sample-selectie en sample-manipulatie. Hij gebruikte zo veel verschillende samples, maar toch klinkt het alsof ze afkomstig zijn van één band. Het moet dan toch ook heerlijk zijn om met zo’n producer samen te werken. Daniel Dumile verdient natuurlijk dan ook alle lof hoe hij de beats/instrumentals matched met net zulke sterke flows en lyrics. Laten we niet vergeten dat deze man in een tijdspan van 2003 tot 2004 maar liefst 5 kwalitatief ijzersterke albums uitgebracht heeft. Natuurlijk onder al zijn rap-aliases met hun eigen persona (MF DOOM, King Geedorah, Viktor Vaugh en Madvillain).

Dit is in mijn ogen een dusdanig meesterwerk, dat ik mij gewoon bijna niet voor kan stellen dat dit door een andere hiphopper ooit nog overtroffen gaat worden.

avatar van Johnny Marr
Net 'Born Like This' gecheckt en ik was in een DOOM-mood, vandaar dit werkje er nog maar eens achterna gedraaid. Enkele bevindingen en random hersenspinsels:

De uppercut Strange Ways-Fancy Clown-Eye. Die beats, phoeh. Nextlevel hoor. Strange Ways is momenteel ook weer een brandend actuele track, want het behandelt de denkwijze van DOOM wat betreft de ironie van politiewerk: hoe ze betaalt worden om misdaad tegen te gaan door zelf misdaden te begaan.

Wat een gekkenhuis dit album. Heerlijk ook om al die verschillende samples te gaan uitpluizen, bvb. 'That Ain't The Way You Make Love' van ZZ Hill wordt gesampled op 'Fancy Clown' en 'So Good' van The Whispers op 'Eye'.

Dit is echt zo'n album waar je nooit klaar mee geraakt, er gebeurt zodanig veel en toch past het allemaal in elkaar. Maar dit is hier al vaak geopperd, niks nieuws dus. Dikke classic.

Het allerbeste nummer? Dat blijft toch wel ALL CAPS, hands down. Maar het hele album is en blijft dus niets minder dan GE-NI-AAL

avatar van Deranged
Grappig dat je dat zegt, next level.

Spookte ook heel de tijd door mijn hoofd toen deze plaat het volgende plateau van bewustzijn bereikte, pas next level, inderdaad een groeier zoals sommigen al aangeven.

Dagenlang deze kanjer in circulatie, met nog een paar.

Captain Beefheart en DOOM zouden samen eens een album moeten doen, het ontloopt elkaar niet zo veel.

avatar van Shelter
Vind het echt een lekker album en zie het wat meer als alternatieve HipHop, als je wat meer in de native tongue hoek zit of meer richting gangsta en allerlei andere stromingen is het geen gemakkelijke stap naar MF Doom, Cannibal Ox etc. Stones Throw is in het algemeen een wat afwijkender hiphop label. De absolute klassieker of uitblinker in Hiphop heb ik vaak zien voorbij komen over dit album, elke keer weer als ik deze vol enthusiasme uit mijn cd rek pak om het absolute grootse ervan te horen, ben ik toch wat teleurgesteld. Het is voor mij meer een lekker albumpje tussendoor, weer eens wat anders, kwalitatief goed maar niet van "wooow".

avatar van hiphopmaster
RIP MF Doom

avatar van jurado
Ja niet best... RIP

avatar van thgryda
Deze de komende dagen als eerbetoon terug wat opleggen

Thudd
jordidj1 schreef:
Waarom staat deze nog niet op 1 in de rotatielijst

Ikzelf kan je er geen zinnig antwoord op geven; vanwaar deze revival?

Thudd
Aja, nu vat ik het; RIP...

avatar van Osiris Apis
jordidj1 schreef:
Waarom staat deze nog niet op 1 in de rotatielijst
Moet op 1 ja! Even respect mensen.