Madvillain - Madvillainy (2004)

Label: Stones Throw

1. The Illest Villains (1:56)
  2. Accordion (1:58)
  3. Meat Grinder (2:12)
  4. Bistro (1:07)
  5. Raid (2:31)

met MED

6. America's Most Blunted (3:54)

met Lord Quas

7. Sickfit [Instrumental] (1:22)
  8. Rainbows (2:51)
  9. Curls (1:35)
  10. Do Not Fire! [Instrumental] (0:53)
  11. Money Folder (3:03)
  12. Shadows of Tomorrow (2:36)

met Lord Quas

13. Operation Lifesaver A.K.A. Mint Test (1:30)
  14. Figaro (2:25)
  15. Hardcore Hustle (1:22)

met Wildchild

16. Strange Ways (1:52)
  17. Fancy Clown (1:56)

met Viktor Vaughn

18. Eye (1:58)

met Stacy Epps

19. Supervillain Theme [Instrumental] (0:53)
  20. All Caps (2:10)
  21. Great Day Today (2:17)
  22. Rhinestone Cowboy (3:59)
IllumSphere schreef:
Ik heb hem even opnieuw beluisterd en ik moet toch concluderen dat de drie sterren die ik heb gegeven de perfecte score is. Niet dat het slecht klinkt, maar toch is dit geen hoogstaande hip-hop. Het instrumentale gedeelte klinkt geweldig, maar er is wel meer dan dat gedeelte. Ook is dit meer een compilatie dan een volledig album waardoor er weinig hechtenis is. De sfeer wordt nooit echt vastgehouden en brengt als het ware de synchronisatie steeds in de war.

Ik moet zeggen dat ik niet vaak heb dat het zo 180 graden oneens ben met een bericht (afgezien van dat het instrumentale gedeelte ook inderdaad geweldig is natuurlijk).

avatar van bennerd
Idem, vooral dat 'geen hoogstaande hiphop'-gedeelte vind ik nogal vreemd. Of bedoel je daar gewoon mee dat je het niet goed vindt?

avatar van gweah
Ik zou zelfs willen zeggen: dit is de meest hoogstaande hip hop van het decennium 2000-2010. Maar dat is dan weer mijn mening.

avatar van IllumSphere
bennerd schreef:

Ik vind het gewoon geen hoogstaande hip-hop. Ik weet niet wat er zo vreemd aan is.

avatar van Ploppesteksel
Waarom vind je het niet hoogstaand dan? En wat versta jij onder 'hoogstaand'?

avatar van niels94
Dit lijkt me toch vrij simpel: hij vindt het gewoon niet geweldig. Klaar

avatar van bennerd
'Hoogstaand' is voor mij iets objectief. Rush is hoogstaand, Terror niet. Maar ik vind Terror wel beter dan Rush. Madvillainy is hoogstaand, Lil' Wayne is dat niet. Dat bedoel ik

avatar van niels94
Zeker geen objectieve term, hoor. Dit kun je ook best 'niet hoogstaand' noemen. Check dit maar, nogal makkelijk samplewerk. En Lil Wayne kun je best hoogstaand noemen, goed uitgewerkte pop. Het is maar net hoe je het allemaal bekijkt. Maar dat is een heel andere discussie. Ik denk gewoon dat IllumSphere het zo niet bedoeld, maar hij moet het zelf maar uitleggen.

avatar van woutorrmusic
Mag ik even opmerken dat deze albumhoes verdomde tijdloos is, net zoals de muziek?

woutorrmusic schreef:

eens

avatar van Eveningguard
Goed nieuws, alleen lult Doom wel vaker.

Eveningguard schreef:
Goed nieuws, alleen lult Doom wel vaker.

Madlib plaatste deze link op zijn facebook

avatar van Timmie
Dat kan wel wat betekenen dan! Ik hoop nog in 2012!

Timmie schreef:
Dat kan wel wat betekenen dan! Ik hoop nog in 2012!

DOOM recently told HipHopDX and XXL that the new record from Madvillain, his project with Madlib, is on its way. "The second Madvillain album is almost done", he told XXL. "That'll be done this year."

wie weet

Alleen ik vrees dat 'ie toch erg gaat tegenvallen eigenlijk

avatar van kobe bryant fan
Leuk nieuws!

avatar van kobe bryant fan
Het moest er ooit eens van komen een Top 10 plaats.
Dit is m'n favoriete Hip-Hop plaat ooit!
De beats zijn vooruitstrevend, origineel en blijven na vele luisterbeurten spannend.
DOOM komt altijd hard met z'n heerlijke flow en dope punchlines.

avatar van gweah
Afgelopen woensdag in de Melkweg gezien: MF Doom live. Avond kon al niet meer stuk toen onaangekondigd (voor zover ik wist) niemand minder dan Ghostface Killah het voorprogramma kwam doen.

Doom kwam erg laat op, maar gelukkig was het hem echt (hij heeft een dubieuze reputatie om willekeurige playbackende nono's met masker te sturen ipv zelf te verschijnen) en deed hij bijna alle klassiekers van zijn beste album: Madvillainy.

Er werd geopend met Accordeon en ook Meat Grinder, America's Most Blunted, Curls, Figaro, All Caps en afsluiter van de avond Rhinestone Cowboy kwamen voorbij.

Andere classics als Rhymes & Dimes (Operation Doomsday), Fazers, The Fine Print (Take Me To Your Leader), Change The Beat (Vaudeville Villain), Rock Co.kane Flow (met De La Soul), Beef Rapp, Hoe Cakes, One Beer, Kon Queso (Mm Food), Gazillion Ear en Ballskin (Born Like This) kwamen ook allemaal langs.

Doom rapt op plaat meestal rustig en komt live iets minder uit de verf dan sommige andere MC's, omdat hij zijn typerende delivery moet aanpassen naar de energie en het volume van een concertsetting. Ghostface op dezelfde avond vond ik bijvoorbeeld veel strakker spitten. Maar toch, een mooie set, en ondanks de waardeloze DJ, het gruwelijk lange wachten en de lauwe halflege zaal wel een mooie avond.

k.grubs
Werd Mume toch nog de moeite waard: de beste muziek die ik hier heb leren kennen. Inmiddels vind ik The Mouse & The Mask beter dan dit album, minder van die suffe stukjes die je door wilt spoelen.

avatar van toris
Met 2,5 verhoogd. Na dit album heel vaak te hebben gefluisterd valt het dan toch op zijn plaats. Film is nogsteeds verre van mijn ffavoriete rapper, maar hij kan me al beter bekoren dan voorheen. De productie is eigenlijk gewoon heel erg tof, en dan met name op All Caps, heerlijk. Wie weet groeit het nog verder

avatar van Raul
Film?
MF Doom bedoel je?

Best wel een DOOM fan maar toch was dit nooit echt een van de favoriete releases voor mij. Nu begon het dan toch een beetje te dagen, als je eens goed voor het geheel gaat zitten is het wel heel strak eigenlijk. Heerlijk sfeertje op heel het album en natuurlijk die unieke stijl van producties.

Het heeft een hele soort van classy soms bijna jaren 50 vibe over zich.

avatar van Osiris Apis
Alweer 10 jaar geleden!

avatar van Srananbloke
Yep, 10 jaar alweer. Ik leerde het album pas in 2007 kennen, maar heeft me sindsdien nooit meer losgelaten. Madvillain was de start van mijn liefde voor Madlib-beats en mijn herwonnen liefde voor hip-hop in het algemeen. Mijn absolute numero uno, en ik verwacht niet dat er in mijn leven nog een album komt die dit meesterwerk van die nummer 1-positie zal verdrijven.

avatar van Johnny Marr
Eén van de gekste albums dat ik ooit gehoord heb. Beetje vergelijkbaar met 'Odelay' van Beck, maar dan in een ander genre.

Het enige zinnigs dat ik voor dit moment kwijt kan over het album is dat 'Strange Ways' veel langer mocht duren, (heerlijke beat/sample, gewoon een prachtig nummer) en dat dit inderdaad een groeier is!

avatar van siedss
ongelooflijk album, meesterwerk. Het vreemde is wel dat ik Accordeon helemaal niet zo geweldig vind als de rest hier. Ik vind dit totaal niet een van de uitschieters, dan eerder Figaro of All Caps.

Het lekkerste van dit album is dat het totaal niet gaat vervelen, elke 2 á 3 minuten een geheel nieuwe sound, en toch in het totaal plaatje, zonder ook maar op 1 moment van lage kwaliteit of oninteressant te worden.

avatar van waxs
Osiris Apis schreef:
Alweer 10 jaar geleden!

Het wordt tijd voor een opvolger. Maar ergens ben ik ook wel blij dat er tot op heden geen nieuwe plaat is verschenen

avatar van Johnny Marr
waxs schreef:

Kan alleen maar tegenvallen IMO. Zoiets als dit lijkt me echt niet te overtreffen.

avatar van bennerd
Klopt. We kunnen alleen maar hopen dat Madlib en DOOM het nog in zich hebben, maar ze zijn bij voorbaat al verloren door de klasse van dit meesterwerk.

avatar van Srananbloke
Het is alweer een aantal jaar geleden sinds er wat nieuwe Madvillain-kruimels voorbij zijn gekomen, maar sindsdien is het erg stil. Ik heb mijn hoop op een 2e album maar losgelaten. Ik ben het eens met het bovenstaande, daarnaast haal ik mijn betoog van 9 mei nog eens terug. Zelfs als er een 2e album komt, zal het de superioriteit van dit juweel nooit en te nimmer overtreffen.