Anthrax - For All Kings (2016)

Label: Nuclear Blast

1. Impaled (1:31)
  2. You Gotta Believe (6:00)
  3. Monster at the End (3:56)
  4. For All Kings (5:01)
  5. Breathing Lightning (5:37)
  6. Breathing Out (0:55)
  7. Suzerain (4:53)
  8. Evil Twin (4:39)
  9. Blood Eagle Wings (7:55)
  10. Defend Avenge (5:13)
  11. All of Them Thieves (5:16)
  12. This Battle Chose Us (4:54)
  13. Zero Tolerance (3:47)
  14. Vice of the People * (5:20)
  15. Fight 'Em 'Til You Can't [Live] * (6:10)
  16. A.I.R. [Live] * (6:37)
  17. Caught in a Mosh [Live] * (5:48)
  18. Madhouse [Live] * (4:05)
  19. Breathing Lightning [Demo] * (5:19)
  20. A Monster at the End [Demo] * (3:55)
  21. This Battle Chose Us [Demo] * (4:33)
  22. Soror Irrumator [Demo] * (4:56)
  23. Vice of the People [Demo] * (5:30)
avatar van namsaap
Het voorproefje in de vorm van Evil Twin doet mij nog niet verlangen naar dit album.

avatar van Sir Spamalot
Van dit album komen nog een speciale edities uit, de Digipack en de Poker Edition: klik en klik. De tweede korte cd zal vier live nummers bevatten: Fight ‘Em ‘Til You Can’t, A.I.R., Caught in a Mosh en Madhouse. Je weet nooit of de link blijft...

avatar van ofzo
Dit album beukt er lekker op los. Songs liggen goed in het gehoor.
Aangename zang en gitaren. Mooie tempowisselingen, melodie, harmonieus geheel.
Een dikke 4.

avatar van Jelle78
Inmiddels via de pindakaas binnen en een keer of drie geluisterd. Opzienbarend is dit (uiteraard) niet, daarvoor moet je niet bij Anthrax zijn, maar wat een lekkere plaat is dit! Gewoon een beste pot pretentieloze (thrash)metal. De ideale muziek om met een biertje in de handel mee te schreeuwen. En soms is dat precies het soort muziek dat je nodig hebt. Dan is het fijn te weten dat Anthrax na al die jaren nog steeds aan die verwachting voldoet.

avatar van james_cameron
Lichte tegenvaller, zeker vergeleken met de laatste paar prima albums van de band. Het tempo van de songs ligt vrij laag, natuurlijk sowieso geen goed teken voor een thrashplaat, en één en ander mist gewoonweg de benodigde energie en bevlogenheid. Het klinkt allemaal wat mak en tam. Bij het titelnummer krijg ik herhaaldelijk het gevoel naar Iron Maiden te luisteren! Veel songs zijn daarnaast veel te lang, met te weinig spannende tempowisselingen en breaks om de boel interessant te houden.

avatar van The_CrY
Ik vond dit eigenlijk wel een prima plaat. Ik ben nog niet zo doorgewinterd qua Anthrax, dus wie weet piep ik wel anders als ik binnenkort wat meer van ze ga horen. Het titelnummer is inderdaad erg tam en de melodie van het refrein vrij slecht, maar verder hoor ik van begin tot 'All of Them Thieves' een erg lekkere plaat die zowel agressief als melodisch uit de hoek weet te komen. Die laatste twee nummers 'This Battle Chose Us' en 'Zero Tolerance' zijn hier als bonustracks aangevinkt, maar op elke editie die ik kan pre-orderen zit het gewoon bij. Veruit de minste songs zijn het overigens.

buizen

avatar van Rockfan
buizen schreef:
Heeft deze band nog bestaansrecht?

Zo lang er publiek voor is wel....

Anthrax trekt de lijn van de sterke laatste plaat Worship Music door op dit prima For All Kings. Het tempo ligt soms wat lager, maar de bassen zijn diep, de gitaren messcherp en Belladonna zingt zijn strot helemaal schor. En niet onbelangrijk: er staan weer heel wat erg goede songs op en ook op deze plaat staat geen minder nummer.

Het Impaled intro is fraai en de overgang naar het sterke You Gotta Believe met de gitaren is geweldig. Monster at the End is erg fijn en het drumwerk op de titelsong For All Kings is erg prettig. Die knallen er ook weer lekker in op het ijzersterke Breathing Lightning. Op Suzerain en Evil Twin is echt geweldig gitaarwerk te horen, waarbij Evil Twin wat sneller is. Dan volgt één van de beste nummers van het album, het bijna 8 minuten durende en afwisselende Blood Eagle Wings. Defend Avenge is een strak nummer en All of Them Thieves is een pompeus heavy nummer wat er meer dan wezen mag. Net als dit For All Kings, een erg goede plaat van Anthrax in 2016, 35 jaar na oprichting van de band.

avatar van vielip
buizen schreef:
Heeft deze band nog bestaansrecht?

Ik zou niet weten waarom niet?!

buizen
Tuurlijk hebben ze bestaansrecht, vielip. Er komen mensen naar concerten, albums worden verkocht.
Maar las ooit eens een recensie waarin stond dat betreffende band met hun nieuwe album aantoonde 'nog bestaansrecht te hebben'. Laat maar.

Ja buizen: Anthrax achtervolgt je nu volgens mij...

avatar van vielip
Oké duidelijk buizen! Het leek net alsof je het zelf vond maar je refereerde aan een stuk tekst

Icon E
Eigenlijk had Anthrax niet zoveel reden om John Bush in te ruilen voor een gerehabiliteerde Joey Belladonna. De band paste zich prima aan aan het veranderende metalklimaat. Keek eigenlijk nooit terug en bleef gewoon doorgaan met goede en soms minder goede platen uitbrengen. Het overal wild om zich heen slaande reünievierus bereikte ergens in de zeroes uiteindelijk toch de Bermudadragende New Yorkers. Anthrax stond vervolgens op de planken opnieuw als een huis met strakke retroshows waarin bekende lijfliederen als I Am The Law en Metal Thrashing Mad weer mochten vlammen als nooit tevoren. Allemaal leuk en wel maar de wereld verwachtte wel een nieuwe plaat natuurlijk.

Na lang wikken en wegen kwam Worship Music uit. Aanvankelijk geschreven met/voor een andere zanger. Belladonna mocht het zootje overblèren en huplakee, een nieuw hoofdstuk uit de Anthraxkronieken is geboren. Een redelijk goed ontvangen album dat stilistisch goed aansloot bij Persistence Of Time, het vorige album met Joey Belladonna.

For All Kings borduurt vanaf minuut één voort op Worship Music. Anthrax blijkt middels You Gotta Believe en het titelnummer ernstig opzoek naar meer melodie in een landschap waar Persistence Of Time en Worship Music ooit ontstaan zijn. En daar wringt ook direct de schoen. De melodietjes liggen teveel voor de hand in gemakkelijke meezingstukjes en een schaarse goede solo. Opnieuw een volwassen klinkend metalalbum waar slechts de hoekige riffjes herinneren aan een roemrucht thrashverleden blijkt een klein bruggetje te ver. Anthrax is voorspelbaar en hier en daar zelfs ronduit uitgeblust. Niet vooruit te branden en kleurloos. Kun je zeggen wat je wil over de albums uit de jaren 90. Maar die straalden tenminste nog visie uit.

Aan het muzikale vakmanschap en de productie ligt het allemaal niet. Anthrax komt glimmend voor de dag. Met in het oor springend gitaargeluid en alles. Ook de voortreffelijke zang van Joey Belladonna is ies dat niet zomaar weg moet. Deze man is een alleskunner. Nee, wie hem in godvredesnaam die zeikerige zanglijntjes van Breathing Lightning liet zingen, dát is degene die weg moet.

Waar is de eigenwijsheid gebleven van Sound Of White Noise? Waar is de volwassenheid van We've Come For You All? Waar is de gedrevenheid gebleven van Spreading The Disease? Waar is de branie gebleven van Among The Living? Ik heb onder de plaat gekeken, ik heb erboven gekeken. In verschillende volgorden afgespeeld, teksten gelezen maar ik kan niets onderscheidends vinden aan For All Kings. Ja het onderscheidt zich door zijn matte, kleffe composities. Maar dat was niet wat ik zocht.

Anthrax sleept zich vermoeid en vermoeiend voort op For All Kings. Het heilige vuur is helemaal weg en dood. Ineens verlang ik dan toch naar de obligate retrothrashplaat van de band die wél terugkijkt. Maar dat zal hem ook wel niet meer worden.

avatar van Kronos
Vandaag eindelijk in de winkels. Eindelijk, want het is toch alweer 5 jaar geleden sinds Worship Music.

Het voorlopige stemgemiddelde belooft weinig spectaculairs, maar ik kijk er toch naar uit om er voor te gaan zitten seffens.

avatar van Kronos
Ik denk dat het stemgemiddelde (3,59) hier nog flink gaat stijgen want wat is dit weer een fantastisch Anthrax album. Een logische opvolger van Worship Music waarin ook nog iets van Anthems doorklinkt.

Zeker de limited edition kopen want de bonusnummers This Battle Chose Us en Zero Tolerance sluiten For All Kings perfect af. En als toemaatje krijg je er dan ook nog een extra cd bij met vier leuke live nummers.

Ik deel je mening Kronos en doe er een 0,5* bovenop.

Ik kan er helemaal niets mee.
Als grote Anthrax fan is dit een grote teleurstelling.
Nummers duren te lang, schieten niet op en zijn zo zoutloos als het maar kan.
De paar nummers met wel een beetje pit weten het album niet te redden.
Leuk de referenties naar Game Of Thrones en de Donkere Toren serie van Stephen King, maar uiteindelijk overtuigen ook deze niet.
Zonde, volgende keer beter.

avatar van milesdavisjr
Wat een zouteloze bedoening. De jaren 80 hoeven wat mij betreft niet gekopieerd te worden maar een stap in die richting zou mij nog een beetje doen opveren.
Wat Anthrax hier ten gehore brengt is erg mager. Belladonna is nooit een geweldige zanger geweest, tel daarbij op dat er te weinig goede songs op de plaat staan en daarnaast is de productie ook niet top.
Nee, ik luister nog maar eens naar het laatste album van ex-Anthrax zanger John Bush; Win hands Down. Armored Saint heeft zijn zaakjes prima op orde.

Hoe kom je nou bij 'de productie niet top' milesdavisjr? Daar is helemaal niks mis mee.

west schreef:

De productie is niet slecht, bij nader inzien moet ik dat toegeven. Ik had alleen voor het album van Anthrax, de laatste worp van Armored Saint beluisterd en deze plaat knalt werkelijk je huiskamer in.
Misschien wel het bekende; glas is halfvol of halfleeg..

avatar van Jazper
west schreef:

Daar lijkt me wel wat subjectiviteit in te zitten. Ik vind deze eigenlijk wat beter klinken vanuit de speakers van mijn computer, dan vanuit mijn gewone luidsprekers. Het had allemaal wat smeriger mogen klinken wat mij betreft.

avatar van Kronos
Het is Anthrax. Niet Venom.

Jazper schreef:

Daar doel ik ook op. Het knalt niet wat mij betreft. Het songmateriaal is daar ook mede debet aan.

avatar van Kronos
Het knalt niet, het is niet smerig genoeg, Belladonna is nooit een geweldige zanger geweest, de nummers zijn matte, kleffe composities...

Wat gaan we hier nog allemaal lezen?

avatar van Rudi S
Kronos schreef:

Wat gaan we hier nog allemaal lezen?

Nieuwe smileys

avatar van Kronos
Ja, daarnet lachte ik nog blij. Nu lijkt het alsof niet kan kakken.

avatar van notsub
Anthrax kreeg ten tijde van Spreading The Disease en Among The Living mijn oprechte aandacht, maar al jarenlang volg ik ze niet meer. Er zijn inmiddels vele andere bands die ik veel liever hoor. Deze nieuwe CD leunt best sterk op het materiaal uit de jaren tachtig, Joey's stem speelt daar een belangrijke rol in. Dit is toch wel de Anthrax, zoals ze als vertrouwd klinken. Na al die jaren loop ik er echter niet meer warm voor.

avatar van milesdavisjr
Aan de reacties te lezen (ook de internationale kritieken) lijken er wel 2 kampen te bestaan. Een kamp dat een terugkeer naar het speedmetal verleden omarmt en een kamp dat toch de nodige kritiek heeft. Ik behoor tot het laatste kamp. Als Anthrax liefhebber gaat mijn hart hier niet sneller van kloppen. Dan kunnen ze het gaspedaal nog zo hard intrappen, de heren hadden beter wat op hun snelheid kunnen letten om een paar echte 'Anthems' uit hun pen te laten vloeien. Wellicht zal dit gebeuren bij een volgend album. Hetzelfde lijkt te gebeuren bij de collega broeders; Slayer, Megadeth en Metallica. De agressie is er altijd nog wel, het heilige (creatieve) vuur lijkt echter gedoofd.